Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HFX mini uden billede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 December 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lidt problemer med min HFX mini som jeg lige har samlet. Når jeg tænder for media centeret så kommer der ingen billede på skærmen, ikke engang en alm. opstartstekst og så i det mindste en fejlmelding, bare sort skærm.

Det er i hvert fald ikke strømforsyningen, da der er konstant lys i lampen på motherboardet, samt jeg kan høre at min harddisk starter op, DVD-drevet kører også. Jeg har sat min PC-skærm til grafikkortet i media centeret via DVI stikket og jeg har husket at koble det 4-pins 12 volt strømstik til motherboardet, men kan ikke umiddelbart se om der er noget jeg mangler at koble til??

Håber at der er nogen som kan hjælpe.

(Det er et Asus P5W DH Deluxe motherboard samt et ASUS 7600GT grafikkort)

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ved desværre ikke så meget om computere, men kan huske at på min, skulle der fjernes nogle jumpers på motherboardet og det skulle sættes op i BIOS inden det virkede.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Mit problem er bare at jeg ikke engang kommer til at se bios'en, da skærmen bare er sort, men jeg vil prøve at se efter om der er nogle jumpers der mangler at blive flyttet...

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Men kan du ikke sætte skærmen til motherboardets udgang?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Har motherbaordet indbygget grafik, som kunne prøves som alternativ?

Evt. sætte et andet grafik-kort i...

Har motherboardet noget lys(dioder) eller lyd som indikator for hvad der rent faktisk sker?

kpach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Sendt: 30 December 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft det samme problem med strømforsyningen til HFX mini, fået den bytte to gange. Så selv om lys dioden lyser er det ikke sikert at der er strøm nok. Prøv med en anden strømforsyning. Jeg bruger iøvrigt det samme motherboard

Hvilken type strømforsynuing er det du bruger den store eller den lille. Den lille brændt sammen efter et par dage og den store holdt ca. 4 timer. Har nu fået den store byttet og den virker stadig.

Mvh. Anders 

Til top Vis kpach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kpach

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ja mit motherboard har desværre ingen onboard grafikkort og mit grafikkort der sidder i min anden computer, det er selvfølgelig et AGP kort som ikke passer deri. Den diode der sidder på motherboardet lyser bare konstant, så der er ikke meget at hente dér.

Det er sådan et motherboard som det her, jeg har i: http://www.asus.com.tw/products4.aspx?modelmenu=2&model= 1198&l1=3&l2=11&l3=248

Der står godt nok noget med at bios'en skal være opdateret til en Core 2 duo processor, men fik at vide fra der hvor jeg købte kortet, at det ikke længere skulle være et problem...

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

kpach skrev:

Jeg har selv haft det samme problem med strømforsyningen til HFX mini, fået den bytte to gange. Så selv om lys dioden lyser er det ikke sikert at der er strøm nok. Prøv med en anden strømforsyning. Jeg bruger iøvrigt det samme motherboard

Hvilken type strømforsynuing er det du bruger den store eller den lille. Den lille brændt sammen efter et par dage og den store holdt ca. 4 timer. Har nu fået den store byttet og den virker stadig.

Mvh. Anders 

Jeg bruger den store strømforsyning, men hvordan kan man se om der er noget galt med den? Den lugtede godt nok sådan lidt "fresh" da jeg tændte for den, men regnede bare med at det var fordi at det var første gang den kørte...

kpach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Sendt: 30 December 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Som sagt min gjorde præcis det samme. Jeg prøvede at måle på den externe del og den virkede som den skulle. Men det interne print kort var åbenbart defekt. Det interne kort skal fordele til henholdsvis 12 v, 5 v osv. tror det er her der er et problem. Dioden på mit bundkort lyste også som den skulle, men kunne heller ikke komme ind i bios. Hvis du har en anden pc så prøv med den strømforsyning start evt. med kun at tilslutte strøm til bundkortet og se om du kan komme ind i bios.

Mvh. Anders

Til top Vis kpach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kpach

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Ja god idé, det vil jeg lige prøve, lyder godt nok som om at Mcubed har lidt problemer med deres strømforsyninger...

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været i gang med en anden strømforsyning. Jeg tog min 400 watts strømforsyning inde fra min anden PC, men resultatet var desværre det samme. Så jeg tror desværre ikke at det var Mcubed strømforsyningen der var problemet. Jeg skriver desværre, for nu havde jeg lige håbet på at det var dér problemet lå, men det var det ikke.
Hvis der ikke er andre der kan komme på nogle idéer om hvad der kan være galt, så må jeg jo desværre nødt til at pille bundkortet ud igen og så sende det ind til rep. og så håbe på at det var dér at fejlen ligger. Tror dog desværre at det ikke er fordi at den har en for gammel bios, da det er et stykke tid siden de problemer har været

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hvis der er VGA indgang på grafikkortet kan du prøve et VGA kabel i stedet... bare for at udelukke det ikke har noget med DVI indgang/kabel.

Det ville være helt optimalt hvis du kunne låne et grafikkort et eller andet sted for også at udelukke at det ikke er grafikkortet der er defekt.

Edit: Når du nu tester det så prøv kun at tilslutte det absolute nødvendige, altså RAM, CPU og grafikkort.

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

jeg har haft mange problemer med forskellige elementer i en pc og har også oplevet netop det du oplever - med forskellige årsager. Grafik-kortet er absolut en mulighed; jeg ved det lyder dumt men jeg havde engang samme problem og det var simpelt nok en opsætning i bios omkring grafikkortets interface (man kunne vælge pci eller agp). Det kan også være ram-timing i bios - min computer var sat op til mit gamle hyper-x ram og da jeg skiftede til ny geil ram så gjorde den det din gør pga timing opsætningen (end ikke default kunne den køre med).

Prøv at sætte den interne speaker til - den bruges ofte af motherboardet til at kommunikere om det kører eller ej (bip en eller flere gange og korte/lange bip osv.). En anden god ting er også at teste de enkelte dele i en anden maskine hvis du har mulighed for det - bare for at konstatere at de virker.

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Der er både et s-vhs stik, hdmi og dvi stik på grafikkortet og nu har jeg prøvet dem alle, der er stadig sort skærm. Det der undrer mig, er bare at jeg ikke engang får bare en opstartsskærm og så en fejlmeddelelse, det er som om at den slet ikke kommer igang. Den kan vel ikke komme til at starte i sådan en dvale også selvom at harddisken er tom og det er første gang den kører???

Jeg var inde på ASUS' support side og der var sådan en standard besked med at hvis man ikke fik billede når man lige startede op, så skulle man tjekke RAM'ene og så selve CPU om det var sat rigtigt i, men det kan kun sidde på én måde og hvis CPU'en ikke fik køling nok, så ville den vel starte op med billede på alligevel og så lukke ned derefter.

Mht. interne speaker så har jeg tænkt lige på det om jeg kunne koble mit andet kabinet til for der er jo ingen speaker i det her kabinet.

Jeg må også prøve at låne et grafikkort af én af mine kammerater og så se om det er dér fejlen ligger...

Clorius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om du er desværre er kommet til at begå den samme fejl som så mange før dig ved montering af gfx i et hfx kabinet.

GPU kernen er lige så skrøbelig som en gammel socket A cpu. Dvs der ryger et hjørne af kernen ved den mindste uligevægt. Men det vil du selvfølgelig opdage ved test med et nyt gfx.

I øvrigt vil jeg lige gøre opmærksom på at et hfx mini ikke kan køle et 7600gt tilfredstillende ned. Specielt fordi det ofte bliver nødvendigt at køle nordbroen ned hvis man belaster den over længere tid.

Jeg vil faktisk vove den påstand at dit setup aldrig kommer til at overleve 24 timer i en 3dmark test.

Til top Vis Clorius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clorius

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke lige fået fat i et andet grafikkort endnu, men jeg håber da ikke du har ret  Ifølge nogle andre brugere inde på HFX's forum der har de også kørt med et 7600GT med Borg HGC køleren, så håber også at jeg kan få det til at køre...

Clorius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens køre, men ikke tåle belastning. Det er ikke nødvendigvis noget problem ved et par timers brug eller f.eks idle. Men en 2 timers HD-DVD komprimeret med VC1 hvor cpu load ligger på  80-90% dræber næsten min hfx classic og den kan altså tåle noget mere end min mini! Det er faktisk ikke grafikkortet der bliver for varmt, det kan tåle en del, men det er med til at skabe yderligere varme omkring cpu og nordbro og de siger desværre stop på et tidspunkt.

Taler af erfaring med hensyn til gpu´en. Dog er det ikke være end at man kan montere den orginale køler og retunere kortet som defekt hvis man har samvitigheden til det, det er der ikke nogen der opdager for kortet er tilbage i kina.

Til top Vis Clorius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clorius

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg aner ikke om det kan være det, da du ikke rigtig giver info om andet hardware, men kan huske jeg havde akkurat samme problem da jeg opgraderede min gamle stationære. Hvis du har to ramblokke i, der kører dual channel, må de ikke sidde lige ved siden af hinanden, da de så lige netop ikke kan udnytte dual channel. og det resulterer simpelthen bare i sort skærm uden advarselstoner. Hold kæft hvor var jeg ved at gå i panik dengang, for det er nemlig samme resultat hvis man knækker kernen på cpu'en. Var sq ved at skide i bukserne.

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Nagash skrev:
Jeg aner ikke om det kan være det, da du ikke rigtig giver info om andet hardware, men kan huske jeg havde akkurat samme problem da jeg opgraderede min gamle stationære. Hvis du har to ramblokke i, der kører dual channel, må de ikke sidde lige ved siden af hinanden, da de så lige netop ikke kan udnytte dual channel. og det resulterer simpelthen bare i sort skærm uden advarselstoner. Hold kæft hvor var jeg ved at gå i panik dengang, for det er nemlig samme resultat hvis man knækker kernen på cpu'en. Var sq ved at skide i bukserne.

Ja det har jeg også tænkt på, for jeg kører med 2 x 1 gb. blokke i dual channel, men jeg har testet media centeret bare med en enkelt blok og det gav det samme resultat. Jeg har nu sat de to blokke i de orange slots som ifølge manualen skulle være rigtigt hvis man kører med dual channel ram.

Jeg har nu fået sat en pc-speaker til så jeg kan høre evt. fejlbip's men jeg ved bare ikke helt hvad det betyder. Når man tænder media centeret så går der lidt så siger den: "biiiiiiip, bip, bip, bip" så går der fem sekunder og så siger den "bip". Jeg ved ikke om det er noget der siger nogen noget???

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige hvad det betyder, men du burde kunne finde det under troubleshooting i manualen til bundkortet. Ellers er der også producentens hjemme side..

Det ville være lidt nemmere hvis du kunne opgive listen på dit hardware?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes