Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til B&W 604 s2 (200W) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 01 April 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hallo folkens

Jeg er på jagt efter en forstærker til mine B&W604. Jeg har en Denon 3801 7x105W købt brugt tilsyneladende med forkert fjernbetjening! der ikke giver mulighed for multizone som var planen ved investeringen for et halvt års tid siden. Altså bi-amping af front. (Af den grund er jeg for øvrigt interesseret i at købe en kompatibel fjernbetjening, hvis nogle tilfældigvis ligger inde med en sådan?)

Men jeg tror nærmere at løsningen må være at smide en ordentlig amp i rumpen på dem (pre-out), da de er nogle relativt sultne drenge... evt. kun til bunden også kunne Denon'en stadig trække toppen (er det en go' idé?)

Jeg har derfor søgt diverse forums og lig. for mulige løsninger. Jeg er på SU og banken siger...

- at det skal være brugt.
- Udover det er power vigtigt men ikke så vigtigt som, at gå på kompromi med lyd ved at købe "PA" (klasse D).

Jeg har kigget på: Acarus A250 2x250W,
                             Rotel RB990BX 2x200W (Jeg er dog lidt i tvivl om det er 2x eller "bare 200W?),
                          + div. af NAD alt i prisklassen 2-3 kilo (brugt).

Umiddelbart hælder jeg mest til Acarus, dog har de ikke volumecontroller men er det nødvendigt ved tilkobling via pre-out. Og hvad med sådan en 250W forstærker der hele tiden køre max. bliver den ikke varm? Eller suser den? Hmm

Håber dette dejlige forum kan hjælpe mig med dette lille dilemma... Tak fordi I/vi er der
Til top Vis Kasper_G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper_G

mlunde_CA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2005
Sendt: 01 April 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper,

Jeg tror du skal holde dig fra at mikse din kommende effektklods med din Denon, re: Bi-Amping. Foskellige amps, foskellig lyd, etc etc. Det er en hvepserede.

Hvad den Rotel angår, RB990, det er 2x200, check evt. manualen her: http://www.rotel.com/support/pdfs/manuals/RB990.pdf

Jeg kan ærligt talt ikke sammenligne den med NAD eller den Acarus fidus du har fundet, men Rotel har som regel en masse power i reserve.

Jeg har selv en RB991 til at trække mine DM604S3, ud af en RSX1056 som pre-amp, og det klarer den ret godt, uden at blive specielt lun.

Jeg tror der er et par tricks til at få det zone2 tamtam til at virke, men det vil nok aldrig give det samme hug i højttalerne som en effekt-amp kan.

Det ser ud til at du er fra SVBG eller omegn, send mig en pm hvis du vil høre en rotel trække de kasser. (Jeg er i Canada lige p.t.)

MVH

M. Lunde

Til top Vis mlunde_CA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mlunde_CA

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Cool tak for den ekstrem hurtige og relevante information. Jeg har brugt langt tid på at finde den manual!... Zzz
Jeg er fra Ollerup, så det er jo tæt på Svendborg. Og tak for dit meget genererøst tilbud, skal jeg huske!

Dog kilder det lidt i min pung (pengene skal bruges mens de er der til det...) + at jeg pt. har nogle annoncer i kikkerten med disse "egenskaber"

Ingen der kender Acarus?
Hvad har i andre koblet til jeres 604'er?
Icepower er det en mulighed eller hvor mange "kameler" skal man smide for sådanne blokke?
P.S. efterlyser også "trick" på hvordan man får sin 3801 til at spille i multizone.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 April 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Acarus har jeg hørt skulle være gode forstærkere, og med god kraft i, så jeg tror helt sikkert at den A250 du har kig på kan trække dine højttalere, om det lyder godt er så en anden ting du selv skal finde ud af. Rotel har rigtigt gode kraftreserver som også før sagt, selv en mindre Rotel model vil helt sikkert kunne rykke dine B&W'ere rundt siger min erfaring mig. Det eneste er her igen om lyden er noget for dig. Det jeg kender til Rotel er at de godt kan tage lidt af bassen, men at de samtidigt har en ekstrem god diskant mellemtone, den spiller direkte og giver massere af detaljer. Nad har en mere mørk lyd, men minder ellers generelt en del om Rotel. Nad har meget power og modellerne til 3k vil sagtens kunne trække dine B&W'er også, efter min mening spiller Nad med lidt mere bund, men så mangler toppen også lidt mere i forhold til Rotel. Du kunne evt. også se efter H/K, men jeg ved ikke hvor meget de har i den prisklasse.

Ellers kan jeg anbefale dig at se efter en Classic No 8.0b effektforstærker se evt. linket http://www.ardency.adr.dk/8.0.htm. Den koster pt. 2800 ddk. Jeg har selv den store intg. model No 6.6 og den trækker fint mine Dali 850 så jeg tror sagtens den også vil kunne rykke dine B&W'ere rundt. Hvis jeg var dig ville jeg se på den først og finde ud af om det var noget.

Og til sidst mener jeg det vil være en dårlig idé at lade effekten klare bunden og din receiver tage toppen, de effektforstærker vi har snakket om her kan fint trække dine B&W'ere selv og vil helt klare give det bedste resultat.

Mvh. Ascari.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

jaller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper!
Jeg har rodet en del med denons større recieverer (bl.a. 3805+3806) og zone 2 indstillinger. Spørg hvis du har spørgsmål til indstillinger, så kan jeg øse lidt af min viden:-) Indstillingsmåden på din denon skulle være meget lig disse nyere udgaver. MEN et godt råd:

Jeg har selv været ejer af 3805, og prøvede med den interne bi-amping. Dette kan IKKE anbefales.  Ej heller på din model. Signalerne sløjfes igennem forstærkeren en ekstra gang, og det bevirker en del ekstra støj på de ekstra front output. Den mest optimale løsning vil være en effektforstærker af en god kvalitet, som trækker hele højtaleren. Hvis denonen trækker bas eller mellemtone/diskant, får du med sikkerhed et usammenhængende lydbillede.

Prøv evt. med en brugt denon effektforstærker. Eller to brugte denon monoblokke, hvis det skal være liret.

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Hej tak for jeres fede inputs!

Jeg er også selv ret overbevidst om at netop disse højtalere (B&W Dm604) vil have rigtigt godt af rå power , så det er også det jeg satser på! Sondere tarænget og så slå til! når en passende type vel og mærke byder sig til rette pris .
Men det kunne stadig være spændene at høre hvad 3801'eren kunne alene? Kunne man mon lodde en "lus" på inde i 3801'eren så den altid kørte med en ekstra blok på fronten, og vil det mindske den omtalte støj Hmm. Jeg har tidligere haft 604'erne bi-ampet, med en ældre Kenwood 2x80W til bunden men ak nej et mindre helvede (P.S. kørte på daværende tidspunkt også 2 separate inputs fra mit lydkort "M-audio FW-1814" MEGET svært at styre!.

Det der dog var meget interessant, var lyden af mellemtone/hi som blev meget delikat og lækker! Det... Samt bassens masive punch (overskud) er hvad jeg savner...

For øvrigt hedder forstærkeren Acurus og ikke Acarus - Sorry. Folks meninger om den: http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/acur us/PRD_116262_1583crx.aspx     &nbs p;  -   Generelt ser det faktisk ret godt ud!
Andet link tror det er deres egen? http://www.audiomap.de/RRoss/acurus/

Hvad angår Rotel, har jeg ikke så meget erfaring med deres stører sager, ellers rigtig gode af hvad jeg har hørt! +lækkert gear!

- Er der for øvrigt nogle der har erfaring med at bruge hi-fi udstyr, som eks. Dm604 til studiemonitor?
Jeg gør det nemlig nu... Men hmm, jeg er ikke altid lige tryg ved det, jeg tror dog det vil hjælpe med en ordentlig     effektklods.?

Ha' det til vi ses og tak
P.s. jeg er stadig intereserret i at høre jeres menninger om emnet og ellers... + At der med tiden må komme lidt billeder af "fars" legetøj.

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Ekstra bonus - hvordan laves linksene "aktive"? Altså til links og ikke bare tekst?

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 03:36 | IP-adresse registreret  

Du skriver:

[url] Indsæt link her [/url[  

(naturligvis med den sidste brækparantes vendt om :)

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Thanks

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 April 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper

Undgå den Acurus. Læs 3020 tråden for detaljer:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&P N=0&TPN=71

(nederst på siden)

Din fokusering på høje watt tal og afvisning af klasse D som PA tyder på du virkeligt har brug for hjælp!

Mit bedste tip er nok en lille ICE forstærker som eks. AR 202. Den kan spille højt uden at lyde anstrengt (og er vel det du vil med mange watt?), samtidig med at den har en behagelig klangbalance.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2007 kl. 04:05 | IP-adresse registreret  

Hej Svend...

På daværende tidspunkt du skrev var jeg på efter den, og nåede derfor ikke din advarsel! , dog har jeg 24t. fuld returret. Jeg har fået den sat op men langt fra testet færdig! Jeg har nu læst jeres debat, utroligt at en gammel 2x 20w (eller var det 40W jeg så?) kunne udkonkurrere en klods som den.
Jeg har dog svært ved at tro at den skulle kunne kontrolere 604'erne. Men men,??

Any way jeg har altså nu købt Acurus'en, meget hurtigt ja!, men det var lige på vejen osv.! Og så er der også andre menninger om den, i linket her under får den, ud af 35 anmeldere, 4,26 ud af 5! Men som flere skriver rundt omkring så er det jo også meget med hvad man sætter sammen. Og hvad man kan li'. - En lille sjov én (hvordan er det nu den er?): Så mange kan da ikke tage fejl! Æd l**t! (Det er noget med nogle fluer???) Ja, suk det er hvis blevet lidt sendt... Linket:
http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/acur us/PRD_116262_1583crx.aspx

For øvrigt er der noget der undre mig, at jeg ikke er faldet over i div. anmeldelser. Og det er: hold kæft hvor er terminal-hulerne dog små på den! Jeg monterede 604'erne med nogle tara ommi et elle andet kabel med 6 kobber leder kun de 4-5 kunne være i selve hullet!!! Dog er terminalerne meget rubuste. Generelt er den godt bygget!

Jeg er naturligvis spændt på at høre nærmere på den og skal nok komme med min feedback. Tror dog at jeg havde fortrukket Rotellen eller som du skriver noget ICEpowered. Men jeg fik Acurusen for 2000,- også hver at tage med. Til den pris er jeg ikke så bange for at miste noget på den (i så fald at jeg beholder den).

Jeg kan i hvert fald llerede høre en anden nyance i mellemtone/diskanten har ikke fået den nærmere bestem endnu? Jeg har praktiseret lidt med at lukke basreflekshullerne med nogle sokker og syntes umiddelbart at den blev mere kontant af det. ( Jeg bor i 19m2 kælder med gulvtæppe og masser af l**t!)

Ha' det god derude.

Billeder ja ja (Jeg har ikke selv et kamera)

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2007 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

ikke sendt men sent
Og ja, det er rigtig, det påståes hvis ikke at en Nad 3020 skulle kunne trække så stor højtallere?!
Og så er der for øvrigt ikke noget i vejen med at være gammel...
Sorry

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 April 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Nogen indtryk du vil dele? Eller er du ikke kommet op endnu?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Kasper_G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2007 kl. 04:37 | IP-adresse registreret  

Hallo folkens

Ja, hvor skal man begynde?!
Jeg har i grove træk afprøvet følg. konstellationer:
1. Low/Hi i B&W DM604 fra Acurus A250 som var koblet direkte til mit lydkort (M-Audio FW1814)
2.         &nbs p;         &nbs p;- -- || --         &nbs p;         &nbs p;         &nbs p;         &nbs p;   - igennem Denon 3801 (ud af pre out)
3. Bi-amping: Acurus til Low, Denon 3801 til Hi, lydkort optisk tilsluttet Denon 3801

Ud fra disse opstillinger kom jeg frem til:
At, Acurus A250 som frygtede generelt var en smule "grov" i lyden.
Opkoblet som nr. 1 var lyden meget brugbar og jævn "+-3db"?! og relativ fyldig.
                    - nr. 2 blev lyden MEGET "skarp" især S'erne blev Uudholdelige! (N) evt. med en forforstærker eller EQ mellem Acurus og Denon kunne man have udbedret det. Det eneste jeg kunne finde var Behringers 2 kanals tube kompressor (rack)Zzz... (prøvet og det var, ikke holdbart!)
                    - nr. 3 Jeg var noget skeptisk ved denne opstilling, især da der ikke er nogle indgangstrinspotmetre på Acurus'en, men min vurdering var, at jeg ikke kunne bruge den til "Hi"! Og jeg vil så frygteligt gerne have 3801'eren til at samle hele setupet også helst optisk.
Lyden på setup nr. 3 er Bassen: mere kontant, end ved f.eks. ved nr. 1. Jeg kunne god tænke mig mere fasthed men det er svært med alt det l**t jeg har samlet mig sammen på mit 20m2 værelse! (billeder på vej... inden for 14 dage) men jeg synes den er okay, ved det meste musik! Hhmm
Jeg har altid (det sidste halve år) mens jeg har haft 3801'eren synes, at den tilkoblet "Hi" på 604'erne klare det ret godt! Lyden bliver mere "luftig" (Y) og en anelse lysere (Det er sån' lidt op og ned med sidst nævnte punkt) end koblet til både Hi/Low.
Jeg landede til sidst på denne løsning (altså nr. 3), da det var den der opfyldte min kriterier bedst. Jeg tror det kunne gøre det lidt mere "lineært" hvis jeg kunne dæmpe Acurus'en ca. 3db i indgangen? (dog må jeg sige at det hjalp en del at skifte kabler). Ellers har jeg fået masser af RÅ power og jeg synes, at anlæget spiller væsenligt bedre nu.

Jeg har dog savnet den helt dybe bund i B&W'erne og har derfor fundet den ene af mit gamle hjemmebyggede højtalersæt som bl.a. indeholdende én 15" Cerwin Vega som er koblet op til min 2x80W kenwood og spiller på den måde lidt SUB. Problemet med den er at den ca. er 1,2x0,45x0,30m (h,b,d) og ca. 40 kg! Lyder ellers stadig godt!
Mit anlæg består ydermere af: B&W cc6s2 en efter min mening meget vellydende mindre center, et sæt Bose 301 som bag.
Alt i alt meget fint synes jeg..

Også har jeg indtil videre mine Bose 601'ere som ligger over mig, som tidlige har udgjort en del af fronten (som "nær" fill in), da det er svært at ramme "sweetspottet" ved min computer, hvor jeg opholder mig en del, til overs. De har tidligere været koblet til Kenwood'en som p.t. "rules" af subben. Med tiden skal jeg finde en mere brugbar sub/nærfelts løsning!?

Jeg har til testen af musik brugt, plader der efter min mening kunne være ref. plader. kommer jo an på hvad man kender godt og kan li' osv.: Diana Krall, Julie Maria (beutiful minor), Tina Dickow, CV. Jørgensen (så live som muligt!), Tim C (Abby road studio), Scott Henderson (Well to the bone), Jimi Hendrix (Band of Gypsies), Björk (4 Cd'ers live boxset), John Scofield (A Go Go), Queens of the stone age (Songs for the deaf) musik der er til at føle på... Blue Note (Trip), Prince ( One Night Alone), Tower of Power (Soul Vaccination - live) + andet

Det meste af min musik er rippet i FLAC (Free Lossless Audio Codec), ellers anbefalder jeg ikke at man går under 192kb med Mp3'er og gerne med Variabel bitrate. Jeg har go' erfaring med programmerne: My mp3 af Steinberg, Jet audio, Dbpower amp og FLAC codec.

Jeg kan for øvrigt kun anbefale, at købe mange ting brugt! Det kan naturligvis være lidt svært i vise tilfælde eks. den nyeste AVR osv... men højtalere, effekt, kabler osv. Jeg har i hvert fald nærmede mig noget af det gear jeg ønsker på den måde!

Tilsyneladende er ICEpower dog ikke noget der sån' hænger på træerne!? Jeg har dog igennem, var det, Søren? Bertram (kabel designer), han hed fået anbefalet (til fattig elektronikrøve, som jeg måske er?!) byg selv ICEpower fra Holland http://www.hypex.nl/ .! tjeck det ud...

P.S. Efter min vurdering egner "Bose 601" sig ikke specielt godt til opkobling af 3801'erens forstærkerdel. Brug hellere mere en mere "tyK i lyden forstærker". som eks. NAD, Rotel, Kenwood etc.

Tak for i dag! pust! kommer måske med lidt supplerende feedback på setup'ets lyd, når jeg er blevet lidt klogere.. Zzz Ses og mange tak for jeres interesse og hjælp. Jeg er stadig meget interesseret i nye idéer vedrørende emnet/emnerne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes