| Forfatter |
|
Djon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benytter en HTPC til DVD-film, musik og spil. Idag har jeg et ganske normalt kabel mellem lydkortets lineout og receiveren:

Kan dette overføre DTS, Dolby Digital 5.1 osv. lyd korrekt til receiveren? Idet jeg bruger PC'en til meget andet end blot film (musik og spil), er jeg ikke sikker på, at jeg kan benytte SP/DIF og den slags. Er dette korrekt? Har læst den anden tråd herinde, men kan ikke finde et svar på, om denne standard løsning kan benyttes.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kabel du har på nu overfører kun analog lyd (i 2 kanaler). Du er nødt til at skifte til enten coax digitalt eller optisk forbindelse for at få fuldt udbytte af DD/DTS. Om du så kan få musik og spil-lyd med over korrekt skal jeg ikke kunne siger (men hvis du tager signalet fra lydkortets digitale udgang så burde det virke korrekt uanset hvor lyden så iøvrigt kommer fra - tror jeg!)
/U.
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det forstår jeg ikke helt. Hvis jeg idag ser film, kommer der da fint lyd ud af baghøjttalerne. Dette burde da ikke ske, hvis receiveren kun fik en 2 kanals lyd?
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad står der så i receiverens display at de får for et signal? Der står sandsynligvis at den spiller Pro Logic eller Pro Logic II. Dette er ikke helt af samme kvalitet som et rigtigt DD/DTS-signal.
/U.
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en gammel hund af en Pro Logic receiver, så der står ikke meget 
Men overvejer en ny DTS receiver, og vil lige have lyden dertil udredet, inden jeg køber den.
Så jeg skal altså have et lydkort med en optisk eller coax udgang? Har du et billede af sådan et stik? Og gerne også kablet. Er pt. ret rookie på dette område. Lydkort som F.eks. Audigy2 har en masse udgange til subwoofer og 5 kanals lyd. Det er ikke dette jeg skal have går jeg ud fra, da det jo må være receiverens job at fordele.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan benytte et enkelt normalt phono kabel til de digitale lydsignaler. Der fås dog også specielle digitale kabler der skulle forbedre lyden. Jeg bruger selv et Trust 511 lydkort til 215 kr med coaxial digital out.
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Du kan benytte et enkelt normalt phono kabel til de digitale lydsignaler. Der fås dog også specielle digitale kabler der skulle forbedre lyden. Jeg bruger selv et Trust 511 lydkort til 215 kr med coaxial digital out. |
|
|
Så du siger, at det jeg har nu virker ok?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh nej. Du skal have digital out på dit lydkort som Guleroden også skriver. Min pointe var bare, at det ikke behøvede at være dyrt.
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligner et coax et phono? Det ved siden af DVI stikket på dette? Har nemlig også selv et sådant kort, udover det, der er onboard på mit bundkort:

Hvordan ser sådan et kabel ud i den anden ende? Har du et link? Kan de uden problemer fåes i 10 meter?
Hvad er et normalt phono kabel?
Så, nu fik jeg lige slynget alle spørgsmålene ud. Håber der kan vises tålmodighed 
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er det stik ved siden af DVI udgangen. Og kablet ligner de røde og hvide stik du har på billedet øverst. I begge ender. Men du kan nøjes med et phono stik i hver ende. Det er nok til alle kanaler.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare ikke alle kort der understøtter DTS-passthrough - der er flere kort med coax spdif udgang som ikke virker med DTS af en eller anden årsag jeg ikke kender til.
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P, understøtter dit (og mit) lydkort DTS?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg faktisk ikke. Jeg bruger kun PC'en som sekundær kilde, så den er ikke sat op til noget fancy. Du vil dog aldrig komme ud for at mangle lyd, da der jo er AC3 lyd på de fleste DTS dvd'er (hvis ikke alle?)
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 15 Februar 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv forsøgt med det omtalte Trust 511 lydkort til 215 - Dolby Digital går fint, men ikke DTS over coax/spdif??
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige modtaget mail fra Trust, som bekræfter, at Trust 511 IKKE understøtter DTS throughput 
Nogle der kender et lydkort der gør og gerne til billige penge? Har et Asus P4PE bundkort med en ekstra S/PDIF bracket. Gad vide om dette understøtter DTS?
|
| Til top |
|
| |
Munse Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gainward Hollywood@Home™ 7.1 Sound Card understøtter DTS over S/PDIF output, koster kun 349,-
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 27 Februar 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men burde man ikke kunne trækkr tre af de afbillide kabler og derved få et analogt dts eller dolby digital out, altså 5,1 analog out på de lydkort der har så mange udgange?
Eller er de så ringe at det ikke dur? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
bjarke Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 27 Februar 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Munse skrev:
|
Gainward Hollywood@Home™ 7.1 Sound Card understøtter DTS over S/PDIF output, koster kun 349,-
|
|
|
Ja, det kort ser lovende ud! Nogen der har erfaringer med det?
|
| Til top |
|
| |
blaster Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Djon skrev:
|
Ligner et coax et phono? Det ved siden af DVI stikket på dette? Har nemlig også selv et sådant kort, udover det, der er onboard på mit bundkort:

Hvordan ser sådan et kabel ud i den anden ende? Har du et link? Kan de uden problemer fåes i 10 meter?
Hvad er et normalt phono kabel?
Så, nu fik jeg lige slynget alle spørgsmålene ud. Håber der kan vises tålmodighed 
|
|
|
Ikke fordi det så meget med sagen at gøre, men der er ikke et DVI stik på et lydkort. Det har jeg ihvertfald aldrig hørt om. Hvis det er det store gule stik, så er det et MIDI interface.
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 27 Februar 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|