| Forfatter |
|
NielsHA Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all
Jeg irriterer mig lidt over bassen i mine CV CLSC-15. Hvis jeg hører dance musik bliver bassen til sådan nogen langtrukne dybe toner i stedet for de kontant "dunk" det skulle være. Kan det være min forstærker der er for lille? Eller mine kabler? Jeg har en ældre Kenwood stereoforstærker at driver dem med. Har ladet mig fortælle at den er på 130W per kanal, men ved ikke om det er rigtigt... Den kedder KA-990D
Håber nogen kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
Mickey BG Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1206
|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville nok ikke være dumt med nogen ordenlige effekt blokke... men ellers er cv. nu heller ikke lige kendt for være dem med den mest detaljeret basgengivelse... __________________ My Place - Sound of Life
|
| Til top |
|
| |
NielsHA Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... kunne være jeg skulle prøve at finde en større så. Er der evt. nogen andre højttalere du kan anbefale hvor der er ligeså meget smæk på, men mere kontant bas?
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 850 er et godt bud.
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kigger bag på din forstærker, lige der hvor net-ledningen går ind i apparatet, så står der noget om max. forbrug fra nettet. Står der 450 watt, så skal du ikke regne med at forstærkeren giver mere end 2 x 45 RIGTIGE watt, sårn er det!
CV´s ret store basser skal have strøm, og watt-tallet siger ikke meget om en forstærkers strømtræksformåen, nej!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om den er på 50 eller 150 watt har INTET at gøre med om bunden bliver slatten. Hvis du skal have styr over bunden har du brug for en ting: Strøm i rå mængder!! Og er der noget moderne forstærkere IKKE kan levere, så er det strøm. Det skyldes hovedsagligt, at folk tror, at mange watt er guds gave til musikfolket, og at antallet af watt er et direkte signalement om forstærkerens lydmæssige kvaliteter. Derfor dimensionerer producenterne deres forstærkere til at yde absolut flest watt med den mindst mulige strømforsyning.
Resultatet er, at forstærkerne i et målelaboratorie er i stand til at levere forholdsvis mange watt til en ohmsk belastning. Men når man kobler en højtaler på, der i sagens natur IKKE opfører sig ohmsk, sker der ting og sager. Det er forstærkeren jo ikke dimensioneret til. Og derfor vil mange 100 watt forstærkere have MEGET svært ved at levere bare 25 watt til en højtaler.
Det du skal søge er en forstærker hvor antallet af watt er forholdsvis lavt i forhold til vægten. Så er der. En stor vægt tyder nemlig på, at transformator og resten af strømforsyningen er dimensioneret kraftigt. Og når man så samtidig ikke forsøger at trække flere watt ud af den end højst nødvendigt, er der gode muligheder for at den kan trække højtaleren, idet den strømmæssigt har overskud.
For at forstå dette må man først forstå, at watt INTET har at gøre med muskelstyrke. Det er bare et udtryk for hvor hårdt man har presset konstruktionen. Evnen til at levere strøm er til gengæld et fint udtryk for muskelstyrken. Det viser at forstærkeren vitterligt kan trække belastningen.
Et godt bud kunne være noget Harman Kardon. Og lad dig ikke skræmme af, at du skal give lige så meget for 2x50 watt, som du andetsteds kan købe 2x150 watt for. Harman Kardon er et af de få mærker i den prisvenlige klasse, der går udenom specifikationskapløbet, og i stedet satser på reelle værdier. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Mighty-boy Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 316
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan ikke tænkes at der blot er tale om stående bølger?! - en højttaler for tæt på bagvæggen? Et par spikes, og 10 cm ekstra fra væggen kan måske gøre det? Dette er et noget mere realistiske forslag end at begive sig ud i sufistikerede beskrivelser af en vilkårlig forstærkers formåen under forskellige impendans forhold? Som nævnt tidligere, vil jeg dog også gerne understrege, at CV aldrig har været kendt for den mest præcise bas, og ja, et par dali 850 ville være et godt bud :)
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali 850 har måske en mere detaljeret bas, jo jo. Men den skal også have ret meget strøm før den kommer til sin ret. Så hvis forstærkeren ikke kan levere strøm nok til dine CV, så vil den sikkert heller ikke kunne til et sæt Dali 850. Men jeg ville da også prøve at rykke lidt rundt på dem. Er der forskel hvor i rummet lyden/bassen er "slatten"?
__________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
NielsHA Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står godt nok kun 220W bagpå forstærkeren (nej, jeg har ikke forvekslet det med volt) men den vejer altså godt til. Vil umiddelbart skyde på et sted mellem 15 og 20 kg. Men jeg ved heller ikke om det er rigtigt med de 130w, det var bare en ven der havde haft storebroren til den engang i tidernes morgen som mente at kunne huske at den havde 130w...
Men det kan sagtens tænkes at de står for tæt på bagvæggen. De er skubbet helt op til væggen. Og der er ikke spikes på. Så jeg vil da lige prøve at rykke dem lidt ud når jeg kommer hjem. Jeg havde ikke lige tænkt over at det havde nogen betydning, men det er jo klart når basrefleksporten sidder på bagsiden. Men når det kommer til stykket kan det godt være at de måske slet ikke kan komme til at lyde helt perfekt, da min stue kun er 14 kvadratmeter...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stue på 14mm2 og så et par CV'ere med 15" bas.... Undrer det så at bassen buldrer?? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Om den er på 50 eller 150 watt har INTET at gøre med om bunden bliver slatten. Hvis du skal have styr over bunden har du brug for en ting: Strøm i rå mængder!! Og er der noget moderne forstærkere IKKE kan levere, så er det strøm. Det skyldes hovedsagligt, at folk tror, at mange watt er guds gave til musikfolket, og at antallet af watt er et direkte signalement om forstærkerens lydmæssige kvaliteter. Derfor dimensionerer producenterne deres forstærkere til at yde absolut flest watt med den mindst mulige strømforsyning.
Resultatet er, at forstærkerne i et målelaboratorie er i stand til at levere forholdsvis mange watt til en ohmsk belastning. Men når man kobler en højtaler på, der i sagens natur IKKE opfører sig ohmsk, sker der ting og sager. Det er forstærkeren jo ikke dimensioneret til. Og derfor vil mange 100 watt forstærkere have MEGET svært ved at levere bare 25 watt til en højtaler.
Det du skal søge er en forstærker hvor antallet af watt er forholdsvis lavt i forhold til vægten. Så er der. En stor vægt tyder nemlig på, at transformator og resten af strømforsyningen er dimensioneret kraftigt. Og når man så samtidig ikke forsøger at trække flere watt ud af den end højst nødvendigt, er der gode muligheder for at den kan trække højtaleren, idet den strømmæssigt har overskud.
For at forstå dette må man først forstå, at watt INTET har at gøre med muskelstyrke. Det er bare et udtryk for hvor hårdt man har presset konstruktionen. Evnen til at levere strøm er til gengæld et fint udtryk for muskelstyrken. Det viser at forstærkeren vitterligt kan trække belastningen.
Et godt bud kunne være noget Harman Kardon. Og lad dig ikke skræmme af, at du skal give lige så meget for 2x50 watt, som du andetsteds kan købe 2x150 watt for. Harman Kardon er et af de få mærker i den prisvenlige klasse, der går udenom specifikationskapløbet, og i stedet satser på reelle værdier.
|
|
|
Hej.... enig i der skal strøm til. Ikke enig i at HK er et gudsvelsignet kraftwerk.....Harman koncernen generelt sutter, og JBLs nyeste TIer siger næsten det hele.....hifi har en fremtid hvis plastic bliver moderne igen. De flest HK modeler bliver formodentlig lavet på samme fabrik i østen som alle mulige andre mærker., så der er i mine det samme knald som alle andre sælger.
Der findes vist flere kandidater. Moderne forstærker som kan leverer strøm, Holfi, Thule, nogle NAD modeler. Ellers ville jeg nok købe et ældre trinsæt....Pioneer M90A, Nakamichi Pa52, Denon POA 3000, Rotel RB990/991. Der er nok at vælge imellem. Gode kabler kan også hjælpe.
Som andre har været ind på, så er stående bølger, store højttalere i et lille rum, en ikke særliggod kombination! Du skal forsøge dig med at flytte rundt, evt. prøve dit system i et større rum.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
I forhold til problemet med hvor meget strøm en forstærker kan levere, så er CV omvendt kendt for at lave ganske effektive højttalere, dvs. de kan spille bragende højt selv med en forholdsvis lille forstærker.
Jeg tror ligesom et par andre er inde på at problemet snarere ligger i kombinationen af nogen meget store højttalere i et forholdsvis lille rum. Udover at flytte lidt rundt på højttalerne, så prøv evt. at regulere bassen, både på forstærkeren (du har ikke slået loudness til, vel..??) og på højttalerne - prøv at lukke refleksportene med et par sammenrullede sokker/t-shirts eller lignende. Nogen gange kan det dæmpe den del af bassen der "pumper" ubehageligt i et for lille rum.
|
| Til top |
|
| |
NielsHA Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| En stue på 14mm2 og så et par CV'ere med 15" bas.... Undrer det så at bassen buldrer?? |
|
|
Hehe, så lille er den DOG heller ikke 
reenberg: Hvis du forstår noget af den gang krims krams der, så gir jeg en bajer!
Bradford: Der er en der har en ældre Denon effektforstærker til salg i øjeblikket inde i køb/salg. Tror du den var idéel til formålet?
RougeAgent: Problemet er ikke at bassen er for høj. Den lyder bare forkert... Jeg har prøvet at skrue helt ned for den (det er den faktisk altid til daglig), og loudness er selvf også slået fra. Men det er det samme problem synes jeg, det bliver bare lavere. Men jeg vil lige prøve den med sokkerne også!
|
| Til top |
|
| |
Jokerman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt lyde som om det er placeringen den er gal med. En dag så prøv at rykke dem ud fra væggen, og væk fra hjørnerne. Tag puderne fra sofaen og stil bag ved. og så ellers prøv dig frem med hvor de står bedst.  Det tror jeg er det første du skal prøve. Hvis det så ikke hjælper, så prøv at se om du ikke kan låne dig frem til en større/stærkere forstærker, inden du selv render ud og køber. For det er ikke sikkert at en større/stærkere forstærker vil hjælpe alligevel. mvh Mikael //Men det er der jo en del andre som også foreslår :-) __________________ ---> Lige børn leger bedst..
Mit Stereo Setup
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Jeg kan ikke se hvilken Denon, og det har også betydning. Jeg har prøvet at kigge...hvad hedder herligheden? Jeg kan stå ind for dem jeg har nævnt. Accuphase er også Bradford-godkendt. En E-202 kunne være en fin formidler med lidt riv i.
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
2*110W 8 ohm og 2*130w 6 ohm
2*115W i 8 ohm v. 1KHz og 150W i 4 ohm (ser ud som en ok. strømforsyning, hvad de 13,5kg også antyder)
Jeg tror du har rigeligt med power. det er uden tvivl et par stående bølger. Det klares med lyd-dæmpning af vægene (start bare med puder/dyner/æggebakker og se om det hjælper)
|
| Til top |
|
| |
NielsHA Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jokerman: Det prøver jeg senere i dag. Jeg kender også en der har et kæmpe lokum af en NAD forstærker jeg sikkert kan låne. Så nu har jeg da lidt at gå i gang med...
Bradford: Det var den her jeg tænkte på http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=28994
reenberg: Okay mange tak. Jeg kunne slet ikke se den side på den her computer. Det var bare mystiske tegn og fremmede bogstaver...
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Sådan en 2200 er sådan set ok driveværk, uden at være så gode som nogle af dem jeg nævnte. Forforstærkeren er hifi-mæssigt set ikke noget mesterværk efter min mening. Kig lidt mere i den blå. Søg under "eff" og vælge forstærkere rubrikken! Så dukker der en del trin op, se om der er noget som frister.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
mortenkongsfelt Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din forstærker bør ikke være grunden til dit bulder...
Som andre har nævnt, så ryk dine højtalere ud fra væggen - gerne en halv meter! Og prøv så at stoppe hullerne bagpå, til med sokker el. lign...
Og lyt så igen :) - tror større afstand til bagvæggen vil give rigtigt meget.
|
| Til top |
|
| |