| Forfatter |
|
madduke Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i længere tid skrabet information sammen, for at bygge den helt rigtigt HTPC - for mig!!!
En af de allervigtigste prioteter for mig er støjniveau, derfor har det slået mig at netværkert må være et bærende element!
Jeg har i forevejen en server kørende og det har hele tiden være tanken at jeg skulle kunne tilgå filer på denne vha. giga netforbindelse til HTPC'en.
Nu slår det mig så at jeg i mange BIOS'er har set en "Network boot" funktion, vil det på den måde ikke være muligt at have selve HTPC'ens "systemdisk" siddende i min server, og på den måde fjerne endnu en støjkilde fra stuen?
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
madduke skrev:
Jeg har i længere tid skrabet information sammen, for at bygge den helt rigtigt HTPC - for mig!!!
En af de allervigtigste prioteter for mig er støjniveau, derfor har det slået mig at netværkert må være et bærende element!
Jeg har i forevejen en server kørende og det har hele tiden være tanken at jeg skulle kunne tilgå filer på denne vha. giga netforbindelse til HTPC'en.
Nu slår det mig så at jeg i mange BIOS'er har set en "Network boot" funktion, vil det på den måde ikke være muligt at have selve HTPC'ens "systemdisk" siddende i min server, og på den måde fjerne endnu en støjkilde fra stuen?
/MadDuke |
|
|
Jeg ved ikke en hat om HTPC, men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Men det er mere et netværksspørgsmål.
Hvis ikke din hardware kan i dag, skal du bare have fat i et netkort der kan boote over nettet. Intel PRO/1000 kan.
Derefter skal du have server der kan boote din maskine via netkortet. DHCP/PXE plejer at være løsningen.
Og så skal du have et operativsystem der understøtter den slags. Det er næppe en almindelig Win XP.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Kermit Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa MadDuke.
Jeg tror desværre ikke du får så meget held med det. :( Network Boot er ment til at boote et temp styresystem på pc'en (oftest DOS), som administratoren så kan bruge til at indlæse et image på harddisken, og lign. Jeg ved ikke om det vil kunne bruges til at boote et styresystem, men jeg tvivler...
Du skal have en DHCP, der understøtter "option 60" som er den kommando, der giver klienten besked på at hente en bootpartition på serveren. Til dette skal du have et administrationsværktøj, såsom Altiris Deployment Server eller M$ SMS.
Vil du lave en opsætning, der kan bruges, tror jeg du skal have tilsluttet en netværksdisk via en Native fiber Channel, eller et SAN. Og det kræver mig bekendt specielle bundkort, da computeren skal tro netværket er en lokal disk.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kermit skrev:
Hejsa MadDuke.Jeg tror desværre ikke du får så meget held med det. :(Network Boot er ment til at boote et temp styresystem på pc'en (oftest DOS), som administratoren så kan bruge til at indlæse et image på harddisken, og lign.Jeg ved ikke om det vil kunne bruges til at boote et styresystem, men jeg tvivler...
|
|
|
Selvfølgelig kan man boote et OS over nettet. Og selvfølgelig er det ikke bare noget man gør en eller anden windows-art.
Diverse UNIX 'er har kunnet boote over nettet i 20 år - med diskløse arbejdsstationer og hele molevitten.
Det bruges forøvrigt i høj grad i Citrix-miljøer idag: Diskløs UNIX/Linux-maskine på bordet, der kan snakke med Citrix-serveren.
MadDuke: Du kan netboote en Linux uden harddisk uden problemer. Den er lavet til det. Men hvis Linux er alt for afskrækkende:
Jeg ved at WinPE kan boote over nettet. Bart PE kan garanteret også bringes til at boote over nettet med et floppy-image fra en PXE-server. Prøv at lege lidt med pebuilder. Den kan hentes på http://nu2.nu/pebuilder/.
Under alle omstændigheder slipper du nok ikke for at sætte dig ind i hvad du har af DHCP-servere på dit net, og hvordan PXE-boot konfigureres.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
ldplusse Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem alt om netværks boot.
Men køb istedet en IDE/SATA -->> SD kort converter, og købe et kæmpe kort og sæt i din maskine. Så har du en 100% lydløds harddisk, som har en hurtig søgetid.
Brug evt 2 stk. i RAID 0, så har du mindst samme disktransfer som en alm hurtigt disk. Din "disk" bliver selvfølgelig ikke så stor, men du skal jo også kun have OS på den.
Så kan du have alle dine medie filer på serveren, som et netværksdrev.
|
| Til top |
|
| |
janka Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Minimyth er en distribution af Mythtv til diskløse frontends.
Hvis man først har fået sat en Linux backend server op med Mythtv (og dhcp-server) er det nemt at lave sig en diskløs frontend baseret et VIA EPIA kort.
Bruger selv en passivt kølet SP13000 -> ingen bevægelige dele bortset fra dvd-drevet -> lydløs -> jeg kan rent faktisk høre min skærm :-)
...og den dag jeg skal installere min frontend nummer to skal jeg blot rette to config-filer til på serveren (dhcp og minimyth) og vupti.
jan
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ldplusse skrev:
Glem alt om netværks boot.
Men køb istedet en IDE/SATA -->> SD kort converter, og købe et kæmpe kort og sæt i din maskine. Så har du en 100% lydløds harddisk, som har en hurtig søgetid.
Brug evt 2 stk. i RAID 0, så har du mindst samme disktransfer som en alm hurtigt disk. Din "disk" bliver selvfølgelig ikke så stor, men du skal jo også kun have OS på den.
Så kan du have alle dine medie filer på serveren, som et netværksdrev.
|
|
|
LINKDer er sikkert andre modeller og forhandlere i DK, men det var lige den første jeg fandt. Det ville nok være den løsning der ville være nemmest for dig.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret