Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: relæ boks til 230volt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Kender i til en relæ boks jeg kan bruge til min forstærker ?

Den skal drives af den 230 v udgang der er bag på forstærkeren ( da den kun tåler 200w )

Og jeg ønsker noget mere på den udgang .

Findes der noget ellers bliver det hjemmebyg

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

ernst_himself
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 April 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jed ved ikke om en sådan box findes, men det er ikke noget problem at lave en selv. Du skal bare bruge noget ledning og et solid-state relæ + en evt kasse.
Til top Vis ernst_himself's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ernst_himself

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 April 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

ernst_himself skrev:
Jed ved ikke om en sådan box findes, men det er ikke noget problem at lave en selv. Du skal bare bruge noget ledning og et solid-state relæ + en evt kasse.

Øøøh.. Hvorfor er det lige at han skal bruge et solid state relæ??? Hvad er der galt med et alm 230v relæ??

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke set nogle færdige konstruktioner, så jeg har bygget mine egne. Sig til hvis du er interesseret i at jeg laver en til dig.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Se det var lige sådan en fætter jeg kigger efter også. Jeg har jo købt en 1000A af dig Svend, som jeg skal have modificeret lidt til min sub, så jeg er også interesseret i en vejledning til dette.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 24 April 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Tja, det er meget simpelt.

Spolen til relæet skal være beregnet til 230 V - eller den spænding som Jeres forstærker sender ud på relæudgangen. Relæudgangen på forstærkeren forbindes til A1 og A2 på spolen på hjælperelæet. Kontaktfunktionerne (NO) på hjælperelæet forbindes til stikkontakten på den ene side af relæet, og til en stikprop der forsyner anlægget på den anden side.

Men hvis man er lidt usikker på dette, er det nok bedst at få en fagmand til at lave det. Det er trodts alt 230 V, så det kan være farligt for både mennesker og apparater.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 24 April 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har et bud på en meget lettere løsning, hvor man slipper for selv at have fingrene i 230 volt-delen.

Du skal bruge en USB-strømskinne og en 5 volt DC adapter (eks en gammel oplader eller lign). Du klipper USB-stikket af USB-strøm skinnen og klipper stikket af adapteren. Dernæst forbinder du de 2 ledere fra adapteren, til de 2 ledere i USB-kablet.
Adapteren sætter du i 230 volt-udtaget på din forstærker, og 230 volt stikket fra USB-strøm skinne i stikkontakten.

Når du tænder for forstærkeren, vil adapteren give 5 volt, hvilket tænder relæet i USB-strøm skinnen.

USB-strø skinne kan du købe til 29.95 hos harald nyborg, og en adapter skulle vel kunne findes til 50 kroner. Så under 100 kroner og 5 min arbejde og så er du kørende. Vel at mærke uden at rode med 230 volt.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Når vi så er ude i de billige strømskinner, fåes der en der er beregnet til tv. Den er belastningsafhængig i det første udtag. Dvs. at når man belater det første stik, så tænder den for resten af stikkene. Så er man fri for at skulle lave noget selv overhovedet.

Ved ikke lige med kvaliteten af disse billige strømskinner, men det er vel op til folk selv at vælge hvad man vil. Personligt vil jeg nok foretrække svend p's løsning (hvis jeg skulle vælge), så har man også mulighed for at koble sin egen strømskinne på.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

ernst_himself skrev:

Øøøh.. Hvorfor er det lige at han skal bruge et solid state relæ??? Hvad er der galt med et alm 230v relæ??

mvh

Det kan jeg heller ikke anbefale. SSR'er støjer! Tilgengæld er de nærmest uopslidelige ved korrekt dimensionering, og der er "nul" kontaktprell. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Når vi så er ude i de billige strømskinner, fåes der en der er beregnet til tv. Den er belastningsafhængig i det første udtag. Dvs. at når man belater det første stik, så tænder den for resten af stikkene. Så er man fri for at skulle lave noget selv overhovedet.

Ved ikke lige med kvaliteten af disse billige strømskinner, men det er vel op til folk selv at vælge hvad man vil. Personligt vil jeg nok foretrække svend p's løsning (hvis jeg skulle vælge), så har man også mulighed for at koble sin egen strømskinne på.

mvh

Kvaliteten... Hhmm...Jeg har selv købt flere af disse USB-strøm skinner, og kvaliteten er ganske fin. Men den ser hverken High End eller woodoo ud. Selve indmaden fejler dog ikke noget.

Hvis man vil undersøge kvaliteten, anbefaler jeg at man investerer de 29.95 kroner skinne koster, og laver et lytteforsøg. Hvis man kan høre forskel på denne strømskinne og en alternativ type, bør man overveje situationen. Men at dømme den ud fra lav pris og billigt udseende til, at den sikkert lyder dårligt... Nope!!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
mørch skrev:

mvh

Kvaliteten... Hhmm...Jeg har selv købt flere af disse USB-strøm skinner, og kvaliteten er ganske fin. Men den ser hverken High End eller woodoo ud. Selve indmaden fejler dog ikke noget.

Hvis man vil undersøge kvaliteten, anbefaler jeg at man investerer de 29.95 kroner skinne koster, og laver et lytteforsøg. Hvis man kan høre forskel på denne strømskinne og en alternativ type, bør man overveje situationen. Men at dømme den ud fra lav pris og billigt udseende til, at den sikkert lyder dårligt... Nope!!

Jeg er lidt uenig fordi: Jeg har en totalt nedsmeltet strømskinne liggende her' til 59,95 med påtrykt label 250VAC - max 16A. Den har været brugt til forsyning af 1 stk. IA350B og 2 stk. Infinity 4.1T. Det skal nævnes at skinnen ALDRIG har været switchet on/off! Dvs. altid tændt!

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Nu skrev jeg også bare hvad jeg ville vælge. Der er jo ingen grund til at lave en lækker strømdåse med furutech stik, som jeg har gjort, og så lade en strømskinne af typen til 29.95 styre denne. Eller er det mig der er galt på den????

Det kan sagtens være at dem til 29.95 lyder godt, det skal jeg ikke kunne sige noget om. Jeg synes bare at kvaliteten, på mange af dem jeg har haft i hånden, virker meget ringe i betrækket. Men igen - det er op til folk selv at vælge, man kan jo højst komme med sit syn på sagen, og ikke bestemme hvad folk i sidste ende køber.

mvh

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Nu skrev jeg også bare hvad jeg ville vælge. Der er jo ingen grund til at lave en lækker strømdåse med furutech stik, som jeg har gjort, og så lade en strømskinne af typen til 29.95 styre denne. Eller er det mig der er galt på den????

Det kan sagtens være at dem til 29.95 lyder godt, det skal jeg ikke kunne sige noget om. Jeg synes bare at kvaliteten, på mange af dem jeg har haft i hånden, virker meget ringe i betrækket. Men igen - det er op til folk selv at vælge, man kan jo højst komme med sit syn på sagen, og ikke bestemme hvad folk i sidste ende køber.

mvh

Vi er jo stort set enige. Og til jer andre: Pas på med de billige skinner. Når de kan nedsmelte som i mit tilfælde, er der også en "fin" mulighed for bål og brand!!!!! Kan regningen på et nedsmeltet hus sendes videre til en "skinne" fabrikant?

Ved det er lidt OT, men tag det alligevel med i overvejelserne ved evt. valg af "skinner".

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

mvh

Er det ikke underordnet om de virker ringe i betrækket??? Det vigtigste er vel, om du kan høre en forskel ved at købe en bedre.
Man kunne jo også tage en lidt dyrere USB-skinne.

At en billig strømskinne kan smelte. Ja, det kan en dyr også. Og hvis den billige er sikerhedsgodkent til 16A, så kan den tåle 16A. Ellers får den ikke godkendelsen, og dermed kan den ikke sælges i DK.

Jeg har også hørt om Mercedes'er der er gået i stykker, og om Suzuki'er der ikke er. Men det gør ikke Suzuki til en bedre bil end en Mercedes.
Der vil altid kunne findes uheldige samples af et produkt.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 April 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt et 230 volts relæ med 4 kontakter og sokkel.

Det er bygget ned i en lille plastkasse -  og så kører det bare.

Tak for de gode forslag.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes