Jeg sidder ofte og hører musik og så bemærker man pludselig at der er noget der ikke lyder rigtigt. Enten en overmarkeret s-lyd, en skingert gengivet tone, eller en desideret fejllyd (bus, tog, knas, etc.).
På plader man kender rigtig godt ved man ofte at de er denne der er "problemet" og ikke resten af kæden. Andre gange er det et stik der ikke er ordentligt monteret, en vibration fra en pyntegenstand i lytterummet, en løsnet skrue i en højttaler, etc....
Omvendt falder man også ofte over plader der bare overbeviser med gode oplevelser, ekseptionel på en eller flere områder.....positive perler.....
Jeg kunne godt tænke mig disse skiver samlet i to (elelr flere?)kategorier til fælles glæde og inspiration. Dette af søgegrunde....
Følgende kunne være et forslag:
Tekniske perler. Eksempler: Bas til 32Hz på track 3. Unik 3D oplevelse, etc. Stemmer omkring 1Khz optaget fremragende.
Tekniske fejl. Eksempler: Mystisk hyletone på optagelse. Tydelig overstyring af optagelse. Der spilles forkert på et instrument. Resonans fra objekt indeholdt i optagelsen.
Altså en slags værktøjskasse, der kan anvendes ved evaluering af et set-up. Musikstykker som "måleudstyr"
Og det kunne holdes rimeligt objektivt, da "musikken" ikke er et tema....selv om den selvfølgelig altid er på skiven 
Nogle meninger?