Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: midfi-forstærkere og Midfi-HT vs. Top-HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 April 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Der er anmeldere, der har prøvet at trække et par Avantgarde Uno af en iPod og de skriver hyppigt noget i retning af "gigantisk mismatch, men det går fantastisk godt". Jeg tror, Martin Colloms prøvede spøgen med et sæt Wilson Audio af de store, og så en lille legetøjsforstærker - og fik forrygende resultater.

Påstand: hvis en højttaler præsenterer en godartet belastning for forstærkeren, og er tilpas effektiv, så skal forstærkeren jo ikke slide, men bare cruise - og så SKAL High-end højttalerens egenskaber slå igennem!

Generelt er der på H4A en ukritisk tro på elektronikkens lyksaligheder. Ulogisk, al den stund de virkeligt store forskelle ligger i transducerne. Det er klart, at en grynet og mudret forstærker vil sløre forskellen på en Avalon Eidolon og en Avalon Eidolon Diamond, men selv almindelige husholdningforstærkere har evne til at opløse komplekse musiksignaler, hvis de ikke belastes unødigt. Det er der, high-end forstærkere excellerer - de spiller musik, også når de er under pres!

Oventående indlæg, sakset fra en anden tråd, blev kaldt "vrøvl" af en ikke-argumenterende "debattør". Men da dette jo er et debatforum, kunne jeg tænke mig nogle lidt mere nuancerede indspark, som hermed efterlyses!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Det du altså efterlyser her, er et udsagn der siger:

Elektronikken betyder kun 20 % af selve købet, hvor højttaleren måske betyder nærmere 50 %? Fordi at der ikke burde være stor forskel på dingenoter i en forstærker ?

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 15 April 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

mmjjaee - snarere noget i retning af, at "opgraderinger har større chance for at slå igennem, hvis man bruger pengene på højttalere."
Men samtidig fremgår det også af mit indlæg, at specielt højttalere, der udgør en vanskelig belastning i form af ineffektivitet og/eller stejle fasevinkler, vil profitere af en stabil (og dermed ofte dyr) forstærker.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

HIGHfidelity har vist testet et minianlæg fra Sony, ved at sætte andre højttalere på, end de medfølgende.
Her blev de overraskede over hvor godt den klarede det.

Men forstærkerteknologi behøver jo heller ikke fylde 43cm i bredden.
Det gør Quads forstærkere f.eks. ikke.

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Sendt: 15 April 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er sådan set ret enig med Jazzman her. Det er ihvertfald mine egne erfaringer at en bedre højttaler ofte spiller godt på en rimelig forstærker end et sæt dårlige højttalere gør på en fornuftig god forstærker. 

Mvh Mikael

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Ja - jamen jeg skulle bare lige være sikker på at det var det vi fiskede efter.

Altså mine erfaringer må siges at være enige med jeres, jeg føler at kraftigere opgraderinger på højttalere giver mere value.

Jeg har det lidt sådan, at kommer man op i en bestemt klasse af forstærker, f.eks. Primare, Arcam, Thule, Lyngdorff, Audia alle de der tungere mærker, jamen så skal der virkelig nogle dyre højttalere på.

Man kan sammenligne det lidt med, hvis man tager Primares i 21 forstærker, god solid strømrig forstærker som gør det fornuftigt, hvis man vel og mærke kan lide klangen.

Parrer man dem med et sæt tilfældig højttalere, lad os tage nogen alle kender, Dali Suite 2.8. Så får man en god combo som vil gøre sig godt. Prismæssigt er de næsten identiske, et sæt suite koster vel ca. 8.000 kr og det samme gøre forstærkeren fra Primare.

Skulle man så opgradere, så er der 2 muligheder, hvis ikke man sløjfer begge dele self.

Køb en større og langt dyrere primare, nemlig i 30, den er stort set næsten dobbelt så dyr. Vælger vi andre højttalere til det dobbelte, så kan man lige pludselig ryge op i klasser som er væsentligt bedre, f.eks. kunne man hær måske komme op i den nye Dali Mentor 6.

Jovist giver den større primare forstærker mere strøm, og måske lille smule renere lyd, men højttaleren er jo en hel anden.

Det har eks. var et ud af 10.000 mulige, og man kan blive ved. Jeg vil til enhver tid bruge flere penge på højttalerne end på elektronikken bag.

Yderligere er det vigtig ikke at glemme kabler, det har jeg i hvert fald lært, der skal man så bare passe på, for i mit tilfælde var det ikke det dyreste jeg brød mig mest om, det fandt jeg ud af via blindtest! 

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 April 2007 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

ups et lille indspark fra vintage land

Jeg har nogle revox bx 4100 højtalere som da de engang så dagens lys kostede hvad der i dag svarer til godt 27.000 kr.

De har 8 basser i hvert kab. en mellemtone og en diskant - samlet bliver det til 4 ohm (basserne er på hver 25 ohm) - høj driftseffekt og nok en vanskelig ht at drive

Anyway de er skræddersyet til revox forstærkeren B750 mk II som ligesom højtalerne var både kostbar og fik gode anmeldelser i datidens audiopresse (ca. 1980)

Nuvel skæbnen ville have at jeg måtte sende min B 750 mk II til rep hvorfor jeg prøvede forskelligt andet forstærker grej foran disse - ikke helt letdrevne højtalere.

Her er hvad jeg har fået prøvet sammen med BX 4100 ht.

Pioneer SX 980 ca. 2 x 80 watt fra. ca. 1989
Luxman L120A ca. 2 x 110 watt fra ca. 1981
Luxman L435 ca. 2 x 110 wat fra ca. 1984
JVC A77X ca. 2 x 90 watt fra ca. 1980
QUAD 510 ca. 2 x 135 watt fra ca. 199?
QUAD 303 ca. 2 x 40 watt fra ca. 1976
Sansui au 555 a ca. 2 x 20 watt fraca. 1973

Kildematerialer var i alle tilfælde CD fra cyrus CD6s loaded med forskl. jazz og klassiskt

Der blev brugt de samme kabler til HT og fra CD til forstærker/receiver

Jeg brugte ikke oceaner af tid på projektet - sad ikke kritisk med skemaer etc. men jeg lyttede nok til det, til at jeg kunne konstaterer at den mindste - ældste og på papiret mest sølle af forstærkerne nemlig Sansui AU 555 A lå et sted på mellem 1 og 2 pladsen i lytteglæde sammen med BX 4100 højtalerne.

Jeg har altid godt kunne lide Sansuis gamle forstærkere men jeg har ikke før oplevet at den i den grad har åbnet op for alle sluserne

om det støtter din teori Jazzman ved jeg ikke men Sansuien ville vel typisk være noget man satte sammen med nogle mellem boks/refleks ht i samme prisleje som forstærkeren resulterende i en kedelig lyd

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 April 2007 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Møj ind møj ud, er nok det dummeste der nogensinde er blevet postuleret. De største fejl ligger i htenhederne. Hvor skal man så ligge flest penge. Puha den er svær at regne ud.

André  Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2007 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
HIGHfidelity har vist testet et minianlæg fra Sony, ved at sætte andre højttalere på, end de medfølgende.

Ved ikke om det er dette du tænker på men:

De smed på et tidspunkt et sony minianlæg på B&W 805s. Med rigtig godt resultat og anbefalede det faktisk også til øvrige købere.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 April 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Spencer skrev:

Ved ikke om det er dette du tænker på men:

De smed på et tidspunkt et sony minianlæg på B&W 805s. Med rigtig godt resultat og anbefalede det faktisk også til øvrige købere.

Jeg husker desværre ikke hvilken højttaler der var tale om, men det kan sagtens være den.
Sonyforstærkeren brugte Sony's egen digitalteknologi.
Det stemmer meget godt med at jeg kan få brugbart signal fra den lille Tripath, med et sæt B&W Matrix 805. Ikke tilbagestrøget hår, men imponerende kontrol og niveau, stadig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes