Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: kabler og evt. nye ting HDMI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg er ikke så skarp i hvad der er bedst og til at have råd til mere - så bær over med mig hvis jeg spørger lidt ehem off!!
Sidst da jeg købte surround sound anlæg og højtalere, tv og dvd hjem til stuen var for ca 8 år siden og man må jo sige der er sket noget siden.(og har ikke fulgt så meget med siden da).
Jeg har 5.1 setup med aktiv subwoofer.

Senest til sommer får jeg en min 42 " plasmaskærm med digital tuner og HDMI (pioneer) til at hænge på væggen.
http://www.pioneer.eu/eur/products/62/63/413/PDP-427XD/index .html (det er denne jeg regner med eller tilsvarende i specifikationer)

Så er det jeg gerne vil vide, om jeg kan få nogen forbedring ud af skifte kabler samt dvd afspiller og reciever / forstærker. (mine højtalere fra infinity fejler ikke noget og det samme med kablerne dertil).

Det jeg havde overvejet med forstærker og dvdafspiller var:

Forstærker :
http://www.pioneer.eu/eur/products/42/98/405/VSX-1016V-S/ind ex.html

DVD afspiller:
http://www.pioneer.eu/eur/products/42/84/222/DV-696AV-S/inde x.html

Kablerne er idag:
Fra dvd scartstik til fjernsyn og optisk lydkabel til reciveren
Fra fjernsyn er det analog stik til reciveren og det samme fra satelitmodtageren (har parabol)

Så er spørgsmålene. Hvis man får en dvd afspiller der kan håndtere HDMI, hvad sker der så når man afspiller en dvdfilm der ikke er gengivet i det format, men har valgt at køre med HDMi kabel fra dvdafspilleren til plasmaskærmen (forringer det så lyden i skærmen og billedet eller kører det som en slags moderne scartstik???)

Ville det være en fordel af skifte reciveren / forstærkeren ud med noget nyere der er til at betale, for at kunne få bedre lyd fra fjernsynet, eller vil resultatet være det samme !!????

Beklager jeg måske ikke er så konkret men er lige lidt forvirret

Til top Vis Smurf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Smurf Besøg Smurf's Websted

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok ikke mange der vil hjælpe andre herinde med mindre man er inkarneret nørd (ud fra hvad man kan læse sig til i de andre tråde også) ærgeligt, det burde jo være her de gode forslag og ideer befandt sig og et ønske om at hjælpe hinanden :
Til top Vis Smurf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Smurf Besøg Smurf's Websted

thomasbr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Det jeg har gjort er at køre monitor billede fra min Receiver (også Pioneer) til TV'et i et alm kabel. Min gamle video er så connected til forstærkeren og billedet kører den vej. Fra min nye DVD afspiller (Denon) går det et HDMI-kabel direkte til mit TV, og det giver et kanon billede.

Lyden fra DVD'en går via et COAX kabel direkte til receiveren.

Jeg har ikke oplevet problemer med nogen film i forb.

Jeg har måske ikke helt forstået dit spørgsmål?

Mit setup
Til top Vis thomasbr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasbr Besøg thomasbr's Websted

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo dejligt svært med formuleringerne når man ikke helt selv er inde i sagerne :)

Hovedessencen udover det jeg har overvejet om det er tja acceptabelt :) så er det om en dvd film i almindlige dvd format via hdmi fra dvdafspiller til plasmaskærmen bliver gengivet anerledes /mærkbart bedre end fx idag med et scartstik fra min afspiller til mit nuværende fjernsyn.

Kabler er jo en videnskab og nogen syntes der er stor forskel  i lyden andre kan ikke høre den - det gør det ikke nemmere men så andet steds man anbefalede lånekabler og så "prøve" om man kunne høre forskel.

thomasbr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Min lav praktiske erfaring er at billed kvaliteten er markant bedre når man bruger HDMI.

Som jeg forstår det kører TV'et max i omkr 500 linier når du kører analogt som fx cia Scart, mens det ved HDMI er digitalt og kan gå helt på i 1080 linier hvis det understøttes.

Om den forklaring holder teknisk skal jeg ikke kunne sige, men det ser bedre ud!

Mit setup
Til top Vis thomasbr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasbr Besøg thomasbr's Websted

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

det lyder jo skide dejligt, glæder mig også :)

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kører lige for øjeblikket med et "no-name" scart til mit Pioneer PDP-427XD, men et HDMI er på vej...
Indtil videre fungerer det fint, men har dog på fornemmelsen det bliver endnu bedre med et HDMI kabel - og derved lade 427 opscalere. Men som sagt ved jeg mere når jeg får det HDMI kabel.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt, så er der digital optisk udgang fra TV'et. Dvs. hvis du henter de digitale (DVB-T) kanaler, kan du få lyden ud digitalt, så du f.eks. får dolby digital ved film. Det kræver et optisk kabel og en surround reciever der kan modtage det.

Mvh.

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

nu kommer spørgsmålet så
reciveren har kun en optisk indgang, men har 2 hdmi indgange så er spørgsmålet lyden kan vel også køre hdmi fra skærmen til reciveren den optiske er vel bedst fra dvd til reciveren eller jeg helt tabt ? :)

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

helt tabt...

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

HMM så må jeg vel være glad for den reciver jeg køber har mere end 1 optisk indgang kan jeg fornemme :) men jeg mangler vel også noget der kan håndtere DVB-T kanaler - desværre er min parabol reciever også en ældre nokia digital sag

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Skærmen har ikke HDMI udgang kun indgange...
HDMI kører du fra DVD til din reciever, fra recieveren sender du HDMI videre til din skærm. Din reciever tager så lydsporet digitalt fra HDMI og behandler det og sender billedet digitalt videre til skærmen.

Mvh.

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

det var meget nemmere med lego kan jeg huske...... :) altså ikke at bygge god lyd osv men at få det til at passe sammen!!

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Smurf skrev:

HMM så må jeg vel være glad for den recivere jeg køber har mere end 1 optisk indgang kan jeg fornemme :) men jeg mangler vel også noget der kan håndtere DVB-T kanaler - desværre er min parabol reciever også en ældre nokia digital sag

Du ved da nada, eller tager du gas på mig??

Hør her:
Din skærm HAR digital tuner (og alm.) indbygget.
Du skal IKKE bruge andre digitale indgange end HDMI fra din DVD OG Optisk fra dit nye tv. Det er alt!
Altså DVD ->HDMI ->Reciever-> HDMI -> TV OG TV -> Optisk -> Reciever

Mvh.

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Det er nok over min fatte evne hvordan en satboks der ikke understøtter det kan sende via scart til skærmen som så skulle omkonvertere det til digitalt signal det eneste der ikke kører via satboksen er jo tv2 og dr :)
De kanaler der ikke kører i det korrekte format den lyd skal jo også til reciveren men kan den det i et optisk kabel hvis den ikke er optisk - læs bliver den så ikke en smule forringet eller har jeg misset noget der?

Forstod godt det andet med hdmi via reciever men har mulighed for at køre optisk fra skærm til reciever og hdmi direkte til skærm fra dvd og optisk fra dvd til reciever
Men du skriver så det smarteste er hdmi fra dvd til reciver der så sender det hele til skærmen via endnu et hdm kabel :) (tager ikke rigtigt gas på dig - men sidst jeg handlede var optisk skidesmart....... udover det var det scartkabel så kan man sgu hurtigt miste overblikket satboksen kan jo kun køre via scart til skærmen fx.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Det var nu ment som gas!

Optisk ja alt digitalt er skidesmart!
Men fordelen, som jeg ser det, er at du også får recieverens "onscreen" menu på din skærm i samme hug.
Jeg er slet ikke inde i satboks teknik, men er der en form for digital udgang på den?
Men hvorom alting er, så er scart ikke digital selvom satboksen er digital, men måske sidder der en digital udgang på den? Det gør der vist på de nyeste.

Glæd dig til skærmen, den er lækker!

Mvh.

Smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Heheh ja må hjem og kigge den grundigt efter i sømmene.
Til det med forståelsen jeg er med på det var ment som gas, men ærligt talt føler man så som en tosse hahaha fordi det er så meget at holde styr på, men tror nu jeg vil holde mig til de her ting UDEN satboksen i første omgang. Så må det andet komme senere, ellers bliver jeg skeløjet.

Kan sagtens se den fidus med at få onscreen display på skærmen fra reciveren jeg ved ikke hvorfor men noget der går via noget andet siger min logik mig bare kan miste noget undervejs derfor jeg var skeptisk med en via reciveren.
Men jeg glæder mig RIGTIGT meget til at se skærmen i brug det er et stykke tid siden efterhånden jo :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes