| Forfatter |
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs i regnbygen. Min aldeles fremragende Sunfire preamp, er udstyret med 3 stk. Sovtek 6922 rør. Og det er sådan set godt nok. Men, skulle jeg finde nogle rør som giver en mere varm lyd, hvad ville du så foreslå? Skulle det være det ultimative allround rør osv, hvad ville du foreslå og hvad er prisen på disse?
PFT __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan du ikke lide den kolde lyd fra ecc88/e88cc/6dj8/6922 - er der ikke meget at stille op,da rørtypen ikke er skabt til lyd (lf) - jeg er blot en af rigtig mange,der mener det er en total misforståelse at benytte røret i hifisammenhæng.
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg ikke gøre mig til rør-guru, men kold lyd (analytisk) er ikke lige de ord jeg vil bruge om 6N1P/6N23P/ECC88/6DJ8/6922. Og da slet ikke set/hørt i forhold til transistorforstærkere.
Og jo; rørene er vist oprindeligt lavet til HF, men hyppigt brugt til LF!
Det er så bare Sunfire (og andre), som har misforstået det hele! 
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
kan du ikke lide den kolde lyd fra ecc88/e88cc/6dj8/6922 - er der ikke meget at stille op,da rørtypen ikke er skabt til lyd (lf) - jeg er blot en af rigtig mange,der mener det er en total misforståelse at benytte røret i hifisammenhæng.
mvh/slowon
|
|
|
Hmmm, jo  __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Og jo; rørene er vist oprindeligt lavet til HF, men hyppigt brugt til LF!
Det er så bare Sunfire (og andre), som har misforstået det hele! 
|
|
|
Nu jeg nysgerrig. Hvad mener du?
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare en griner hr Rock for life; min MingDa kører også med 6922/6N1P/6N23P og kold transistorlyd, det har den sq ikke!
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Rockforlife.
Jeg har prøvet ud diverse 6922 rør i min Graaf GM-20 frostærker. Det er sjov med "tuberolling", men du skal ikke forvente at du får en ny forstærker. Om du skal gå efter den varme lyd vil jeg anbefale dig at prøve rør fra Amperex/Phillips i Holland. Gå etter rør fra 50 og 60'erne. De selges under mange navne. (Amperex/Phillips/Valvo bl.a). Det kan være noget forvirrende at sette seg inn i, men det er definitivt værdt arbeidet. De første rørene som kom av denne typen hed 6dj8/ECC88, og de ble senere afløst av typen 6922/E88CC som har lengre levetid. Hvad som passer best hos dig, er mest opp til dine ører.
Her er nogle links til nyttig info:
http://www.audioasylum.com/scripts/d.pl?audio/faq/joes-tubes .html
https://www.tubeworld.com/6922.htm
https://www.tubeworld.com/6dj8.htm
Ellers vil jeg anbefale dig at shoppe rør på eBay. Men da er det meget klokt at sette sig grundig inn i hvad som kænnetegner de "riktige" rør. Det er noen som sælger rebranded rør fra Kina og Russland. Jeg har handlet mange juveler der
Good luck.
Theo
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
|
Hei Rockforlife.
Jeg har prøvet ud diverse 6922 rør i min Graaf GM-20 frostærker. Det er sjov med "tuberolling", men du skal ikke forvente at du får en ny forstærker. Om du skal gå efter den varme lyd vil jeg anbefale dig at prøve rør fra Amperex/Phillips i Holland. Gå etter rør fra 50 og 60'erne. De selges under mange navne. (Amperex/Phillips/Valvo bl.a). Det kan være noget forvirrende at sette seg inn i, men det er definitivt værdt arbeidet. De første rørene som kom av denne typen hed 6dj8/ECC88, og de ble senere afløst av typen 6922/E88CC som har lengre levetid. Hvad som passer best hos dig, er mest opp til dine ører.
Ellers vil jeg anbefale dig at shoppe rør på eBay. Men da er det meget klokt at sette sig grundig inn i hvad som kænnetegner de "riktige" rør. Det er noen som sælger rebranded rør fra Kina og Russland. Jeg har handlet mange juveler der
Good luck.
Theo
|
|
|
Tak for dit svar. Når tiden kommer, tror jeg at jeg vil prøve nogle NOS rør, bare for sjov __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Nightpuma skrev:
|
Hei Rockforlife.
Good luck.
Theo
|
|
|
Tak for dit svar. Når tiden kommer, tror jeg at jeg vil prøve nogle NOS rør, bare for sjov
|
|
|
Det høres ud som en god idè. Det lages ingen rør i dag som synger bedre enn 50'-60's NOS.
IMHO.
Theo
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
50´ og 60´er rør er nok det du skal have hvis du søger en mere varm lyd. Nogle Engelske mærker som Mullard eller Brimar er nok i den retninge du søger. Selv bruger jeg Siemens E188CC men det er ikke lige en gammelsdags varm lyd.
50´og 60´er rør er som tidliger sagt ,, de synger godt, rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
anyways forstærker det for meget til brug i en pre - har for høj indre modstand og tåler ikke højere spændinger end 90 volt på anoden,hvilket nødvendiggør srpp koblinger og andet beslægtet,som ikke er optimalt i hifisammenhæng.
tjek evt selv diverse fora ud og bliv rask klogere
|
| Til top |
|
| |
Glowing-Tube Lukket konto

Lukket konto efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg må give slowon ret i at ecc88 ikke er godt i hifi sammenhæng, da det lyder spidst, dog kan jeg ikke give ham ret i at SRPP koblingen ikke burde findes i hi-fi. Jeg ved godt der er problemer angående impedans tilpasning, men tro ikke at en katode-følger er den ultimative impedans-tilpasser, faktisk lider den af de samme problemer som SRPP-koblingen. Jamen hvad er der så tilbage, der kan drive en effektforstærker med 10 kohm indgangsimpedans, tja du kan bruge en pentode eksv. EL503 med en anode strøm på 135mA udgangsimpedans 60 ohm, hmmm hmmm, nej ikke godt. En Mü-follower med et ecc82 vil have en udgangsimpedans på 5.8 kohm, da rørrets indre modstand er 7.7kohm parralellt med 24 kohm, som jeg har valgt som anode-modstand i dette eks. Altså heller ikke noget at råbe hurra for.
Det jeg forsøger at beskrive er at uanset hvilken kobling man benytter er der en hage ved den, det er ligesom med om man skal bruge aktiv eller passiv filter i sin riaa, ved at benytte aktiv opnår man at modkoblingen automatisk vil kompensere for ældning af røret, modsat passiv, hvor ældningen af rørret vil påvirke lyden, da selv en lille ændring af anodestrømmen vil gøre at arbejdspunktet ville blive forrykket ned ad på kurven, så røret vil arbejde på den krumme del af kurven, og dermed vil der opstå forvrængning, ikke at du kan høre det, da det sker over år, indtil det går helt galt.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
istedet for at købe rør hos pundt, vil jeg anbefale http://www.tubes.it/index_eng.html
Det er meget billigere end at købe her i dk.
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes da ikke at de er billige, hvor køber du rør henne. Ahania
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke lykkes mig at finde steder hvor man kan få rør billigere. (sig endelig til hvis i kender et billigere sted)
Et eks. kunne være Svetlana 6550C.
hos vintage Hi-fi : ca 420kr for et sæt parret.
hos pyndt : ca 770kr for et sæt parret.
Vi er nogle stykker de lige har købt et større parti hjem, og så kom vi under 50% af hvad rør koster herhjemme.
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåmn hej igen  Til at starte med vil jeg sige, at hos mig og Sunfire, er der ingen spidse tendenser med 6922 røret! Jeg synes heller ikke lyden er kold. I mit setup og til min smag, lyder det hele ganske neutralt, men dog "musikalsk" Jeg er godt tilfreds med min Sunfire, men ville da gerne have et gran mere varme, over hele linjen. __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke nogen mening om det ene, eller det andet rør, jeg ville bare høre jer andre hvilken rør der måske, KUNNE være mere "smovsenjensen" end de SOVTEK der sidder i nu. __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 29 Juli 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender Sovtek 6922 røret fra Pathos Logos, som jeg synes er en meget vellydende forstærker. Jeg ved dog også at mange eksperimenterer med at skifte dem ud med andre, der er lidt finere (eller i hvert fald dyrere ) Jeg har selv skiftet rørene på min Inpol 2 til nogle gamle Mullards. Men det drejede sig om 12AU7 typen, ikke 6922.
Prøv at søg lidt på www.euphonia-audioforum.se og se om ikke du kan finde mere info, og hvis du spørger derinde skal du nok få et venligt, sobert svar 
|
| Til top |
|
| |