Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: dvi kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bøppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 28 September 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg søger et dvi kabel til at forbinde min

Denon dvd3910 og min Benq pe8700+

Hvad skal jeg købe og hvor

Mvh. Bøppe

Til top Vis bøppe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøppe

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 September 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

tjah... de laves i alle prisklasser, fra profigold til noget der ligger op af en måneds su...

men ixos er da et bud, de laver i flere prisklasser og i en god kvalitet.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Et stort spørgsmål er vist også længden. Hvis du skal bruge det længere end 5 meter, skal det helst være af høj kvalitet hedder det sig.

Har projektoren ikke hdmi? Hvis den har, er det vel at foretrække frem for dvi.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Et stort spørgsmål er vist også længden. Hvis du skal bruge det længere end 5 meter, skal det helst være af høj kvalitet hedder det sig.

Hvorfor skulle HDMI være at foretrække frem for DVI ?

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt, at det principielt er det samme signal, men:

1. HDMI kan klare længere kabeltræk uden forringelser

2. Det kan outputte interlaced signaler digitalt (i hvert fald teknisk muligt, ved ikke om det gælder på 3910), hvis man ønsker at bruge ekstern scaler eller scaleren i projektoren.

3. Det kan også bære lydsignaler, men igen er det ikke sikkert, at det vil gøre nogetb i dette tilfælde.

4. HDMi bliver med al sandsynlighed standarden fremover, så jeg ville hellere ofre en masse penge på et hdmi-kabel end et tilsvarende dvi, hvis jeg havde valgmuligheden.

5. Min oplevelse er, at DVI-signalet er ret følsomt overfor bøjning eller berøring af kabel og stik. Ved ikke om det er generelt, men hvis det er, er det da i det mindste muligt, at det er forbedret på hdmi.

Mange måske'er, men er der noget, der taler for dvi?

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg er orienteret er HDMI det samme som DVI så længe vi snakker billede, men korriger mig endelig, hvis jeg tager fejl.

Hilsen Christian.

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 September 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej Bøppe,

DVI og HDVI er ídentisk når vi taler billed.

Men du skulle tage at få din forhandler til at demonstre forskellen mellem DVI og et godt Scart-kvalitetskabel ellet endnu bedre S-Video. Jeg har prøvet det op til mange gange med det resultat at de 2 sidstnævnte er klart bedre.

MVH

Lars

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Nordost skrev:

Hej Bøppe,

Men du skulle tage at få din forhandler til at demonstre forskellen mellem DVI og et godt Scart-kvalitetskabel ellet endnu bedre S-Video. Jeg har prøvet det op til mange gange med det resultat at de 2 sidstnævnte er klart bedre.

MVH

Lars

Jeg har den modsatte oplevelse. DVI giver klart de bedste farver og det skarpeste billede.

Hilsen Christian.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Nordost skrev:

Hej Bøppe,

MVH

Lars

Skal jeg forstå dig således, at du mener at S-Video er bedre en DVI ?!?

Hvad har du fået demonstreret det på ??

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

HEJ Ingeniøren,

Jeg har demontreret det for adskellige norske forhandlere for nogle få måneder siden. Jeg brugte Primarer DV og en Hitachi LCD projektor.

Med venlig hilsen

Lars

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Nu spørger jeg lige dumt: findes der en dvd-afspiller fra Primare med DVI-udgang? Ikke een man kan finde på deres hjemmeside i hvert fald.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Til Nord-OST.........

Hvis du siger at et scart kabel er bedre end et dvi kabel, tror jeg du skal få dine øjne undersøgt.

Jeg har selv en pioneer dv868 og en hitachi pj-tx100 projector og bruger et 5meter hdmi-dvi kabel og det er KLART den bedste løsning.

Men lad mig gætte, NORDOST laver kun SCART og S-VIDEO???

Indirekte reklame for nordost.....

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Fordelene ved DVI er da ikke til at overse... Ved Scart, eller anden analog forbindelse, bliver det digitale signal fra DVD'en konverteret til et analogt signal. Derefter skal dette signal så trækkes x antal meter hvor der er rig mulighed for at få forstyrrelser på linien, og når det endelig når frem til projektoren skal signalet så laves tilbage til digital. Det siger vel sig selv, at dette ikke er den optimale forbindelse af en digital projektor.

Grunden til at DVD'en i starten kun var udstyret med analoge udgange var jo, at digitale billedkilder så som LCD/plasma TV samt projektorer ikke var så udbredte som idag. Og i et alm. CRT TV forgår der jo også kun èen konvertering, og kabeltrækket er ikke nær så langt.

Forstår slet ikke hvordan nogen kan komme frem til et anderledes resultat.

Bøppe, jeg har Pioneer DV-868 forbundet til BenQ PE7800 med et 8m HDMI-DVI kabel fra supra, og denne løsning fungerer perfekt. Koster ca. 800,- hos Bedre-Lyd. 
Jeg har imidlertig gjort en anden opdagelse. Da jeg også ville forbinde min PC til projektoren, skulle jeg have fat i et DVI-DVI kabel på 5m. Jeg stødte på et kabel hos Brinck eletronik til 149,-! Og købte det bare for at prøve at se om det duede til noget. Det gør det! Når du først rammer 1:1 pixel mapping (let med Multires), er billedet perfekt, og det kan efter min bedste overbevisning ikke gøres bedre med et dyere kabel, da billedet jo som sagt passer perfekt til skærmen. Kablet er i øvrigt i en dejlig kvalitet (dog ikke helt på højde med Supras).

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej Tommy21

Det var et skud under bæltestedet du der kom med.

Først vil jeg gerne lige kommentere at jeg er her på egne vegne og ikke som representant for Nordost. Om Nordost laver DVI kabler eller ej er sagen fuldkommen ligegyldig. Jeg har bare nævnt at det var min personlig erfaring med DVI at det i de systemer jeg har afprøvet ikke har fungeret specielt overbevisende ikke slet ikke i forhold til RGB´. Iøvrigt har jeg lavet demo'er bla. i Norge med exsakt samme projektor som du har.

Med venlig hilsen

Lars

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Bæltested eller ej, Nordost, Tommy21 stillede jo kun spørgsmålet.

Når du har det alias må du da forvente det spørgsmål. Hvis ikke der er noget om, er den selvfølgelig ikke længere, men når ikke du skriver andet: er det så ikke et ret oplagt spørgsmål, om du har noget med Nordost at gøre?

Tilbage til sagen: når der bliver skudt på dine meninegr fra højre og venstre, er det vel bar fordi de umiddelbart afviger ret meget fra, hvad man ellers læser om forskellige billedkabler. Med andre ord: giv gerne lidt flere detaljer på, hvad du præcis syntes der var bedre/dårligere.

Billedkvalitet er ikke en een-dimensional størrelse og det er da tænkeligt, at selvom DVI giver det mest rolige og støjfri billede (i mine øjne), kunne det tænkes, at farver eller noget andet faktisk stod bedre ved de analoge.

Enlighten us!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Må også sige at dette afviger meget fra min erfaring, var det samme type af kabel, der blev brugt?

Det kunne jo forklare en del!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Inden vi nu går alt for meget i flæsket på hinanden over praktiske erfaringer, så lad os lige få nogle facts på bordet:

For det første, Primare har ikke en DVD med DVI-udgang, så Lars, du må tage fejl et eller andet sted. Desuden er der ikke scart-indgang på nogen af Hitachi projektorerne. De kan dog modtage RGB i VGA stikket, så et scart>VGA er selvfølgelig en mulighed.

For det andet: Det kan _ikke_ diskuteres hvorvidt det ene format teoretisk set, rent teknisk er bedre end det andet. De gængse signalformer kan opdeles i fire niveauer, hvor den ene teknisk set er ubetinget bedre end den forrige:

Composite: Den simpleste form, hvor billede og farver er jokket sammen i én pærevælling. Bør undgås for enhver pris...

S-video: Farve og billed-information er adskilt, hvilket giver en væsentlig forbedring. De enkelte farver skal dog stadig skilles ad.

RGB/Component: Hver farve overføres for sig. Principielt er RGB og Component på samme niveau. RGB kan være mange forskellige ting, f.eks. er VGA signaler én form for RGB, mens RGB i scart er en anden form. Det teoretiske kvalitetsniveau er dog det samme. Alle disse tre former kan iøvrigt overføres i et scartstik.

DVI/HDMI: Hver farve overføres for sig, digitalt. DVI og HDMI er to sider af samme sag, eneste forskel er at HDMI kan overføre lyd og understøtter længere kabeltræk.

Disse fire niveauer kan som sagt _ikke_ diskuteres. Jo længere ned du kommer ad listen, jo bedre mulighed har du for at overføre billedet med mindre tab. Der er ikke tale om frem og tilbage, og at RGB har fordele og ulemper i forhold til S-video osv. - hvert trin er _ubetinget_ bedre end det forrige.

MEN - verden er ikke perfekt. De praktiske forhold omkring afspiller og display (og evt. signalbehandling ind imellem) kan påvirke hvad der er bedst i praksis. Eksempelvis kan man på nogle projektorer ikke indstille en række faktorer ved billedet når man bruger DVI. Det samme sker på visse tv med RGB vs. S-video. Jeg har oplevet en afspiller der lavede heftig ghosting på DVI-udgangen men ikke på component udgangen. Component overføres oftest med bedre kabler og/eller bedre stik end Scart-RGB. På visse ultra-billige afspillere er RGB-udgangen blot en konverteret S-video udgang, mens S-video kommer direkte fra component-udgangen (guderne må vide hvorfor).  Hvis displayet er justeret ind efter én signaltype er justeringen ikke nødvendigvis optimal til en anden signaltype, derfor skal man ved sammenligning sikre sig at billedet er optimalt indstillet for begge typer. Osv osv osv. Med andre ord er der en masse ukendte faktorer der kan påvirke hvordan billedet i sidste ende tager sig ud. Derfor er det meget vanskeligt ud fra praktiske erfaringer alene at udtale sig om hvorvidt en bestemt overførsel altid er bedst - hvis ikke umuligt. Reelt overtrumfer praksis altid teori, men en praktisk erfaring kan ikke bruges til at vurdere hvilken signalform der er bedst. DVI/HDMI _ER_ bedre end de andre tre former, nogle gange udnyttes det bare ikke i praksis. Men som en overordnet diskussion om hvilket format der er bedst, er der kun ét svar.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Og for nu at forholde mig til det oprindelige... Nej, projektoren har kun DVI, mens afspilleren har både DVI og HDMI. Om man bruger et HDMI>DVI eller DVI>DVI gør ingen forskel. Du skal være opmærksom på at hvis du vil bruge afspilleren til at skalere op til 720P, så skal længden helst ikke være over 5 meter (som allerede nævnt), mens du godt kan slippe afsted med i nærheden af 10 meter hvis du kører standard-opløsning ud.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Til Otto, har du set ae700 i aktion???

Hvordan er den i forhold til tx100????

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Til Otto, har du set ae700 i aktion???

Jep - den hænger i butikken...

Tommy21 skrev:
Hvordan er den i forhold til tx100????

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15003&P N=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes