Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ridser i vinyl ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Kan man fjerne ridser i vinyl ?

På nogle af de plader jeg holder mest af og som jeg nu har renset til bunds med min nyindkøbte pladerensemaskine er der nogle små ridser som jeg da pladerne var urensede ikke lagde mærke til og som jeg troede ved aflytning blot var irritrende støvkorn. Men ak det er små  ridser og små hak som fx typisk ødelægger en smuk solo passage med Kyung Wha Chung i Tchaikovskys violinkoncert. Navnlig når jeg lade anlægget levere et gedigent lydtryk.

Jeg har før med held poleret plastmateriale up således at det ikke længere havde ridser - men her har der været tale om stor flader og poler midlerne - hvor det mest effektive og giftigste - kom fra USA og var tre trins basseret oprindeligt tiltænkt og brugt af Fly industrien til at pollere plexiglass ruder i passsagerfly - og her polerer man jo egentligt ind til problemet/ridsens omgivelser er i samme plan som ridsen

Det duer jo ikke på en LP plade for så vil der enten ikke være noget musik tilbage eller også vil rille blive så lav at nålen vil hoppe ud etc.

nu kommer spørgsmålet er der nogen herinde som i kraft af at de har siddet med en af deres yndlingsplader som har været uopdrivelig - og under fx. mikroskop - eller meget kraftig lampelup - har prøvet at fjerne in lille ridse/hak ved hjælp af skalpel eller lignende gennem så at sige skrabe den væk eller genoprette materialet om kring ridsen.

Det skal naturligvis stål mål med indsatsen , men med nogle LP kunne jeg da godt finde på at bruge et kvarters tid under en luplampe hvis det kunne lykkes mig - jeg forventer ikke at jeg skal slippe afsted med det uden det har en pris i form af fx lidt mindre lyd lidt mindre diskant eller lign der hvor ridsen var hvis bare jeg kan undgå de kraftige klik/smæld sådan en djævelsk lille ridse / hak kan give og som ødelægger nydelsen af de stille passage i musikken.

Anyone??

ps. edit: nu ved jeg godt at Kyung Wha Chungs plader ikke er sjældne men nu var det lige hende jeg havde delt en smuk men forstyrret halv times tid med da jeg kom på at spørge jer om ovenstående

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Slet ingen ?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
har prøvet at fjerne in lille ridse/hak ved hjælp af skalpel eller lignende gennem så at sige skrabe den væk eller genoprette materialet om kring ridsen.

En skalpel er i hvert fald ikke vejen frem - du fjerner jo lyd hvis du skærer vinylet væk, og hakket bliver vel blot endnu større.

Jeg har ikke selv prøvet, men efter sigende skulle en tandstikker være måden at gøre det på, simpelthen fordi materialet, om det så er træ eller plastic, er blødt nok til ikke at skade vinylen hvis man er blot en smule omhyggelig. Kunsten er så at skubbe vinylet på plads så nålen ikke støder på det store hak længere. Helt få det i orden kan man dog nok ikke...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej Kim.

Hvilken pu spiller du med? Jeg tror det bliver svært at gøre noget ved pladen, men måske en anden pu kan hjælpe dig. Vil mene at en pu med højt nåletryk måske ville værre bedre, da den nok ikke er så følsom over for små risser.

Jeg har selv haft samme problem, da jeg mest er til gamle 60ér og 70ér syre plader. Min Ortofon MC2000 var alt for fin til den slags brugte plader, og derfor var det meget tydligt at høre, hvis pladen var slidt, havde dybt liggende støv og små risser.

Jeg skiftede til en Goldring MC eroica, som jo ligger i en helt anden pris klasse, men resultatet blev væsentligt bedre. pu er ikke så følsom over for problemerne med gamle plader, men tilgengæld heller ikke så detalieret. Så det handler nok om at finde en god balance mellem finhed af pu og pladernes tilstand.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det med tandstikken er rigtig godt - jeg må i gang :-)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

Hej Kim.

Hvilken pu spiller du med? Jeg tror det bliver svært at gøre noget ved pladen, men måske en anden pu kan hjælpe dig. Vil mene at en pu med højt nåletryk måske ville værre bedre, da den nok ikke er så følsom over for små risser.

Jeg har selv haft samme problem, da jeg mest er til gamle 60ér og 70ér syre plader. Min Ortofon MC2000 var alt for fin til den slags brugte plader, og derfor var det meget tydligt at høre, hvis pladen var slidt, havde dybt liggende støv og små risser.

Jeg skiftede til en Goldring MC eroica, som jo ligger i en helt anden pris klasse, men resultatet blev væsentligt bedre. pu er ikke så følsom over for problemerne med gamle plader, men tilgengæld heller ikke så detalieret. Så det handler nok om at finde en god balance mellem finhed af pu og pladernes tilstand.

Ikke om ridser eller pickuper - men hold kæft hvor er det et fedt anlæg du har - hvar det Poul der har flettet sølvkabler til dig ?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg tror det med tandstikken er rigtig godt - jeg må i gang :-)

Ja, gør det- det virker skam!

Brug evt en (meget lille) stump hårdt træ og lav selv spidsen...rigtig skarp.

Visse plastmaterialer kan også være velegnede.

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Ikke om ridser eller pickuper - men hold kæft hvor er det et fedt anlæg du har - hvar det Poul der har flettet sølvkabler til dig ?
[/QUOTE]

Ja, kablerne er fra Poul. Og må sige at de lyder sgu godt. Der gik ikke lang tid før de blev skiftet over hele linjen, frem for Audioquest.

Jeg har solgt mine Snell igen, og skal idag op og hente mig et par Tannoy Gold.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

[/QUOTE]

Ja, kablerne er fra Poul. Og må sige at de lyder sgu godt. Der gik ikke lang tid før de blev skiftet over hele linjen, frem for Audioquest.

Jeg har solgt mine Snell igen, og skal idag op og hente mig et par Tannoy Gold.

[/QUOTE]

Jeg har selv Tannoy 12" ikke gold men dem fra dc 4000 - fede enheder og fed lyd :-)
Poul har sendt mig et par kabler på prøver men jeg kan ikke høre forskel - men det kan være det er grejet det er galt med - det eneste hvor jeg kunne switches lige over mellem to kabler var fra min Cyrus CD der har to helt ens linieudgange og så til Tape 1 henholdsvis tape 2 på min midlertidige jvc - Desværre kan jeg ikke huske hvad de kabler jeg har pt. hedder - bortset fra at det er en model der hedder rhodos - og alle kablerene fra det firma hedder noget med græske ø navne - jeg ville jo vildt gerne høre at der var mere hul igennem - jeg kunne godt tænke mig at prøve dem istedet for de standard kabler der sidder på sme 3 armen på min pladespiller.

De tannoys du skal have er det i kabinet, med eller uden delefilter - ? dem der har været til salg herinde ? - jeg går helt over i nysgerrig "mode" når jeg høre om Tannoy golds - det er bare for fede højtalrere - jeg har prøvet at maile Poul men jeg tror han skulle have sin PC opgraderet men jeg får vel fat i ham igen - ser du ham hils endelig

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Hei.

Ser ud som du er heldig

http://www.bluenote.it/bluenote_product_dett.asp?cat=tabhifi acc&IdProd=5

Asbjørn

har du prøvet det ??

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Ser ud som du er heldig

http://www.bluenote.it/bluenote_product_dett.asp?cat=tabhifi acc&IdProd=5

"Scratch restoring liquid"?!?!?

En ridse i en vinyl-plade skyldes at "væggene" ikke er helt lige længere, dvs. der er et bump. Findes der en vædske der kan ophæve en fysisk defekt?!?!? Jeg kan forstå det hvis det drejer sig om et støvkorn der har sat sig fast, men at vædsken kan rette op på en fysisk defekt?!?!? 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det er en væske der kortvarigt blødgør vinylen til man har rettet den op for så at hærde igen ?? min Mozilla browser kan ikke rigtig lide den hjemmeside så jeg kan ikke læse mere end det der står i linket

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Mon ikke det er en væske der kortvarigt blødgør vinylen til man har rettet den op for så at hærde igen

Dvs. man skal stadig i gang med et eller andet til at rette skaden op...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

mon ikke "the cartridge man" sælger en æske tandstikker til 1595 kr. med 20 styk i til formålet 

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har ikke prøvet væsken fra BlueNote.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

herb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Sendt: 16 December 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Mht rep af ridser i vinyl:

Jeg har modificeret en gammel technics 1210 til at køre baglæns. Der er påmonteret en billig ortofon PU og vægten på armen er øget så meget at
PU ´ens underside næsten rører vinylen. Metoden virker forbavsende godt, især ved ridser der får PU´en til at hoppe, og reducerer problemet
næsten helt, eller til et meget svagt klik.
Til top Vis herb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af herb

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Se det var smart.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

herb skrev:
Mht rep af ridser i vinyl:

Jeg har modificeret en gammel technics 1210 til at køre baglæns. Der er påmonteret en billig ortofon PU og vægten på armen er øget så meget at
PU ´ens underside næsten rører vinylen. Metoden virker forbavsende godt, især ved ridser der får PU´en til at hoppe, og reducerer problemet
næsten helt, eller til et meget svagt klik.

hvordan har du fået den til at køre baglens ?

herb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

1210´eren brugte jeg før i tiden til kreativt dj arbejde Jeg fik en del hjælp til ombygningen, da jeg intet aner om teknikken.
Jeg kan dog fortælle at metoden til rep af ridser virker fint ved at køre pladetallerkenen baglæns med håndkraft. Jeg vil anbefale at bruge en direkte
drevet pladespiller, eller en remdrevet uden automatik.

Jeg skal lige huske at sige at metoden ikke altid kan fjerne kliklyden, men næsten altid reducere den.
Til top Vis herb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af herb

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes