Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DyneLarsen velour på væggene (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Har nogen herinde prøvet at hænge velour op på alle vægge i lytterummet ?

Jeg flytter hele mit anlæg til en anden stue, som er større end det lytterum jeg har nu. Akustisk set er det noget anderledes der, men jeg vil helst ikke have difusere, tæpper og andet tingeltangel på væggene .....så jeg spekulerede på om den billige 99.- tynde velour i jysk kunne være en hjælp, har tænkt på at dænge alle 4 vægge til. Målene er perfekte til formålet, da en pakke velour er 2,45 x 5 m ( mine vægge i det nye lytterum er glatte hårde pudsede vægge ).  Dog er der en stuk, der redder lidt på reflektionerne.

Kom med jeres erfaringer omkring velour på alle vægge som dæmpning.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Altså hvis jeg bare hænger et almindelig tæppe op på åvæggen bag mig så får jeg stærk forbedre akkustik i min stue, så jeg tror godt der kan være en hel del at hente ved at gøre lidt ud af dæmpningen så specielt de høje toner ikke suser alt for meget rundt (refelktioner).

Men altså prøv at smide et ganske almindeligt tæppe op på den væg der er bag ved dig, og evt også på væggen mellem dine højtalere - er ret sikker på at du vil kunne høre en positiv forskel :)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Rigtige malerier på lærred absorberer længere ned i frekvens. Men så går man selvfølgelig glip af "billigt bordel effekten" fra velouren
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Altså hvis jeg bare hænger et almindelig tæppe op på åvæggen bag mig så får jeg stærk forbedre akkustik i min stue, så jeg tror godt der kan være en hel del at hente ved at gøre lidt ud af dæmpningen så specielt de høje toner ikke suser alt for meget rundt (refelktioner).

Men altså prøv at smide et ganske almindeligt tæppe op på den væg der er bag ved dig, og evt også på væggen mellem dine højtalere - er ret sikker på at du vil kunne høre en positiv forskel :)

Helt enig, tæpper virker ...det har jeg før eksperimenteret meget med, men problemet er at der ikke lige er penge på mit budget til tæpper ( er jo en dyr løsning ).  Derfor så jeg lige det smarte i at smide velour op på alle 4 vægge ( 4 vægge = 4 x 99.- ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det vil hjælpe meget lidt.

Det er tykkelsen af materialet eller afstanden til væggen, der er afgørende.

Og samtidig er velour meget tyndt og har en meget dårlig absorptions formåen.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
HenrikW skrev:

Helt enig, tæpper virker ...det har jeg før eksperimenteret meget med, men problemet er at der ikke lige er penge på mit budget til tæpper ( er jo en dyr løsning ).  Derfor så jeg lige det smarte i at smide velour op på alle 4 vægge ( 4 vægge = 4 x 99.- ).

nu snakker jeg bare almindelige tæpper ala dem man pakker konen ind i inden hun falder helt i søvn på sofaen hehe... Skal siges at de hænger der langt fra permanent. Måske velour er for tyndt?

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Rigtige malerier på lærred absorberer længere ned i frekvens. Men så går man selvfølgelig glip af "billigt bordel effekten" fra velouren

....den bourdeux velour er ikke helt dum, måske man kan score lidt mønt på de vægge.  

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

nu snakker jeg bare almindelige tæpper ala dem man pakker konen ind i inden hun falder helt i søvn på sofaen hehe... Skal siges at de hænger der langt fra permanent. Måske velour er for tyndt?

Ahaaeee ....nå ja, en plaid agtig ting, jamen det er ikke dumt heller.

Før i tiden var jeg ligeglad om der hang dyner og skumgummimåtter på væggene ( hvilket er godt til at dæmpe med ), meeeen den går vist ikke mere, desværre.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

jazzman skrev:

....den bourdeux velour er ikke helt dum, måske man kan score lidt mønt på de vægge.  

Så skal du også bare lige stille sådan en lampe med rødt lys i vindueskarmen, så skal det nok gå helt galt

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
HenrikW skrev:

Ahaaeee ....nå ja, en plaid agtig ting, jamen det er ikke dumt heller.

Før i tiden var jeg ligeglad om der hang dyner og skumgummimåtter på væggene ( hvilket er godt til at dæmpe med ), meeeen den går vist ikke mere, desværre.

Ja det hedder en plaid, undskyld mit søndags ordforråd er ikke godt :) Måske du kan overtale til at der kommer et decideret vægtæppe op? (Det ville ALDRIG går her hos mig hehe...)

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Det vil hjælpe meget lidt.

Det er tykkelsen af materialet eller afstanden til væggen, der er afgørende.

Og samtidig er velour meget tyndt og har en meget dårlig absorptions formåen.

Hilsen
Meil

Lyder som sund teori det du siger der.

Jeg vil lige tilføje at tanken var at hænge velouren op, så der figurerer nogle lister i toppen, derved kommer velouren ca. 2 cm fra væggen ( men du har sikkert ret i det med absorbtion ).

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Så skal du også bare lige stille sådan en lampe med rødt lys i vindueskarmen, så skal det nok gå helt galt

Hehe, ja der ville sikkert blive et værre rend.  ( der har faktisk været et glædeshus her på gaden, men hun er flyttet for nyligt ).

Hov, de tæpper i linket herunder, ser ikke dumme ud, der må være god dæmpning i.  Op med 10 - 12 stk af dem.

http://www.jysk.dk/210/242/243/5842100/a/catalog

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
HenrikW skrev:

Hehe, ja der ville sikkert blive et værre rend.  ( der har faktisk været et glædeshus her på gaden, men hun er flyttet for nyligt ).

Hov, de tæpper i linket herunder, ser ikke dumme ud, der må være god dæmpning i.  Op med 10 - 12 stk af dem.

http://www.jysk.dk/210/242/243/5842100/a/catalog

Så er der jo ingen glæde i gaden længere hehe... Nej nej du skal da have disse, ultimativ "ghetto-budget" stil:

http://www.jysk.dk/210/216/217/4500138/a/catalog

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:

Så er der jo ingen glæde i gaden længere hehe... Nej nej du skal da have disse, ultimativ "ghetto-budget" stil:

http://www.jysk.dk/210/216/217/4500138/a/catalog

VRÆÆÆLL  ...tror end ikke at de hjemløse ville sove med de grå tingester der.

Nej, jeg har lige haft ringet til Jysk, som har søndagsåbent, de siger at tilbudet på dem her gælder i næste uge.

http://131.165.52.42/cb/images/25843/20 ( de er lette at hænge op, håber så bare at der er noget dæmpning i dem )

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

altså, tippet med malerier var alvorligt ment! det er en rigtig god absorber.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
altså, tippet med malerier var alvorligt ment! det er en rigtig god absorber.

Det tror jeg på.

Så er spørgsmålet hvor meget ægte Monet, jeg får for mine små "lige efter julegavetid" penge.  Jeg får sikkert kun lov til at røre og kigge, ved kunsthandleren, inden han sparker mig ud og beder mig om at finde en anden varmestue.

Det bedste og mest effektive akustik-tweak jeg har set til dags dato var i et hus, hvor der var mursten indvendig, der var overalt i lytterummet fjernet ca. 2,5 - 3 cm af fugen. Det giver en helt utrolig død akustik ( genial løsning ).

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

IKEA har plaider i flere farver til 25 kr (købte selv 2 stk til de gamle i julegave), og nej de bliver KUN brugt som tæppe ved sofaen så aner intet om dæmpningen

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Så er spørgsmålet hvor meget ægte Monet, jeg får for mine små "lige efter julegavetid" penge.

Der er MASSER af amatører, der laver rigtig god kunst til få penge - nogen af dem hænger hos mig!

KrammeAcoustics skrev:
Det bedste og mest effektive akustik-tweak jeg har set til dags dato var i et hus, hvor der var mursten indvendig, der var overalt i lytterummet fjernet ca. 2,5 - 3 cm af fugen. Det giver en helt utrolig død akustik ( genial løsning ).

for skønhedsværdien, ikke? Jeg vil altså ikke bo i et lydstudie, men du har ret i at akustisk bearbejdning af lytterummet er det allerbedste tweak, langt bedre end alt andet tilsammen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes