Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: ffdshow og pal materiale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 April 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har lige siddet og leget lidt med ffdshow sammen med TheaterTek 1.5, og efter at have ændret noget PAL værk i registreringsdatabasen har jeg også fået det til at virke, men med begrænset success syntes jeg.

Jeg startede med at installere den, og koble det til i TheaterTek, så koblede jeg "raw video" til enabled, og satte OSD på - det var det eneste. Når jeg så igen afspiller er mit 16:9 materiale pludselig blevet til 4:3 - og så står der input og ouput 720x576 hvilket jo godt nok er pal.

Hvis jeg så benytter resize til at resize til projektorens opløsning på 960x540 pixels, så bliver billedet igen 16:9, men jeg syntes ikke det er særlig kønt?

Kan det passe at det skal opføre sig sådan? Umiddelbart er dobbelt PAL opløsning på 1440x1152 for meget for maskinen (det kan være jeg skal prøve igen med min Hyper Threading CPU), men hvilken opløsning imellem 720x576 og 1440x1152 er det logisk at resize til? - projektorens opløsning, eller 1.5x PAL (1080x864 pixels)?

Er der andre end Thue som har erfaring med ffdshow, og hvilken konfiguration har I i jeres maskiner?

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 April 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke lige FDDSHOW foran mig, men angående resize, så er der noget med at du skal sætte et flueben der hvor der står noget med "Don't change aspect ratio" Så scalerer din player selv billedet.

Kører selv med resize til 1440*960 på en AMD Barton 2500+, og det er ikke noget problem, -og grafikkortet er sat til 1280*720, ud til min Z2.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Som CKN siger skal du sætte et flueben i Keep Orignial Aspect ratio. - husk iøvrigt også at benytte lanczos resize algoritmen. Du kan også prøve med chroma 1 og luma 0.5  - det gør billedet en smule skarpere uden at lave for meget ringing.

Hvis ikke din maskine vil lave 2xPAL kan du nøjes med fordoble en af siderne. Eksempelvis 1440x576.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Det vil ikke - uanset hvad jeg gør får jeg et 4:3 billede.

Jeg har forsøgt med både "Keep aspect radio" og "No aspect ratio correction".

Hvad er forskellen på lanczos og den der er standard (Bicubic)? Og hvad betyder det for CPU forbruget?

Hvilken version af ffdshow kører I med?

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Det skulle virke med No aspect ratio correction. Jeg skrev forkert da jeg skrev keep original aspect ratio.

Dit grafikkort benytter bicubic algoritmen til at resize med. Denne algoritme er dog ikke den bedse til at foretage resize, da den er mere simpel end lanczos. Lanczos benytter derfor mere cpu-kraft, men hvis ens tilgængelige cpu-kraft skal lægges nogen steder i FFDshow har resize over lanczos størst 'bang for the buck'.

Jeg har hoppet lidt frem og tilbage i mine ffdshow versioner, men benytter pt. den fra november sidste år. De varierer dog en del imellem - hvad angår CPU-forbrug og features - , så det er værd at forsøge sig med lidt forskellige.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Ahh - nu virker det med aspect ratio - det viste sig at hvis jeg downloadede en af de seneste to versioner af ffsshow var problemet væk.

Jeg havde downloaded en tidligere som jeg fandt på TheaterTek's forum at der var en der havde fået til at virke.

Lige pt. tester jeg af på den stationære computer, og næste problem er så at når jeg resizer til 1024x768 fx., så virker det, sætter jeg den til 1040 (eller alt over 1024), så får jeg sort skærm.

Det er tydeligt at TheaterTek bagved afspiller tingene, men det kommer ikke på. Men det er nok et problem med det Matrox kort som sidder i den stationære, for det mener jeg virkede på den anden maskine (dog med den gamle ffdshow version).

Men uha noget bøvl - jeg tror man skal få tingene til at virke, lave en ghost, og så aldrig pille igen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes