Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 12:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: nyt kabel til lejligheden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

nu bor jeg i en gammel lejlighed med alt for lidt stik kontakter og ingen jord.. mere eller mindre alt sidder på samme sikring når det gælder stue plus pc rum.. ikke optimalt

men har forhørt mig ad hos boligforeningen og jeg må godt få en elektrikker ud og lave lidt el men hva ska jeg ha lavet når jeg ska ha sat en stikdåse op til kun hifi???

hvor stort ska kablet være??

sikringstype??

hva ska jeg ellers ha styr over???

der er ingen jord overhovedet i lejligheden.. ved ik om jeg ka få lavet en rigtig jord men der er vel forbedring at spore selvom der ingen jord er eller er det spil af penge???

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er helt sikkert jord i din målertavle, og hvis det var mig ville jeg trække et kabel på 5x1,5 = 3 faser, nul og jord og kun ind til dit anlæg - her ville jeg så ha' en 3 stik dåse med hver sin fase... men det kan nemt blive dyrt... det kræver en helt ny målertavle, materialer, arbejdsløn m.m.

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

okay så meget ska der heller ik laves når det bare er en lejlighed..

men takker for forslaget

kom endeligt med flere

hynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Pas på med en 3 faset gruppe, det bruges for det meste kun til komfure,ovn, osv. Problemet er hvis der sker en skade på kablet en stikk. der går i stykker elller en løs forbindelse i en stikk. så kan risikere at få 400v på din pc og hifi.

Det er hellere ikke sikkert at der er jord i din lejlighed, kommer an på hvor gammel den er.

Men få sat 1 eller 2 ekstra gruppeafbryder op og et kabel til pc og et til hifi. Men tag en snak med den elektriker i bruger i ejendommen, du kan godt risikere at du skal have udskift hele gruppetavlen. pga at der skal laves div.beregninger når man udvider på en eksisterne tavle. så er det billigere at få en ny...

Til top Vis hynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hynne

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

hynne skrev:

Pas på med en 3 faset gruppe, det bruges for det meste kun til komfure,ovn, osv. Problemet er hvis der sker en skade på kablet en stikk. der går i stykker elller en løs forbindelse i en stikk. så kan risikere at få 400v på din pc og hifi.

Det er hellere ikke sikkert at der er jord i din lejlighed, kommer an på hvor gammel den er.

Men få sat 1 eller 2 ekstra gruppeafbryder op og et kabel til pc og et til hifi. Men tag en snak med den elektriker i bruger i ejendommen, du kan godt risikere at du skal have udskift hele gruppetavlen. pga at der skal laves div.beregninger når man udvider på en eksisterne tavle. så er det billigere at få en ny...

der er taget kontakt til elektrikker firmaet som er tilknyttet til boligforeningen for at høre ad hvordan og hvorledes.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Det er godt du har taget fat i den elektrikker der er tilknyttet boligforeningen, da du så senere undgår problemer med nyinstallationen. Det du skal have er såmend bare en ny 1-faset gruppe med jord hvis det kan lade sig gøre, denne gruppe bør være på en anden fase end den du har alt det andet på.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hej wuffer,

Hvis du vil ha' maximal vellyd, så kan jeg anbefale følgende: En ny gruppe med 16 eller 20A smeltesikring, derfter 3*2.5 kvmm solid core til en LK Fuga uden afbryder, derefter en såkaldt "stjerneboks" til at føde apparaterne. Nice and clean

Jordforbindelser lyder en del forskelliget fra sted til sted, så spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt at få det lavet, hvis ikke det allerede er tilstede i lejligheden. I det sidste tilfælde, ville jeg nok få det monteret, da du jo altid kan lade være med at bruge det, hvis det ikke klinger, som det skal.

Elektrikeren vil nok montere den nye gruppe parallelt på en allerede eksisterende, så få ham evt. til at måle hvilken af disse, der har det mindste spændingsudsving.

Held og lykke med det, og vær parat til at tabe underkæben

Med onsdagshilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Hej wuffer,

Hvis du vil ha' maximal vellyd, så kan jeg anbefale følgende: En ny gruppe med 16 eller 20A smeltesikring, derfter 3*2.5 kvmm solid core til en LK Fuga uden afbryder, derefter en såkaldt "stjerneboks" til at føde apparaterne. Nice and clean

Jordforbindelser lyder en del forskelliget fra sted til sted, så spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt at få det lavet, hvis ikke det allerede er tilstede i lejligheden. I det sidste tilfælde, ville jeg nok få det monteret, da du jo altid kan lade være med at bruge det, hvis det ikke klinger, som det skal.

Elektrikeren vil nok montere den nye gruppe parallelt på en allerede eksisterende, så få ham evt. til at måle hvilken af disse, der har det mindste spændingsudsving.

Held og lykke med det, og vær parat til at tabe underkæben

Med onsdagshilsen
G&S

stjerneforbindelsen er kodet ind.. den står meget højt på min liste..

men takker for forslaget.. venter dog lige et par måneder da det nok ik er et helt billigt indgreb

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

hehe mange underholdende forslag..

1: det er YDERST tvivlsomt at du har jord i tavlen

2: Hvorfor en ny måler?? tror ikke på at det kun er en 1 faset måler du har siddende!!

3: En 20 A sikring?? er du skinrende sindsyg, har du overhovedet begreb om hvad du skriver??

4: ja det er virkelig afgørende at det er en Fuga, In my ass!! er hamrende ligegyldigt

Ellers er det en god ide at bruge den fase der er ikke går til køkkenet, køleskab samt micro ovn er nogle djævle!!!

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

okay sindsyg er store ord, men hvorfor så store sikringer?? gerne et begrundt svar

MVH Visca Blaugrana

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

3: En 20 A sikring?? er du skinrende sindsyg, har du overhovedet begreb om hvad du skriver??

Også selv om det ikke kan anbefales, er det faktisk lovligt at forsikre en Fuga stikkontakt med 20 A!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Nix det er det ikke de må forsikres med 13 A

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

Tror det har været oppe til debat i en anden tråd. Mener at konklussionen blev, at man måtte gerne forsikre en fuga med op til 20 ampere. Man er så selv til ansvar for, at den ikke bliver belastet med mere end de 13A.

Lyder ulogisk, men det er vistnok lovligt......

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jep. Du må gerne forsikre en kontakt med mere end den er ratet til, man skal bare sikrer sig at der ikke trækkes mere fra den end den er ratet til (13A). Hvordan man så lige sikrer sig det i en stue er et godt spøgsmål?
Stører sikring = mindre modstand = mindre spændingsfald.

Tag under alle omstændigheder at få trukket 2,5 kvadrat, det giver også mindre modstand og kan fint monteres i fuga kontakter.

Må man entlig sætte en ny stikkontakt op uden jord i dag? Der skal da være jord i alle nyinstallationer?
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

hynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Du må godt lave en "begrænset" udvidelse af installation uden at sætte stikk. op uden jord, det kræver dog at der er montret hfi/hpfi relæ, ligesom du og så godt må udskifte kontakter uden jord til en med jord, bare der er hfi/hpfi relæ.

Med hensyn til at bruge "den" fase med den højste spænding kan de ændre sig alt efter hvornår på dagen det er.Ligger spændingen mellem 207 og 244 V, betegnes den som tilfredsstillende....

Til top Vis hynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hynne

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Visca Blaugrana skrev:

Tror det har været oppe til debat i en anden tråd. Mener at konklussionen blev, at man måtte gerne forsikre en fuga med op til 20 ampere. Man er så selv til ansvar for, at den ikke bliver belastet med mere end de 13A.

Lyder ulogisk, men det er vistnok lovligt......

Er jeg så rimelig sikker på er løgn, da den skal kunne afbryde den strøm som den gennemløbes af, og det vil den jo ikke kunne hvis den belastes med 20A, ved godt det aldrig ville ske. men hvorfor så sætte en så stor sikring i?

og så til diskutionen om en 2,5 mm2 overhovedet må sikres med en 20A sik,

for at den må dette skal kablet være fremført i normale omgivelser (N1)det vil sige på væg eller i kabelbakke, samtidig med at der ikke er andre sideløbende kabler, da man så kun må belaste kablet med 75%, og da kablet kun må belastes med 21A normalt, ja så er det nok tvivlsomt.

Og den med spændingsfald i sikringen!! hvor meget spændingsfald tror du selv der er i en 13A sikring sat op mod en 20A der er my ohm vi snakker der!!!

Nå men any way. Faktum må være sæt et ny stik af til det, hvis muligt så med jord. Indsæt ny gruppeafbryder til det på 13A og træk så et kabel af typen 3G2,5 NOIK, og afslut det i et fuga stik (med eller uden afb. dit valg) Og benyt så den fase som ikke bruges i køkkenet, da det jo tilsydenladende er en ældre bygning, ja så forsynes køkkenet nok kun 1 fase, og så skal du bare vælge en af de andre.

MVH Carsten

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Daws og godaften i tråden,

Visca Blaugrana, den høflige unge mand, spørger pænt om, "hvorfor så store sikringer"?

Headroom! Og jowda, der ER skam lydmæssig forskel.

Tilføje må jeg også hellere, at vil man lave en lovlig installation med f.eks. en 16A forsikring, så skal man anvende 2.5 Kvmm kabel og ikke 1.5 Kvmm. Det er med andre ord 2.5 Kvmm kablet, der gør installationen lovlig.

Fuga'en uden afbryder har en mærkestrøm på 13A, men er vidst reelt godkendt op til 20A, blev der engang beskrevet i en tråd.

Men hvis installationen skal være efter Visca Blaugrana's anvisninger, skal der nok benyttes modellen uden afbryder, da den med afbryder kun har en mærkestrøm på 10A

Se evt. også denne tråd.

Med høflig onsdagshilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

okay der fik du mig!! troede faktisk at begge var godkendt til 13A ok der tog jeg fejl

Jeg har hele tiden sagt 13A ikke højre!! Har også hele tiden sagt 2,5mm2.

Nu er jeg ikke HIFI nørd(nørd er et kompliment) men kan ikke i den vildest vildest drøm forestille mig at der er forskøjd på forsyningen til anlæget om det er forsikret med 13 eller 20A, og lige for noget helt andet må de forskellige kompnenter forsikres med 20A

Lige så høflige hilsner fra mig

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

okay der fik du mig!! troede faktisk at begge var godkendt til 13A ok der tog jeg fejl

Jeg har hele tiden sagt 13A ikke højre!! Har også hele tiden sagt 2,5mm2.

Nu er jeg ikke HIFI nørd(nørd er et kompliment) men kan ikke i den vildest vildest drøm forestille mig at der er forskøjd på forsyningen til anlæget om det er forsikret med 13 eller 20A, og lige for noget helt andet må de forskellige kompnenter forsikres med 20A

Lige så høflige hilsner fra mig

Halløj Visca Blaugrana,

Problematikken er her nok nogle lidt knudrede regler på området, skal du se.

Eksempelvis fik jeg også på min tidligere bopæl lavet en separat gruppe til stereo'en. Dette blev gjort med 10A og 1.5 Kvmm kabel, da elektrikeren fortalte mig, at 16A ikke var lovligt

Så taler man jo lidt med andre elektrikere og finder ud af, at sådden hænger det ikke nødvendigvis sammen. Kablet på 2.5 kvmm gør pludselig 16A installationen lovlig. Så det afhænger åbenbart lidt af hvilke øjne der ser, kunne det tyde på.

Som det tidligere er nævnt, så er mærkestrømmen på den famøse Fuga (uden den-der-du-ved-nok ) 13A. Dette betyder imidlertid ikke, at den ikke må forsikres med højere værdier - fordi det antages, at ingen apparater reelt forbruger mere end 13A.

Som en anden skrev, så kan summen af apparaternes forbrug godt overstige 13A. Jovistda, men så skal man godt nok også have nogle gevaldige strømslugere. Og begge Fuga-dimserne er vidst reelt godkendt til 20A, hvorimod mærkestrømmen differentierer pga. noget wærk med gnister i kontakter

Ifølge din oplysning omkring 20A og 75 pct. belastning giver en smule hovedregning kun 15A. Så kan man sq da lige så godt få smækket en 16A op, så man kan/må gemme snoren af vejen inde i væggen, eller hur?

Jeg mener, grænsen for 1.5 Kvmm er svjh. omkring 15A, og det må man jo godt knalde på en 13A forsikring - det giver løst omregnet en belastningsgrad på omkring de 85...

Nå, men her i hyblen sidder der nu 16A på en separat gruppe med 2.5 Kvmm kabel, og det er ubetinget bedre end 10A, kan jeg sige. No contest!

Der er endda en anden forum-bruger, der sværger til en 40A, da han har prøvet det meste andet og fundet 40A tilledningen klart den bedste. Du kan så spørge din fantasi høfligt ad, om den nu også sådden er rigtig wild???

Det er helt klart og ubetinget det bedste og billigste tweak, man overhovedet kan lave på sit setup. Hvis du ikke allerede selv har prøvet det, så kan jeg varmt anbefale dig at gå i gang - som elektriker koster det dig jo ikke noget særligt, og jeg er ret sikker på, du vil blive overrasket.

En beskrivelse af en lovlig hhv. 20A og 32A forbindelse må du i øvrigt gerne komme med, det ville være herligt - hvad skal der bruges af kabler, stik og sikringer for at det er lovligt?

Med høflig onsdagshilsen
G&S

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

nå så fik jeg taget mig sammen..

Ved alene forstås det at der skal være MIN 2G kabeldiameter mellem kablerne

Hvis kablet opføres ALENE, og i normale omgivelser, det vil sige sat fast på væg, og ikke gennem mure der er tykkere end 25cm

forsikring-kabeltværsnit

20A-Så går det lige med en 2,5mm2 dette kan dog på ingen måde anbefales, da det kun er teoretisk muligt, og ALDRIG ville laves af en elektrikker, så her anbefales det med 4mm2

32A-6mm2

40A-10mm2

hvis kablet er opført i kabelbakker er det som følger, igen ALENE

16A-2,5mm2

20A-Så går det lige med en 2,5mm2 dette kan dog på ingen måde anbefales, da det kun er teoretisk muligt, og ALDRIG ville laves af en elektrikker, så her anbefales det med 4mm2

32A-6mm2

40A-10mm2

hvis kablet er opført i kabelbakke men med andre kabler er det som følger

16A-2,5mm2

20A- 4mm2

32A-10mm2

40A-16mm2

Hvis kablet skal gemmes i vægen er det således

16A-2,5mm2

20A- 4mm2

32A-10mm2

40A-10mm2

mvh Visca

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes