Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Optisk og godt lydkort el. coax og dårlig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Beklager hvis overskriften virker lidt rodet, men mit problem er ikke til at forklare i en sætning.

Jeg skal køre med digital ud fra min kommende HTPC. I den forbindelse er jeg stødt på to forskellige lydkort:

1. AUDIOTRAK Prodigy PRODIGY 7.1 HIFI, der er optimeret til hifi med fine komponenter og afskærming, men kun med optisk digital udgang:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=213899#

og

2.AUDIOTRAK Prodigy 192, der er et habilt lydkort, men ikke i samme klasse som 1. Til gengæld har det coaxialt digitalt ud.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=67981

Generelt er der enighed om at coax er det bedste. Men vil kvaliteten af det bedre lydkort opveje forskellen?

Prisforskellen er så lille at det ikke er det der skal afgøre det.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du aligevel køre det digitalt, så er der ikke noget at bruge de fine komponenter til... Ikke for at sige at der ikke er forskel på digitale kilder, men det bedste coax signal jeg har hentet ud af en pc, var faktisk med et billigt onboard c-media codec.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Hvis du aligevel køre det digitalt, så er der ikke noget at bruge de fine komponenter til... Ikke for at sige at der ikke er forskel på digitale kilder, men det bedste coax signal jeg har hentet ud af en pc, var faktisk med et billigt onboard c-media codec.

Hmm, det kan vel diskuteres? De skriver selv at der er lavet solid forsyning der tilgodeser både de analoge og de digitale kredse. Og afskærmningen er vel også ok, uanset om det er digitalt eller analogt? 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Du kan også tage et kig på Julia (aka Juli@) fra ESI, det skulle eftersigende have samme digital-del som Lynx Two, og så er det cirka i samme prisgruppe som de kort du nævner.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Men Mark, er det fordi du også mener at man skal bruge coax ud, eller hvad skulle fordelen være i det andet kort?

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 September 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej

Beklager hvis overskriften virker lidt rodet, men mit problem er ikke til at forklare i en sætning.

Jeg skal køre med digital ud fra min kommende HTPC. I den forbindelse er jeg stødt på to forskellige lydkort:

1. AUDIOTRAK Prodigy PRODIGY 7.1 HIFI, der er optimeret til hifi med fine komponenter og afskærming, men kun med optisk digital udgang:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=213899#

og

2.AUDIOTRAK Prodigy 192, der er et habilt lydkort, men ikke i samme klasse som 1. Til gengæld har det coaxialt digitalt ud.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=67981

Generelt er der enighed om at coax er det bedste. Men vil kvaliteten af det bedre lydkort opveje forskellen?

Prisforskellen er så lille at det ikke er det der skal afgøre det.

Skal kortet kun bruges i Hi-Fi sammenhæng, eller skal du også kunne bruge kortet til spil osv.?

Julia-lydkortet har fået rigtig gode anmeldelser (har ikke selv hørt det) men jeg ved ikke hvor kompatibelt lydkortet er med win-platformen, hvis du skal bruge kortet til andet end decideret lydafspilning.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 08 September 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

tjaaaa Svend P, jeg har selv Audiotrak Prodigy 7.1 LT, og er da svært fornøjet - men når du kører optisk digitalt ud (som jo er anbefalet for at undgå elektrisk forbindelse mellem HTPC og forstærker), så udnytter du jo ikke kortets dac, som jo er en af de fine komponenter.

Du kan dog sagtens køre analogt ud, og skulle så få et ganske pænt løft i lydbilledet pga den gode dac på ovennævnte kort - har dog ikke selv prøvet, så det er op til dig at lege lidt!!

Du kan endda få lov til at låne mit lydkort i en kort periode, hvis du vil teste inden du køber. Det er nemlig pt. ikke i min computer. (bor selv i Århus)

Mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbuddet LBA75.

Jeg skal bare digitalt ind i min Tact S2150 integrerede forstærker, så jeg har ikke noget at bruge de analoge konvertere til. Og det skal kun være 2 kanals stereo.

Jeg har min nuværende pc sat til min anden Tact, og der er ikke problemer med afbrændte enheder eller hørbart støj der. Og begge er tilsluttede til en jordforbindelse på 230 V siden. Så lige hvad det angår, er der ikke noget der taler imod coax forbindelse.

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 September 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil give Micma18 ret, En digital lydkilde er digital hele vejen igennem.

Problemet ligger i de konverteringer der sker med signalet undervejs. De fleste lydkort smider 48kHz ud og dit signal vil ofte være 44kHz så der skal derfor ske en upsampling af signalet. Så lydkortet sender signalet afsted med 48Khz sampling som forstærkeren så konvertere til analog. Dette kan forvrænge signalet.

Om du køre optisk eller COAX er for så vidt ligegyldigt. Nogen påstår at et optisk er bedre da der ikke er nogen ellektrisk forbindelse mellem PC og Forstærker og man derved undgår det klik der kan komme fra højtaleren når man slukker/tænder PC'en mens man har forstærkeren tændt. Jeg køre COAX og har ALDRIG oplevet dette klik, måske det skyldes den forstærker jeg har, men jeg tror det ikke. (Marantz 5500), derimod kommer det helt sikkert hvis man forbinder PC med forstærker analogt.

Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 September 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Har selv et AUDIOTRAK Prodigy 192, købt primært pga. at jeg kører analogt. Et udmærket kort, men du skal lige vide at deres driver service er meget dårlig. F.eks. har de ikke en driver (sidst jeg undersøgte det) der understøtter logitech tastatuernes genvejstaster, hvilket vil sige at man ikke kan bruge volumen knappen som master volume.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Her er en tråd hvor der diskuteres hvorfor coax er bedre:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26822

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 08 September 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Her er en tråd hvor der diskuteres hvorfor coax er bedre:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26822

Læste lige tråden lyn hurtigt, og det skal måske lige tilføjes at de svævene stel planer der tales om, og iøvrigt også hentydes til i denne tråd, ikke er aktuelt hvis man kobler Coax kablerne til imens udstyret er slukket!!! EDIT: Og iøvrigt ikke er elektrisk anderledes end de analog forbindelser man hidtil har brugt igennem hele hifi eraen...

Når stel lederen i kablet er kortsluttet, så kan du på ingen måder få de to, eller flere stel planer til at svæve væk fra hinanden, ihvertfald ikke nogle spændinger, som er værd at snakke om, da de kun kan opretholdes over kablets egen modstand, hvilket jo er meget tæt på 0 ohm. Så lad være med at bekymre dig om dette, hvis du bare bruger din sunde fornuft, og aldrig lader fase-stel spændingerne svæve væk fra hinanden, som f.eks. ved at af- montere phono stik under drift!

(Det skal dog også tilføjes at der kan opstå stel sløjfer, med brum til følge, men dét behøves slet slet ikke at være aktuelt overhovedet!)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 12 September 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan lige tilføje, at jeg klart mener coax er at foretrække, men jeg ville nok vælge at forsyne digitaludgangen på PCén med en pulstrafo i gedigen kvalitet. Jeg turde ikke lade en pc spille ind i digitalindgangen på min DAC - no way.

Men i øvrigt, hvis HTPCén er med liniær PSU, så er sagen en anden. Her tror jeg det går bedre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svaret. Så er et ekstern lydkort med egen forsyning nok at foretrække. Nu overvejer jeg måske i stedet at hoppe på noget lig dette:

http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=21947

Det har sin egen 12 V forsyning, og kører med firewire fra PC'en

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 September 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at det med coax er bedre ens optisk er et levn fra fortiden. Jeg kan i hvert fald ikke høre forskel på mit anlæg.

Hvis du kun skal have digital lyd ud, så er der ingen grund til at købe 5.1 eller 7.1 lydkort. Du kan aligevel kun få stereo, dobly digital og dts igennem kablet. Du kunne overveje et Audiotrak Maya 44MKII. Det er et lydkort som egentligt er beregnet til professionel brug når der skal optages lyd. Det har fire kanaler og output i både coax og optisk. Har endvidere digitale indgange skulle man få brug for det. Jeg har selv kortet og er fuldt tilfreds.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg takker for svaret. Så er et ekstern lydkort med egen forsyning nok at foretrække. Nu overvejer jeg måske i stedet at hoppe på noget lig dette:

http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=21947

Det har sin egen 12 V forsyning, og kører med firewire fra PC'en

Jeg har et firewire kort, dog forbundet optisk, og det spiller hørbart bedre end mit onboard kort (optisk).
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej Svend, jeg har selv længe tænkt på en eller anden form for HTPC. Og med de mange muligheder der nu er indenfor dette område, har det (for mig) altid været lydkortet der (teoretisk) blev til en slags "flaskehals", fordi der altid er et eller andet der ikke passer osv. Anyway, så har jeg lige læst det nye nr. af HF, hvor de tester (noget jeg ikke havde hørt om før) nogle såkaldte squeezeboxe/wi-fi afspillere som fungere som en slags "link" imellem PCen og det bestående anlæg - og med den store fordel at man ikke behøver et lydkort (yes!). Fordelen er bl.a. at du kan sende lyden videre digitalt (spdif), og dermed udnytte DACen i din TacT! Jeg vil nu gå i gang med at lave en dedikeret "MusikServerPc" = MSPC (fik lige inspiration til et nyt begreb), med en stor HD osv. og så prøve denne spændende SqueezeBox der kan så mange ting...
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Squeezeboxen har jeg læst en del om. Jeg synes den er dyr i forhold til hvad den kan, og jeg skal have et mediecenter, som jeg også kan surfe og se film fra. Og den skal også virke som DVB-T tuner for mit TV. Så den er ude.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 13 September 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Hej Svend, jeg har selv længe tænkt på en eller anden form for HTPC. Og med de mange muligheder der nu er indenfor dette område, har det (for mig) altid været lydkortet der (teoretisk) blev til en slags "flaskehals", fordi der altid er et eller andet der ikke passer osv. Anyway, så har jeg lige læst det nye nr. af HF, hvor de tester (noget jeg ikke havde hørt om før) nogle såkaldte squeezeboxe/wi-fi afspillere som fungere som en slags "link" imellem PCen og det bestående anlæg - og med den store fordel at man ikke behøver et lydkort (yes!). Fordelen er bl.a. at du kan sende lyden videre digitalt (spdif), og dermed udnytte DACen i din TacT! Jeg vil nu gå i gang med at lave en dedikeret "MusikServerPc" = MSPC (fik lige inspiration til et nyt begreb), med en stor HD osv. og så prøve denne spændende SqueezeBox der kan så mange ting...

Sqeezeboksen er jo stadig et lydkort... Om det så er trådløst og UPnP enhed eller hvad de nu har presset ned i den, det gør jo ikke nogen forskel! Det svare jo i bund og grund bare til at køre alm s/pdif fra et lydkort...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu købt det M-audio Firewire Audiophile lydkort jeg linkede til før:

Firewire Audiophile

Så er jeg spændt på at finde ud af, hvordan det samlede HTPC system gør sig imod Kubikkens cd løsning! Time will tell.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes