Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Defekt NAD, ny forstærker.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Muffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe kørt med en gammel NAD 3120(mener jeg den hed), men den er pludselig holdt op med at spille på højre kanal, og brummer helt vildt, hvis man røre stel.. nogle gange virker kanalen pludselig igen, hvis nu nogen skulle vide hvad der evt. var galt ville det være rart, hehe..

Men ellers vil jeg gerne have en ny forstærker.. har desværre kun 2000kr(+/- 1000kr hvis det nu er invisteringen værd), og da det kun skal spille mit eltax anlæg på, så længe jeg bor herhjemme er en forstærker i det prisleje hvis rigelig

Altså, jeg kunne sagtens selv gå ud og finde mig en stereo forstærker, men problemet er at jeg godt kunne tænke mig at spille 4 højtalere på én forstærker, og derfor har jeg haft et par surround forstærkere hjemme, men de spiller jo kun de forskellige frekvenser på 2 af højtalerne, og det lyder skod, og har ikke kunne få en surround forstærker til at spille 2 x stereo (hvis i ved hvad jeg mener)

Min gamle NAD kunne spille med 4, da man kunne skifte over til at den spillede A+B så den spillede på alle 4 kanaler på en gang, og det er det jeg gerne vil opnå..

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde en forstærker, fordi er virkelig på herrens mark
Til top Vis Muffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Muffe

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Er det effekforstærkeren der ikke virker mere i din 3120, hvis din forforstærkerdel er ok i din 3120, så kunne du jo kigge efter en brugt NAD C272, den har til 2-sæt højtalere, + at der er 2*150watt i den.

NAD C272 ligger jo set fra 2200,- og opefter,  jeg har set en 2*125watt NAD 319 på køb/salg her, og et sæt Brokoblede 2*200w NAD 2400 PE til 1500,-, så der er nok at gå efter .

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne kigge på din NAD, og de om den forholdsvis let kan repareres. Det kunne symptomet godt lyde til.
Hvis ikke den er helt stået af, er den absolut bevaringsværdig.

Jeg skriver lige en privat besked.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg vil gerne kigge på din NAD, og de om den forholdsvis let kan repareres. Det kunne symptomet godt lyde til.
Hvis ikke den er helt stået af, er den absolut bevaringsværdig.

Jeg skriver lige en privat besked.

Hej Hurtig,

Det lyder godt.

skibstømreren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

hej - mener også at Tangent AMP-100 kan klare opgaven med A+B - passer i prisklassen, hvis du nu ikke vil reparere alligevel...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 November 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Muffe skrev:

Altså, jeg kunne sagtens selv gå ud og finde mig en stereo forstærker, men problemet er at jeg godt kunne tænke mig at spille 4 højtalere på én forstærker, og derfor har jeg haft et par surround forstærkere hjemme, men de spiller jo kun de forskellige frekvenser på 2 af højtalerne, og det lyder skod, og har ikke kunne få en surround forstærker til at spille 2 x stereo (hvis i ved hvad jeg mener)

Min gamle NAD kunne spille med 4, da man kunne skifte over til at den spillede A+B så den spillede på alle 4 kanaler på en gang, og det er det jeg gerne vil opnå..

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde en forstærker, fordi er virkelig på herrens mark

Det kan du gøre med hvilken som helst forstærker. NAD'en har ikke 4x20 W, men kun 2 x20 W. Den fordeler dem bare ud på 4 sæt klemmer. På en forstærker med kun 2 sæt klemmer, skal du bare montere ledningerne til højttalerne i den samme klemme.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det kan du gøre med hvilken som helst forstærker. NAD'en har ikke 4x20 W, men kun 2 x20 W. Den fordeler dem bare ud på 4 sæt klemmer. På en forstærker med kun 2 sæt klemmer, skal du bare montere ledningerne til højttalerne i den samme klemme.

Ja, du har ret i at der kun er 2x20w fordelt på 4 sæt klemmer. Forskellen er bare at hvis der er A og B udgange, kører man de 2 sæt højttalere i serie, når man spiller på begge sæt samtidig. Hvis man monterer 2 sæt i de samme klemmer som du foreslår kører man de 2 sæt i parallel og det kan give problemer afhængig af forstærkeren og højttalernes impedans.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Svend P skrev:

Ja, du har ret i at der kun er 2x20w fordelt på 4 sæt klemmer. Forskellen er bare at hvis der er A og B udgange, kører man de 2 sæt højttalere i serie, når man spiller på begge sæt samtidig. Hvis man monterer 2 sæt i de samme klemmer som du foreslår kører man de 2 sæt i parallel og det kan give problemer afhængig af forstærkeren og højttalernes impedans.

Der er jeg ikke sikker på du har helt ret, hvis jeg kigger inde i mine NADér der har til to sæt højtalere, så kan du tydeligt se at de to sæt er koblet sammen inde i forstærkeren,  er de koblet sammen så bliver det parrallel,  skal det være seriel tror jeg ikke de kan være koblet sammen så skal de være adskilt.

skibstømreren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 November 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

på de fleste forstærkere med A + B udgang er der vel indbygget et impedans korrektionsfilter så impedansen udlignes..?

Jeg mener bestemt det er en dårlig ide at montere de to sæt højttalere i samme "klemmer" på forstærkeren .. det må da give problemer for forstærkeren..

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Der er jeg ikke sikker på du har helt ret, hvis jeg kigger inde i mine NADér der har til to sæt højtalere, så kan du tydeligt se at de to sæt er koblet sammen inde i forstærkeren,  er de koblet sammen så bliver det parrallel,  skal det være seriel tror jeg ikke de kan være koblet sammen så skal de være adskilt.

Okay, jeg kan da ikke udelukke at der er nogle forstærkere hvor de bare kører parallelt, men den mest almindelige og i mine øjne korrekte måde måde at gøre det på, er at køre dem i serie. Har du så heller ingen omskifter hvor du kan vælge om du vil køre med et eller begge sæt ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Svend P skrev:

Ævl...på en Nad sidder de i parallel, og den kan SAGTENS trække 2 sæt 8 ohms kasser i parallel. Og hvis man er ude i at seriekoble højttalere skal man passe på med at kalde det hifi.....

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kigget i mine gamle originale manualer som jeg har en bunke af.

Her er lidt fra 2 af de gamle forstærkere ::

NAD 3155  ::  If  you are connecting two pairs of speakers, set the impedance switch at    4ohm,

Det skulle jo ikke være nødvendigt at flytte switzen til 4 ohm hvis man på en eller anden måde serielkobler da du jo ikke belaster forstærkeren, og den har A  ,   B  & A+B

NAD 3150  ::  if you connect two sets of speakers to the amplifier their combined impedance is approximately half the impedance of either.

Den har også A , B  & A+B.

Der skal nok være nogen forstærkere der gør sådan, men mange af de gamle Nad ér klarede konstant belastninger i 2 ohm,  en gammel 60w Nad 3140 klare 2*116watt i 2ohm.

Hele 30 serien  var stabil i 2 ohm, og vi snakker jo om en ældre en da Nad 3120 har mange år på bagen.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 November 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

skibstømreren skrev:

på de fleste forstærkere med A + B udgang er der vel indbygget et impedans korrektionsfilter så impedansen udlignes..?

Jeg mener bestemt det er en dårlig ide at montere de to sæt højttalere i samme "klemmer" på forstærkeren .. det må da give problemer for forstærkeren..

Men det er altså det man gør, når man kører med A+B på en NAD. Det har INGEN betydning rent elektrisk, i forhold til at montere dem parallelt over de samme klemmer. Det er kun i daglig brug, hvor det er nemt at frakoble det ekstra sæt, at man har glæde af det.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 13 November 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Det maa være helt korrekt, ringere forstærkere kunne kun anvende 4 Ohm eller mere (Som belastningsmodstand her altsaa højttalere). Derfor skulle man somme tider montere Ekstra højttalere i SERIE. Saa Forstærkere der dengang kunne køre med 2 Ohm var creme de la creme.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Det maa være helt korrekt, ringere forstærkere kunne kun anvende 4 Ohm eller mere (Som belastningsmodstand her altsaa højttalere). Derfor skulle man somme tider montere Ekstra højttalere i SERIE. Saa Forstærkere der dengang kunne køre med 2 Ohm var creme de la creme.

Ja og det er mærkeligt at det med 2 ohm idag er sådan et problem, det fatter jeg simpelt ikke.

En dengang meget billig NAD 3030 til 1300kr  fra sidst i 70erne på 2*30w 8ohm, var konstrueret så den kunne afgive 2*70w i 2ohm konstant,  3045  på 45w kunne klare 2*100watt 2 ohm konstant.

Underligt når man dengang kunne gøre det til rimelige priser.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes