| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det så ud som om der var et ønske om at få en tråd der ikke handlede om den næsten uopnåelige drøm men om de forstærkere vi har eller har haft som vi virkelig holder af - og med beskrivelse af hvad der gør vi synes de er netop noget særligt - Den er sjov nok den anden tråd men i længden bliver det lidt hvem der kan overgå hinanden med det mest monstrøse blålyn. Jeg vil ikke lægge ud da jeg ikke har styr på billedopload men jeg kan da starte med at sige det starter med Q... Lad os se noge fede forstærkere i har og få beskrevet deres - især lydmæssige kvaliteter
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her spilller nu .. faktisk helt OK 

Men hvis ellers højttalerne ikke stiller for store krav ..... så er de her altså bedre på mange områder (måske lige bortset fra bassen)

300B PSE ... ca. 16 Watt pr. forstærker ... og 30 kg i hver. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste jeg endnu har haft er den som jeg har nu, en Pathos Logos. Da jeg var ung engang havde jeg en kenwood KA-1100. Den kunne ikke spille ret meget musik, men højdemessigt kunne den nok godt sætte en del af "dagens" NAD forstærkere til vægs. Fanden den kunne spille højt.... sagde de i Århus V
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ens erindring kan spille en et puds - eller også var en forstærker en gang virkeligt den helt rigtige og bedste forstærker i forhold tild et liv og den musiksmag man nu havde.
Så hvis jeg må tage historien med - så vil jeg starte med at nævne Sansui AU 555 A - den havde noget specielt både over lyden og over kvaliteten - fandt jeg en i dag ville jeg ikke tøve med at købe dem vel vidende at jeg 25 år efter jeg sidst havde en, kunne blive slemt skuffet.
Min Revox B750 mk II er en no nonsens kvalitetsforstærker som leverer hvad den skal på en ligefrem måde - klar men måske lidt kønsløs - tilgengæld giver den mig et kick fordi den er en del af mit komplette Revox setup som jeg drømte om for 25 år siden men ikke kunne komme i nærheden af.
Jeg ville gerne skrive at min Ortofon rørforstærker hørte hjemme her men det gør den ikke fordi den af den tidligere ejer er blevet halv restaureret hvilket overlade en masse brum og mislyd til mig.
Så kommer vi til mine Quads - hvorfor i al verden komme op med en transistor forstærker der er 35 år gammel under bedste forstærker - vel - jeg har haft lidt dyrt grej ind i mellem og jeg har hørt meget dyrt grej - men Quad 303 - jeg tror det er den og ikke så meget forforstærkeren 33 der giver lyden / i stand to be corrected) ja 303 giver en lyd der gør at jeg bare for lyst til at lytte til musik i ligeså lang tid det skal være. Jeg behøver ikke at pille ved tonekontroller eller andet - de spille bare som de er og det lyder bare dejligt - ukompliceret musikalsk dejligt.
Jeg har pt. 3 303ere og når den fjerde kommer bliver de alle fire lavet til monoblokke - så skal mine tannoys have en til diskanten og en til bassen i hver kanal - og så får hver kanal sine gen forforstærker - det skulle give kraft overskud nok til at tumle de ståre 12" enheder uden at miste pusten.
Jeg er ikke reaktionær i mit valg af vintage hifi - jeg har bare ikke behov for en masse blåt ufo lys ej heller nogle status eller potensforlængende børge'r på størrelse med en ølkasse. Jeg har i og for sig heller ikke behov for et ekstremt detaljere lydbillede - når jeg går til koncert nyder jeg musikken - jeg sidder ikke og bekymre mig om at tredie violinisten har et tilstoppet næsebor eller der mangler et hæstehår på hans bue.
Jo for søren - jeg har en gang haft en dirigent fra B&O - den spilllede altså dejligt - den har nok haft 2 x 3 watt max men det var FM på første klasse - dengang altså.
Jeg glæder mig til at lytte til noget af det grej der forhåbentlig kommer i denne tråd - altså fedt grej der kan købes for penge... glæder mig til inspiration for selv om jeg er vild med mine Quads så står evolutionen som sagt ikke tilbage for nogen.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Ens erindring kan spille en et puds - eller også var en forstærker en gang virkeligt den helt rigtige og bedste forstærker i forhold tild et liv og den musiksmag man nu havde.
Så hvis jeg må tage historien med - så vil jeg starte med at nævne Sansui AU 555 A - den havde noget specielt både over lyden og over kvaliteten - fandt jeg en i dag ville jeg ikke tøve med at købe dem vel vidende at jeg 25 år efter jeg sidst havde en, kunne blive slemt skuffet.
Min Revox B750 mk II er en no nonsens kvalitetsforstærker som leverer hvad den skal på en ligefrem måde - klar men måske lidt kønsløs - tilgengæld giver den mig et kick fordi den er en del af mit komplette Revox setup som jeg drømte om for 25 år siden men ikke kunne komme i nærheden af.
Jeg ville gerne skrive at min Ortofon rørforstærker hørte hjemme her men det gør den ikke fordi den af den tidligere ejer er blevet halv restaureret hvilket overlade en masse brum og mislyd til mig.
Så kommer vi til mine Quads - hvorfor i al verden komme op med en transistor forstærker der er 35 år gammel under bedste forstærker - vel - jeg har haft lidt dyrt grej ind i mellem og jeg har hørt meget dyrt grej - men Quad 303 - jeg tror det er den og ikke så meget forforstærkeren 33 der giver lyden / i stand to be corrected) ja 303 giver en lyd der gør at jeg bare for lyst til at lytte til musik i ligeså lang tid det skal være. Jeg behøver ikke at pille ved tonekontroller eller andet - de spille bare som de er og det lyder bare dejligt - ukompliceret musikalsk dejligt.
Jeg har pt. 3 303ere og når den fjerde kommer bliver de alle fire lavet til monoblokke - så skal mine tannoys have en til diskanten og en til bassen i hver kanal - og så får hver kanal sine gen forforstærker - det skulle give kraft overskud nok til at tumle de ståre 12" enheder uden at miste pusten.
Jeg er ikke reaktionær i mit valg af vintage hifi - jeg har bare ikke behov for en masse blåt ufo lys ej heller nogle status eller potensforlængende børge'r på størrelse med en ølkasse. Jeg har i og for sig heller ikke behov for et ekstremt detaljere lydbillede - når jeg går til koncert nyder jeg musikken - jeg sidder ikke og bekymre mig om at tredie violinisten har et tilstoppet næsebor eller der mangler et hæstehår på hans bue.
Jo for søren - jeg har en gang haft en dirigent fra B&O - den spilllede altså dejligt - den har nok haft 2 x 3 watt max men det var FM på første klasse - dengang altså.
Jeg glæder mig til at lytte til noget af det grej der forhåbentlig kommer i denne tråd - altså fedt grej der kan købes for penge... glæder mig til inspiration for selv om jeg er vild med mine Quads så står evolutionen som sagt ikke tilbage for nogen.
|
|
|
Jeg ved ikke hvorvidt du kan være heldig at finde en KA-1100 idag, men du skulle næsten prøve. Sidder lige og tænker over det, den spillede faktisk ikke så forfærdelig som jeg i første omgang gav udtryg for, den spillede bare anderledes end meget grej gør idag. Men hvis man er til vintage, så er dette et godt bud vil jeg mene. 2X150 watt burde være nok til de fleste... 
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smuk er den sørme. Havde en i barndomshjemmet med eksterne højttalere - 2 vejs åben baffel teak und das ganze
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
den var ikke helt så flad med yes det var sådan en hr. von Kubik Rattanhuset hvad er er KA 1100 ?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
den var ikke helt så flad med yes det var sådan en hr. von Kubik Rattanhuset hvad er er KA 1100 ?
|
|
|
Min gamle forstærker, som jeg beskriver ovenfor 
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden sammenligning min nuværende vintage effektforstærker: Pioneer M-22
Det tætteste jeg har hørt på rør uden at være det. 2x30 ægte klasse A watt
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man må læne sig tilbage i nostalgitåger er den bedste forstærkerkombination, jeg nogensinde har hørt følgende:
Hiraga Le Tube foran Hiragas monster klasse A forstærker på små 20 watt per kanal. Disse aftener i starten af firserne hvor en af mine gode venner og jeg samlede det bedste, vi to kunne præstere. Pladespilleren var en STD 305 med Syrinx PU3 arm. Pickuppen var en Fidelity Research MC201 (den lille blå). MC forstærkeren Denons HA-500 og højttalerne - rosinen i pølseenden - de fantastiske Rogers LS3/5a.
Når jeg tænker tilbage så er det lige før det overgik det nuværende ARC anlæg. Men det er måske noget med 20 års systematisk romantisering der spiller ind her.
|
| Til top |
|
| |
Bumle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Det tætteste jeg har hørt på rør uden at være det. 2x30 ægte klasse A watt |
|
|
Hvilken rørforstærker vil du sammenligne den med?
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mit vedkommende er det det nuværende setup - Primare PRE30 (forforstærker) + A32 (Effektforstærker).
Happy
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bumle skrev:
L.B. skrev:
|
Det tætteste jeg har hørt på rør uden at være det. 2x30 ægte klasse A watt
|
|
|
Hvilken rørforstærker vil du sammenligne den med? |
|
|
Jeg kan ikke sætte navn på, da jeg ikke har hørt rør hjemme, men letflydenhed og ubesværet tilgang til hele toneregistret er bla. hvad der kendetegner M-22.
Bassen er dyb og fed men stadig kontrolleret til trods for de få watt.
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er at skræk eksempel på hvordan det kan gå, hvis man lytter til for meget hifi og for lidt musik....
"
Du kunne da bare nøjes med vintage hifi ikk???? __________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne her er nøglen til musikken (blandt andre selvfølgelig)
"
__________________ HYGGE HEJSA!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
yep 
læg iøvrigt mærke til, at d'herrer ligeledes benytter sig af adskillige hjælpemidler:
en krykke
Coca Cola light
navneskilte så de kan huske hvad de selv hedder og hvor de bor
afmålt medicin i plasticbæger
og så en pose Kronepils fra købmanden 
mvh
brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
De her er uden sammenligning de bedste forstærkere jeg nogensinde har haft:

mvh
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste forstærker jeg har haft er heldigvis den jeg har nu. Tact S2150:

|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
- klart den nyeste udgave af gryphon Antileon.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|