Emne: HTPC spørgsmål ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Banno Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
"First time caller, long time listener..." :-)
Jeg har nu i et stykke tid studeret dette og andre fora med henblik på at få noget viden om hjemmebiografer. Konklusionen er, at sådan en skal jeg da have!
Nuvel, jeg har bestemt mig for en Sanyo Z2 projektor med tilhørende Blackline "Greyline" lærred – så skulle jeg vist være godt fra start. Det skal nævnes, at systemet primært skal bruges til at se DVD film – TV og spil er kun af sekundær interesse.
Min plan er dog, at jeg vil bygge en HTPC til at trække skidtet, hvilket har givet nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med at besvare. Først vil jeg dog gerne have bekræftet min forståelse af, hvorfor en HTPC er smart!
Som jeg har forstået det, giver en HTPC mig mulighed for at få et bedre billede på Z2’en end hvis jeg blot "plugger" min DVD-afspiller i den. Årsagen til dette er bl.a. skalering. En PAL DVD-afspiller har en opløsning på (720x576), mens Z2 har en opløsning på (1280x720), så signalet fra DVD-afspilleren skal skaleres op til Z2 opløsningen. Dette regnestykke er ikke trivielt, så hvis man ikke lige har den helt rigtige metode, bliver resultatet tilsvarende dårligt, hvilket medfører forringet billedkvalitet. En HTPC er bedre til at foretage dette regnestykke end projektoren og HTPC’en kan derefter give projektoren billedsignalet (via eks. PowerStrip) i dens native opløsning, så man får en 1-til-1 pixel mapning.
En HTPC levererer derudover billederne progressivt, hvorfor man undgår problematikker omkring flimmer og lignende interlaced artefakter. (Denne påstand vakler jeg lidt ved, men det kan I sikkert irettesætte mig med!). Med et grafikkort med DVI udgang er det derudover muligt at anvende Z2’en DVI indgang, således at projektoren fodres med et rent digitalt signal uden D/A konvertering for et endnu bedre billede.
Der er naturligvis mange andre elementer omkring en HTPC, men sådan kort fortalt er det mit indtryk af forcen ved en HTPC på billedsiden.
Puha! Så til spørgsmålene!
De-scaling: Jeg har jo hørt DScaler nævnt mange gange, men er her usikker på, om det er noget jeg skal bruge. Når jeg læser på deres hjemmeside, forstår jeg det sådan, at DScaler ikke er nødvendig når jeg afspiller en DVD fra HTPC’ens DVD-afspiller. Det skyldes, at DVD softwaren (eks. PowerDVD) udfører denne funktionalitet udmærket. Hvis man derimod ville se eks. TV via HTPC, kan det være aktuelt at bruge DScaler inden billedet sendes til projektoren.
Er dette forstået korrekt?
DVD-afspiller: Hvilke krav er der til den DVD-afspiller jeg sætter i min HTPC? Eller rettere er der noget man skal være specielt opmærksom på?
Derudover har jeg spekuleret på, om DVD-afspilleren leverer et digitalt signal "inde" i HTPC’en, dvs. digitalt signal til lydkortet og videokortet? Med DVI fra HTPC til Z2 har jeg ligesom forstået, at signalet er digitalt "hele vejen".
Det var hvis "alt" i første omgang!
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per og velkommen
Har du set denne her?: http://www.gideontech.com/guides/htpc/
Det er godt nok ikke til en projektor men TV - men alligevel.
Jeg har iøvrigt selv planer om en HTPC til min AE300 projektor og greyline lærred(glimrende kombi); Radeon grafikkort og M-audio lydkort er de anbefalinger jeg har kunnet støve op i diverse fora.
Ang. DVD afspilleren kan man få software, der nedsætter hastigheden på drevet (mindre støj) så det f.eks. ikke kører med 16X speed med 4X (eller hvad man nu vil). Pioneer drev kan vist styres fra Win4DVD. (se: http://www.htpc.de/htpc.htm for detaljer)
HVis HTPC skal stå fremme findes iøvrigt diverse støjdæmpemateriale til kabinetter, f.eks.: http://www.noisecontrol.dk/
...interesant tråd, jeg er spændt på andre kommentarer __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dscaler er godt til mange ting, især eksterne kilder der skal scaleres op. Og anvendes som du beskriver det. Så det er korrekt forstået. Men da din HTPC'er "blot" skal afspiller dvd'er, så vil et sw baseret codec fra Ravision, som er det bedste, nok være svaret på dit spørgsmål. Angående grafikkort så skal du ubetinget gå efter et ATI, og et Radeon 9600/9600 Pro er fint i den anledning. Husk at det SKAL være med DVI udgang. Til styring af dit udgangssignal, så skal du bruge PowerStrip applikationen som du selv nævner, så du får at perfekt billede til din projektor og i native opløsning. Så skal du bare se løjer og et billede du aldrig har set før, herunder pausebilleder.
Prøv at skrive HTPC i søgefeltet herinde, der er en anden tråd om dette som jeg har startet. Hvis du vil have konrekt hjælp til udvælgelse af komponenter, software og kontrol med remote, så skriv det til mig i en besked. Så hjælper jeg dig gerne. Og resultatet af anstrengelserne skal komme de andre herinde til gode, så dem skal du huske at poste.
Jeg har lovet en anden gut herinde at bygge en HTPC til samme setup som dit. Husk at lyden også er vigtig, og her er at Delta 410 kort at foretrække, det er p.t. det bedste bud.
Mvh
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per, og velkommen!
Du kan roligt lytte til Christians (Ctactas) råd, for han er en kapacitet på området med fingrene så dybt i bolledejen, at han nærmest kan tale Hex-kode med sin plasmaskærm .
I øvrigt tyder dine spørgsmål på, at du har nogenlunde styr på begreberne, eller ihvertfald har fattet lige så meget som jeg har. På den anden side har jeg heller ingen praktisk erfaring med HTPC-verdenen endnu, men det er på vej:
Da min egen PC stod for udskiftning var det oplagt at udføre den nye som en HTPC. Så mens jeg venter på det nydelige Antec Overture kabinet (Strømforsyninger fra Antec anbefales af Ctacta), vil jeg remse op hvilke stumper, der nu ligger og venter på at blive fyldt i det:
P4 3,06GHz, Asus MB, 256MB RAM, 120Gb Seagate Hd, Pioneer DVD-drev, NEC DVD-brænder, Sapphire Radeon9600 grafikkort.
Pioneers drev, som CHTT nævner, bliver ofte omtalt som gode til HTPC-brug da de skulle være nemme at gøre kodefri og være til at justere hastigheden på via software.
Jeg håber dog på, at det kan lade sig gøre at tage lyden digitalt ud fra bundkortets s/pdif-udgang og bruge min surroundforstærkers processor til AC3 /DTS-afkodningen. Det virker ikke logisk at skulle føje et lydkort ind i kæden, hvis ikke det er nødvendigt. Men det vil vise sig.
Jeg har hentet inspiration bl.a. på følgende sider: http://www.avsforum.com/ http://www.thornet.dk/ http://www.sllug.org/how-to/linux-htpc/introduction.html http://www.htpc.de/htpc.htm http://www.lurgen.com/ http://www.danskhjemmebioforum.dk/phpBB2/index.php
Projektoren venter jeg endnu med at anskaffe, til jeg ser om jeg får styr på DVD-afspilning, PowerStrip osv....
Erfaringer ønskes og bringes
Med højagtelse
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 05 December 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Jeg håber dog på, at det kan lade sig gøre at tage lyden digitalt ud fra bundkortets s/pdif-udgang og bruge min surroundforstærkers processor til AC3 /DTS-afkodningen. Det virker ikke logisk at skulle føje et lydkort ind i kæden, hvis ikke det er nødvendigt. Men det vil vise sig.
|
|
|
Du har helt ret, jeg glemmer det hele tiden idet jeg går udfra at folk bruger aktive højttalere. Så det kan man godt det du beskriver. Nu er fordelen også en anden med indbygget lydkort i høj kvalitet, det er nemlig nemmere at integrere hele herligheden jo mere HTPC'en laver, rent betjeningsmæssigt altså 
Måske skulle jeg sætte mig ned og lave en ny artikel om HTPC for selvbyggere.
Dem der ikke gider kode på HTPC'en kan med stor fordel bruge noget gratis software der kan customizes 99,99%. Kig nærmere på www.myhtpc.net
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
DScalers deinterlacing og skalerings funktioner er kun tilgængelige via et capture kort, altså ikke fra softwarebaserede DVD-afspillere. Til de software baserede DVD-afspillerede, kan man med fordel eksperimentere med FFDShow, som bl.a. har en rigtig god scalerings funktion, som også kan gøre billedet skarpere. Se: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=1724fd488fa0 a5ece639dd8a93bb1f42&threadid=246752&highlight=zp , men vær forberedt på at det virkeligt kræver noget power.
Af forskellige software codecs har jeg testet en del med Sonic Cinemaster og WinDVD. Jeg har brugt Zoomplayer som afspiller. Zoomplayer er en frontend som lader dig vælge det codec du ønsker til din afspilning. Den bedste kombination for mig har været WinDVD's VideoCodec (alt hardware accelleration slået fra) og Sonic's Audiocodec. Audiocodec'et sender her blot lyden (AC3, DTS) videre via SPDIF til min surroundprocessor. Der er mange der synes at Sonics video codec er bedst (TheaterTek bruger Sonic's codec's), men jeg formoder at det er med hardware acceleration slået til, for uden synes jeg det er temmeligt dårligt. Men man kan jo tage fejl, der er mange parametre at justere på .
Jeg kan da godt tænke mig at afprøve codecet fra Ravision som ctacta anbefaler. Har du et link med noget mere info?
Forøvrigt kører jeg med et Radeon 8500. Radeon 9600 og andre ATI-kort der understøtter DirectX9 skulle have en lille fordel, ved at du kan bruge VMR9 istedet for overlay som videorender, hvilket "måske" giver bedre kvalitet.
Ellers har jeg selv tænkt på at investere i en Sanyo Z2, men har nu læst at den ved 1280x720 DVI kun kan køre med en refresh rate på 60Hz. What's up with that . Man kan da aldrig undgå at filmen hakker ved denne opdaterings hastighed. Prøv at sætte din monitors opdateringshastighed til 60Hz, også afspille en Pal film. Starten af TTT er rigtigt god til formålet. Den hakker bare afsted. Nogen der har løsningen på det problem?? Det er jo meget godt man kan få kanon flot billede (1:1 mapping), men det er jo ikke fedt at filmen hakker afsted.
Så mit projektor køb er sat på standby til jeg finder ud af det.
mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
Cerberus Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eksperter,
Jeg er stadig helt grøn på dette område, og Ctacta, det ville da være kanon hvis du "lige" kunne lave en mindre artikel om hvordan du vil forslå en "budget" HTPC kunne se ud.
Lige et forståelses spørgsmål; er der en s/pdif udgang på de fleste nye computere som standard?
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg kører 60 hz på min projektor i 960x540 oplever jeg intet hakkeri. Det med at en projektor hakker på 60hz er det noget du har oplevet på diverse projektorer. Jeg tror ikke umiddelbart du kan overføre erfaringerne fra din pc skærm til oplevelsen på en projektor.
|
Til top |
|
|
kimr Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 05 December 2003 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ctacta
Jeg vil evt gerne høre om pris og konfiguration på den HTPC du bygger. Jeg skal have en også. I mit setup skal den dog stå i et tilstødende rum og altså også kunne bruges som normal pc.
Dvs støjdæmpning er ligegyldig, og den skal kunne fjernbetjenes på ca 6/7 m afstand.
Svar via email eller her
tak!
Jeg skal foreløbig køre en Z2 med den, indtil jeg en dag køber CRT.
Kim
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2003 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke sikkert man kan overføre det direkte, men er der så nogle der kan forklare mig trylleriet der foregår, for at få 25 frames (progressivt) vist uden hakkeri ved en opdateringshastighed på 60.
Jeg har ikke set det på en projektor, men det der fik mig til at tænke i de baner var at Cine4Home.de, skriver at Sanyo PLV-z2 ved afspilning af Pal over DVI-D ved projektorens native opløsning (1280x720p), viser tearing og judder .
Dog er der ingen problemer over DVI-D PAL ved 1024x576p, men så skal projektoren jo selv skalere billedet op, hvilket vi jo prøver at undgå. Jeg kan se i manualen for Sanyo'en at den ved 576p kan køre 50Hz, hvilket formentligt er grunden til at der ingen problemer er her.
Et andet alternativ er at køre DVI-A (analog=VGA). Her skulle der, ifølge nogle brugere i et tysk forum og avsforum, ikke være nogle problemer med Pal i 1280x720. Jeg ved ikke rigtigt hvorfor, da manualen ikke skriver noget om 50Hz ved denne opløsning.
Jeg var blevet overbevist om at jeg skulle gå HTPC vejen fordi der her var muligheden for:
1. Skalere i PC'en, og undgå derved projektorens dårlige skalering.
2. Deinterlace i PC, og undgå projektorens dårlige deinterlacing algoritmer.
3. Overføre digitalt, hvilket gør at man ikke bruger afspillerens VideoDAC og dernæst projektorens videoDAC, men kun projektorens videoDAC. (LCD-projektorer konverterer til analog lige før signalet overføres til panelerne.) Her kommer lidt Teori: Jeg formoder at projektoren bearbejder billedet i det digitale domæne, hvilket jo betyder at, fodrer man projektoren med et analogt signal, skal den først konvertere til digital og dernæst til analog. Hvad så hvis man fodrer den med et allerede skaleret progressivt analogt signal, kan man så hoppe over projektorens videoDAC??? Det vil jo betyde at man kun konverterer til analogt én gang, nemlig vha Radeon kortets videoDAC . Nå, så enkel er verdenen jo nok ikke, men er der nogle der kan forklare det nærmere??
Kenneth
|
Til top |
|
|
Banno Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2003 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange gode svar - jeg er blevet væsentligt klogere og har fået bekræftet er par af mine anelser! 
Lærred og projektor er nu bestilt, men kan først leveres om en måned, så der er rigelig tid til at få researchet noget mere omkring de forskellige emner samt få foretaget de nødvendige indkøb. Så dukker der sikkert flere spørgsmål op.
Hvad angår overførslen via DVI, så skræmte det mig da, at DVI-D ikke fungerer ordentligt ved Z2'ens native opløsning. Jeg lavede også lige TTT testen på min PC og, uha, jeg har haft kærester der hakker mindre! Nuvel, hvis forskellen mellem analogt og DVI-D ikke er enorm og det fungerer fint analogt, så er jeg heller ikke så kræsen! Men det vil jeg undersøge nærmere.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
Banno Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2003 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille update rettet mod DVI-D problematikken...
Har studeret lidt på avsforum og fandt denne lille 'snip':
"Im watching NTSC with 1280x720@59,940 Hz, and PAL with 1024x576@50 Hz or 720x576@50 Hz. With 1280x720@50 Hz and digital DVI connection, I had some judder problems. The juddering is not extreme, but noticeable, especially if you use the nice juddertest tool I found in this forum. I heard something about a firmware update for the Z2 which might solve this issue. If your focus is on PAL and 50 Hz, you can already now have it judder-free with 1280x720 if you use an analog VGA connection and a VGA/DVI adapter."
Måske kommer der en opdatering til Z2'eren som løser dette prøver. Jeg vil prøve at undersøge dette rygte nærmere.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2003 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os endelig høre, hvad du finder ud af .
"Im watching NTSC with 1280x720@59,940 Hz"
Ja, Interlaced NTSC er jo som bekendt 59,940/2 = 29.97fps. Derfor er 60hz jo det man bruger i NTSC land. Jeg formoder at der faktisk er en smule judder ved 60hz, da 59,940hz jo ville være den korrekte opdateringshastighed, men det er nok så lidt, at vi rent faktisk ikke kan se det eller..... Men progressivt NTSC er efter 3:2 pulldown = 23,976 fps, så den korrekte opdateringshastighed ved progressivt ntsc vil være 47,952hz eller 71,928hz (Gentage hver frame 2 eller 3 gange. Det at gentage frames er vel kun interresant for CRT's for at undgå flimmer. LCD's flimrer jo ikke). Men jeg har godt nok læst, at man genskaber 2:3 sekvensen for at vise de progressive 23,976fps ved 60Hz. Dvs. at man først genskaber 23,976 frames(hele billeder), hvorefter man sætter dem i 2:3 rækkefølge for at nå 29,97fps. Det giver så en smule judder hvilket man åbenbart ser stort på. Jeg går ud fra at 3:2 materiale altid vil hakke(judde) en smule, med mindre man går den rigtige vej og samler de 23,976 frames og viser dem enten ved 47,952hz eller 71,928hz.
Så det synes Sanyo burde putte i deres firmware update er:
1280x720 PAL 50hz eller 75hz via DVI og
1280x720 NTSC 47,952hz eller 71,928hz via DVI.
Det ville vel være det optimale .
Så skal man bare have en måde at sikre sig på at Software DVD-afspilleren ikke laver nogle finurligheder med frame rækkefølgen, men bare gentager dem 2 eller 3 gange.
Kenneth
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu havde jeg jo selvfølgelig glemt de tilfælde hvor NTSC bruger 2:2 pulldown, ved optagelser der er taget ved 30fps. De skal selvfølgelig ikke vises ved hverken 47,952hz eller 71,928hz, men ved 60hz.
Det vil sige at vi også skal have (som vi allerede har):
1280x720 NTSC 60hz via DVI
|
Til top |
|
|
Banno Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2003 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Så mens jeg venter på det nydelige Antec Overture kabinet...
|
|
|
Hvor har du bestilt dit kabinet? Kan kun finde den hos Multimediaworld.dk, hvor den dog ikke ser ud til at være på lager.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per
Jeg ringede til såvel Multimediaworld og til Multimedie-experten (m-e.dk) som begge mente at få eksemplarer hjem omkring 7. december. Så jeg bestilte et hos Multimedie-experten og håber nu, at at jeg ikke skal vente ret meget længere.
Ifølge Antecs site er ComputerCity også dansk forhandler af deres produkter, men jeg har ikke set Overture på deres website.
Mvh. Boye
|
Til top |
|
|
Banno Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvilke løsninger I har valgt i forbindelse med kabeltræk. Uanset hvordan man vender og drejer sin opsætning, vil man skulle trække et langt kabel:
- Hvis HTPC'en står tæt på projektoren, skal der trækkes et lang lydkabel til forstærkeren.
- Hvis HTPC'en står tæt på forstærkeren, skal der trækkes et langt billedkabel til projektoren.
Ovenstående gælder naturligvis kun, hvis man har en, hvad jeg formoder, "standard" opsætning, hvor forstærkeren står "under" lærredet eller ved den væg, lærredet hænger på. Så står det sammen med den almindelige "musikopsætning", som anvendes til daglig.
Jeg vil foretrække at HTPC står sammen med min forstærker - det synes jeg er pænest i hvert fald. Jeg håber stadig at kunne lave en DVI->DVI løsning på billedsiden, men er det "forsvarligt" at trække et så langt kabel? Alternativet er velsagten en VGA->DVI løsning, hvor begrænsningerne måske er anderledes?
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVI (D) kan trækkes 10 meter iflg. spec. Alt over kan ikke anbefales. Analoge signaler er mere følsome, men kan forstærkes. Jeg vil til enhver tid foretrække DVI (D) pga billedekvaliteten, forudsat at ens projekter eller plasma har en 100% implementeret DVI(D) indgang, og ikke det bras i beskriver med Sanyo.
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Matlock Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|