| Forfatter |
|
Vukz Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Hvorfor skratter det når jeg skruer op og ned på min NAD forstærker? Nogen der kender til det problem, og hvad kan jeg evt. gøre. Det er ikke en voldsom skratten, men den er der!
Takker for kommende svar
Mvh,
Vukz
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Volume potentiometret er enten blevet støvet inden i eller også er det slidt.
1. rensning med kontaktspay. Din elektronikpusher kan rådgive dig hvad
du skal bruge, evt. kombination af rensning/smøring. Typisk på
sprayflaske.
2. Skifte potentiometret. Dog kan det nogen gange godt være svært at
finde et 100% magen til (eller ens nok til det kan bruges) med benforbindelse, akseltype og evt. loudness
udtag.
2'eren lyder dog for mig som noget du bør få en "fagmand" 
(fagmand kan sagtens være en glad amatør, bare én der er øvet i at lodde og lave simpel fejlfinding)
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udskift volumenpotentiometer. Du kan prøve at gi' det en tur med (behersket) trykluft, men det holder ikke. Når kulbanen er slidt, så hjælper kun et nyt potmeter.
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke sige jeg har sagt det, men du kunne prøve med lidt WD40
mvh
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vukz skrev:
|
Hej..
Hvorfor skratter det når jeg skruer op og ned på min NAD forstærker? Nogen der kender til det problem, og hvad kan jeg evt. gøre. Det er ikke en voldsom skratten, men den er der!
Takker for kommende svar
Mvh,
Vukz
|
|
|
En rensning kunne være en god ting*S*
Min gamle kenwood lavede samme "nummer" indtil jeg fik den renset.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontaktrens er fantastisk. Jeg har lige ordnet to 20 år gamle Denon forforstærker, den ene kunne faktisk slet ikke spille, og den anden knasede lidt periodisk. Efter endt behandling er de begge blevet udskrevet...! Omkring 100 kr. for en stor spraydåse "Kontakt" fra Brink Elektronik. Jeg tror iøvrigt at WD40 ville være en stor fejl som en anden anbefalede....uden at stå helt ved det.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 603
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
|
Jeg tror iøvrigt at WD40 ville være en stor fejl som en anden anbefalede....uden at stå helt ved det.
Mvh
|
|
|
Den er god nok...WD40 skulle faktisk være rigtig godt kontanktrens.
Rent uvidenskabelig observation: Det kontanktspay jeg har brugt har fuldstændig samme lugt og konsistens som WD40. Måske er det i virkeligheden det samme???
PÅ EGET ANVAR DOG  
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg vil godt have lov til at slå fast at kontaktrens og WD40 ikke er det samme. WD40 er en rustopløser som har noget grafit som slider på kulbanerne. Så forslaget kan formodenligt ødelægge et godt potmeter istedet for at redde det. Det sker ikke den dag eller år, men jeg kan ikke bevise det er rigtigt med mindre jeg bruger WD40 på mit eget anlæg, men jeg lover dig for at det sker ikke. Men hvis jeg skal bruge din logik, så kan jeg bruge kontaktrens til at løsne rustne bolte på min bil.....men blot til den dobbelte pris af WD40....I don´t think so dudes. Men lugten fra kontaktrens (som ER anderledes end lugten fra WD40 !) er nu meget lækkert. Lygter lidt af æter eller sådan noget.
Cheers..
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske der er falsk kontaktrens i omløb ligesom der også findes falske transistorer og sågar falske penge
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
|
Hej...
Jeg vil godt have lov til at slå fast at kontaktrens og WD40 ikke er det samme. WD40 er en rustopløser som har noget grafit som slider på kulbanerne. Så forslaget kan formodenligt ødelægge et godt potmeter istedet for at redde det. Det sker ikke den dag eller år, men jeg kan ikke bevise det er rigtigt med mindre jeg bruger WD40 på mit eget anlæg, men jeg lover dig for at det sker ikke. Men hvis jeg skal bruge din logik, så kan jeg bruge kontaktrens til at løsne rustne bolte på min bil.....men blot til den dobbelte pris af WD40....I don´t think so dudes. Men lugten fra kontaktrens (som ER anderledes end lugten fra WD40 !) er nu meget lækkert. Lygter lidt af æter eller sådan noget.
Cheers..
|
|
|
og jeg som trode det var Homers hjerne som du har i dit avarta??
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 603
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mmmmmm....kemi
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Polsk / tjekkisk kontaktrens.......alias WD40 ? Måske er din deo en forklædt russisk WD40 ?
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger


Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontaktspray er en hurtig her & nu løsning, men virker ligeså langvarigt effektivt som at p*** i bukserne.
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Kontaktspray er en hurtig her & nu løsning, men virker ligeså langvarigt effektivt som at p*** i bukserne. 
|
|
|
Hvis det er tilfældet, så er det udskiftning af potmeteret den eneste udvej ? Kontaktrens kan rense, men problemet opstår vel når kullet falder af....?
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er alting jo. Selv et nyt potentiometer holder ikke evigt. Se
f.eks. NAD 3020 - og det gælder mange andre forstærkere, ikke bare NAD.
Der er volumepotentiometret åbent for oven og med et låg fuld af huller
fordi kølepladen sidder inden i forstærkeren skal der ikke meget
fantasi til at forestille sig al det støv der kan sætte sig i sådan et.
Sågar hele nullermænd kan finde på at blive til
"huleboernullermænd"
Kig i denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35488 og se
hvor grelt det kan være, men hvor rent det kan blive. Opgivet af
praktisk talt alle - også ejermanden - selvom en fungende 3020
efterhånden er sin vægt værd i guld, men jeg så hvilken perle der bare
lå og ventede på at blive pudset 
Godt nok kan man ikke se volumepotentiometret, men
balancepotentiometret har samme problem med en åbning i toppen.
Volumepotentiometrets åbning er til loudness-udtaget.
Så totalt afvise rensning synes jeg absolut ikke man skal med mindre
det er et helt lukket potentiometer og der skal man trods alt op i en
pæn prisklasse før producenterne gider ofre de få kr. extra - med
mindre vi snakker selvbyg.
Kontaktspray er nyttig til mange ting ud over potentiometre f.eks.
rense stik mv. Så hjælper det ikke er det bare ærgeligt og man har IMO
ikke tabt noget synderligt ved at gøre forsøget. Tværtimod - alt at
vinde, intet at tabe
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Vukz Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for alle svarene.. 
Tror jeg vil prøve at få ryddet ud i nullermændene, og så ellers prøve med lidt kontaktrens. Er der noget specielt mærke der anbefales? Og hvor køber man det?
Nu jeg rimelig NOOB på området, men hvad vil det evt. koste at skifte, evt. af en fagmand, og så må jeg også lige høre hvor han bor henne af? Bor selv i Randers, så hvis der er nogle der kender en her omkring må de endelig sige til..
Peace, love and harmony 
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontakt chemie 61 er den mest anvendte, men jeg kan garantere for at jeg fik stoppet med den for mange år siden da jeg opdagede at den var aggresiv og gjorde kontakter grønne. Mange andre teknikere som jeg kender siger det samme. WD40 er harmløs og virker.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der synes alligevel at være nogen som fastholder WD40.....jeg må heller prøve det, det lyder langt ude. Kontaktren skal ikke bruge til kontanter for det ødelægger dem, men derimod WD40 er harmløs.....hmmmmmm. Damn....verden er ikke sort og hvid.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan går det . Skratter din NAD stadigvæk?
|
| Til top |
|
| |