Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtaler i loftet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg søger en løsning til at kunne sætte en Dali Koncept 1 højtaler fast i loftet, så den vender direkte ned mod lyttepositionen. Nogen der har nogle løsningsforslag?  

På forhånd tak.

Til top Vis Skave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skave

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Afhængig af økonomi og krav til vinkling kan du vælge enten et justerbart vægbeslag eller bare skrue tre øskner i bagsiden af højttaleren og tre kroge i loftet, som du hænger den op i.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Skave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Afhængig af økonomi og krav til vinkling kan du vælge enten et justerbart vægbeslag eller bare skrue tre øskner i bagsiden af højttaleren og tre kroge i loftet, som du hænger den op i.

Er ikke så meget for at skrue noget i en højtaler, da jeg ikke ved om jeg ødelægger nogle komponenter eller ledninger

pigolo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

du vil ikke ødelægge noget vis du bare skruer så langt ude i hjørnerne på dem som muligt.

har selv de omtalte højtalere og der er ikke noget at være bange for vis du bare holder dig til siderne

Mvh Pigolo

Til top Vis pigolo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pigolo

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke der skal skrues skruer i højtaleren bliver det svært at få dem op i loftet. Du skulle måske gå efter en hylde på væggen.

m@dsen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Skave skrev:

Boye skrev:

Er ikke så meget for at skrue noget i en højtaler, da jeg ikke ved om jeg ødelægger nogle komponenter eller ledninger

Hvis du bruger skruer, der ikke går langt ind i kabinettet, sker der ikke noget ved det. Du kan jo pille en enhed ud, og se hvor lang skruen må være. Jeg har selv skruet nogle beslag på et sæt Dali Grand Coupe uden problemer.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Skave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Tak for inputsne Så er det vel bare at sætte nogle kroge op i loftet, og sætte nogle tilsvarende kroge i alle fire hjørner på højtaleren, og derefter hænge den op på krogene i loftet.

For lige at spørge om en helt anden ting, uden at oprette et nyt emne, så jeg lige på AVS en højtalerløsning til folk som mig der ikke har plads til et 7.1 setup. Her havde focal lavet to højtalere i én http://www.focal.tm.fr/catalogue-docs/EN/4/img/14.jpg, nogle der kender noget tilsvarende?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

De Focaler tror jeg bestemt bare er dipole surroundhøjttalere og kan ikke siges at svare til to højttalere i eet kabinet, for de spiller det samme signal - bare i modfase.

Der er også en grund til at jeg skrev tre kroge og øskner, for du vil næppe kunne skrue dem så præcist i at de hviler på alle fire på een gang.

Skave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

De Focaler tror jeg bestemt bare er dipole surroundhøjttalere og kan ikke siges at svare til to højttalere i eet kabinet, for de spiller det samme signal - bare i modfase.

Hvad menes der med at det er en dipol højtaler? Læste ogs på AVS at den havde to højta´ler udgange, så de kører vel ikke på samme signal, går jeg ud fra?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Thx standarden forskriver til surroundbrug at surroundhøjttalerne skal være dipolare. Det betyder at de to retninger den spiller i er i modfase. Det er for at få et mere diffust lydfelt, altså for at det ikke skal være så nemt at høre at lyden kommer lige fra højttaleren.

Men det ser ud til at du har ret mht. til denne højttaler. Der står på Focals site at den også kan stilles om til at være "dual monaural", så den fungerer som to separate højttalere.

Jeg har bare svært ved at se fidusen, for når de to højttalere sidder så tæt sammen, kan man vel lige så godt bruge en 6.1 opstilling. Fidusen i en 7.1 er at man kan brede lyden fra bagkanalen ud og det opnår man ikke ved at bruge den viste Focal.

I øvrigt koster den en bagatel af 12.495,-

Skave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Thx standarden forskriver til surroundbrug at surroundhøjttalerne skal være dipolare. Det betyder at de to retninger den spiller i er i modfase. Det er for at få et mere diffust lydfelt, altså for at det ikke skal være så nemt at høre at lyden kommer lige fra højttaleren.

Men det ser ud til at du har ret mht. til denne højttaler. Der står på Focals site at den også kan stilles om til at være "dual monaural", så den fungerer som to separate højttalere.

Jeg har bare svært ved at se fidusen, for når de to højttalere sidder så tæt sammen, kan man vel lige så godt bruge en 6.1 opstilling. Fidusen i en 7.1 er at man kan brede lyden fra bagkanalen ud og det opnår man ikke ved at bruge den viste Focal.

I øvrigt koster den en bagatel af 12.495,-

Okay tak for den dybdegående forklaring forklaringen Jeg tror bare jeg holder mig til at købe en Dali Concept og 6.1

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Focal SR 1000 Be højttalerne der linkes til oven over er ikke "bare en almindelig" dipolar surroundhøjttaler.

Den er bygget som to seperate højttalere i samme, indvendigt opdelte kabinet. På den måde kan den brues som bipolar, dipolar, og i en 7.1 opsætning fordi der også er to seperate sæt terminaler på højttaleren.

På grund af opbygningen som to seperate højttalere i samme kabinet kunne man fristes til at tro at det ikke ville være en god løsning at koble den til at 7.1 setup, men udstrålingen fra hver af de to højttalere er synligt og hørligt i hver sin retning. Så ved at montere højttalerne på den rigtige placering i forhold til lyttpositionen kan det godt lade sig gøre, at skabe illusionen af at de ikke sidder samme sted.

Ideen er jo at man ikke skal tapetsere sin stur eller biograf med kasser, og trække ledninger til flere steder end nødvendigt.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes