Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: bas reflexport m/sokker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
webster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem med en lidt "boomende" bas, især med dybe herrestemmer, og bas. Det hjælper tilsyneladende når jeg putter en sok i refleksporten bagi højttaleren,en DALI GRAND Coupe.

Det skal siges at den ikke står optimalt, ca. 50 cm. fra bagvæg og 40 fra sidevæg, men stuens proportioner bestemmer hvor de skal stå.  

Jeg har talt med diverse "eksperter" og de er meget uenige. Er der nogen fornuftig forklaring på fænomenet? 

Til top Vis webster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af webster

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Den fornuftige forklaring, hvis jeg ellers har forstået spørgsmålet rigtigt, er vel at de dybeste lyde kommer fra porten. Så dem fjerner du med sokken i porten, og derfor bliver lyden bedre.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

webster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, det var også min egen mening.

Mit problem er jo nok at jeg ikke rigtig forstår princippet med basreflex.

Det bliver jo ødelagt med tilstopning af porten, ihvertfald når den sidder på bagsiden af højttaleren som her.

En af de spurgte mente at den blev en dynamisk højttaler? En anden at det ødelagde frekvensgangen fuldstændigt. Er der nogen der har lidt mere indsigt i hvad der sker?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

hvad med at ændre højttalerens placering? evt. trække den ud fra væggen.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

webster skrev:

Tak for svaret, det var også min egen mening.

Mit problem er jo nok at jeg ikke rigtig forstår princippet med basreflex.

Det bliver jo ødelagt med tilstopning af porten, ihvertfald når den sidder på bagsiden af højttaleren som her.

En af de spurgte mente at den blev en dynamisk højttaler? En anden at det ødelagde frekvensgangen fuldstændigt. Er der nogen der har lidt mere indsigt i hvad der sker?

Det ødelægger ikke frekensgangen fuldstændig at proppe stof i refleksporten. Det er sker er, at man giver enheden en tidligere og lidt anderledes afrulning nedad. Det vil sige at volumen reducere på de dybeste toner! Hvis du synes de lyder bedre sådan er det jo den rigtige løsning for dig!

Jeg har selv haft Dali Grand Coupé - og var virkeligt godt tilfreds. Eneste ankepunkt herfra er, at den er en smule langsom i bassen. Derimod går bassen temmelig dybt for en standerhøjtaler. Samlet kan det give indtryk af for meget rumlen uden at det egentligt er tilfældet!

Hvis du har muligheden, bør du overveje at låne en forstærker med masser af kontrol over enhederne (strømstærk). Noget i stil med Tact SD2175 eller Zappluse 2,2SE vil ikke være helt tosset. Prøv at spænde den for og se om ikke det afhjælper problemet. Hvis det gør er det ikke rumresonanser, men forstærkeren der er problemet. Hvis det ikke hjælper bør du enten forsætte med 1 par sokke færre i skabet eller eksperimentere lidt med indretning/højtalerplacering/lyddæmpning.

40-50cm fra bag og sidevægge burde være tilstrækkelig til et udemærket resultat (går ud fra et den er målt fra bagsiden).  

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Som Svend P skriver, så kommer de dybeste lyde fra porten. De bliver så dæmpet ved at sætte sokker i. På godt dansk spiller de mindre bas med sokkerne

Sokkerne vil stort set kun påvirke frekvensgangen i bassen.

Til visse modeller af B&W højttalere medfølger der iøvrigt nogle propper, ikke sokker(!), som man kan montere i basrefleksporten, for at dæmpe bassen. Det kan f.eks. være aktuelt ved brug af en subwoofer eller, som i dit tilfælde, hvor placeringen af højttalerne gør, at bassen bliver for buldrende.

Ja, med sokkerne er dine højttalere dynamiske. Det er de forøvrigt også uden sokkerne

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Dali Grand Diva har også gavn af sokker i porten. Prøv at se i tråden forstærker til Dali Grand Diva.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

hej som det bliver skrevet så prøv at flytte dem lidt længere ud fra vægen og se om det hjælper. hvis ja. så er det placeringen der er problemet. den fingernemme/modige kunne prøve at flytte basrefleksporten om på forsiden. dette er dog en lidt større operation.....
Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe brugt sokker der lukkede portene i mine DALI450 helt til. Uden disse var bassen mudret og ulidelig. Placeringen af højttalerne var dog også for tæt på bagvæg.

Fornylig flyttede jeg så lidt rundt, med en optimal højttaler placering som mål. Der er nu knap en meter til bagvæg (før ca. 30cm). Dejlig forbedring. Så læste jeg tråden om sokker i Diva'en. Havde glemt at fjerne mine. Da de kom ud, kom der dynamik og SLAM igen...sikke en forbedring....!! Nu spiller de bare, det er svært ikke at skulle opfriske de nye plader man kun har hørt med sokker på

Sokkerne var nødvendige for mig i første opstilling, men er bedstem ikke uden bivirkninger! Optimmal opstilling er bare sagen...og det er ikke kun bassen der ændres...dynamikken misker tænder....

webster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode råd.

Jeg skal prøve med en anden opstilling, problemet er bare at det bliver et "prøv", stuen er 4*8m så de kan ikke stå meget anderledes end de gør, men det vil selvfølgelig besvare nogle af spørgsmålene.

Indtil da,

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes