| Forfatter |
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at "tygge" mig igennem trilogien igen - og så dukker der jo en del spøegsmål op.
Derfor, hvor kan man finde nogle gode forklaringer/fortolkninger?
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ligefrem lavet fortolkninger af Matrix...? - De er da ellers meget ligetil...
Jeg ved at der blev udgivet en bog der gik i dybden med Matrix-universet i forbindelse med udgivelsen af Reloaded (så vidt jeg husker) men har ikke læst den, så ved ikke om det er den du leder efter eller hvad den hedder.
Edit: En hurtig søgning gav resultatet:
Matrix og ulydighedens evangelium
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
matrixtriologien er - hvis du begynder at tolke den - en oppustet pseudo fis i en meget lille hatteæske!
Lad for gyds skyld være - du bliver slemt skuffet over hvor indholdsløse de film er !
Filmenes bullsh*t'-intellektualisme er samlet og måske bedst personificeret gennem "the architect" og hans fovrøvlede pladder!
Nyd i stedet filmene - tænk ikke over dem - men accepter dem for hvad den er - underholdning! - glæd dig iøvrigt over at Keanu Reeves aldrig har spilled bedre - især i 3eren efter han mister øjnene (ok ondt - men man skal lede længe efter en skuespiller med så døde og udstrålingsløse øjne)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min fortolkning:
Den første var god. Det virkede som noget man ikke havde set før og den tog ikke sig selv (alt) for alvorligt (trods alt). OK.
2 & 3: En gang opblæst flødeskumsonani (undskyld!  ) der ikke kunne understøttes af egen ben. Wachowski brødrene skulle bare have stoppet efter originalen. Men når noget bliver succesfuldt (og indbringene) skal der selvfølgelig koges suppe med sequels og prequels & what have you.
Tjek forresten lige Dark City (1998) & Equilibrium (2002 - den hedder vist noget andet herhjemme) ud hvis du/i kan lide den slags.
Wachowski brødrenes debut "Bound" var også OK.
Mvh.
Edit: Det kan godt være at Keanu ikke er den store skuespiller men så synes jeg til gengæld at Christian Bale (bl.a. Equilibrium, American Psycho, The Machinist, Harsh Times, The Prestige) er en interessant gut. Smag og behag.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
....opblæst flødeskumsonani
|
|
|
Du er værre en jeg var og jeg troede jeg var grov    Har i i øvrigt lagt mærke til at SM-tendenserne tiltager jo længre triologien skrider frem - i takt med at den ene af Wachowski forsvandt fra jordens overflade for at resurface som crossdressing og muligvis kønsskifteopereret bondage dulle (.. dette har jeg læst på en underlødig netavis så jeg garrantere ikke for om det er sandt - men sjovt er det) __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den historie kender jeg ikke.  +10p til den ene Wachowski.
Øhm... Vi er vist lidt off-topic (sorry mod.).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Øhm... Vi er vist lidt off-topic (sorry mod.).
|
|
|
nej der ligger et fortolkningselement i det faktum  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
msquared Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 03:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Equilibrium (2002 - den hedder vist noget andet herhjemme) ud hvis du/i kan lide den slags.
|
|
|
Den hedder Cubic på dansk - og ja, det er en fremragende film, godt skuespil - sammenhængende historie, samt flot filmet, bestemt de 50 kr. værd som div. dvd-pushere tager for den.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt - og ja - jeg har da i tidernes matrix-morgen været fascinret af den gang techno-zen-fetichisme der ooozzer ud af det filmiske univers. På bundlinien glider det hele så i en gang usammenhængende pseudo-syntese af alverdens filosofiske vrag-gods. Hvis det endeligt skal være, så er der langt mere kød på f.eks. Star-wars, jedi-ordenen og midiklorian. Der er vist grupper der lever efter jedi-troen i USA.. ikke at det siger så meget - doh! (Kan du læse mitikondrier - cellekerner.. fælles grundlag for alt liv.. bla bla.. og sæt andres velfærd over egen -vogt fællesskabet fremfor the dark side  egen vinding)   Men heller ikke her er der opfundet nogle dybe tallerkner - eller bøjet skeer for den sags skyld.. Kan du sige Uri Geller?   Håber heller ikke dette var for langt off-topic (Sjove links forresten - Krenzler)  offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har lyst til at forstår den som en troende kristen!..Så er der meget af hente den!..
fx. Neo = betyder = "den ene", "den udvalgte" --> Jesus
osv med de kendte ansigter i filmene!..Jeg har gennemgået hele 1'eren, med "kristendomsbillerne på"!..Og der er sgu meget der giver mening hvis man "tager dem på"....I skullle prøve at se 1'eren, også kende lidt til Jesus, hans diciple, modstandere osv!..Så giver den faktisk fremragende mening!..Læg også mærke til hvordan han ligger i 3'eren!..Når han bliver båret væk!.. ...Der er så mange ting og specielle egenskaber så man kan få helt ondt i hovedet!..men man kan jo også bare se den for det den er, en totalt fed Kamp-film! ---
mvh Zirio
Zirio's Underground - Opdateret 16/09- "HD Leeds the Way"
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Admin jeg kan sende dig et dokumentet jeg har lavet!..Hvis du er lidt mere nysgerrig!..Der er en del guf på det, og det giver et langt større indblik i filmen, end man umiddelbart ser med det bare øje!..
mvh Zirio
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke tilhænger af at analysere film til døde (som Nephew synger: "I'm Scandinavian, everything is, what it is")
Men jeg læste engang i Empire, at man kan anskue Matrix som en film om en film. "Den virkelige verden er en illusion" (->film er en illusion). Der var mere af samme slags, men jeg kan helt ærligt ikke huske det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Admin jeg kan sende dig en dokumentet jeg har lavet!..Hvis du er lidt mere nysgerrig!....
mvh Zirio |
|
|
Gælder det andre - kunne måske lige lokes til at gense det hele efter en omgang "primer" - kunne være sjovt at se den på en anden måde" mvh. Offcourse __________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
mad_max Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes det er meget underholdende og stille sig selv de spørgsmål som bliver stillet i filmen. Er vi vågne eller ligger vi og drømmer? Hvad er virkeligt?. Lissom farver, smag og lugt. man er vokset op med at ting har et navn men hvad nu hvis man fik en andens øjne så farverne så anderledes ud? Men ellers en god film. JA film som i ental. Da de 2 andre var noget værre bræk. ikke engang specialeffects var ret gode i 2'eren og 3'eren.
__________________ Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
En maskine kunne aldrig udtænke hvor ledt en rosenkålsfjært lugter - ergo vi lever
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Course
Jaja selvfølgelig, du kan lige smide en PB, så finder vi ud af det!..
Det var jo mere fordi det var Admin der startede emnet!..
mvh Zirio
Zirio's Underground - Opdateret 16/09- "HD Leeds the Way" - Velodyne på Vej
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt smager alligevel af kylling hvis vi ikke kender det!! r-l-b !   Det er derfor.. Blå pille? Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |