Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 05:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Smart løsning m. højtalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinMooooth
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har en stue, hvor der er trukket tomrør med højtalerkabler i væggene. Altså en masse stik i væggene, der ender med en masse kabelender på loftet.

Ideen er, at jeg skal kunne flytte mine højtalere/forstærkere efter diverse forskellige møbleringer, og så sætte dem sammen via til et stik i væggen, så jeg slipper for kabler på gulvet.

Ulempen er lange højtalerledninger, men jeg har svinemeget effekt fra mine to NAD 208'ere, så det går nok.

Mit spørgsmål er:

På loftet skal jeg samle de kabler der nu skal høre sammen, afhængig af hvilke stik i væggen jeg har brugt. Hvordan gøres det smart - hvilken type "samling"

Og i væggen - hvad gør jeg der. Kan man fx. have et højtalerkabel, med normale stik til højtaleren i den ene ende, og fx. et alm. Jack stik i den anden ende, som man sætter i stikket i væggen? Kan man det, eller er der bedre løsninger?

Spørgsnmålet er altså i bund og brund, hvordan man kan samle højtalerledninger, nogle fritliggende (på loftet) og nogle via et stik i væggen (men hvilken slags stik?)

Håber at I fatter hvad jeg mener

/Martin (sprit ny bruger af forumet)

Til top Vis MartinMooooth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMooooth
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Og velkommen til dig!!! Jeg ville ikke bruge stikforbindelser og jeg tror heller ikke, at du kan finde andre herinde som anbefaler det!!! Meeen det kan selvfølgeligt godt lade sig gøre og så vil jeg tro, at XLR-stik vil være det mest "hifi"-rigtige!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

speakon stik, men de er ikke videre kønne (BLÅ)

nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan dine kabelrør ender? men hvis de ender i en indmuringsdåse kan du jo købe et Fugablænddæksel og bore et hul i midten og så lave samlingen derinde bagved. Oppe på loftet ville jeg købe nogle Membrandåser og lave samlingerne derinde, så er du ihvertfald fri for fugt.



__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
MartinMooooth
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Tak for velkommen-hilsenen

De ender i væggen i en indmuringsdåse. Dem havde jeg tænkt at lave et blænddæksel over, hvor jeg laver et hun-jack stik. Eller noget andet.

Kan godt lide tanken om et stik i væggen, så kan man lige klikke dem af, når støvsugeren skal ind bagved eller lignende. Og flytte dem over til modsat væg, hvilket lige kræver en tur på loftet for at parre nogle andre ledninger med hinanden.

På loftet ender de bare, og jeg skal kunne sætte de rigtige ender sammen med hinanden, afhængigt hvilke stik i væggen jeg bruger.

Jeg har set højtalere fungerer med jack stik før, men det er måske noget klamp?

Sådan et speakon stik - hvor køber man det. Kan jeg selv montere dem. Har kikket på dem på http://www.neutrik.com/content/Products/products_group.asp?l evel2id=204_184671

Jeg har ikek trukket kablerne endnu - er der noget I kan anbefale?

Jeg skal have ca. x gange 6 m i væg/loft, som skal kunne forbindes (fx. med speakon stik)

Og så nogle stik i væggen af en art, evt. speakon bag et blænddæksel.

Derefter skal jeg have en stump på ca. 1 m fra min Cervin Vega 1215 til stikket i væggen, og tilsvarende 1 m fra et andet stik i væggen og til min NAD 208

Jeg ved godt at det er noget klamp med alle de stik, og så lange kabler, men somI fornemmer af mit højtalervalg, er det ikke de fineste nuancer jeg går efter i mine lydoplevelser. Og fruen kræver alle ledninger VÆK fra hendes synsfelt

Hele projektet skulle helst også holde et fornuftigt prisniveau

Til top Vis MartinMooooth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMooooth
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1735
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du vælger Speakon STX-serien, behøver du ikke bekymre dig om fugt, da disse er vandtætte. Se evt. www.neutrik.com

I øvrigt er de ret flotte (blank eller sort udførelse).

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
MartinMooooth
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Tak for link - havde selv fundet det.

Udseenet på loftet er ligegyldigt - kun samlingen v. dåsen i væggen skal være "pæn". Men mon ikke man kan sætte et hun-speakon fast på et blænddæksel, så det bliver pænt?

Speakon kan købes med/uden kabel på http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp?PGR_ID=1712 &PAGE=1

Hmmm, what to do

Til top Vis MartinMooooth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinMooooth
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1735
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

MartinMooooth skrev:

Tak for link - havde selv fundet det.


Udseenet på loftet er ligegyldigt - kun samlingen v. dåsen i væggen skal være "pæn". Men mon ikke man kan sætte et hun-speakon fast på et blænddæksel, så det bliver pænt?


Speakon kan købes med/uden kabel på http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp?PGR_ID=1712 &PAGE=1


Hmmm, what to do



Der findes hun-bøsninger til kabinetmontage, som nok ret let kan monteres i et blænddæksel.

Elfa har hele serien, hvis du ikke kan få dem andre steder.

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes