Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 03:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hvor dyre højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Hvor stor en %-del, af dit samlede anlægs pris, udgør højttalerne?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
26 [26,53%]
23 [23,47%]
24 [24,49%]
14 [14,29%]
11 [11,22%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har indtryk af, af mange hifi-folk bruger for få penge på deres højttalere, i sammenligning med anlæggets samlede pris. Har jeg ret? Personligt mener jeg, at mindst 50% bør bruges på højttalere!
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Ser jeg kun på mit stereo setup, er fordelingen således:

Højtalere: 53%

Forstærker: 23%

CD: 17%

Kabler: 7%

Det synes jeg selv er en god fordeling. Som jeg ser det er mit svageste led min cd-afspiller. (ikke kun pga. prisen )

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

98oktan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

efter som at jeg også har surround , så har jeg højtalere for mere end 60% af prisen på det samlede system

Til top Vis 98oktan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 98oktan Besøg 98oktan's Websted

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hvis man eksempelvis har forstærker til 60k, forforstærker til 40k, cd-afspiller til 30k og pladespiller til 15k - så mener du at mindst 145k skal allokeres til højttalerne !

Jeg tror du må acceptere at %-fordelingen bliver vidt forskellig på et 20k anlæg og et 200k anlæg.

Højttalere er meget vigtige ingredienser i et set-up, ingen tvivl - men jeg kan garantere dig for at lytteoplevelsen på en 4k og 30k CD-afspiller oftest er ganske markant. Min pointe er at mindst 50% af pengene brugt på højttalere, kan gøre de øvrige ingredienser til "svage" led.

Ha' en go' dag !

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg må give MOtheFREAK fukstændig ret.

på anlæg mellem 10-40K er det rigtigt at man bør bruge 50% på højttalere.

men når man nu har fundet sine drømme højttalere, som i mit tilfælde er en SAexplorer så kan den jo ikke gives for gode kår! selvom jeg kun kommer til at bruge ca 33K på højtttalere(de er hvide). så kommer de altså kun til at udgøre mellem 20 og 25 % af værdien på mit anlæg.

Jensen_one

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

I mit anlæg er højttalerne drastisk mindre end de 30% der er minimum her.

Det ser sådan ud:

Forstærker 43% (klart min førsteprioritet i et anlæg)
CD 13%
Pladespiller 13%
Kabler 13%
Højttalere  17%

Alt i alt en lidt skæv fordeling, men jeg trives egentlig ret godt med den.

(EDIT: Jeg har stemt 30% selvom det nærmere er det halve)

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Tjah jeg mangler lidt en option med 20%, tror min cdspiller er ligeså meget værd som hele resten af mit anlæg, hvis ikke mere

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Hephaistos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Hej Finn, nej du har bestemt ikke ret.

"Personligt mener jeg, at mindst 50% bør bruges på højttalere! " skriver du...

Hvad så hvis man som mig, er den glade ejer af et sæt Infinity Renaissance 90 højttalere indkøbt brugt for 7k???Så har man/jeg altså under 7000kr til at indkøbe for og effekt, cd spiller og kabler......................................................

Faktisk er Infinity'erne så impedans-besværlige, at det kan knibe med at finde en forstærker der kan styre dem, for under 10k.

Det eneste jeg kan få ud af dit gode råd, hvis det da er det det er, er en gevaldig hovedpine, og i tilgift vil jeg ende op med et anlæg der med al sandsynlighed slet ikke yder højttalerne retfærdighed.....

Faktisk tror jeg at langt de fleste højttalersæt vil være tjent med ganske habile, og dermed også relativt dyre forstærkere. 

Det samme tror jeg gør sig gældende for cd spillere.

Hvad kabler angår, så vil alt andet end lakridskabler formodentligt gøre hovedpinen permanent, i hvert fald hvis vi taler anlæg til under 40-50k.....

Idealet må da være at lyden er rigtig og ikke økonomien, eller hur ???

Med venlig hilsen John. 

Til top Vis Hephaistos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hephaistos

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

Jo flere enheder man har i sit anlæg jo mindre bliver andelen til højttalere

- er der med eller uden pladespiller og Riaa feks.

- er det en INT forstærker eller delt op i effekt og for forstærker feks.

de kan godt være lidt misvisende de procent satser.

Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

corneille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2005
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Højtalere: ca. 22%

Forstærker: ca. 29%

DVD optager: ca. 16%

TV: ca. 26%

Kabler: ca. 7%

Til top Vis corneille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af corneille Besøg corneille's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Som der nævnes så varierer ratio'en for højttalere sikkert med stigende prisleje for hele anlægget og så er der sikkert også forskel på stereo og surround - og hvad man regner med til "anlægget".

F.eks. for mit surround er der brugt ca. 60% til HT af samlet pris uden billede - inkl. billede smutter højttalerandelen ned på 35% (alt regnet i Nypriser)

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:

Hvis man eksempelvis har forstærker til 60k, forforstærker til 40k, cd-afspiller til 30k og pladespiller til 15k - så mener du at mindst 145k skal allokeres til højttalerne !

Jeg tror du må acceptere at %-fordelingen bliver vidt forskellig på et 20k anlæg og et 200k anlæg. Enig med dig

Højttalere er meget vigtige ingredienser i et set-up, ingen tvivl - men jeg kan garantere dig for at lytteoplevelsen på en 4k og 30k CD-afspiller oftest er ganske markant. Enig med dig, det er derfor jeg lægger vægt på at afspilleren er af en god kvalitet, resten af anlægget gengiver hvad afspilleren producere. F.eks. hvis afspilleren producere støj sammen med signalet fra kildematerialet så bliver jo både signalet og støjen fra afspilleren bare forstærket af receiveren/forstærkeren. (Derfor har afspilleren generelt førsteprioritet hos mig) Min pointe er at mindst 50% af pengene brugt på højttalere, kan gøre de øvrige ingredienser til "svage" led.

Ha' en go' dag !

En cirka procent fordeling ser således ud hjemme ved mig lige nu (Jeg skriver lige nu, da jeg udskifter meget "Lege syg". Alt regnet i nypris)

3% kabler

2% Video

21% Pladespiller, PU og Riaa

25% Surround Receiver

16% SACD afspiller

16% Surround højttalere

6% Subwoofer

3% DVD afspiller (Den svage led, venter på nye format)

8% TV

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Højttalere er meget vigtige ingredienser i et set-up, ingen tvivl - men jeg kan garantere dig for at lytteoplevelsen på en 4k og 30k CD-afspiller oftest er ganske markant. Enig med dig, det er derfor jeg lægger vægt på at afspilleren er af en god kvalitet, resten af anlægget gengiver hvad afspilleren producere. F.eks. hvis afspilleren producere støj sammen med signalet fra kildematerialet så bliver jo både signalet og støjen fra afspilleren bare forstærket af receiveren/forstærkeren. (Derfor har afspilleren generelt førsteprioritet hos mig) Min pointe er at mindst 50% af pengene brugt på højttalere, kan gøre de øvrige ingredienser til "svage" led.

Som eksempel kan jeg nævne at da jeg gik fra min oprindelige Aura CD50 til min nuværende Cary Audio 303/200, troede jeg ikke mine egne ører - at en CD-afspiller kunne have så ekstrem stor indflydelse var for mig vildt overraskende. Een ting var selvfølgelig væsentligt mindre støj, men Cary'ens evne til at opløse og placere musikerne i rummet var eminent. Højttalerne forblev på daværende tidspunkt de samme - Audiovector M3 som sidenhen er udskiftet til noget som endnu bedre.

Men se det hele fra en anden fremlæggelsesmetode: hvilken forstærker og/eller højttaler kan redde et signal "ødelagt" af en underprioriteret afspiller ? ...ingen, uanset pris.

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har et surround anlæg og det kostede inclusiv plov ca. 10´000,- . Mine højtalere til hele setupet  har kostet mig 6´000,- så det er jo 60%.

Jeg er så af den mening, at når man finder en lyd i htér man kan lide. Ja så må man finde grej der kan spille dem op og er det så svære htére , at trække bliver forstærkerens pris jo osse der efter. Så det med % er meget villedende syntes jeg.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

har ikke brugt alverden på mine speakere, slet ikke i betragtning af samlet pris på anlægget. Men det er fordi jeg har valgt at købe brugte højtalere og helt ny reciever dvd.

SÅ har kun brugt 4500 på mit 5.1 + zoneII speaker setup og har brugt ca 8500 på reciever+dvd+ir øje

og en små 3k på projektor og kabler, mangler så stadig et lærred og et ophæng til det

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hephaistos skrev:

Hej Finn, nej du har bestemt ikke ret.

"Personligt mener jeg, at mindst 50% bør bruges på højttalere! " skriver du...

Hvad så hvis man som mig, er den glade ejer af et sæt Infinity Renaissance 90 højttalere indkøbt brugt for 7k???Så har man/jeg altså under 7000kr til at indkøbe for og effekt, cd spiller og kabler.................................................. ....

Faktisk er Infinity'erne så impedans-besværlige, at det kan knibe med at finde en forstærker der kan styre dem, for under 10k.

Det eneste jeg kan få ud af dit gode råd, hvis det da er det det er, er en gevaldig hovedpine, og i tilgift vil jeg ende op med et anlæg der med al sandsynlighed slet ikke yder højttalerne retfærdighed.....

Faktisk tror jeg at langt de fleste højttalersæt vil være tjent med ganske habile, og dermed også relativt dyre forstærkere. 

Det samme tror jeg gør sig gældende for cd spillere.

Hvad kabler angår, så vil alt andet end lakridskabler formodentligt gøre hovedpinen permanent, i hvert fald hvis vi taler anlæg til under 40-50k.....

Idealet må da være at lyden er rigtig og ikke økonomien, eller hur ???

Med venlig hilsen John. 

Jeg kan kun give dig ret. Bevares, højttalere er meget meget vigtige, men hellere et par fornuftige højttalere med overlegen elektronik end gode højttalere med utilstrækkelig elektronik.

Jeg synes selv forstærkeren har så meget at sige at jeg har svært ved at se mine højttalere blive dyrere end min forstærker i fremtiden. Men igen, man har et standpunkt til man tager et nyt.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hej Finn,

Jeg kan ikke rigtigt følge din logik .. hvad med alle os der selv bygger højttalere, vi falder da helt uden for rammerne!  Jeg har for ca. 30.000 kroner "komponenter" i mine højttalere, men dertil skal lægges 100-vis af byggetimer samt næsten 30 års erfaring med at bygge højttalere (og alle udgifterne til de forrige projekter). Ser man på mange færdige højttalere, så er der jo ikke for så mange penge "hardware". Det du betaler for er udvikling, know-how, emballage, transport, markedsføring, garantier, forhandleravancer og meget mere.

Oversat betyder det at et sæt DIY højttalere, der har kostet 30.000 i stumper, nok skal sammenlignes med færdige til 8-10 gange prisen.  På trods af dette så udgør det stadig kun en mindre procent af de ca. 400.000 der er investeret i det øvrige anlæg.

En helt anden analogi (evt. emne til en ny poll) hvor mange CD/SACD/DVD/LP'er har du investeret i, i forhold til hvad dit anlæg har kostet? 

Her kan jeg så med en rimelig stor musik og filmsamling nå et pænt stykke over de 250.000 kroner, hvilket nok kan siges at være rimeligt. Med andre ord ... udgør din samling af musik/film mere end 50% af hvad dit anlæg har kostet dig?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

9.000/25.000 dele og jo; brøken kan forkortes!  (36%?!)
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 15 Januar 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

gælder det nu om at have cd´ere nok også. Jeg kan snart ikke følge med mere i dette hifiræs.

Troede lige jeg havde et highend anlæg.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes