| Forfatter |
|
petsch Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 17 December 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Leder efter en ekstra HD til mit mediacenter, helst på 500GB. Jeg har kigget lidt på Western Digital eller Samsung, er der nogen som har erfaring med nogen af dem ? Specielt i en HTPC, hvor de jo gerne skulle være støjfrie inde i stuen.
Her er modellerne, som jeg kigger på:
WD: WD5000KS
Samsung: HD501LJ 500 GB
På forhånd tak
/Peter
|
| |
nskou Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er begge meget gode bud på højkapacitets, højt ydende, stille hd'er du har fundet frem til, og at skulle vælge den ene eller den anden er et religionsspørgsmål. De fleste vil dog nok svare samsung spinpoint fordi de har et godt ry, men det er faktisk først med hd501lj, de har kunnet tage kampen op med se16 500ks. Prisen er også så godt som identisk, så ikke noget hjælp at hente der. Med det rigtige ophæng vil de begge være så godt som lydløse.
|
| Til top |
|
| |
petite_machine Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke lige hvor meget plads du har i den HTPC, men jeg ville vælge 2 250gb Western Digital Raid Edition og så sætte dem i RAID. Så får du en samlet 500GB, men hurtigere.
Dette kører jeg med pt. som lager, og det larmer ikke. __________________ essential.dk
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
petsch skrev:
Specielt i en HTPC, hvor de jo gerne skulle være støjfrie inde i stuen. Her er modellerne, som jeg kigger på: WD: WD5000KS Samsung: HD501LJ 500 GB
|
|
|
Jeg ville tage ét stk. 500Gb WD i RE2 udgaven. Det er en server spec'et disk og den siger ikke ret meget. Husk at mange diske har en parameter man kan sætte i software så støjen bliver lavere på bekostning af lidt ydelse, det vil jeg klart anbefale til enhver HTPC.
Glem alt om at sætte to diske i RAID, der er ikke brug for den højere hastighed i en HTPC og to diske larmer mere end én.
Hilsen Johnny JJAZ __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige gyldigt hvad du gør så køb WD. De larmer slet ikke, kan faktisk ikke høres... men jeg ville også anbefalde 2x250 i raid 0, det kører bare, kører også selv med det i mit system til lager
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Karlshoj Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan også kun anbefale 2 x WDC RE i RAID0.
Så kan der overføres data over 1gbit med en fornuftig hastighed
|
| Til top |
|
| |
fez_dk Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karlshoj skrev:
Kan også kun anbefale 2 x WDC RE i RAID0.
Så kan der overføres data over 1gbit med en fornuftig hastighed |
|
|
Hvad er det lige i bruger jeres HTPC'er til, hvor i har brug for sådan en hastighed?
Jeg vil også tilslutte mig at hellere nøjes med en enkelt disk udelukkende pga. støjen.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg undrer mig også.. Hverken film, spil eller musik kræver så hurtige diske..
Min HTPC har en enkelt ældre langsom 80Gb disk og så streamer den film fra serveren ude i køkkenet, det virker fint..
Hilsen Johnny JJAZ
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nææ men hurtig opstart... 2 mins for udpakning af DVD´er. Hurtig brændning. Hurtig encoding af film osv. Så der er mange ting som det e rgodt for. Men hvis man ikke gøre meget i det, så er det vel ikke særlig vigtigt. Men en ting er ganske vist. Og det er at WD larmer ikke. ikke nogen af dem jeg har larmer, kun min segate
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
pekr Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bruger 2 harddiske mere strøm en en, til en arbejdsstation, ja masser af raid,, men ikke i en htpc.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor ikke i en HTPC? Kan ikke se nogle ulemper ved at 2*250 i raid0 end en 500gb?
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
tfunder Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae, eneste grund jeg kan se til at køre RAID er hvis man vil køre RAID 1.
Ellers er 2 x diske jo lig med 2 x varme, 2 x strøm og 2 x støj ??
RAID gir' jo også det lille problem, at hvis du kører fra en integreret
controller (altså fra bundkortet) og bundkortet står af, så kan du i de
fleste tilfælde ikke genskabe dit array, og data er tabt (spørg mig
ikke hvordan jeg ved det  )
Derfor kører jeg kun på eksterne RAID controllere...jo, jeg bruger RAID men kun i min 'arbejds' pc.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tfunder skrev:
RAID gir' jo også det lille problem, at hvis du kører fra en integreret
controller (altså fra bundkortet) og bundkortet står af, så kan du i de
fleste tilfælde ikke genskabe dit array, og data er tabt (spørg mig
ikke hvordan jeg ved det )
Derfor kører jeg kun på eksterne RAID controllere...jo, jeg bruger RAID men kun i min 'arbejds' pc.
|
|
|
Jeg har en kedelig nyhed: Samme problem kan gøre sig gældende med ekterne RAID controllere. Af samme årsag kører jeg kun software raid (RAID1/RAID5), da det er for dyrt at have en ekstra controller liggende.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mener er at hvis han skal have en 500gb disk og køber 2x250. Hvorfor så ikke køre i raid0? Jeg har lige haft et bundkort der stod af. diskene kører dog stadig upåklageligt med samme array  Så ved ikke om du bare har været uheldig.
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Kan ikke se nogle ulemper ved at 2*250 i raid0 end en 500gb?
|
|
|
Ja, mange flere end fordele: Fordele: - Højere transfer rate. Uændret:
- Søgetid
Ulemper: - Større elforbrug - Større varmeudvikling => kortere levetid for diskene, hvis du ikke får varmen ud. - Mere støj fra harddiske - Flere kabler i kabinet => turbolens => mere støj - Dobbelt sandsynlighed for at miste alle data ved diskcrash (alle data mistes hvis den ene disk crasher). - Sandsynlighed for at miste alle data ved controllerfejl. Dør den ene kanal under en skrivning, kommer diskene ud af sync.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
AkilleuZ skrev:
Kan ikke se nogle ulemper ved at 2*250 i raid0 end en 500gb?
|
|
|
Ja, mange flere end fordele:
Fordele: - Højere transfer rate.
Uændret:
- Søgetid
Ulemper: - Større elforbrug - Større varmeudvikling => kortere levetid for diskene, hvis du ikke får varmen ud. - Mere støj fra harddiske - Flere kabler i kabinet => turbolens => mere støj - Dobbelt sandsynlighed for at miste alle data ved diskcrash (alle data mistes hvis den ene disk crasher). - Sandsynlighed for at miste alle data ved controllerfejl. Dør den ene kanal under en skrivning, kommer diskene ud af sync.
|
|
|
Jeg er ikke enig i ovenstående. Men lad det nu ligge, det bliver bare ordkløveri i sidste ende. Men for mig er ovenstående ikke et problem, eftersom jeg har tænkt på varme osv. men for andre med dårlig luft gennemstrømning i deres kabinet, kan jeg godt se det. Så lad os mødes på midten  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Jeg er ikke enig i ovenstående. ... Så lad os mødes på midten
|
|
|
Det er tåbeligt at have holdning til fysik og matematik. Men du skal være hjertelig velkommen til ikke at følge mine anvisninger. Jeg håber for din egen skyld, at du tager backup regelmæssigt, da du sandsynligvis får brug for den.
|
| Til top |
|
| |
marrix Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i sshd's punkter mht. fordele / ulemper. Specielt problemet ved RAID 0 at alle data er væk hvis den ene disk står af. Så hellere RAID-5 som måske ikke er lige så hurtigt, men giver sikkerhed og god kapacitet.
Men det ER iøvrigt muligt at genskabe data fra diske der har siddet i RAID og hvor man ikke har controlleren mere eller den er gået i stykker. Jeg har gjort det flere gange både med onboard, promise, 3Ware osv. controllere.
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det strøm som den bruger mere er så lidt, at det ikke er til at regne med. varme afgivelsen vil selvfølgelig være der, men den er meget nemt at slippe af med. jeg har 1TB og min system temp ligger på 28 grader. Det må siges at være fint. Hvis jeg havde 1x500gb i stedet for 2x250gb og den på 500 gik ned,så var dataerne også tabt. Men data kan jo godt reddes det kræver bare lidt arbejde. Jeg tager altid backup af billeder og dukumenter på skive. jeg kan heller ikke se nogen grund til at skulle tage backup af film etc. på sine diske. De DVD´er der ligger på min HTPC har jeg aligevel på skive, så hvis de går tabt så ryger de ind igen  om du har en disk der støjer med 12db eller 3 diske der støjer med 12db, det er sådanset lige meget, du vil ikke kunne høre om der va 1 eller 3.
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Qvist Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Det strøm som den bruger mere er så lidt, at det ikke er til at regne med.
varme afgivelsen vil selvfølgelig være der, men den er meget nemt at slippe af med. jeg har 1TB og min system temp ligger på 28 grader. Det må siges at være fint.
Hvis jeg havde 1x500gb i stedet for 2x250gb og den på 500 gik ned,så var dataerne også tabt.
Men data kan jo godt reddes det kræver bare lidt arbejde.
Jeg tager altid backup af billeder og dukumenter på skive.
jeg kan heller ikke se nogen grund til at skulle tage backup af film etc. på sine diske. De DVD´er der ligger på min HTPC har jeg aligevel på skive, så hvis de går tabt så ryger de ind igen
om du har en disk der støjer med 12db eller 3 diske der støjer med 12db, det er sådanset lige meget, du vil ikke kunne høre om der va 1 eller 3.
|
|
|
Der tager du desværre lidt fejl. For det første støjer en harddisk typisk 20-26 dB og støjniveauet stiger med ca. 3 dB for hver disk du tilføjer.
Mvh Lars
|
| Til top |
|
| |