| Forfatter |
|
madduke Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg har endnu ikke fået investeret i fladskærm (der jo høre til enhver HTPC!) – men køre med TV-Out på mit i øvrigt udmærkede Sharp CRT!
Jeg er dog løbet hovedet imod muren i forhold til at prøve kræfter med Vista – her kan jeg kun få et sort/hvidt signal - og det er alligevel at gå for meget på kompromis ;-)
Jeg har et Asus GF6600 ”Extreme N6600TOP SILENT/TD/256M” kort (jeg er vild med at køleblokken er bagpå!) som jeg forbinder til tv'et med et S-Video kabel.
I XP er det i og for sig også et problem, her er signalet også sort/hvid – vel og mærke indtil man ”tvinger” driveren til at ’sende’ som composite og ikke S-Video. Det på trods af at det faktisk er et S-Video kabel jeg forbinder med – men da der kommer farve på er det ok med mig! ’Auto’ resulterer logisk nok også i sort/hvid – den ser jo sikkert helt rigtigt at det ER S-Video og vælger derfor dette format!
Problemet i Vista (med vista drivere) er så, at – udover at Nvidia nu gennemtvinger deres nye (elendige) kontrol-interface – har de også fjernet valgmuligheden ’composite signal’. Den står bare på ’Auto’ (= S-Video = sort/hvid)!
Er der nogen der har samme eller ligne problem (og gerne også en løsning!) Jeg forestiller mig at man måske kan lave noget i ’registry’ der evt. åbner op for flere valgmuligheder i kontrolpanelet (evt. det ’klassiske’) eller som simpelthen bare sætter output til at være ’composite’!
P.S. Det mærkelige er at de ASUS ”tv-out/(in!) adaptere” jeg efterhånden har nogle stykker af, ikke passer til kortet – det er et ’almindeligt’ S-Video ud stik (ikke med nær så mange ben(huller) som adapterne kræver), men der står på deres hjemmeside siger de at der fulgte en adapter med!!! – Det har jo som sagt også virket fint i XP bare med et alm. S-Video kabel!?!
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
avsh Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har TV-et rent faktisk s-video i det scartstik, der anvendes?
__________________ DVBViewer DVB-S og DVB-T (technotrend budget)
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
søg efter colorfix så vil du finde svar
__________________ keep focus
|
| Til top |
|
| |
madduke Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
TV'et har et S-Video stik (altså et 4 pin mini-DIN) - det er det samme jeg finder på grafikkortet!
Jeg forbinder almindeligvis (i XP) gennem et converter til Scart, idet jeg så har det hele gemt på bagsiden af tv-et. I Vista har jeg (efter det førnævnte mislykkedes) sat stikket om på fronten i det rigtige S-Video-in.
På de to VIVO adaptere jeg har liggende (som nok er til andre kort, da jeg ikke mindes noget med video-in på nærværende kort) er der "Mini-DIN 9"-stik, og på det "combo-stik" jeg har der splittes op i to, er det i "output enden" et (gult) phono og et S-Video, men i input er der et Mini-DIN 6. Endelig fant jeg også i min 'store kabel-kasse' et lille "Mini-DIN 7->Phono"-stik, men det er ikke et 'alm.' Mini-Din-7, efter at goolge lidt finder jeg ud af at det er et "Mini DIN-7 S-Video", men ingen af disse kan jo bruges med kortet :-( (Mini-DIN: http://en.wikipedia.org/wiki/Mini-DIN)
Hvis jeg skulle bruge composite (som Asus siger at man kan), forestiller jeg mig et "(4-pins) S-Video->Phono"-stik!
Ift. 'Colorfix' virker prisen jo overkommelige, så når jeg alligvel er igang (og ikke mindst skal betale fragt!) tænker jeg at bestille både "S-Video->Phono" og "S-Video->S-Video" - har du nogen erfaringer selve stikket, eller har du bare hørt om det?
Er det ikke 'ønsk-værdigt' at holde signalet i "S-Video" ?
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader ikke til at dit tv kan vise farver når du kører via s-video, så jeg tro uanset hvilket kabel du bruger kommer du ikke udenom colorfix -
__________________ keep focus
|
| Til top |
|
| |
Peter_MS Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring med dette er at det skyldes at TV-kortet tror det er et NTSC signal og ikke PAL, den skal outputte. Det er i hvert fald tilfældet med ATIs drivere til både XP og Vista, hvor billedet bliver sort/hvid, hvis man ikke vælger PAL i kontrolpanelet. Hvornår Nvidia så fixer deres driver, så den har disse valgmuligheder er svært at sige, men man kunne jo håbe at de udgiver en ny ikke-beta version i forbindelse med den officielle lancering i næste uge. __________________ Program Manager hos Microsoft
|
| Til top |
|
| |
madduke Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, jeg må sige at det ikke er en beta version af Vista jeg køre med, så det skulle ikke være problemet - tror ikke at der kommer specielle drivere til den danske release!
Man har lov til at vælge om man vil have det som et PAL/NTSC signal (herunder et hav af varianter) - men det gør ingen forskel! Det er sådanset det samme som i XP, her var det valget mellem composite og S-Video der gjorde forskellen, men det valg er jo bare fjernet!
Jeg har skam også bestil colorfix (samt et 'high-end' S-Video kabel -nu man var i gang!)
/MadDuke, der glæder sig til der kommer penge tilbage i skat, så der kan købes et fladskærms-tv!
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dit TV understøtter IKKE S-VHS !
Det er et helt almindeligt problem. Du skal bruge en colorfix adapter som io hardware laver hvis XP driver laver i software. Da du ikke kan bestemme at den skal køre composit i Vista drivere, så køre du pr defination med S-VHS.
Men jo, hvis dit TV kunne tage det, så er S-VHS bedre kavlitet end composit. Men du tjener ikke noget ved at trække composit signal gennem et S-VHS kabel (composit video kabel er måske endda bedre til lange træk). Ultimativt bedste kvalitet ville du dog få med en VGA->RGBs konverter. De kan købes fra 500 og op af (om det kan betale sig, afhænger vel af, hvornår du regner med at få råd til den fladskærm).
|
| Til top |
|
| |
madduke Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - jeg har som sagt bestil colorfix!
Men det virker da volsomt mystisk at man bruger penge på at laver et stik, der så ikke understøttes! - har fundet manualen på nettet her tales bl.a Om "S-Video (HI8)". HI8 er vist noget sony brugte til nogle camcorders - korrekt?
Desuden hævder maualen at det Scart stik der ikke er RGB understøtter S-Video!?!
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du så tjekket at det faktisk er det SCART stik du bruger? :)
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
madduke skrev:
Ok - jeg har som sagt bestil colorfix!
Men det virker da volsomt mystisk at man bruger penge på at laver et stik, der så ikke understøttes! - har fundet manualen på nettet her tales bl.a Om "S-Video (HI8)". HI8 er vist noget sony brugte til nogle camcorders - korrekt?
Desuden hævder maualen at det Scart stik der ikke er RGB understøtter S-Video!?!
/MadDuke |
|
|
Colorfix, kan fåes for 20kr. i diverse elektronik butikker, så det kan nok ikke betale sig at bestille  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
LeGuin Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er som regel flere scart stik på et tv. Sørg for at vælge et der understøtter S-vid. Og sørg for at slå s-vid til i tv'ets menu. Sørg også for at din grafik driver er sat til at outputte PAL signal...
Du bør ikke have brug for en converter __________________ JVC PD35D30 Plasma
Sony STR-DB 790 reciever
HTPC: Core 2 Duo E6600 4Gb Ram, 1.2 tB HD, Technotrend 1500 budget, ATI radeon 1600XT silent, AudioTrak Progidy 7.1 LT, Dign 3 case
Windows XP MCE 2005
|
| Til top |
|
| |
madduke Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt (I XP hvor den stod til 'composite') har jeg ikke haft brugt det Scart-stik der understøttede S-Video. Dette stik forsøgte jeg mig også med både i Vista og XP - samt at jeg, da det ikke lykkedes, også prøvede med det andet scart stik (der ifølge manualen skulle understøtte S-Video) - Dette virkede som bekendt heller ikke.
Som sagt har jeg nu sat S-Video kablet direkte i TV'et 4 pin mini-DIN stik (med navnet S-Video-in), men dette virker heller ikke med mindre driveren står på 'composite'!
- Ud over at jeg som standard har haft sat driveren til G/Pal, har jeg teste samtlige andre indstillinger igennem med S-Video (også NTSC) men ingen af dem gav farve. Da jeg gjorde det med composite var der derimod et par indstillinger der gav sort/hvid - formodentligt NTSC! (husker jeg ikke længere!)
Jeg har, som tidligere nævnt, bestilt colorfix i går (forsendelse var 27 kr - og jeg følte mig doven!) Når de kommer i dag eller i morgen skal jeg nok poste mine resultater så andre kan få glæde af dem!
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
NightHaunter Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey - åbner lige denne tråd igen, da jeg også har problemer. Lykkedes det med colorfix?
|
| Til top |
|
| |
madduke Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det lykkes for mig Grafikkort -> colorfix -> SVHS -> (SVHS->SCART converter*) -> TV
*Converter fra SVHS -> SCART er ikke nødvendig for mig, men det ser pænest ud da SVHS stikket sidder foran på TV (og ikke er 'ægte' SVHS)
p.s. jeg bruger ikke dette setup længere da jeg har købt et LCD
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
NightHaunter Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedest - så er det nok bare sådan en jeg skal have fat i :) Tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |