Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Det rigtige lydkort til HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
basse_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 12 November 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg har læst og læst vedr. lydkort versus onboard lyd, etc. Men, hvilken løsning er den rigtige for mig, når jeg vil forminde min HTPC med min DD/DTS-sorround reciever udelukkende vha. digitalforbindelse (spdif/toslink) ?

Jeg ønsker ønsker maximal lydkvalitet på DVD, CD & MP3 - herunder bl.a.:

1) DD / DTS passthrouh

2) Transmission af 44.1khz CD / MP3 lyd uden upsampling/konvertering

Jeg har et Asus P8P800E-deluxe bundkort med digital-forbindelser og AC97-suppport. Jeg mener imidlertid at have læst mig til, at denne type onboard-lyd upsampler og samtidig ikke kan lave DTS-passthrough ?!

Derfor kikker jeg nu på et "Terratec Aureon 7.1 Space". Er det mon det rigtige kort til mig ?

Erfaringer og kommentarer er velkomne !

Mvh Basse_J

Til top Vis basse_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af basse_j

JamesB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Sendt: 12 November 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg stod selv i en situation der ligner din og faldt over et lydkort fra Audiotrak - Maya 5.1 MKII til 400 kr. Det er bygget op omkring et af de nyeste chipset fra VIA som mig bekendt kun findes på noget dyrere lydkort.

Den digitale del af kortet lyder virkelig godt - 24 bit og så understøtter kortet pure bit-by-bit transfer så du undgår resampling da kortet understøtter de gense sample rates 44,1 48, 96 kHz. Maya 5.1 MKII understøtter også AC3/DTS/DD PassT og det virker uden problemer med min forstærker.

Så umiddelbart jeg vil mene, at det er et godt bud.

Du kan finde det her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97178

Til top Vis JamesB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JamesB

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 November 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har selv Audigy 2 fra Creative der kan håndtere op til 24 bit / 96KHz og det fungerer fint med SPDIF og lyden er rigtig god.

Kender ikke Terratecs lydkort, men jeg har deres TV-kort, og det er jeg meget tilfreds med!

Audiotrak skulle også lave nogle udemærkede kort.

JamesB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Sendt: 13 November 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Du skal være opmærksom på at nogle af Creatives kort også up-/downsampler. Jeg kiggede f.eks. på Audigy 2 ZS som kun understøtter 48 og 96 kHz på den digitale udgang. Så når du afspiller MP3 og CD som er 44.1 kHz har vi balladen!

Til top Vis JamesB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JamesB

HIFI_n00b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 November 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Har selv et Audiotrak - Prodigy192. Det er et rigtig godt kort! Og det har alt det du efterlyser, vær dog opmærksom på at du lige skal hente den nyeste driver, ellers kan den ikke så godt finde ud af alt det med at sende lyden digitalt via DD og DTS, men derefter virker det upåklageligt!

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 13 November 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

ThueK har engang lavet en tråd her inde med et kort som kan det du nævner. Tråden ligger her i HTPC.

Ellers ville jeg anbefalde et 100% eksterntkort for så undgår du støj fra din psu i dit lydkort

Det her kort er blevet rost til skyerne her på siden og andre steder: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12037

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 13 November 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Der er ingen af de nævnte Creative kort som kan betale sig, det eneste som kan betale sig er et M-Audio Revolution 7.1 som kan erhverves for omkring 900 kr. eller AudioTraks Prodigy 7.1 eller Maya 7.1 som kan erhveres for henholdsvis omkring 700 og 500 kr. Lydkvaliteten er langt bedre end på Creatives kort og det undstøtter mere eller mindre alle de samme features, i hvert fald dem som du skal bruge. Jeg vil klart anbefale M-Audio som de bedste, men Audiotrak er bestemt heller ikke af vejen. M-Audio kan du købe hos Aage.dk og Audiotrak kan du købe hos Audiotrak.dk, men der er selvfølgelig andre og måske endda billigere forhandlere, bare med at lede.

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 13 November 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Kan varmt anbefale Aureon 7.1 Space!

Men vær opmærksom på at bla. Audigy2 også upsampler fra 16bit., som nu du siger dit onboard også gør...
Men på den anden side, så kan jeg kun tilråde dig at lytte dig frem, for alt det der med bit rates osv. osv. som de efterhånden udelukkende sælger lydkort på, det er absolut ikke ensbetydene med god lyd!

Se evt. test: http://www.burn-it.dk/index.php?type=post&id=377

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 13 November 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

ThueK har engang lavet en tråd her inde med et kort som kan det du nævner. Tråden ligger her i HTPC.

Ellers ville jeg anbefalde et 100% eksterntkort for så undgår du støj fra din psu i dit lydkort
Hmmmm..... de fleste eksterne lydkort er bus-powered, så de kommer nok ud på et... men der er til gengæld plads til bedre connectorer!

Det her kort er blevet rost til skyerne her på siden og andre steder: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12037

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 13 November 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Kan varmt anbefale Aureon 7.1 Space!

Den Vogn kører jeg helt bestemt med på Det er et super lydkort!

Men vær opmærksom på at bla. Audigy2 også upsampler fra 16bit., som nu du siger dit onboard også gør...
Men på den anden side, så kan jeg kun tilråde dig at lytte dig frem, for alt det der med bit rates osv. osv. som de efterhånden udelukkende sælger lydkort på, det er absolut ikke ensbetydene med god lyd!

Se evt. test: http://www.burn-it.dk/index.php?type=post&id=377

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 13 November 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et par spørgsmål yderligere.....

1. Hvad er det åbenlyse problem ved upsampling? Er det hørbart?

2. Når min H/K reciever modtager et stereosignal fra min PC overført via SPDIF, viser den i displayet, at den modtager et 44.1 KHz signal, bliver det upsamplede signal så downsamplet igen i recieveren?

Lige nu er jeg sq lidt forvirret....  

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Må jeg lige slå et slag for en nVidia genistreg.

Soundstrom lydchippen (som så vidt jeg ved kun findes som on-board og kun på AMD board med nForce2 TCM chippen) skulle eftersigende kunne klare hvad du ønsker... Og mere til.

Genistregen består nemlig i at ALLE lydsignaler bliver hardware- og realtime konverteret til et DD signal med evt emulerede center, bag og sub spor. Og ikke nok med at dine MP3'er nu bliver spillet i alle dine højtalere (hvis du altså ønsker det), men også spil med surroundgaming (kun ganske få spil har et desideret DD spor) som ellers typisk er et 4.1 signal som kun kan overføres analogt, bliver konverteret til DD.

Problemet er jo så at du skal skifte til en AMD CPU

Jeg er pt igang med et meget lovende HTPC projekt, og har i denne forbindelse valgt et AMD setup alene af denne grund.

Thats that. Men eller kan jeg sige at jeg selv køre med et Maya 5.1 som er ganske udemærket (dog lige driver knas, men er vist stille og roligt gået i sig selv) det blev dog i sin tid købt alene pga den optiske S/PDIF. Har også hørt meget godt om Aureon.

LIge en sidste ting. Der skulle mig bekendt aldrig kunne komme "støj" på et digital signal, onboard som ekstren og da slet ikke når man køre optisk.

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes