Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: SiriuS info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 14 April 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig SiriuS DMX100. Har dog tænkt på en lille strømopgradering, men det skulle også være en SiriuS/GamuT model. Min model er også lavet i en 200 watts udgave, samt der også er lavet nogen monoblokke. Hvad har du af kendskab til de lidt nyere SiriuS forstærkere.

Men for der ikke skal være nogen tvivl. Min DMX100 er godt nok "kun" en 100 watter, men med forholdsvis letdrevne højttalere, spiller den med et overblik og en dynamik, der ikke lader meget tilbage at ønske. Men som det er med os hifi-t**ser, så vil vi lige have det sidste med. Du kender det jo...

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 14 April 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Ja igen kom !!

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 14 April 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Og han skreg ud i mørkedet!!!!!! EEEEEER DEEEEEEEEER NOOOOGEN ????

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Tjaa, hvad vil du vide?

Altså DMC 200 er virkelig en af de fedeste forstærkere, der kan købes for penge. Og den har tilmed kræfter nok til at holde selv de mest vanskelige højtalere i skak Sådan en vil jeg i hvert fald have næste gang...

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 14 April 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hvad tror du DMC 200 ville stå i? Der er også nogen monoblokke, jeg mener de hedder 7B, eller noget i den retning. Kender du dem?

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Der var en DMC 200 til salg her på siden til 18000 kr, men det var der nogen der sagde var i overkanten... Men den spiller vanvittigt godt! Ham jeg købte min DM 100 af havde skiftet til en DMC 200 - NØJ!!!

7B'erne er meget gamle så vidt jeg husker og er ikke særigt kønne (store og klodsede), men derfor kan de jo godt spille ganske udemærket Jeg har nemlig aldrig hørt dem...

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 April 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

jeg tror nok rækkefølgen er : DM100/200 , DMC-, DMX-, D-

den sidste SiriuS hed D100/200 og er identisk med Gamut D100/200 MKI

har selv en Sirius D200

hvis du vil have hjælp angående Sirius/GamuT!!
kan jeg da anbefale at tage fat i Musiklab v/ Michael Edinger 45874977

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jan P skrev:

Der var en DMC 200 til salg her på siden til 18000 kr, men det var der nogen der sagde var i overkanten... Men den spiller vanvittigt godt! Ham jeg købte min DM 100 af havde skiftet til en DMC 200 - NØJ!!!

7B'erne er meget gamle så vidt jeg husker og er ikke særigt kønne (store og klodsede), men derfor kan de jo godt spille ganske udemærket Jeg har nemlig aldrig hørt dem...

Det er for meget for den... jeg har set en Gamut D200 MKII til 22000,-

Hvis du gerne vil have den der "NØJ" oplevelse igen kan du jo bare prøve at høre GamuT MKIII så siger du Nøøøøøøøøøøøøj

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Det var bare en fejl fra min side! Jeg mente naturligvis D200

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 19 April 2004 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Jan P skrev:

Må jeg lige spørge. Hvor gammel er din DM100 og hvordan ville du beskrive den ren lydmæssigt?

Lige en ting til. Har du nogensinde set en DMX200 til salg nogen steder?

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 19 April 2004 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte en demo hos Ole C til hifi messen for et par år siden i KBH. Det var første gang jeg hørte Ole´s produkter. Det var måske GamuT MK I, men nøøøøøøøøøøøj. Så ja, jeg drømmer for hårdt om den nye GamuT MK III. Også fordi den ser så skide lækker ud. Men jeg synes jeg, på en meget billig facon, er kommet meget tæt på den lækre GamuT lyd jeg hørte den gang, med min DMX100. Det er ikke så ringe endda..

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 April 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har forstået, skal man købe DMX-200 - den kostede kun 20.000 spritny da den var i handlen. Og den blev kun solgt i DK.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Jan P skrev:

Må jeg lige spørge. Hvor gammel er din DM100 og hvordan ville du beskrive den ren lydmæssigt?

Lige en ting til. Har du nogensinde set en DMX200 til salg nogen steder?

Tjae, jeg købte den med garanti i 1999, men hvor gammel den var ved jeg ikke. Lyden er uhyre velopløst, grænsende til det analytiske, men på den musikalske facon. Den har meget fin kontrol over højtalerne, taget i betragtning det kun er en 100 watter, men mine Ti-3000ere er jo heller ikke så vanskelige Kort fattet lyder den stort set som en DMX... Jeg ved egentligt ikke hvor stor forskellen er!

Jeg kan ikke mindes at have set en DMX200 til salg nogen sinde, men jeg har heller ikke rigtig kigget Personligt ville jeg dog vælge en DMC200 frem for DMXeren. Den er var forgængeren til D200 og kostede i '97 25kkr, hvor den fik en bragende test i Hifi og elektronik! Sidder lige med den her, 13 for lydkvalitet

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Jan P skrev:

Det er for meget for den... jeg har set en Gamut D200 MKII til 22000,-

Hvis du gerne vil have den der "NØJ" oplevelse igen kan du jo bare prøve at høre GamuT MKIII så siger du Nøøøøøøøøøøøøj

18000,- den er på igen

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=12657

man kunne jo købe den og køre Bi-amping

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:

Min DMX100 er godt nok "kun" en 100 watter, men med forholdsvis letdrevne højttalere, spiller den med et overblik og en dynamik, der ikke lader meget tilbage at ønske. Men som det er med os hifi-t**ser, så vil vi lige have det sidste med. Du kender det jo...

To små ting, som I sikkert har styr på. Så bare lige for en ordens skyld:

1: Generelt spiller en 200 watt'er alt andet lige dårligere end en 100 watt'er, hvis de er konstrueret "ens".

2: Forskellen på 100 watt og 200 watt er ikke større end forskellen på 1 watt og 2 watt kraftmæssigt.

Det kan selvfølgelig godt være, at Sirius i stil med de fleste japaner- og amerikanerforstærkere arbejder efter princippet: Større model koster mere og skal derfor lyde bedre.

Det, jeg vil frem til, er: Lyt for Guds skyld godt på den nye, når din 100 watt'er nu spiller så godt, som du siger den gør! Også selvom den nyere har fået 13 i HiFi og Elektronik. Måske pengene kunne anbringes et bedre sted for "lige at få det sidste med".

PS. Det er helt generelle betragtninger. Jeg kender kun 100 watt'eren godt.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 19 April 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=donkeyshark]

Mr. High Fy skrev:

Min DMX100 er godt nok "kun" en 100 watter, men med forholdsvis letdrevne højttalere, spiller den med et overblik og en dynamik, der ikke lader meget tilbage at ønske. Men som det er med os hifi-t**ser, så vil vi lige have det sidste med. Du kender det jo...

To små ting, som I sikkert har styr på. Så bare lige for en ordens skyld:

1: Generelt spiller en 200 watt'er alt andet lige dårligere end en 100 watt'er, hvis de er konstrueret "ens". Hvad menes der her??

2: Forskellen på 100 watt og 200 watt er ikke større end forskellen på 1 watt og 2 watt kraftmæssigt.

Det kan selvfølgelig godt være, at Sirius i stil med de fleste japaner- og amerikanerforstærkere arbejder efter princippet: Større model koster mere og skal derfor lyde bedre. Er det ikke meget normalt og næsten logisk??

Det, jeg vil frem til, er: Lyt for Guds skyld godt på den nye, når din 100 watt'er nu spiller så godt, som du siger den gør! Også selvom den nyere har fået 13 i HiFi og Elektronik. Måske pengene kunne anbringes et bedre sted for "lige at få det sidste med". Jeg tror du har ret. Faktisk tror jeg at mine HTere er det svage led i øjeblikket.

PS. Det er helt generelle betragtninger. Jeg kender kun 100 watt'eren godt. Igen. Hvad menes her??

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Der menes, at "små" forstærkere ofte spiller bedre og mere musikalsk end store forstærkere, hvis man har gjort sig lige meget umage med konstruktionen. Både med rør og transistorer gælder det generelt, at de typer, som forstærker mindst, lyder bedst. Vil man have mere effekt, må man ty til andre ikke så vellydende typer transistorer eller rør eller bruge flere transistorer eller rør til at forstærke. Det giver så problemer med at få dem til at arbejde ens: De skal være parrede (dyrt udvælgelsesarbejde og vældigt dyrt, hvis udgangen en dag brænder af). Det korte af det lange er, at hvis man effektmæssigt kan klare sig med en "mindre" forstærker (effektive højttalere), vil man ofte kunne få bedre lyd. Tre eksempler på "små" transistorforstærkere, som spiller MEGET flot: Lavardin IS, 45 w - Lavardin IT 60 w - Sonus Faber Musica 50 w. Rørforstærkere er der mange flere eksempler på. Triodeforstærkere på 7 - 25 w f. eks. er oftest mere dynamiske og musikalske end de fleste kæmpeforstærkere, hvis højttalerne er effektive nok.

Til sidst: Det er ikke en naturlov, men mere markedsføringsmæssig logik, at en kraftigere og dyrere model vil spille "bedre" end en svagere og billigere. Det er bare sværere at sælge main-stream, og derfor er det blevet mere og mere almindeligt, at modellerne bliver kraftigere og dyrere og (lidt) bedrelydende i samme takt. Nemt og overskueligt for køber og (den uengagerede) sælger. Eksempler på det modsatte har været Electrocompagniets lille 25w klasse A, The two channel poweramplifire overfor nogle af de dyrere efterfølgere, men også hos et main-stream mærke som Rotel findes der eksempler på det samme.

Mit råd er (forhåbentlig virker jeg ikke dumt belærende - det er ikke min mission), find ud af, hvad du savner mest i dit nuværende set up lydmæssigt: mere niveau? mere dynamik? større gennemsigtighed? mere musikalitet? mere ro? - og spørg så, hvordan du finder det. Det kan nogen af os og gode, engagerede specialbutikker give forslag til. Som du selv er inde på, kan f. eks. bedre højttalere måske skaffe dig bedre lyd end forstærkerskift - og måske ovenikøbet billigere.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 19 April 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svar. Der er ganske mange interessante ting at tænke over i denne tråd. Jeg er med på at mange watt, ikke nødvændigvis føre til bedre lyd. Men da alle snakker om at lave frekvenser kræver strøm, så jeg måske det som en "nødvændighed" at satse på en "større" effektforstærker i fremtiden, ikke mindst for at kunne vælge bredere i højttaler junglen. Eksempelvis siges det at, Dali Grand og de større Dynaudio modeller er effekt-hungrende og hvad tænker lille mig så? Det med små forstærkere ofte skulle være bedre end meget store, må jeg sige jeg ikke har hørt meget om. Jeg kan dog ved egen erfaring, konstatere at mange watt, ikke er lig bedre lyd, men måske en bedre evne til at holde fast i basmembranerne.

Og Hr. Donkeyshark. Du virker hverken dum eller belærende, snarere informativ, overfor mig, på den gode måde  Jeg er også her i hifi-cyberspace, for at blive klogere

Lige en lille tanke til min gamle lille guldklump, som jeg desværre ikke har stående mere. Mit lille 25 watts "klasse A" Sugden forstærkersæt. Det var fanme guf. Men dum som jeg var, solgte jeg det

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 April 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

jeg overvejer at skaffe en sirius/gamut, måske brugt, men jeg har ikke helt styr på det med navnet... er det bare en simpel navneforandrin, og i så tilfælde fra hvilket årstal/i hvilken forbindelse??????

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej Mr. High Fy,

Tak for dit venlige svar. Ja Sugden forstærkeren har også boet hos mig en overgang til stor fornøjelse. Derefter blev det rør til endnu større, og de seneste år har jeg været forkælet af Sonus Faber's smukke og enestående Musica. En halvstor integreret med få watt - lynhurtig, gennemsigtig og musikalsk i den rette opsætning. I stedet for at fortælle meget mere vil jeg droppe et link:

http://www.clockwork-audio.de/

Jeg går frækt ud fra, at du forstår tysk, når du bor i Sønderjylland. De har en meget anderledes indgangsvinkel til tingene end den gængse, men virker som kloge og erfarne folk, som man godt kunne vove at stole på.

Der findes selvfølgelig sublime højttalere, som kræver meget effekt, især hvis man vil spille højt i store rum, men wattene ryger hurtigt opad uden den store forøgelse i lydtryk med sådanne højttalere. Turen fra 200 w til 800 w går lige så stærkt som fra 0,2 w til 0,8 w - hvem synes, dén forskel er stor? Egentlig ganske tankevækkende, ikke? Det bliver MEGET dyrt, hvis det også skal være rigtigt godt. I praksis spiller de færreste så højt, men jeg kender jo ikke dine vaner og dit rum.

"Lave frekvenser kræver meget strøm" - tja, en 15" Tannoy i et stort kabinet kræver ikke meget strøm, men selvfølgelig en kvalitetsforstærker. Det er en koaxial enhed, altså diskanten inde i midten af bashøjttaleren. Rigtigt bygget er der ikke mange højttalere på verdensplan, som kan hamle op med den. Men den har en stor motor (svingspole/magnet) og kan derfor klare sig med få watt. Til gengæld kræver den et stort kabinet for at kunne spille dybt lineært. Så tingene kan gøres på mange måder.

God fornøjelse på turen gennem junglen. Jeg synes stadig spørgsmålene, jeg skrev ned, er MEGET relevante for alle, som vil have bedst mulig lyd for pengene.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes