Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ny HTPC - gode dyr er rådne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madsb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2005
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Nå, nu fik JEG også endelig overtalt hustruen. Jeg har det dog muligvis lidt nemmere end jer andre, da jeg kan placere Media Centeret i mit kontor og extender det via en Xbox 360 til et almindeligt widescreen 32" fjernsyn (indtil jeg får overtalt hustruen til endnu en investering i en HD-skærm  )

Det er dog lidt for lang tid siden, at jeg sidst har samlet computere, så jeg er startet stort set fra bunden. Det her er, hvad jeg har kunne finde frem (stærkt inspireret af artiklen på Ars Technica: http://arstechnica.com/guides/buyer/system-guide-200512.ars/ 2)

Men jeg har nu stadig brug for lidt hjælp fra jer kloge hoveder. Hvad synes I om sammensætningen? Jeg er især i tvivl om kabinet og PSU. Jeg stiller forholdsvis lave krav til støjen. Den må gerne være så støjsvag som muligt, men det er ikke noget krav at den er fuldstændig stille.

Jeg har en 9-10.000 ekskl. moms - prisen nedenfor er også opgivet ekskl. moms (fra www.midtdata.dk).

MicroSoft Windows XP Media Center 2005 DK OEM 756,80

Hauppauge Win TV PVR 500 pers. video MCE 2005 BULK 997,60

AMD Athlon 64 / 3700+ 2.2 GHz - BOXED 1.508,80

K8N-NEO4-FI MSI ATX nForce4 ULTRA chipset 730,40

Zalman CNPS7000B-ALCU AMD / Intel CPU Cooler 156,80

2 stk. Kingston 1024 MB DDR RAM 3200 (Mhz 400) 573,60 1.147,20

Asus GeForce EN6600GT/TD/128M 892,80

2 stk. Seagate Sata 300 GB sata150 7200.8 Rpm / NCQ 1.012,00 2.024,00

Lian Li PC-60B Plus Miditower / sort 919,20

Silverstone 300 Watt fanless PSU 884,00

Total: 10.017,60 ekskl. moms

Er jeg på vej?

Til top Vis madsb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsb

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

2GB ram er mere ram end du har brug for. 1GB burde være nok.

En 300 Watt PSU er nok lige i underkanten af hvad jeg ville vælge men jeg kender ikke den pågældende PSU og den må jo være ganske god til den pris.

Er den 3700+ CPU en San Diego?

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også kigge mig om efter en anden kvalitets psu, eventuelt en med blæser, men i samme pris klasse, der kan der fåes et par stykker som er ganske lydsvage. Du kan helt sikkert godt bruge lidt mere power til den maskine der.

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vente til efter windows vista er ankommet så du kan se hvilke hardware krav det stiller.

Det er inde i en tid nu hvor man faktisk skal vente medmindre man er fuldstændig på røven og mangler en pc. og vent også med at købe din windows version selvfølgelig

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

lige et par ting til din konfiguration.
Du har en CRT 32" så indtil du får et andet tv eller der kommer HD er det ikke nødvendig at investere i grafikkort, når du kan købe et bundkort ASUS A8N-VM CSM hvor der er grafikkort som understøttes af MCE til kr ca 650 incl moms, hvis der så kommer et bedre grakkort evt. med HDMI kan du smide sådan et i din HTPC. Iøvrigt kan du jo også se HD film via din X-box.

Ram er 1 GB mere end rigeligt, jeg har 1 GB og er sjældent over et forbrug på 512

Strømforsyning bør du købe en med lidt køling, du har 2 diske som varmer + en rimelig kraftig CPU, hvis du ydermere køber en passiv kølet strømforsyning, skal du alligevel have nogle blæsere i dit kabinet - måske skal du se i retning af Thermaltake og omkring 400+ Watt.

madsb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Gode pointer, allesammen - tusind tak.

Nøjes med 1 Gb ram - og kigger efter en større PSU, der ikke er passivt kølet.

Japer, du har helt sikkert en pointe med Vista - har selv tænkt de samme tanker. Det er bare svært, når det kribler sådan i fingrene! Hvis nu man skulle tænke lidt langsigtet, har man så overhovedet nogen anelse om hvad man skal investere i, hvis man vil køre Vista til den tid?

Fenris: San Diego - aner det ikke. Det står der ikke noget om på  http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ADA3700BNBOX&am p;am p;goto=productinfo&mainfunc=link

Hvad er fordelen ved San Diego varianten ift. andre?

Og Theben - ja, du har fuldstændig ret med grafikkortet. Det er nok en smule overkill.

Til top Vis madsb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsb

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Det er en San Diego chip og det er IMO en af de bedste chip til prisen lige pt.

Fordelen ved en San Diego fremfor f.eks. dens lillebror Venice er at den har har 1mb L2 cach, hvilket til tider kan give lidt bedre ydelse i nogle HTPC sammenhænge. Og fordelen fremfor en P4 er prisen i forhold til ydelse og mængden af varme som den afgiver, hvilket er vigtigt i et lille HTPC kabinet.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

Jeg ville vente til efter windows vista er ankommet så du kan se hvilke hardware krav det stiller.

Det er inde i en tid nu hvor man faktisk skal vente medmindre man er fuldstændig på røven og mangler en pc. og vent også med at købe din windows version selvfølgelig

Jeg vil nu mene at man godt kan købe både HTPC og windows nu. Der går alligevel mindst 1år før vista er kommet sig over alle sine "børne" sygdomme. Sådan er det altid. De lover altid, at den version der kommer virker, MEN (der er altid en men) 9 ud af 10 gange så er der fejl når de når os slut bruger.

NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©

P. Holm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

theben skrev:
så indtil du får et andet tv eller der kommer HD er det ikke nødvendig at investere i grafikkort, når du kan købe et bundkort ASUS A8N-VM CSM hvor der er grafikkort som understøttes af MCE til kr ca 650 incl moms, hvis der så kommer et bedre grakkort evt. med HDMI kan du smide sådan et i din HTPC.

A8N-VM CSM har faktisk DVI udgang på det onboard grafikkort (nvidia 6150 GPU), og understøtter alle de funktioner der kræves til en HTPC, så det er bestemt velegnet til HTPC, også når du skal se det i HD kvalitet...

Til top Vis P. Holm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. Holm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes