Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige købt en NAD s200, som jeg egentlig er ret glad for.
Den har bare det problem, at lige så snart den bliver tændt, og relæerne klikker, begynder den at afgive en hyletone i høttalerne. Det er kun i diskanten at jeg kan høre det.
Det er altså ikke fordi jeg er sart. Andre har bemærket det, og man kan sagtens høre det fra sofaen, hvis man spiller helt lavt.
Hvis jeg piller phonokablet ud, forsvinder lyden. Og jeg har prøvet med et andet phonokabel, og har prøvet ikke at forbinde det i den anden ende, uden at det hjalp. Lyden er således uafhængig af om der er andet grej sluttet til forstærkeren, men det virker nærmest som om at phonokablet virker som antenne? Jeg har prøvet at vende netstikket, og jeg har prøvet at jordforbinde forstærkeren. Intet af det hjalp.
Jeg har en NAD 218THX, der skulle være næsten identisk i opbygningen, men den har ikke den fejl.
Er den defekt, eller er der nogen der har nogle ideer?
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æv for den da!  Lytter lige med som NAD S200 ejer...
|
Til top |
|
|
Hmmpof Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også en S200, men har ikke oplevet problemet. Er det en brumme-lyd eller er det en hyletone?
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er en eller anden absurd kraftig støjkilde i nabolaget, så bør du kunne løse dit problem 100% ved at bruge den balancerede indgang i stedet.
Ellers må det næste forsøg være noget med 3-dobbelt skærmede kabler, i stil med dem man bruger til bilstereo.
Du har tydeligvis en eller anden kraftig støjkilde et sted, og bør måske kontakte støjtjenesten, for at få fundet og skærmet den kilde.
Du kan ikke filtrere dig ud af det, med mindre støjen er udenfor det hørbare område, og dine diskanter forvrænger i det hørbare i forsøget på at gengive det.
EDIT: Jeg gætter på at det er noget HF-støj, der laver ballade nede i det hørbare område. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du prøvet med nogle ferrit-fætre på dit signalkabel?
|
Til top |
|
|
Thomas O. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde det samme problem med en Thule IA150B engang. Den var lidt over 1 år gammel.
Det var ladelytterne der var dårlige. De blev skiftet pr. kulance af Thule (dengang da der var 1 årsa garanti).
Hilsen
Thomas
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvis det er en eller anden absurd kraftig støjkilde i nabolaget, så bør du kunne løse dit problem 100% ved at bruge den balancerede indgang i stedet.
Ellers må det næste forsøg være noget med 3-dobbelt skærmede kabler, i stil med dem man bruger til bilstereo.
Du har tydeligvis en eller anden kraftig støjkilde et sted, og bør måske kontakte støjtjenesten, for at få fundet og skærmet den kilde.
Du kan ikke filtrere dig ud af det, med mindre støjen er udenfor det hørbare område, og dine diskanter forvrænger i det hørbare i forsøget på at gengive det.
EDIT: Jeg gætter på at det er noget HF-støj, der laver ballade nede i det hørbare område.
|
|
|
Men så burde min 218'er vel også opfange støjen? Eller nogen af de andre forstærkere der har været igennem?
Og jeg bor i et villakvarter, så jeg kan ikke lige se hvilke mulige støjkilder der er.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Men så burde min 218'er vel også opfange støjen? |
|
|
Din 218'er er muligvis båndbegrænset, og dermed ufølsom overfor HF-støj. Støjkilden kan iøvrigt sagtens være s200 selv, der har en ustabil komponent der sender HF-støj ud på lysnettet.
Har du prøvet med et skærmet netkabel, og evt. et netstøjfilter oveni ? Støjen skal dræbes helt fra netbrønden og udefter, så det kan godt være at der skal et kraftigt skærmet netkabel til.
Men da det vist ikke følger med s200 som standard, så er der nok en defekt af en art inde i forstærkeren.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Svend P skrev:
|
|
Din 218'er er muligvis båndbegrænset, og dermed ufølsom overfor HF-støj. Støjkilden kan iøvrigt sagtens være s200 selv, der har en ustabil komponent der sender HF-støj ud på lysnettet.
Har du prøvet med et skærmet netkabel, og evt. et netstøjfilter oveni ? Støjen skal dræbes helt fra netbrønden og udefter, så det kan godt være at der skal et kraftigt skærmet netkabel til.
Men da det vist ikke følger med s200 som standard, så er der nok en defekt af en art inde i forstærkeren. 
|
|
|
Jeg har haft et af de fine skærmede hospitalskabler på, så den del af eksperimentet skulle være i orden. Tror du måske det kan værre lytterne det er galt med, som Thomas nævner?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Spencer skrev:
Svend P skrev:
|
|
Men da det vist ikke følger med s200 som standard, så er der nok en defekt af en art inde i forstærkeren. 
|
|
|
Jeg har haft et af de fine skærmede hospitalskabler på, så den del af eksperimentet skulle være i orden. Tror du måske det kan værre lytterne det er galt med, som Thomas nævner? |
|
|
Hmm... hvad der er galt, har jeg ikke meget forstand på, men jeg tror ikke at den slipper for en tur på værksted.
Hvis bare du kan fremkalde fejlen andre steder end hjemme hos dig selv, så skulle den kunne rettes.  Hvis den ikke hyler når den er på værkstedet, så har du et rigtigt problem. 
EDIT: Belært af erfaringer med dårlige lytter, fra en anden tråd, burde du måske stille en bakke med frisk kattegrus under forstærkeren.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden ting jeg er kommet i tanke om er, at s200'eren spiller ca. 3 dB lavere end 218'eren, på trods af at de skulle være tilnærmelsesvis ens indeni. Kan det have en betydning?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Det kan være din forforstærker der har problemet, din 218 filtræer måske den støj fra og det gør s200 ikke.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, for den hyler også når der ikke er tilsluttet en forforstærker.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
En anden ting jeg er kommet i tanke om er, at s200'eren spiller ca. 3 dB lavere end 218'eren, på trods af at de skulle være tilnærmelsesvis ens indeni. Kan det have en betydning? |
|
|
Der er vist noget med at der er 6dB forskel i følsomhed på RCA og XLR.
Måske er der en mistilpasning imellem dit kabel og indgangen. Der er vel ikke noget hyleri hvis du kortslutter kablet i afsenderenden ?
Visse kabler provokerer til selvsving, grundet høj kapacitet, men det er nu mystisk hvis det skulle ske med en s200 !?
Prøv med balanceret input, hvis du har muligheden. Evt. noget fupbalanceret med RCA i afsenderenden.
Det med ferritclampers på kablerne, kan måske også fjerne problemet ?! __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Nej, for den hyler også når der ikke er tilsluttet en forforstærker. |
|
|
Det kan godt være det lyder lidt underligt det her men din forstærker går i selsving et sted så du kan høre det i dine højttaler, men prøv at se om din rengkerne er spændt ordenlig fast det er da et forsøg vær.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Der er vel ikke noget hyleri hvis du kortslutter kablet i afsenderenden ?
|
|
|
Nej, så forsvinder støjen.
Den brummer fælt hvis jeg sætter en finger på midterbenet af phonokablet, men det er vist helt normalt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Spencer skrev:
Der er vel ikke noget hyleri hvis du kortslutter kablet i afsenderenden ?
|
|
|
Nej, så forsvinder støjen.
Den brummer fælt hvis jeg sætter en finger på midterbenet af phonokablet, men det er vist helt normalt. |
|
|
Ja, det er helt normalt at der kommer brum når man berører midterpinden.
Men forstærkeren bør ikke være så overfølsom i indgangen, at den hyler blot der er tilsluttet et kabel. Det må være noget en radiotekniker kan svare på.
Jeg har haft Radio Moskva på en af mine gamle forstærkere, når jeg brugte et bestemt RCA-kabel.
Har du prøvet med en masse forskellige kabler, og også nogle med ferritclampers på ? Næste skridt må være at bugsere ampen ud til en bekendt, og se om problemet også er i hans hus.
Måske har du en ekstremt kraftig støjkilde i huset, eller inde hos naboen. Støjen kan også komme fra s200. Det vil afsløres hvis du prøver den hos en bekendt. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en mobil-sendemast tæt på hvor du bor ?
Har du tændte computere i huset når problemet er til stede ? Computere er nogle grimme støjmaskiner, og står tit uden svøb (min f.eks.).
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Er der en mobil-sendemast tæt på hvor du bor ?
Har du tændte computere i huset når problemet er til stede ? Computere er nogle grimme støjmaskiner, og står tit uden svøb (min f.eks.).
|
|
|
Ja, der er en mobilmast 300 m væk. Har altid 5 streger i modtagelse De virker bare mærkeligt at det her skulle være den første forstærker jeg har indenfor dørene der har problemer med det.
Og forstærkeren støjer også selv om computeren er slukket. Men som nævnt, så er 218'eren så vidt jeg ved 100% identisk i opbygningen. Den eneste forskel er vist andre opamps og kondensatorer. Så de burde vel opføre sig ens? (og det gør de jo altså ikke)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mobilmaster bør nok ikke drille, med mindre de er meget tæt på, og der er 300m vist ikke tæt på. 30m kunne måske give bekymringer. Når den nu er så konsekvent at den har fejlen i begge kanaler, så kunne det måske være strømforsyningen der havde en fejl ? Noget andet kunne måske være en defekt i selve RCA-inputtet. Du bør prøve med den balancerede indgang. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|