Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC til BlueRay og HD-dvd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
H_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 August 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

kunne godt tænke mig en HTPC der kan bruges til både BlueRay, HD-dvd og måske TV, men hvor meget vil sådan et system koste ca.? det skal ikke være det dyreste men bare kunne køre godt

Er der en der vil hjælpe en nybegynder på dette område med lidt råd om hvad jeg skal vælge og gerne hvorfor

Mvh. H_DK

Til top Vis H_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af H_DK

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Ja, spændende!

Hvis du nu valgte en AMD løsning med et G690 chipset og x1250 grafik på et bundkort, det kunne jo være et ASUS M2A-VM HDMI eller måske et MSI K9AGM2. Det koster nok 450kr for et sådant.

Så kunne du jo købe en AMD x2 4800+ til 663kr (som jeg så i dag) og så 2 stænger RAM (DDR2 667mzh) for at køre dual channel. De koster 600kr. Og en harddisk, skal vi sige en 250 til 450kr (sata) og en brænder til 250kr.

Kabinet? hvad med et HTPC kabinet fra ANTEC med strømforsyning til måske 1200. Kan også fås for 650 kr uden display, som alligevel laver knuder. Og der er strømforsyning.

Nå og det blev:

Kabinet      650
bundkort    450
CPU          663
harddisk    450
Ram          600
dvd drev    250
----------------------
                3063 Kr       

3063? Der må være noget jeg har glemt?

Måske skulle du lige læse dette: LINK

Jamen det er til de der ikke rigtig tror på at man kan lave en sådan løsning. Man skulle kunne, ikke? Der er kommet en bios update til ASUS, MSI skulle levere i september.

Jamen du skulle jo bruge HD-DVD og Blu-Ray, hvad med et drev? Ja, udvalget er ikke så stort endnu i HD-DVD og Blu-Ray, men du kan jo checke det ud.  De er heller ikke billige, men hvis man nu venter  skulle man lige kunne klemmes et sådan ind i prisen.

Nå ja TV kort - ja, det afhænger af hvilket og til hvad. Analog eller digital.

Man kan godt blive klogere af at checke min hjemmeside, hvis man sådan er lidt på bar bund.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Artiklen her på AVSForum beskriver meget grundigt, hvad der skal til for at afspille HD-materiale på en PC:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=710828&p age=1&pp=30

En anden ting er så selve drevene - de er stadig forholdsvis dyre.
HD-DVD-drev koster fra 1500,- og op og BR er endnu dyrere.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

BD-R drev får du fra knap 3000,-

Men så har du foruden et yderst kapabelt back-up system (25gb på skive... og udsigt til meget mere i fremtiden)

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 August 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Pioneer har lavet en CD/DVD-brænder kombineret med BD-ROM (som altså kan afspille, men ikke brænde BD-skiver, hvilket jo er fint til en HTPC) som koster ca. 1600,-.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 August 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har Pioneer's læse drev BDC-202 herhjemme, det er glimrende.

Pt. skal det dog købes i Tyskland for omkring €210 plus fragt.

Jeg kan ikke tilslutte mig Ken_T - du skal kigge efter et grafikkort med accelleration for HD, dvs. et GeForce 8500GT, 8600GT eller et ATI 2400Pro, eller 2600PRO.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg kan ikke tilslutte mig Ken_T - du skal kigge efter et grafikkort med accelleration for HD, dvs. et GeForce 8500GT, 8600GT eller et ATI 2400Pro, eller 2600PRO.

Jeg har blot lavet et hurtigt overslag, ikke noget virkeligt seriøst og detallieret, selv om det ville virke. Der mangler jo også software og Blu-ray eller HD-DVD drev. Man kan altid skitsere et forslag nærmere senere. Det er måden spørgsmålet først stille på jeg tager stilling til.

Faktisk siger AMD at en x2 4600+ og et motherboard med G690 chipset og x1250 vil kunne bruges ved blu-ray og HD-DVD. Og at der er hardware acceleration  på x1250 for h264 og andre brugte codec.

Det er godt at tænke på at en E6600 (core 2 duo) eller tilsvarende, helt alene er nok til blu-ray uden hardware acceleration. Derfor kan selv en mindre hjælp fra et grafikkort være tilstrækkelig. Mange overdriver behovet.

Og skulle det være at man alligevel ikke kan få det til at køre med en bundkortløsning, kan man stadig blot sætte et fx 2400xt eller et 8600GT kort i bundkortet og opgradere. Det har ikke kostet mere af den grund i forhold til en sådan løsning fra start.

Nu er det desværre stadig sådan, at der ikke tilstrækkelig med driver understøttelse for alle de grafikkort der kunne komme i betragtning, så som 2400xt og 8500GT og at man nok mindst skal have et 8600GT eller måske et 2600XT for tiden. Men det kommer nok.

Der er heller ikke et hav af software afspillere for afvikling og med understøttelse for den hardwareunderstøttelse der er på sådanne grafikkort, faktisk kun et program for nuværende der virker.

Det kunne være meget interessant at høre nærmere om dit drev og brugen af det. Hvad bruger du af software. Og har du prøvet krypterede plader? Og du har et grafikkort med HDCP? Hvilken CPU? 

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med PowerDVD, og med mit eget My Movies ovenpå.

http://www.mymovies.name/documentation/hd-dvd-and-blu-ray.as px

Jeg benytter et ATI 2400Pro grafikkort - havde tidligere et Nvidia 8500GT, men var træt af deres Vista driveres kvalitet, eller mangel på samme.

Grafikkortet har HDCP, men jeg benytter det ikke - kører AnyDVD HD i baggrunden for at undgå at skulle skifte rundt på skærmopløsning, da jeg kører dualscreen med projektor og tv.

Når AnyDVD HD kører, så er der heller ikke regionskodebeskyttelse på diskene - kører den ikke, og du enten benytter en disk fra en forkert region, eller et ikke-HDCP display, så stopper PowerDVD bare afspilningen efter en 2-3 sekunder.

Bemærk også at det ifølge dansk lov ikke er ulovligt at benytte AnyDVD til at fjerne regionskodebeskyttelse eller HDCP beskyttelse - det er ulovligt at tage en kopi af disken, men ikke at omgåes sikkerhed lavet til at forhindre afspilning.

Mvh

Brian

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 August 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg kan ikke tilslutte mig Ken_T - du skal kigge efter et grafikkort med accelleration for HD, dvs. et

Midt-Data skriver på deres hjemmeside at drevet kan skaffes til d. 27. (altså på mandag). De tager 1699,- for det.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Så er det helt sikkert nemmere end at hente det i tyskland ;-)

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Men alt i alt, så koster de to drev man skal bruge sammenlagt lige omkring 3.000 kr. (lidt over).

En rimelig god Media Center PC burde kunne stykkes sammen for yderligere 4.000, så til ca. 7.000 kr., så er du kørende med både Blu-ray og HD-DVD.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 30 August 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har alt til en pc der skal kunne køre HD og vista, jeg vil også gerne gøre brug af FFDshow, men jeg mangler, bundkort og CPU.

Er der nogen der kan komme med nogle konkrete bud på hvilke 2 ting jeg skal vælge?
Det enste krav jeg har er at det har SPDIF for passtrough, og at det vil virke i Vista. En sidste ting er at det ikke må være MicroATX

Det sm det skal bruges til er udelukkende film, både DVD og HD.

jeg vil som så mange andre helst ikke betale for mere end højst nødvendigt, så derfor må det gerne holdes billigt, men det skal som sagt kunne klare Vista, FFDShow HD flyedende.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 30 August 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

I følge denne test skulle et AMD 690G chipset godt kunne afspille HD i 1080p med en AMD BE2350 (2,1ghz 45w)

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Sendt: 30 August 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Efter læsning på LINK er jeg kommet frem til følgende HW:
  • Kingston ValueRAM 2x 1GB 667MHz
  • Sapphire RADEON HD 2400PRO 256 MB
  • Pentium Dual Core E2180 2 GHz - som evt. skal clockes
Jeg er dog stadig meget i tvivl om bundkort, ved ikke helt hvad jeg skal vælge af bundkort men er lidt lun på dette: GigaByte 965P-DS3, P965 men det koster ca 850 kr, og ville gerne se om jeg kunne finde noget lign, billigere, ellers må jeg jo punge ud

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 30 August 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

DenUkendteFisk skrev:
I følge denne test skulle et AMD 690G chipset godt kunne afspille HD i 1080p med en AMD BE2350 (2,1ghz 45w)

Jeg vil nok passe på med at konkludere, at den kan afspille HD-DVD & Blu-Ray ud fra den test. Den er ikke testet med VC1 og desuden er der ikke brugt en særligt høj bitrate på h264 1080p testen.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

sjyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 September 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Mvh

Brian

hvor købte du dit  BDC-202 drev og hvor lang leveringstid var der på drevet

abj_eskimo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 September 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har samlet en pc med det omtalte 690G chipset...

Dertil en AMD 64X2 4000+ og 1GB ram...

HD materiale bliver afspillet uden problemer (både 720p og 1080p)... Har dog hverken testet med hd-dvd eller blu-ray men kun med det såkaldte WMW hd dvd (eller hvad det nu hedder det windows kører over deres media player..).  
Til top Vis abj_eskimo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abj_eskimo

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 03 September 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Har lige fundet denne artikel, som beskrive hvilke cpu'er der skal til for at kunne afspille de forskellige film i de forskellige codecs.
Så det tyder da ganske meget på at dette chipset kan afspille HD-DVD og Blue-Ray film

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 03 September 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

DenUkendteFisk skrev:
Har lige fundet denne artikel, som beskrive hvilke cpu'er der skal til for at kunne afspille de forskellige film i de forskellige codecs.
Så det tyder da ganske meget på at dette chipset kan afspille HD-DVD og Blue-Ray film

Ja, men ikke med den AMD BE2350 CPU brugt i den anden artikel/test.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Til alle de motherboards der bruger G690 chipset kommer der en bios update der muliggør hardware acceleration selv af H264. Der er kommet en sådan til ASUS boardet (M2A-VM HDMI) og der skulle dukke en op til MSI (K9AGM2-FIH) i denne måned. Andre følger efter. Selv om det måske ikke er den helt store hjælp som fx et ATI 2600XT, vil det muliggøre HD-DVD og Blu-Ray.

Der skal som minimum anvendes en x2 4600+ hvis det er en AMD cpu og en E6420 hvis det er til Core 2 Duo. Og man skal have mindst 2 stk ram (ens) som vil så køre i dual channel mode.  Hvis man har det rette motherboard til sin AMD fx en  BE2350, vil man let kunne overclocke til den rette hastighed uden besvær.

Jeg har et MSI K9AGM2-FIH og en x2 3800+, jeg kan afspille denne her uden at noget hakker. Jeg når op på 97% cpu load lige til sidst, men der er ikke tab af frames og det hakker ikke. Kan du klare den? Det er en video trailer i H264. Der siges, at kan man afspille den, kan man klare alt, ved ikke om det passer. LINK  plonkmedia

Den er på 190mb, så tænk lige over det før du starter download. Det er FDDshow, halisplitter og media player classic der skal bruges.  Media player classic først, dernæst ffdshow og så halisplitter.  Best er coreAVC 1.5 (købes) og installeres  - dernæst sættes samme op i MPC i option, external filter og find der (add) coreAVC video decoder og vælg prefer. Men prøv med ffdshows decoder, det koster ikke noget.

Min tanke er, at kan man afspille denne uden hardware acceleration, så er man tæt på, ikke? Så med den lovede hardware acceleration skulle der vel ikke være noget problem?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes