Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 08:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har erfaringer med udskiftning af netkabler på forstærker, CD mv. Har lidt svært ved at forestille mig, at det virkelig kan give en forskel i lyden.

Men omvendt så er det vel rimeligt nok at forkæle spillen med et godt netkabel og ikke bare den som ligger i kassen. Hvad med stikdåser? Så er der vel også nogen der er bedre end den gamle fra Silvan.

Kan se HiFi Klubben har et QED kabel til en plov, nogen som kender dette kabel. Jeg vil gerne høre Jeres erfaringer, evt. et råd til et godt køb.

Peter

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

har lige lånt vincent netkabler hjem fra audioconsult på frederiksberg..og en supra strømskinne. har ikke prøvet andre fabrikater endnu...men en KLAR forbedring!!!! mere ro...større lydbillede...alt er bedre. lige så markant en forbedring som gode signalkabler kan give...

kan ikke huske prisen...men jeg mener et netkabel koster ca 800,- og strømskinnen omking 1400,-...

Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

bimx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 December 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

synes at supra strømskinner dræber dynamken,har bedst erfaringer med dh labs og er ved at prøve noget fra jumon audio.dk

de fører begger mærker

Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

hvor køber du dh labs stømskinne?
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

aaaah...sorry...kan se at de kan købes på jumon-audio.dk, som du jo faktisk skriver ;)

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har meget posiktive erfaringer med forskellige netkabler, jeg har de bedste med en længde på over 2meter.
Jeg har oplevet at flere forskellige netkabler også hjælper på billedkvalieteten på projektor og fladskærme.
Så få fat i nogen og prøv dig frem.

Den bedste forbedring vil kunne opnåes ved samtidig at få dem tilsluttet til en stikkontakt med en god jordforbindelse. Så kommer der meget ro over lydbilledet

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu  i nogle år tilnærmet mig en beslutning vedrørende udskiftning af strømkabler til disse særlige lyd-egnede strømkabler.

Jeg har lyttet til hundredevis af sammensætninger hvor der hver gang har været brugt særlige strømkabler.

Min konklusion er at jeg godt kan høre en lille forskel ved udskiftning af disse kabler på nogle set-up's.
Det der bekymrer mig er flere forhold:

1.: At det er lidt tilfældigt om dem der demonstrerer det for mig lykkes med at gøre forskellen til det bedre eller det værre. Der er ingen tvivl om i disse tilfælde at forhandler eller hobby-ven er overbivst om at det er til det bedre......................ellers ville demonstrationen næppe finde sted. Jeg tør bare ikke undlade at stole på mine ører i denne sammenhæng.

2.: At den forskel der fremkommer ved ombytning af strømkabler er forsvindende lille i forhold til de ublu priser disse produkter udbydes til på både forhandlermarkedet og brugtmarkedet.

3.: At det efterhånden er blevet mere og mere tydeligt at disse forskelle ved ombytning af strømkabler hyppigst fremkommer på anlægs dele hvor man kan stifte tvivl ved kvaliteten af de interne strømforsyninger. Ved de anlæg hvor man tydeligt ved læsning af data og ved selvsyn kan konstatere at strømforsyningerne internt er veldimensioneret syner forskellen ved ombytning af strømkabler at fortage sig.

Så på mit grej er strømkabler endnu ikke udskiftet.

Jeg er dog stadig åben for det som et muligt tweak men vælger at vente med det til jeg hører mig til en overbevisning som kan forsvares i resultat pr. krone sammenlignet med hvad et tilsvarende beløb kan forbedre andet steds i mit set-up.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:
Er der nogen som har erfaringer med udskiftning af netkabler på forstærker, CD mv. Har lidt svært ved at forestille mig, at det virkelig kan give en forskel i lyden.

Når man påtænker at der på den anden side af stikkontakten er mange kilometre ledning, af forskellig karakter, diverse samlinger, kronemuffer, sikringer, sågar en spole indbygget i el-måleren - virker det besynderligt at nogen mener der er forskel på lyden, fordi man udskifter de sidste 2 meter ledning ?

Jeg kan ikke høre forskel på et eneste kabel....  om det er rent sølv, rullet ind i snake_oil prepareret gazebind, eller strippet for den sorte kappe..  ;)

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 03 December 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

P Sikjær skrev:

Når man påtænker at der på den anden side af stikkontakten er mange kilometre ledning, af forskellig karakter, diverse samlinger, kronemuffer, sikringer, sågar en spole indbygget i el-måleren - virker det besynderligt at nogen mener der er forskel på lyden, fordi man udskifter de sidste 2 meter ledning ?

Jeg kan ikke høre forskel på et eneste kabel....  om det er rent sølv, rullet ind i snake_oil prepareret gazebind, eller strippet for den sorte kappe..  ;)

Helt ærligt fætter guf!

Med det anlæg du bruger ville det da også være ualmindeligt svært at høre noget som helst. Der skal altså være bare lidt kvalitet at gøre godt med.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 December 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

tjaa, jeg vil godt lige blande mig her. Jeg var MEGET skeptisk ang det med at udskifte bablerne i mit tidligere setup, men jeg maa indroemme at de blev gjort til skamme, der er forskaeld, saadan er det bare, jeg har selv en teknisk og teoretisk baggrud bag mig og kan ikke forklare hvorfor det er saadan, men det er det, og JA jordforbindelsen er vigtig. Enda meget vigtig.. Se evt i mit link om min stroemskinne, her kan du se hvilke kabler jeg endte op med. Skal lige siges at jeg ogsaa har proevet de mere eksotiske kabler, men er kommet frem til at det der er vigtig er en god jording, og skaerm, kan du saa filtrere de lavre harmoniske stroemme fra, er det bare et pluds.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 03 December 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Godaften!

En god jord er vigtig. Jeg har hørt den forskel som strømkabler kan gøre, men det skal passe sammen med resten af sysemet, og det er ikke altid det dyreste der er det bedste.

Derfor vil jeg give dig det gode råd at købe et klangmoduel (fra high end sound) før du eksperimentere med kabler, (hvis du kan få en selvstændig gruppe til anlægget er det bedst)

For når du har et sådan klangmoduel så vil du bedre kunne høre forskel på de strømkabler du senere skal til at eksperimentere med.

Modulet koster ca. 1000 kr. og så lige betaling af 1 time til elektrikeren for at sætte gruppen i tavlen. Det lyder måske dyrt, men du opnår en forbedring der er bedre end noget strømkabel du kan sætte på til prisen. ( max. 1500)

Mvh. Dpetersen. 

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Helt ærligt fætter guf!

Med det anlæg du bruger ville det da også være ualmindeligt svært at høre noget som helst. Der skal altså være bare lidt kvalitet at gøre godt med.

Du må godt pakke det der "fætter Guf" et vist sted hen makker !   

Jeg har arbejdet med lyd gennem flere år, end du nok er gammel, vurderet ud fra den indstilling til folk du lægger for dagen - så når jeg siger jeg ikke kan høre forskel er det fordi jeg ikke kan høre forskel.

Tro du bare du kan høre forskel , tro gerne andre kan - jeg tror da på dem, hvis de mener de kan høre en forskel - dertil respekterer jeg mine medmennesker.

Iøvrigt er det pudsigt du tror du ved hvordan mit anlæg lyder

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 December 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Jeg har nu i nogle år tilnærmet mig en beslutning vedrørende udskiftning af strømkabler til disse særlige lyd-egnede strømkabler.

Jeg har lyttet til hundredevis af sammensætninger hvor der hver gang har været brugt særlige strømkabler.

Min konklusion er at jeg godt kan høre en lille forskel ved udskiftning af disse kabler på nogle set-up's.
Det der bekymrer mig er flere forhold:

1.: At det er lidt tilfældigt om dem der demonstrerer det for mig lykkes med at gøre forskellen til det bedre eller det værre. Der er ingen tvivl om i disse tilfælde at forhandler eller hobby-ven er overbivst om at det er til det bedre......................ellers ville demonstrationen næppe finde sted. Jeg tør bare ikke undlade at stole på mine ører i denne sammenhæng.

2.: At den forskel der fremkommer ved ombytning af strømkabler er forsvindende lille i forhold til de ublu priser disse produkter udbydes til på både forhandlermarkedet og brugtmarkedet.

3.: At det efterhånden er blevet mere og mere tydeligt at disse forskelle ved ombytning af strømkabler hyppigst fremkommer på anlægs dele hvor man kan stifte tvivl ved kvaliteten af de interne strømforsyninger. Ved de anlæg hvor man tydeligt ved læsning af data og ved selvsyn kan konstatere at strømforsyningerne internt er veldimensioneret syner forskellen ved ombytning af strømkabler at fortage sig.

Så på mit grej er strømkabler endnu ikke udskiftet.

Jeg er dog stadig åben for det som et muligt tweak men vælger at vente med det til jeg hører mig til en overbevisning som kan forsvares i resultat pr. krone sammenlignet med hvad et tilsvarende beløb kan forbedre andet steds i mit set-up.

"dolph"

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 03 December 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

ka absolut høre forskel på kabler....nogle priser

er helt hen i vejret..kræver osse et "vist" anlæg,før

der er forskel at høre....kun een ting at gøre...brug

ørene...LOL

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 03 December 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Mercury skrev:
Helt ærligt fætter guf!

Du må godt pakke det der "fætter Guf" et vist sted hen makker !   

Jeg har arbejdet med lyd gennem flere år, end du nok er gammel, vurderet ud fra den indstilling til folk du lægger for dagen - så når jeg siger jeg ikke kan høre forskel er det fordi jeg ikke kan høre forskel.

Tro du bare du kan høre forskel , tro gerne andre kan - jeg tror da på dem, hvis de mener de kan høre en forskel - dertil respekterer jeg mine medmennesker.

Iøvrigt er det pudsigt du tror du ved hvordan mit anlæg lyder

Det jeg blev mest "imponeret" over var dit yderst varierede opbud af affaldshøjtalere. Tag eks. dine IMF'er, hvis du kan få det mindste detaljer eller dynamik ud af dem må det være ren religion eller også har du hørt dine plader så mange gange at det er hukommelsen som spiller.

Helty ærligt jeg kan godt forstå at du ikke kan høre forskel på kabler, jeg tvivler på nogensom helst ville kunne så meget som tyde teksten på Jodle Birge via den spille. Du er jo stadig en "ung" fyr du burde kunne mere hvis du som du skriver har arbejdet med lyd. 

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Stop lige mudderkastningen

Det startede med et seriøst spørgsmål.

Ja vi er flere der mener der er en forskel, den bliver bare større jo bedre kabler der kommer foran.
Ved nogle anlæg er forskellen større end andre. Så det bedste råd er at prøve sig frem.

Find en seriøs forhandler der er villig til at låne lidt forskellige kabler til test, så kan du prøve at se om du vil opnå en forskel.
Men husk at jordforbinde dit setup, det er det største tweak

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
Stop lige mudderkastningen

For min skyld ingen alarm da ....   Folk der ikke kender mig, bør nok bare udelade den der "Fætter Guf" attitude

Som jeg også skrev - *jeg* kan ikke høre forskel , dermed ikke sagt at andre ikke kan.   Jeg har ingen forudsætninger for at vurdere om andre er kapable udi den sport.

Det jeg savner i mange indlæg, og emnet kabler, er at ingen åbenbart forholder sig til hvordan lyden er i forhold til virkeligheden, men tilsyneladende kun udtaler sig om det de mener at høre

Hånden på hjertet er der nok ikke særligt mange - der kalder sig "freak" uden det skal opfattes nedværdigende, der har hørt ret meget af musikken in natura, men vurderer ud fra hvad de tror - og fair nok med det -  det er jo kun deres tab.

Som en anden skrev - jordingen af anlægget - Jep - deri kan der gemme sig meget - via lysnettet, kan der jo komme usigeligt meget fnidder ind, der *kan* påvirke musikken.  Jeg kan høre det, hvis jeg "letter" jordkablet , men faktisk ikke sætte fingeren på hvad der lige sker - måske det hele bliver en kende renere ?

Og om folk nedgør de ting jeg måske lige pt lytter på - siger nok mest om dem selv - dem om det.

noget kan være skrammel i manges øjne og øren - og hvad så - måske jeg fandt tuberne, bare fordi det kunne være sjovt at have sådanne gyselige tingester - måske jeg fandt forstærker/tuner sættet, fordi det er noget jeg som stor knægt var helt syg efter, men ikke havde råd til - og højttalerne (IMF'erne) det samme   ....     den hobby, gør nok ikke nogen til både dum, blind og døv.  

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for alle Jeres indlæg, meeeen kan I bare tale pænt til hinanden....

Omkring det med gruppen på lystavlen, så er den på plads, da jeg bad "triggeren" om at lave en gruppe til den kontakt hvor jeg vidste at anlægget skulle stå, da vi lige har bygget et nyt hus.

Omkring jordning af anlægget går jeg ud fra at det er OK via netstikkene, men kan da se på anlægget at der på alle apparater er en GND terminal til at jorde det. Anvender jeg dem er jeg jo lidt på den da der i huset er gulvvarme, i "de unge år" jordede vi anlægget via radiatorene og det fungerede fint og vi mente vi kunne høre forskel.

Umiddelbart har jeg det sådan at jeg endnu ikke har fået lyttet til forskellene på netkabler, men har en tro på at en strømskinne med et netstøjfilter vil være en god investering og på baggrund heraf virker det også realistisk at gøre det bedre med et nyt netkabel der er kælet lidt for. Det er vel også lidt som med biler, hvad er der ved en lækker bil, hvis den ikke også står på et par gode fælge, så kører det jo lidt bedre, gør det ikke.

Sådan er der nok også lidt af når det kommer til kabler, psyken spiller jo nok også lidt ind her, således at man måske får en større fornemmelse af forskelle. For har du først smidt 100K eller andet til spillen, så skal den da lige have det sidste med.

Men som jeg kan se i indlæggene, så kan man jo nærmest købe sig fattig i dette tweak og hvor er det lige at fornuften skal sætte ind....Så det bliver nok først lige en tur i Hifi klubben for at se om man lige kan låne sig til en lytter hjemme med nogle kabler og evt strømskinne.

Tak for gode inputs.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 04 December 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

det er fint med egen gruppe, men high end sound importerer et klangmodel der er lavet i tyskland som ca. koster 1000 kr. Du kan virkelig høre betydelig forskel.

Jeg kan kun anbefale det

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Har lige været inde og lure på High End Sound´s hjemmeside, ser spændende ud, tror lige jeg vender den med "triggeren" når han kommer til jul. Det er nok noget han skal rode lidt i.

Men umiddelbart er det svært at fatte at der også kan være forskel på lyden alt efter hvad man smider i elskabet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes