Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: "Variabelt antennestik" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hvad er det?  Har søgt på nettet, men intet fundet.

Det drejer sig om min kære moders NAD-tuner. Hendes anlæg består af en NAD/B&W-kombi som er anskaffet ganske nyligt (som nyt). Allerede fra start af, var der problemer med modtagelsen af ganske alm. landsdækkende fm-stationer (P3, P4, 100 FM, etc.) - de falder ud og skratter fra tid til anden. I en time kan alt være ganske godt, for derefter at blive ulideligt at høre på - det skal ikke forståes som om problemet ligger i tuneren - mens den ene kanal er perfekt er den anden dårlig, for pludslig at bytte plads. Hun har TDC's kabelnet, og havde ingen problemer med den gamle tuner. Jeg har midlertidigt lavet en halvbølgedipol-antenne til hende, og med den kan hun fange de stærkeste signaler ganske fint og uden de falder ud eller skratter (hvis de gør, så er det vind og vejr som spiller ind - overskyet, snevejr etc.). En elektriker har kigget på den fysiske installation i lejligheden, og kunne intet galt se (foruden jeg selv har kigget), dernæst har TDC haft sendt en mand ud, og han forklarede min ganske uvidende mor, "at hendes anlæg er for godt, og at hun skal anskaffe et variabelt antennestik". Og hvad er så det for en størrelse? Umiddelbart lyder det som noget vås med " at anlægget er for godt" - et radiosignal er vel et radiosignal. Jeg har tidligere luftet tanken for hende, at tuneren muligvis er langt mere følsom for støj end den gamle, men holder det?

Håber nogen kan hjælpe.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

har du prøvet at kontakte TDC kabel-manden så han eller en anden kyndig kan forklare det?

jeg har aldrig hørt om "Variabelt antennestik" før nu...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Nej det har jeg så ikke - endnu. Har først lige hørt meldingen idag.

Der plejer at være en masse tekniske folk tilstede her, så tænkte der var stedet at spørge.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

HEJ !

Har samme problem (knas/skrat og ingen text-data) , godt nok kun P3 som på vores anlæg modtages på 98.50 MHZ. - og for at gøre en lang historie kort , var/er problemet en ny opsat DAB-sender i området  ......som sender med så høj styrke , at det giver "indstrålings" problemer i visse anlæg/områder ! 

Da disse sendere "skyder op" overalt i landet var det måske en ide´at undersøge , inden du køber dig fattig i "dimser" ?

Med venlig hilsen

Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Det lyder interessant!

/Bellini

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Som skrevet før; TDC og alle andre fællesantenneanlæg er noget hø, pænt sagt, du får langt bedre signal med en indendørs FM-antenne, men så kan du selvfølgelig ikke høre alle de underlødige 100-10.000hz all-music, but what music, radiokanaler. Lyd og billedudfald og kraftig støjindstråling hører til trivialiteterne med fællesantenne-anlæg, desværre!!!

Et variabelt antennestik er der ikke noget der hedder, det er kun noget "teknikerne" fra TDC siger, fordi de ikke har andet at byde på. Er signalet utilfredsstillende, så meld fra!!! Variabel forstærkning af antennesignalet er noget andet, men en forstærker hæver kun signalet med støj og det hele, udfaldene vil stadigt være der!!!    

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

Hvad er det?  Har søgt på nettet, men intet fundet.

Det kaldes oftest et dæmpeled. Anlægget er ikke "for godt" - mere korrekt "for følsomt" (hvis TDC har ret). Signalet er for kraftigt og skal dæmpes, til det bruger man et lille mellemled med en drejeknap på, der så dæmper mere eller mindre for signalet. Gå ned til den lokale radiopusher, hvis de ikke har det på lager kan det skaffes hjem fra Rudolph Schmidt.

Mvh. Otto, Tape Connection

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Citér:

Det kaldes oftest et dæmpeled. Anlægget er ikke "for godt" - mere korrekt "for følsomt" (hvis TDC har ret). Signalet er for kraftigt og skal dæmpes, til det bruger man et lille mellemled med en drejeknap på, der så dæmper mere eller mindre for signalet. Gå ned til den lokale radiopusher, hvis de ikke har det på lager kan det skaffes hjem fra Rudolph Schmidt.

Så har jeg måske lidt ret alligevel.  Jeg vil prøve at finde et sådan dæmpeled.

Foreløbig tak.

/Bellnii

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes