Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 15:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: skal jeg jorde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

indtil nu har jeg kørt uden jord i mit anlæg. Hvad vil jeg opnå/miste ved at jorde?

Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sige. nogle gange kan du fjerne noget støj, andre gange kan du være uheldig at tilføje noget støj. elektrisk støj er noget mystisk noget...

men en ting er sikkert, hvis det er dobbelt-isoleret (vist som et symbol med en firkant inde i en firkant) må du over hele hovedet ikke sætte "jord" på! Det er strengt forbudt, da dette vil ødelægge sikkerheden! Så undersøg du lige det først...

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 September 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

... jeg har måttet fjerne min jord hvis plasma og anlæg skal kobles sammen.... ellers brummer det godt derud af.... men ellers er det godt... prøv dig frem hvis det kan gøres for en rimelig penge.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jesper001 skrev:

men en ting er sikkert, hvis det er dobbelt-isoleret (vist som et symbol med en firkant inde i en firkant) må du over hele hovedet ikke sætte "jord" på! Det er strengt forbudt, da dette vil ødelægge sikkerheden! Så undersøg du lige det først...

Hvorfor det? Kan du evt. finde hvor det står i Stærkstrømsreglementet her: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Altså, hvis der nu ER en jordskinne/ben på strømstikket kan det vel ikke skade. Så er apperatet antageligvis konstruret til det. Og resultatet - det er bare at lytte efter. Udfaldet kan blive noget forskellig, men som regel I den positive retning.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Oktober 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke sige andet end prøv det, virker det godt så er det godt, virker det ikke efter hensigten, så er det jo bare at fjerne jorden igen.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Altså, hvis der nu ER en jordskinne/ben på strømstikket kan det vel ikke skade. Så er apperatet antageligvis konstruret til det. Og resultatet - det er bare at lytte efter. Udfaldet kan blive noget forskellig, men som regel I den positive retning.

Korrekt. Men hvis der var jordben på stikket da du købte det, så er materialet heller ikke Klasse II (Dobbeltisoleret) og så må (læs: skal) der også "jord" på...

Svend P skrev:
Jesper001 skrev:

Hvorfor det? Kan du evt. finde hvor det står i Stærkstrømsreglementet her: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Hvis du virkelig er installatør som du tidligere har påstået, så bør du også vide at man ikke tilslutter et produkt af Klasse II til beskyttelseslederen da man vil bryde dobbeltisolationen. Produktet er således ikke længere godkendt.

Hvis det betyder meget for dig at diskutere dette emne så skriver du bare en Privat-besked...Men du må gerne være ærlig denne gang, da du sidst fortalte en historie fra de varme lande om at du efter en telefon-samtale med LK fik at vide at max. forsikring på LK's stikkontakter er 20A selvom der i mit katalog står 13A ??

- Jeg kan godt sende et billede?

- Ellers får man i øvrigt LK-kataloget gratis hvis man er medlem af Dansk EL-Forbund, så måske var det en idè at melde dig ind?

Desuden er der ikke længere noget der hedder stærkstrømsregelementet, i dag hedder det Stærkstrømsbekendtgørelsen (forkortes ofte som SB)

Hvis jeg må komme med et råd, Svend P, så er det nok på tide at du får opdateret din viden...Desuden er det nok også på tide at satse lidt på den nye generation? (Ja, jeg ved at det gør ondt, men sådan er livet!)

Ha' en fortsat go' aften...

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Michael K skrev:

indtil nu har jeg kørt uden jord i mit anlæg. Hvad vil jeg opnå/miste ved at jorde?

Hold deg til "uden jord" - FOR ALLTID - så slipper du støy i lydbildet. Kjøpte en Behringer DSP1124P med jordet støpsel.....fikk støy.........monterte nytt støpsel fra Biltema til kr. 29,90 og "fjernet/klippet av" jordledning.

Resultat: STØYFRITT !!!

moro med lyd --> kringlyd

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Som de andre siger er der ulemper pga. støj.

Grunden til at støjen ofte kommer, er når man ikke tilslutter alle appareter på jord.

Hvis f.eks. du har en Cd afspiller, den er ikke tilsluttet jord, men dens grund på phono stikket er chassiet. Fra phono stikket går der et kabel over til forstærkeren, som er jordet. Problemet er nu at de får en fælles jord, hvilket betyder at alt fra Cd-afspilleren vil ryge igennem phono kablet, over i forstærkeren og i jord. Det kan ødelægge signalet ad.

Der findes selvfølgelig mange forskellige måder at konstruere afspillere, forstærkere m.m., men i mange tilfælde, vil du kunne bruge præncippet med andre appareter i dit hifi.

Derfor vil jeg mene at du skal benytte jord, hvis du har mulighed for det på alle dine appareter. Benyt jord hvis du har problemer med brummen (Kan ofte opstå hvis du har en Switchmode strømforsyning i samme strøm kreds (f.eks. Mobil oplader m.m.)

Håber jeg er kommet ind på noget af det rigtige, og ret mig endelig hvis jeg tager fejl..

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes