Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker måling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bliver man ved med at måle disse super forstærkere i en kanal og ved 1000hz

Hvad får dem til at gøre sådan,  jeg kan se at StereoPhile også gør det,  feks. mener jeg at high fidelity måler ved 1000hz, men dog med begge kanaler samtidig.

En Rotel RB-1090 power amplifier bliver også målt til helt afsindige watt afgivelser mener det er 2900watt i 1 ohm,  men i en kanal og ved 1000hz, han skriver :: with the toneburst and one channel driven it delivers 527W into 8 ohms and a whopping 2825W into 1 ohm!

Hvor for bruger man ikke begge kanaler, ja det undre mig.

feks. måler min gamle NAD 2140 blok kun 2 * 80watt i 4ohm 20 - 20,000hz,  men ved at måle den i en kanal i 4 ohm ved 1000hz stiger den til hele 125watt.

Nu ved jeg så at mange vil mene hvad kan man bruge det andet til alså 20-20000 målingen,  det kan man så diskutere.

Hvad kan selve ham/dem der tester få ud af det,  jeg er ikke efter nogen men kan overhovedet ikke se meningen i det.

Er det ikke lidt det samme som at få at vide at din nye bil kan køre 280km, men man glemmer bare at sige at det er kun når det går ned af bakke.

Det er ingen kritik af Rotel,  de NADér og andre jeg har set får samme tur,  det var bare Rotelén jeg lige faldt over.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår slet ikke hvordan man kan hive 2900w ud af en forstærker? - vi er enige om at den er tilsluttet lysnettet ikke? 230v 10amp det giver i min verden max 2300w
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Jeg forstår slet ikke hvordan man kan hive 2900w ud af en forstærker? - vi er enige om at den er tilsluttet lysnettet ikke? 230v 10amp det giver i min verden max 2300w

Kortvarigt kan du trække langt mere ud af lysnettet. Sikringen har en træghed, der tillader større strømme at passere. Og i dag smider man 13 A foran normal lysinstallation, og så er du faktisk deroppe!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

kappen skrev:

Kortvarigt kan du trække langt mere ud af lysnettet. Sikringen har en træghed, der tillader større strømme at passere. Og i dag smider man 13 A foran normal lysinstallation, og så er du faktisk deroppe!

Aha, men en typisk a/b forstærker er jo lagt fra 100% effektiv.. Så det har jo nok noget at gøre med spidsbelastningen som du snakker om, men det gør da bare de målinger endnu mere absurte...
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hvis de måler et sinus burst der ex. er 50mS, så vil det være mængden og evnen til at få transportet energi fra lytterne til belastning som der måles..., hvad der er langt mere interessant er ex. hvor mange Ampere der kontinuerligt (RMS værdi) kan levere i 2Ohm    

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 05:33 | IP-adresse registreret  

Peak målinger er efter min mening kun teknisk interessante hvis man samtidig har en ftc rms (40 procent dutycycle eller pink noise) rating at holde dem imod, da det vil give indblik i forstærkerens dynamiske evner. Har man kun peak specs med een kanal drevet så er den ubrugelig da man ikke ved hvad man reelt har at regne med under real world conditions.

mht til den nævnte rotel 1090, den har en meget veldimensioneret strømforsyning og udgangstrin der gør den istand til at levere høj dynamisk og "kontinuerlig" effekt, der hvor Rotel ikke har dimensionere den godt nok er på kølingssiden. De tests jeg var med til lige da den kom ud,  overophedede den og slog fra på under 40 min.

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes