Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC uden HD, men Network-boot! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 August 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har i længere tid skrabet information sammen, for at bygge den helt rigtigt HTPC - for mig!!!

En af de allervigtigste prioteter for mig er støjniveau, derfor har det slået mig at netværkert må være et bærende element!

Jeg har i forevejen en server kørende og det har hele tiden være tanken at jeg skulle kunne tilgå filer på denne vha. giga netforbindelse til HTPC'en.

Nu slår det mig så at jeg i mange BIOS'er har set en "Network boot" funktion, vil det på den måde ikke være muligt at have selve HTPC'ens "systemdisk" siddende i min server, og på den måde fjerne endnu en støjkilde fra stuen?

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

madduke skrev:

Jeg har i længere tid skrabet information sammen, for at bygge den helt rigtigt HTPC - for mig!!!

En af de allervigtigste prioteter for mig er støjniveau, derfor har det slået mig at netværkert må være et bærende element!

Jeg har i forevejen en server kørende og det har hele tiden være tanken at jeg skulle kunne tilgå filer på denne vha. giga netforbindelse til HTPC'en.

Nu slår det mig så at jeg i mange BIOS'er har set en "Network boot" funktion, vil det på den måde ikke være muligt at have selve HTPC'ens "systemdisk" siddende i min server, og på den måde fjerne endnu en støjkilde fra stuen?

/MadDuke

Jeg ved ikke en hat om HTPC, men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Men det er mere et netværksspørgsmål.
Hvis ikke din hardware kan i dag, skal du bare have fat i et netkort der kan boote over nettet. Intel PRO/1000 kan.
Derefter skal du have server der kan boote din maskine via netkortet. DHCP/PXE plejer at være løsningen.
Og så skal du have et operativsystem der understøtter den slags. Det er næppe en almindelig Win XP.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Kermit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa MadDuke.

Jeg tror desværre ikke du får så meget held med det. :(
Network Boot er ment til at boote et temp styresystem på pc'en (oftest DOS), som administratoren så kan bruge til at indlæse et image på harddisken, og lign.
Jeg ved ikke om det vil kunne bruges til at boote et styresystem, men jeg tvivler...

Du skal have en DHCP, der understøtter "option 60" som er den kommando, der giver klienten besked på at hente en bootpartition på serveren. Til dette skal du have et administrationsværktøj, såsom Altiris Deployment Server eller M$ SMS.

Vil du lave en opsætning, der kan bruges, tror jeg du skal have tilsluttet en netværksdisk via en Native fiber Channel, eller et SAN. Og det kræver mig bekendt specielle bundkort, da computeren skal tro netværket er en lokal disk.
Til top Vis Kermit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kermit Besøg Kermit's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 09 August 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Kermit skrev:
Hejsa MadDuke.Jeg tror desværre ikke du får så meget held med det. :(Network Boot er ment til at boote et temp styresystem på pc'en (oftest DOS), som administratoren så kan bruge til at indlæse et image på harddisken, og lign.Jeg ved ikke om det vil kunne bruges til at boote et styresystem, men jeg tvivler...

Selvfølgelig kan man boote et OS over nettet. Og selvfølgelig er det ikke bare noget man gør en eller anden windows-art.

Diverse UNIX 'er har kunnet boote over nettet i 20 år - med diskløse arbejdsstationer og hele molevitten.
Det bruges forøvrigt i høj grad i Citrix-miljøer idag: Diskløs UNIX/Linux-maskine på bordet, der kan snakke med Citrix-serveren.

MadDuke: Du kan netboote en Linux uden harddisk uden problemer. Den er lavet til det. Men hvis Linux er alt for afskrækkende:
Jeg ved at WinPE kan boote over nettet. Bart PE kan garanteret også bringes til at boote over nettet med et floppy-image fra en PXE-server. Prøv at lege lidt med pebuilder. Den kan hentes på http://nu2.nu/pebuilder/.

Under alle omstændigheder slipper du nok ikke for at sætte dig ind i hvad du har af DHCP-servere på dit net, og hvordan PXE-boot konfigureres.

/vilmann      
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

ldplusse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006
Sendt: 09 August 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Glem alt om netværks boot.

Men køb istedet en IDE/SATA -->> SD kort converter, og købe et kæmpe kort og sæt i din maskine.
Så har du en 100% lydløds harddisk, som har en hurtig søgetid.

Brug evt 2 stk. i RAID 0, så har du mindst samme disktransfer som en alm hurtigt disk.
Din "disk" bliver selvfølgelig ikke så stor, men du skal jo også kun have OS på den.

Så kan du have alle dine medie filer på serveren, som et netværksdrev.

Til top Vis ldplusse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ldplusse

janka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 09 August 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Minimyth er en distribution af Mythtv til diskløse frontends.

Hvis man først har fået sat en Linux backend server op med Mythtv (og dhcp-server) er det nemt at lave sig en diskløs frontend baseret et VIA EPIA kort.

Bruger selv en passivt kølet SP13000 -> ingen bevægelige dele bortset fra dvd-drevet -> lydløs -> jeg kan rent faktisk høre min skærm :-)

...og den dag jeg skal installere min frontend nummer to skal jeg blot rette to config-filer til på serveren (dhcp og minimyth) og vupti.

jan
Til top Vis janka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janka

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 10 August 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

ldplusse skrev:

Glem alt om netværks boot.

Men køb istedet en IDE/SATA -->> SD kort converter, og købe et kæmpe kort og sæt i din maskine.
Så har du en 100% lydløds harddisk, som har en hurtig søgetid.

Brug evt 2 stk. i RAID 0, så har du mindst samme disktransfer som en alm hurtigt disk.
Din "disk" bliver selvfølgelig ikke så stor, men du skal jo også kun have OS på den.

Så kan du have alle dine medie filer på serveren, som et netværksdrev.

LINK

Der er sikkert andre modeller og forhandlere i DK, men det var lige den første jeg fandt. Det ville nok være den løsning der ville være nemmest for dig.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Sendt: 10 August 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Eller gør som mig og bor et hul i vægen og sæt pc'en i et andet lokale
Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes