|
Hej Kim, Det ser ikke ud til at nogen tor svare pa dit spr.
Der er mange misforstaelser ang Damping factor. Helt bokstaveligt sa beskriver det forholdet mellem load impedance og forstarkernes udgangs impedance
eksempel.
Hvis load er 8 ohm (din hojtaler) og din amps udgangimp er 0.01 sa er dampingfactor (8:0.01) = 800
Dampingfactor er let at misforsta og mange fabrikanter "svindler med det" da hvishojtaleren var 16 ohm ville dampningsfactoren vare det dobbelte. jeg har for set fabrikanter oplyse damingfactor ved 30 ohm bare for at fa et godt tal.
At en forstarker har en lav udgangsimpedans er godt for mange ting,men betyder ikke nodvendigvis at det er en god forstarker. Hvordan en amp handtere EmF og varierende fasedrev er meget vigtigere. Misforsta mig ikke en hoj dampningsfakor er altid godt, men det er mere for folgevirkningerne af den, end det er af den primare betydning (at sige noget om ampens kontrol over hojtaleren)
Mange forstar dampingfactor som hvor godt ampen kan kortslutte hojtaleren for at bringe den i centerstilling efter udsving, og det er faktisk ikke helt forkert.
Dampingfactor og alle dens dimensioner er meget spandende og jeg kunneskrive et par sider om det, men jeg ved ikke hvormeget du har lyst til at ga ind i det. Nu har jeg forsogt at forsimpledet lidt. Hvis du har sporgsmal sa fyr endelig los
|