Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: damping factor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 December 2003 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

er der nogle der på godt dansk kan foklare mig hvorledes overnævnete virker, måles og beksrives? jeg har tit undret mig over hvad det er , men det er åbenbart bedst over 100... men det siger jo ligesom ingenting, når man ikke ved hvad det går ud på...

på forhånd tak.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 23 December 2003 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Kim, Det ser ikke ud til at nogen tor svare pa dit spr.

Der er mange misforstaelser ang Damping factor. Helt bokstaveligt sa beskriver det forholdet mellem load impedance og forstarkernes udgangs impedance

eksempel.

Hvis load er 8 ohm (din hojtaler) og din amps udgangimp er 0.01 sa er dampingfactor (8:0.01) = 800

Dampingfactor er let at misforsta og mange fabrikanter "svindler med det" da hvishojtaleren var 16 ohm ville dampningsfactoren vare det dobbelte. jeg har for set fabrikanter oplyse damingfactor ved 30 ohm bare for at fa et godt tal.

At en forstarker har en lav udgangsimpedans er godt for mange ting,men betyder ikke nodvendigvis at det er en god forstarker.  Hvordan en amp handtere EmF og varierende fasedrev  er meget vigtigere. Misforsta mig ikke en hoj dampningsfakor er altid godt, men det er mere for folgevirkningerne af den, end det er af den primare betydning (at sige noget om ampens kontrol over hojtaleren)

Mange forstar dampingfactor som hvor godt ampen kan kortslutte hojtaleren for at bringe den i centerstilling efter udsving, og det er faktisk ikke helt forkert.

Dampingfactor og alle dens dimensioner er meget spandende og jeg kunneskrive et par sider om det, men jeg ved ikke hvormeget du har lyst til at ga ind i det. Nu har jeg forsogt at forsimpledet lidt. Hvis du har sporgsmal sa fyr endelig los

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 December 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Hej Kim, Det ser ikke ud til at nogen tor svare pa dit spr.

Der er mange misforstaelser ang Damping factor. Helt bokstaveligt sa beskriver det forholdet mellem load impedance og forstarkernes udgangs impedance

eksempel.

Hvis load er 8 ohm (din hojtaler) og din amps udgangimp er 0.01 sa er dampingfactor (8:0.01) = 800

Dampingfactor er let at misforsta og mange fabrikanter "svindler med det" da hvishojtaleren var 16 ohm ville dampningsfactoren vare det dobbelte. jeg har for set fabrikanter oplyse damingfactor ved 30 ohm bare for at fa et godt tal.

At en forstarker har en lav udgangsimpedans er godt for mange ting,men betyder ikke nodvendigvis at det er en god forstarker.  Hvordan en amp handtere EmF og varierende fasedrev  er meget vigtigere. Misforsta mig ikke en hoj dampningsfakor er altid godt, men det er mere for folgevirkningerne af den, end det er af den primare betydning (at sige noget om ampens kontrol over hojtaleren)

Mange forstar dampingfactor som hvor godt ampen kan kortslutte hojtaleren for at bringe den i centerstilling efter udsving, og det er faktisk ikke helt forkert.

Dampingfactor og alle dens dimensioner er meget spandende og jeg kunneskrive et par sider om det, men jeg ved ikke hvormeget du har lyst til at ga ind i det. Nu har jeg forsogt at forsimpledet lidt. Hvis du har sporgsmal sa fyr endelig los

Jeg er ikke helt enig med alt hvad du skriver, Hasselhof, ellers misforstår jeg dig Du skriver at det har noget at gøre med ind og udgangsimpedance, hvilket er fuldstændig rigigt. Men så nævner en ren ohmsk modstand... Det er jeg ikke helt vild med! Dæmpning kan regnes ud fra systemets poler og nulpunkter og er et udtryk for hvordan systemet falder til ro.

Her er et par eksempler:

Ingen dæmpning - systemet vil have tilbøjelighed til at oscilere eller svinge.

Høj dæmpning - systemet bliver langsommere til at opnå den ønskede værdi, men der er til gengæld ingen oversving.

Jeg håber det kan hjælpe lidt på problemet

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 24 December 2003 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Til Janp

Manden ville gerne have en simpel forklaring Der er mange flere dimensioner i dampning end hvad jeg har nevnt.

resistive verdier blev brugt for at give et letforstaeligt regneeksempel.

Jeg misforstar nok dig, men mener du at dampning hindre spandingsstigning ?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 26 December 2003 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

mange tak for jeres indlæg, jeg vil nu gå på nettet og lede efter noget "whitepaper" om emnet, men i har i hvert fald udtrykt jer klart. tak.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes