Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Der Untergang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hey

Efter at have fundet ud af at den danske Blu-ray version af der untergang havde DTS HD Master lyd modsat den engelske som kun kan byde paa et skaldet Dolby Digital, fik jeg sent den herover, men nej hvor blev jeg dog skuffet over biledet, og af ren arrigskab sammenlignede jeg med min tyske  DVD premium version. og skuffelsen blev ikke mindre da jeg kunne konstatere at DVD'en i mange scener var langt overlegen over Blu-ray versionen, hvordan i alverden kan det passe?

er der nogen der har eller ved om on bluray version som har billede kvallitet der retfaerdig goere filmen?

eller er der andre der har skraek historeier om ringe kvalitet paa bluray film?

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

tvaettbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

bluray er selvfølgelig på papiret teknisk overlegen, men hvis overførslen fra 35mm er dårligt udført, så vinder en dvd hvor overførslen er udført ordentligt. Dvd-distributionsselskabet on-air var notorisk dårlige til deres overførsler, men nogen gange går det galt for selv de gode selskaber. Lars von Triers europatrilogi udgivet i et boxsæt af Nordisk Film havde irriterende fejl på Europa.

Men i takt med at flere og flere film optages digitalt, vil problemet nok forsvinde (eller forværres hvis ekspertisen uddør).
Til top Vis tvaettbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvaettbjoern

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Yep... desværre. Det er ligesom med snakken om hvorvidt CD'er gode nok. Selve mediet er der sådan set ikke noget galt
med.... det i LANGT de fleste tilfælde et spørgsmål om hvor gode de har været til at indspille og rode med knapper i studiet.

Jeg har oplevet meget af det samme med dvd'er. hvor jeg bestemt mener at se bedre kvalitet på region 1 kontra region 2.

Det har vist noget at gøre med rækkefølgen hvorpå de overfører filmene. region 1 er direkte fra masterbåndene... og herefter
kommer region 2 overført fra region 1. Kan godt være det er en AND..... men jeg syntes nu det passer meget godt med mine
oplevelser.

Men som tvaettbjoern er inde på.... så kan man desværre ikke forvente en dyt bedre kvalitet fra blue-ray. det er lidt gamble.
Da en del blue-rays. faktisk bare er finpudsede versioner fra dvd.    Ja verden er sgu af lave
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

tvaettbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

jeg kender ikke til detaljerne om overførsel fra film til digitale medier, men jeg køber ikke den med masterbånd og rækkefølgen de udgives på. For det første er der ikke kvalitetstab ved overførsel fra ét digitalt medie til et andet. For det andet overføres de fra 35mm film og ikke bånd, og der er altså ikke noget kvalitetsproblem med de 35mm kopier som biograferne i DK modtager (jeg har været operatør under hele min studietid). Og hvad så med film produceret region 2 landene, der burde det jo være omvendt.

Forklaringen er nok snarere at der kræset ekstra meget for de udgivelser du har gjort dig besværet med at hente hjem fra udlandet, og/eller en placebo-effekt i samme stil som når nogen kan høre forskel på deres optiske kabler.

Men ligeså meget som on-airs udgivelser var noget l**t, ligeså fantaske er Criterions. Men den flotteste overførsel jeg har set til dato er i øvrigt Blade Runner Five-Disc Ultimate Collector's Edition fra warner.
Til top Vis tvaettbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvaettbjoern

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Det er set før at man ikke har brugt den samme transfer til f.eks en DK udgave... desværre
Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja der er nok mange forklaringer.... spørgsmålet er nok nærmere, hvordan vi undgår det værste? og får de bedste
indspilninger. Er der ikke en liste et sted med gode anmelderser af lyd og billede? Så vidt jeg har læst mig frem til, så er f.eks
Master and commander, en virkelig god film, både hvad angår kvalitet af lyd, billede og selve filmen. Hvilket også er min egen
konklusion, efter at have købt den selv.

jeg har f.eks en Terminator 2 udgave i forlænget version og DTS. Og den lyder også godt. på trods af sine knap 19 år på
bagen. Men det er også en region 1. Arh.... ved sgu ikke om det har noget med det at gøre... men igen føler jeg mig ganske
godt overbevist.... placebo eller ej
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

tvaettbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

det er ikke de filmene der er noget galt med, men måden de er overført fra 35mm på. Jeg havde en helt forfærdelig udgave af Natural Born Killers fra ét selskab (gæt selv hvilket) og en helt ok udgave fra scanbox.

Så listen du skal have fat i er ikke en liste over dårlige film eller gamle film, men over distributionsselskaber som ikke kan finde ud af at lave ordentlige overførsler. Og jeg er sikker på der også er region 1 dvd'ere lavet med den ene hånd på ryggen, men discountudgivelserne får nok lov at blive på hjemmemarkedet.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ja øv... det skal bare ikke være nemt at være en smule kvalitetslysten

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Personligt er jeg osse overbevist om, at det er omhyggeligheden (eller manglen på samme), der oftest er afgørende. Ikke så meget de grænser, som en given teknik giver. En god teknik kan ikke redde sjusk, en ringere teknik kan komme langt når der vides, hvad der gøres.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 28 Januar 2011 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

eller er der andre der har skraek historeier om ringe kvalitet paa bluray film?

Predator: Den nyeste udgivelse er total ødelagt af DNR.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Ja der er godtnok ikke mange detalier tilbage efter den omgang, kunne dog oenske at noget af det var brugt paa der untergang der er specielt i begyndelsen hvor der er saa meget stoej i billedet at der er direkte irreterende.

ang det med anmaeldelser baseret paa lyd og billede, saa hav et kig her
http://www.blu-ray.com/movies/

det ku godt se ud som at den engelske version er bedre paa billede siden

ioevrigt naar i naevner produktion selskaberne bag har Sandre Metronome et godt eller skidt rygte i Danmark?

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes