Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skal skærmede strømkabler jordes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nanohest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvis nu man laver sig et strømkabel med skærm, men ikke har mulighed for at forbinde kablets jordben i stikkontakt/stikdåse.
Vil skærmen så ikke bare virke som en antenne der opfanger støj og dermed være en ulempe?
Eller er det noget jeg bilder mig ind?

Eller formuleret anderledes:
Hvis ens stikkontakt ikke giver mulighed for jord, er et skærmet strømkabel så en fordel eller en ulempe?

/Kristian
Til top Vis nanohest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nanohest Besøg nanohest's Websted

nanohest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2011
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Bump!
Til top Vis nanohest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nanohest Besøg nanohest's Websted

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Ja, med mindre du vil have skærmen til at fungere som antenne.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

nanohest skrev:
Hvis nu man laver sig et strømkabel med skærm, men ikke har mulighed for at forbinde kablets jordben i stikkontakt/stikdåse.
Vil skærmen så ikke bare virke som en antenne der opfanger støj og dermed være en ulempe?
Eller er det noget jeg bilder mig ind?

Eller formuleret anderledes:
Hvis ens stikkontakt ikke giver mulighed for jord, er et skærmet strømkabel så en fordel eller en ulempe?

/Kristian

Ingen af delene.
Brug de kabler som giver dig den bedste lyd.
Hvis du har signal- og netkabler liggende tæt sammen, eller i en rodebunke, kunne der være en idé i at bruge skærmede kabler.
Undgå altid at have signal- og netkabler liggende parallelt - lad den krydse hinanden i ca. 90 gr. vinkel.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Skærmede strømkabler jordes, skal altid jordes, og man få kun fordel ved at det er skærme når kablet er jord forbudt (ægte
Jord), ellers kan de give nogle ulemper i sted for fordel, og derfor ville penge være spildt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:

Hvad så med skærmet signal og højttaler-kabler skal de også forbindes til jord får ikke at fungere som antenne ?????

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Skærmede strømkabler jordes, skal altid jordes, og man få kun fordel ved at det er skærme når kablet er jord forbudt (ægte
Jord), ellers kan de give nogle ulemper i sted for fordel, og derfor ville penge være spildt.

Ååhee neeej, fri os fra den uvidenhed på disse forums. Det er udtalelser som dine, der skaber så meget forvirring.

Hvor har du det fra?

VdH laver skærmede netkabler, med jord, hvor skærm IKKE er forbundet til jord!!! Det er hans mening - og han må siges at have noget at have den i

Jeg bruger selv VdH netkabler. Der er ingen, jeg gentager ingen, udstråling fra disse kabler. Det er efterprøvet. Det er også tilsluttet til jord.

Det er klart en fordel med skærmede kabler, da man ikke behøver at tænke at holde kabler så adskilt fra hinanden... Blot min mening.

Såååååå

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:

endukender skrev:

Hvad så med skærmet signal og højttaler-kabler skal de også forbindes til jord får ikke at fungere som antenne ?????

Netop. Selvfølgelig skal de ikke det. Og hvad er det også for noget vrøvl, med den snak om antenne virkning

Skærmede kabler er klart det bedste. Specielt i dagens verden, med al den stråling

Lyden er den samme. Nu er der sikkert nogen som vil sige at de skærmede "kvaler" lyden, ooohhhh fri mig - den gider jeg ikke tage igen...

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hvis skærmen skal virke som antenne så skal den godt nok være ringe lavet, der er rigtig at en enkelt leder der stritter ud i luften er en fin antenne, men er skarmen lavet ordentlig så er den ikke en bedere antenne en selve udstyret vi spiller på. Mit råd er at du må prøve dig frem for at høre hvilke kabler der fungere best i dit system og lad være med at tænke på om de er skærmet eller ej.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Der er en del amerikansk udstyr, som har den tredie  skærm forbundet i apparater man køber herhjemme, f.eks som mit Acurus sæt. Denne gule skærm er ikke forbundet i stikket, men giver sådan set ingen problemer for mig.  Har man en tredie leder i et signal kabel, f.eks et phono kabel, skal det blot være forbundet i sende enden, altså fra kilden. Visse kabler har pile markeringer, som viser retningen. Det kalder man pseudo balanceret.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

lige for at slaa en ting fast det er ikke udstraaling men instraaling der er problemet - HVIS der er et probleem. Hifi koerer paa 50 Hz og giver ikke nogle problemer, hvis det koerte paa en anden frekvens ku det give problemer.

blot hold signal kabler og stroem kabler adskilt og du er koerende.

og hvis du skulle vaelge at bruge skaermede kabler, saa skal skaermen jordes ellers er der ingen menig med den.

@ Goodie

der er jo netop vroevl som det du siger der skaber problemer - du skal vist lige laese lidt op paa din EMC viden..

men igen alt den snak om indstraaling og udstraaling er helt ude i hampen i HIFI sammenhaeng.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
lige for at slaa en ting fast det er ikke udstraaling men instraaling der er problemet - HVIS der er et probleem. Hifi koerer paa 50 Hz og giver ikke nogle problemer, hvis det koerte paa en anden frekvens ku det give problemer.

blot hold signal kabler og stroem kabler adskilt og du er koerende.

og hvis du skulle vaelge at bruge skaermede kabler, saa skal skaermen jordes ellers er der ingen menig med den.

@ Goodie

der er jo netop vroevl som det du siger der skaber problemer - du skal vist lige laese lidt op paa din EMC viden..

men igen alt den snak om indstraaling og udstraaling er helt ude i hampen i HIFI sammenhaeng.

Hvorfor tror folk at Hi-Fi er anderledes end al anden elektronik?

Men for at vende tilbage til emnet: Nej, det er ikke nødvendigt at jorde skærmen på et kabel. Skærmen vil i sig selv fungere som et Farayday-Cage. Når indstrålingen skærmen, dannes der et magnetisk felt i midten der er lige store og modsat-rettede og ophæver dermed hinanden. Det er i øvrigt derfor at Coaxiale kabler er så forbandede smarte. Desuden kan kappen jo også bruges som stel, som man f.eks. gør det i antennekabler.

Winkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

En skaerm skal altsaa forbindes til enten stel eller jord for at have en effekt. Der vil dannes en kondensator effekt mellem skaermen og lederne i et ikke jordet kabel, den er godt nok minimal ved de kabellaengder og spaendinger vi bruger i HIFI verdenen, men paa trods af det stadig uoensket.

Et godt eksempel er de encodere og resolvere jeg arbejder med til dagligt, hvis skaermen paa signalkablerne er "hoppet" af kan det resultere i besynderlig opfoersel fra robotter og diverse drives. Jeg kan ikke lade vaere med at taenke at hvis det er saa foelsomt med relativt simple signaler maa der vaere en positiv effekt ved HIFI brug. Jeg vil faktisk hellere undvaere en skaerm end at have en der ikke er jordet. Paa signal kabler kan jeg maale en forskel naar der er jordet og ikke jordet skaerm. Maaske man skulle hive sit Fluke scope op derhjemme og teste anlaegget

Om der saa virkelig er en hoerbar effekt paa stroemkabler ved jeg ikke, men det skal da proeves da jeg selv kan lave dem med mange kombinationer af kabler og stik ganske gratis. Jeg har det sgu lidt skidt med at give adskillige 100 eller 1000kr for et stroemkabel

Til top Vis Winkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winkel

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Goodie skrev:
sirhish skrev:

endukender skrev:

Netop. Selvfølgelig skal de ikke det. Og hvad er det også for noget vrøvl, med den snak om antenne virkning

Skærmede kabler er klart det bedste. Specielt i dagens verden, med al den stråling

Lyden er den samme. Nu er der sikkert nogen som vil sige at de skærmede "kvaler" lyden, ooohhhh fri mig - den gider
jeg ikke tage igen...

Svar til jer begge:
I et signalkabel, benyttes skærmen som netop som skærm, fordi den er koblet til "lokal jord" i CD, forstærker osv gennem
steforbindelse.

Det med antennevirkning er nu rigtigt nok. Enhver elektrisk leder vil kunne fungere som antenne, og specielt godt hvis den
ikke er termineret. En ikke-forbundet skæm rundt om et netkabel, vil samle støj fra lederne og sende en del af det ud som
"radiosignal". Samtidig vil den opfange den støj der er i lokalet, og overføre det til lederne indeni.
Hvis man jorder skærmen, er den lavimpedant, og kan ikke hverken sende eller modtage noget. Er den ikke forbundet, har
den i bedste fald ingen virkning.

Hvis man er i tvivl, kan man jo tage et skærmet netkabel, og forbind skærmen til inderlederen på en antenneindgang på en
radio. Så vil man opleve, at det endda er en ret god antenne.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes