Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Komponentindgang og kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martinvad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Da jeg ærligt må erkende at jeg ikke har den store forstand på HIFI, er jeg interesseret i at høre hvad komponentindgang/udgang gør og om der forskel i billed, såvel som lydkvaliteten og ville høre om der nogen der kan fortælle mig det?

Det skal lige siges at jeg har et 30 " LCD tv med komponentindgang/udgang og en dvd med DVI og komponentindgang/udgang, hvad kan man gøre for at optimere billed og lydkvaliteten?

Til top Vis martinvad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinvad

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

martinvad skrev:

Da jeg ærligt må erkende at jeg ikke har den store forstand på HIFI, er jeg interesseret i at høre hvad komponentindgang/udgang gør og om der forskel i billed, såvel som lydkvaliteten og ville høre om der nogen der kan fortælle mig det?

Det skal lige siges at jeg har et 30 " LCD tv med komponentindgang/udgang og en dvd med DVI og komponentindgang/udgang, hvad kan man gøre for at optimere billed og lydkvaliteten?

OK! component er KUN billede overførsel, og det er den bedste analoge overførsel der er. DVI er bedre, men det hjælper ikke dig da dit TV ikke har DVI indgang. Brug component, med et kabel af rimelig kvalitet, og sørg for at indstillingen er den korrekte både på TV og DVD.

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Filmtossen skrev:
martinvad skrev:

OK! component er KUN billede overførsel, og det er den bedste analoge overførsel der er. DVI er bedre, men det hjælper ikke dig da dit TV ikke har DVI indgang. Brug component, med et kabel af rimelig kvalitet, og sørg for at indstillingen er den korrekte både på TV og DVD.

Tjavs.

Hej så er vi der igen med DVI og HDMI. Jeg ved ikke hvad andre siger men KOMPONENT er da helt klart uden sammenligning til billedoverførsel. Man får jo de tre farver adskildt og man for da alt andet bedre billede. Specielt ved superbit (high definision) er endnu større forskel.

Hej hej. Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Soundfreak34
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Har i ikke måske en god link til komponent video kabler?Den jeg har googlet på nettet var ikke mange af?Hellere nogen shops fra DK.
Til top Vis Soundfreak34's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soundfreak34

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Tjavs.

Hej så er vi der igen med DVI og HDMI. Jeg ved ikke hvad andre siger men KOMPONENT er da helt klart uden sammenligning til billedoverførsel. Man får jo de tre farver adskildt og man for da alt andet bedre billede. Specielt ved superbit (high definision) er endnu større forskel.

Hej hej. Søren

Komponent er klart bedste analoge overførsel. Både DVI og HDMI er digital overførsel. Derfor vil det teoretisk set altid være bedste kvalitet (afhængig af medie og modtager). Fx med DVD vil det rå datasignal (teoretisk set) bliver spyttet direkte ud i kablet og dermed er der ingen støj før at signalet bliver projekteret på skærmen. Men jo, det kræver at man har et TV/projektor med digital indgang og har man ik det er Komponent da klart overlegen.
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Soundfreak34
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

På min ret gamle dvdafspiller fra sony, er både 2 scart og komponent indgang som har aldrig været i brug.Har også fået at vide i denne forum at det vil være klart bedst hvis jeg tilslutter min dvd og lcd med komponent kabler?Da jeg har fået noget langt bedre udstyr end jeg har haft, vil jeg klart nok udnytte bedst muligt som jeg kan fra mit grej.

Mvh

Til top Vis Soundfreak34's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soundfreak34

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Soundfreak34 skrev:
Har i ikke måske en god link til komponent video kabler?Den jeg har googlet på nettet var ikke mange af?Hellere nogen shops fra DK.

Det kan du finde bla. her: http://av-connection.com/?GroupID=74&ClassID=36

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Ronni skrev:

Det kan du finde bla. her: http://av-connection.com/?GroupID=74&ClassID=36

LOL.. Hej Ronni..
Har lige PMed selv samme link til ham, da jeg var af den klare opfattelse at markedføring i forum ikke var tilladt :)

Men jo. Konstanterede i samme søgning at HiFi-klubben har et dårligere kabel til doublte pris. Det kan godt være de har en snævert udvalg på deres hjemmeside, men tilgengæld er de p***e dyre :)

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:
[QUOTE=Filmtossen][QUOTE=martinvad]

Tjavs.

Hej hej. Søren

Det er altså ikke rigtigt, i hvert fald ikke slet ikke 'alt andet lige'.

Farverne er også adskilt i DVI/HDMI, som derudover undgår konvertering mellem digital og analog.

Jeg skal ikke kunne afvise, at en god componentudgang i nogle tilfælde kan være bedre end en dårlig div/HDMI, men hvis vi snakker 'alt andet lige', kan jeg ikke finde på nogle argumenter for, at component skulle være bedre.

Superbit er ikke high definition og hvis de ser godt ud med det ene kabel, så tror jeg også de gør det med det andet.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Soundfreak34
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens overveje imellem Tech+Link XS high-end og Supra premium edition.Supra'en ser ud at være lidt billigere, men har kun brug for 2-2,5 meter, da min lcd skal være på vægen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes