Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bliver Tara Labs Air 1 serie for dyrt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 December 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

I løbet af næste år skal jeg have samlet et hjemmebio setup, som også skal bruges til musik. Der er tale om THULE Space PR350BV forforstærker og THULE Space PA350B effekforstærker. Jeg skal have B&W XT serien og vil have det bedste ud af dem.

Jeg havde så tænkt på Tara Laps Air 1 kabler til front og center højttalere, samt mellem effekt og forforstærker. Synes I, at det ville være for dumt at punge så meget ud efter kabler til dette setup?

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 December 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Set i forhold til prisen på XT serien...virker det en anelse ude af sammenhæng ..men igen..et spørgsmål om smag og behag

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Ducky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej Angel

Jammen hvis du økonomisk ikke er underlagt hindringer mht. at smide 6-7K/meter efter kabler, skal det da klart prøves. I forveje ser det ud til at du kommer til at spenderer op til 100K på anlæget, så i den sammenhæng er prisen vel ikke så ekstravagant.

Har selv lige være i samme situation - havde aldrig drømt om at lægge mere end et par kilo meteren for højtaler kabel, men efter at have hørt et Nordost Heimdall (prismæssigt på niveau med Tara Laps Air 1) på min GamuT opsætning, var jeg solgt.  

Ved godt at der er personer, bl.a. i dette forum, der argumenterer for at man ikke kan høre forskel på dyrt kabel og almindelig installationskabel, .... men det kan man ... tydeligt .... hvis ens anlæg ellers er i god kvalitet, der er styr på arkustikken i lytterummet og man iøvrigt har en nogenlunde normal hørelse.

I sidste ende er det vel et spørgsmål om at låne noget kabel med hjem i forskellige prisklasser når anlæget engang er spillet til. Vil i denne forbindelse mene prisen nok lidt bedre kan retfærdiggøres hvis musik bliver det væsentligste underholdningselement i dit anlæg. DVD film er efter min mening lidt mere taknemmelige mht. kabelvalg.

Mvh.

Til top Vis Ducky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ducky

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Højttalere i XT serien:
1 * XTX Cen a 5999kr= 5999kr
2 * XT2 a 3699 = 7398kr
2 * XT4 a 9999kr = 19998kr
1 * PV1 a 10999kr = 10999kr
I alt 44399kr

Hardware:
Effekforstærker = 24899kr
Forforstærker = 24999kr
I alt = 49898kr

I alt samlet 94297

Kabler:
Tara Labs Air 1 højttalerkabel   2*3m = 18999kr
Tara Labs Air 1 Højttalerkabel Cen fx 1.5m = 4/5000kr cirka
Plus Tara Labs Signalkabler imellem forforstærker og effekt til en pris af 7499kr stk

dvs der skal købes kabler for hvad der svarer til et sted imellem 30% og 40% af anlæggets værdi (uden kabler)
for slet ikke at snakke om at kabelindkøbet i pris er tæt på hvad højttalerne til sammen koster

....ville foreslå at prioritere lidt anderledes...for at sige det mildt

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Jeg skal nu kun bruge 2 meter til front højttalerne og ikke 3 meter, så vi snakker om 12.999 kr. Jeg troede kun, at det var for ét kabel, men følger der 2x2 meter kabel med til den pris? Center skal jeg kun bruge 1 meter, så det bliver et helt andet regnestyk. Til baghøjttalerne er jeg dog lidt i tvivl, da de skal gå ind under gulvtæppet, så der skal jeg have fat i nogle flade kabler.

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 December 2006 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Hvorfor får du ikke HiFi Klubben til at demonstrere forskellen på et dyrt og billigt kabel. Jeg ville ALDRIG  bruge så mange penge på det. Du får kun kobber, pvc og woodoo for pengene 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Køb nogle billigere kabler. Enklere kan det ikke siges *S*
Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:
Køb nogle billigere kabler. Enklere kan det ikke siges *S*

Netop. Hvis det SKAL være B&W, så ville jeg hellere købe 804S, og så bruge lampeledning som højttalerkabel!!!

Men du har formentlig bestemt dig for XT pga. designet?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ville bestemt også investere de ekstra penge i bedre vedlyd...altså "opgradering" af højttalere

som der blev sagt tidligere....tag i Hifi-Klubben og få en demonstration med forskellige kabler....når det så er gjort...så få igen en demonstration med de billigste af kablerne men med "større" højttalere (læs dyrere ) hvor besparelsen i kabler altså udgør prisforskellen i højttalerne....hvis du så stadig synes at den ekstra investering i kabler er retfærdiggjort...højttalerændring til trods.....ja så har du gjort en god handel

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Husk også på at fortjenesten typisk er astronomisk på kabler i forhold til på højttalere. Du får ganske enkelt mere for pengene ved at smide dem i højttalerne.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 18 December 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Vent med kablerne til du har hele dit anlæg, brug noget billigt kabel. Hør lidt på det, og prøv så at skifte et enkelt led ud adgangen og hør forskellen. Det nytter ikke at høre det ude hos forhandleren da det kommer an på hvordan dit setup er hjemme i din stue.

Held og lykke med projektet

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Husk også på at fortjenesten typisk er astronomisk på kabler i forhold til på højttalere. Du får ganske enkelt mere for pengene ved at smide dem i højttalerne.

Kan jeg kun være enig i

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Svend P

Ja, det er udelukkende pga. det slanke design. Jeg er ikke til store "klodsede" højttalere. Det bedste anlæg som jeg har haft er Logitech Z-5500, så B&W XT serien skal nok imponere mig

Ved at kaste penge efter nogle bedre højttalere havde jeg ikke forudset, men jeg går meget op i design og min stue er lidt begrænset pga. pladsen, og der vil XT4 passe perfekt ind. B&W 804S er for bred. Tænker også lidt fremad, som er konevenlig.

Men det med kablerne er lidt af en jungel. Efter at have læst utallige indlæg, så har jeg forstået det sådan, at B&W XT serien har bedst af kobber kabler fremfor sølv, da højttalerne er lidt lyse i forvejen. Jeg havde også kigget på TMC og Subra Sword, men de er af sølv, så vidt jeg ved. Så synes I måske, at TARA LABS Helix 6 var et mere fornuftig valg?

Det ender jo nok med, at jeg skal teste en masse kabler herhjemme, når jeg har hele setup'et her. 

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Helix 6 er givet et mere "prisrigtigt" valg... Air 1 kræver meget meget dyre højtalere for at kunne forsvares... men det er bedre end lampeledning.....

Og tillykke i øvrigt, skal nok blive godt... kan sagtens respektere at man også går op i designet....

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Hvad med at gå på kabeljagt i brugtannoncerne, bla her på sitet ?
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2006 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Helix 6 er givet et mere "prisrigtigt" valg... Air 1 kræver meget meget dyre højtalere for at kunne forsvares... men det er bedre end lampeledning.....

Og tillykke i øvrigt, skal nok blive godt... kan sagtens respektere at man også går op i designet....

Yep, Air1 er i det setup skudt langt over målet

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se, at det bliver noget dyrt med Air 1 over hele linjen udover baghøjttalerne. Efter lidt udregning render det cirka op i 26.000 kroner. Jeg har dog kigget lidt efter Supra Sword, som får rigtig gode anmeldelser. Det ser således ud:

Supra Sword 2 meter kabel til gulvhøjttalere pris 4895,-
Supra PLY 3.4S 1 meter kabel til center pris 470,-
Supra PLY 2.0 2x8 meter kabel til surround pris 1340,-
Supra Y-Link High-End Subwoofer 3 meter kabel pris 439,-

Supra Sword ISL High-End Stereo Analog pris 2999,-

Det render lidt over 10.000 kroner. Supra Sword stereo sæt sælges kun i få mængder, så det er først til mølle princip. Det virker til at være et kanon sæt til prisen. Hvis det skal være Supra over hele linjen, overvejer jeg allerede så småt at bestille stereo kablet for at være sikker på, at jeg får det. Men er lidt skeptisk over, at kablerne ikke er med kobber, som nogen påstår herinde, at B&W XT har bedst af. Er der nogen, der kan tale godt eller dårligt om Supra Sword?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2006 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Var det ikke en ide at starte lidt billigere? Det er muligt at du har pengene, og at de er ved at brænde hul i lommen på dig, men stol på, at du hurtigt får brug for dem, hvis du går lidt op i det her. Inden så længe skal du tænke på at der kommer HD-DVD som ikke kun medfører en ny DVD afspiller, men også en ny surround-reciever, og evt. en 1080p projektor. Her og nu ville jeg i hvert fald hellere smide 10 k mere i en større sub end den der hører til XT serien, men der er du nok lidt låst?  

Hvad med Van Den Hul The Clearwater som højttalerkabel. Hvis du lægger det dobbelt, som anbefalet, står det dig i 90 kr meteren.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5519

De laver også signalkabler, hvor value-for-money er høj. Kig evt. i flere af trådene her:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=van+den+&SM=1 &SI=TC&FM=0&OB=1

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Svend P

Jeg går skam meget op det. Planen er, at jeg skal have anskaffet mig en HTPC med enten en hd-dvd eller blu-ray afspiller på længere sigt og et Fuld HD LCD Tv med 1:1 pixelmapping. Jeg ved godt, at DolbyHD og DTS-HD Lossless kommer, men det er ikke noget THULE har tænkt sig at opgradere sine produkter til efter at have snakket med dem i telefonen. Og hvor du vil hen med ny surround-reciever forstår jeg ikke helt?

Det med subwooferen. Altså, jeg har 100% fastbesluttet mig for, at det skal være B&W XT serien. Jeg er dog lidt begrænset med forstærkere, da mit tv møbel er 41½ cm i dybden, og det har jeg bestemt ikke tænkt mig at skifte ud, da det ikke har været helt billig. Derfor faldte jeg for THULE, som er 38cm i dybden. Selvfølgelig ikke udelukkende pga. det.

Van Den Hul kabler vil jeg da kigge nærmere på. Tager altid imod gode råd.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 December 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også sige VDH.

Det andet er rent overkrill til de højttaler.

Køb VDH og pak dem pænt ind.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum