Forfatter |
|
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit anlæg består af følgende:
Pure Digital radio, Primare CD 30.2, Primare Preamp 30, DBX DríveRack 260 Digital Loudspeaker Management System, LabGruppen ac234 delefilter, 6 stk. LabGruppen ip450 effektforstærkere. BMS diskanthorndrivere 4590 med BMS horn, Fane 15B600 mellemtonehøjttalere og 16 stk. Peerless 8" bas.
Radioen har både DAB og FM samt AM. Balancerede udgange. Købt på nettet ca 1000kr. billigere end i HiFi-klubben.
CD-en er den 1. udgave med vistnok 20 bits dobbelte Burr-Brown konvertere, dedikeret til CD. Fantastisk lyd også i bassen.
Preampen er den nye Primare med både balancerede og almindelige ind- og udgange. Kører balanceret.
Jeg deler aktivt 4-vejs med først DBX-en, som er digital og kan næsten alt med lyden, og bassen deler jeg analogt i en høj og lav bas (80Hz).
Effektforstærkerne er så vidt jeg ved en såkaldt BD-type, delvis digitale. De bliver i hvert fald ikke varme, når jeg spiller og har ingen blæserkøling. De er nok de mest vellydende prof-forstærkere på markedet men lidt dyre, hvis man vil køre med seks stk. som jeg gør:
Diskanthornene er 2-vejs horn med 2 membraner i samme enhed, de har derfor hver sin 2-kanals forstærker med 2x60W i 16ohm.
Mellemtonehøjttalerne er på 15 tommer og trækker det meste af lyden, de får derfor hver sin brokoblede forstærker på 320W i 8ohm.
Bastårnet er 240 cm højt og står i et hjørne som en line-source højttaler fra gulv til loft, herved undgår man resonnanser mellem gulv og loft (stor fordel). De trækkes af to forstærkere på ca 650W i alt i 4 ohm.
Alle kasserne er fremstillet i massiv kirsebær, valnød eller teak og indvenligt afstivede med mahogni. Dæmpede med meribo fåreuld karteflor.
Kasserne er hjemmebyggede, og det hele har stået mig i ca. 140.000kr.
Lyden er helt neutral og lineær og fantastisk dynamisk og frigjort helt uden indeklemthed og anlægget gengiver al slags musik ubesværet og realistisk så meget som optagelsen nu tillader det.

|
Til top |
|
|
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ligegodt det mest specielle anlæg jeg endnu har set herinde. Men jeg er sikker på, at det lyder fremragende. Det er i hvert fald noget fedt Primare grej.
Desuden har jeg hørt en del PA-forstærkere der spillede fremragende. Og du mangler formentlig ikke kræfter, vel? __________________ Mvh. Becker
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
damn.....
ikke nok med det er et vildt anlæg, jeg kender dog ikke højttalerne, men det var da en imponerende cd samling.... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja for fanden, det ser godt nok anderledes men ret fedt ud, er cd holderne/racket noget du selv har lavet ?
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
HamDenFede Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var sq da.....øhhh.....anderledes. 
Det lyder sikker godt, men SIKKE ET ROD. Dit forstærker "tårn" ligner mest af alt et serverskab. Ikke lige min smag, men ganske utraditionelt.
No hard fealings, men efter min mening er det ikke sq ikke hverken elegant eller kønt det der og hvis man kan snakke og en negativ WAF, så tror jeg den vil komme på tale her...... __________________ Mvh. HamDenFede
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er virkelig et seriøst anlæg.
Som horn-mand må du lige fortælle mig, om lyden i BMS i forhold til f.eks. JBL eller TAD?
Og så vil jeg sige at det er en af de mest seriøse subwoofere jeg nogensinde har set. jeg går ud fra at det er lukkede kabinetter?
|
Til top |
|
|
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det var et system jeg godt gad at prøve at lægge øre til.
Hvem gider snakke WAF faktor når det er så tydeligt gennemført. Dine
hovedhøjttalere er så ekstremt seje på den old-school fede måde. Hvor
et det fedt at se nogen gå andre veje.
Det er et super utraditionelt system, i forhold til standart løsningerne vi ser så mange af.
      stjerner herfra.
PS. Det er da den vildeste samling musik
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
Til top |
|
|
yanomami Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 245
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er dybt imponeret over din cd samling  
Hamdenfede må sku da være en stavefejl og rettes til hendedenfede  __________________ M.v.h.
Yanomami
|
Til top |
|
|
HamDenFede Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
yanomami skrev:
Hamdenfede må sku da være en stavefejl og rettes til hendedenfede 
|
|
|
...og det kommer fra ham der kalder sig mami. Spændende.....
I kan sq da ikke komme uden om, stor cd-samling eller ej, at der er fantastisk rodet.
Indlæg rettet af moderator, grundet upassende sprogbrug __________________ Mvh. HamDenFede
|
Til top |
|
|
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deet er jo sleeet ikk så dårligt ;))))
Hvordan er de pure dab's der forresten? ;)
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt at effektforstærkerne ikke er så kønne, så de står nede i hjørnet. Med hensyn til WAF faktoren går det meget godt, de fleste af CD-erne er min kones...
|
Til top |
|
|
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn det er voldsomt!  Men hvordan kan det hænge sammen med at du bruger en 15" som mellemtone? Har den ikke svært ved at følge med? Hvor højt oppe deler du?
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende Setup!
Dejligt at se en, der går mere op i musikken og hyggen, end at det skal ligne en dårlig kopi af bo bedre!
Men får du ikke en underlig spredning af lyden, med dine basser i det ene hjørne.
Og hvordan kan det være at du ikke bruger de to store 15" som basenheder og de mange mindre basenheder som mellemtone.
Hvilken musik byder du sit anlæg?
|
Til top |
|
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
 super blæret, absoluter spitzenklasse __________________ Hilsen Pihl
|
Til top |
|
|
svdi Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
til MaltheK og Krede
Diskanthornene kan spille ned til 300Hz med 114dB/1W. Jeg deler ved 630Hz/24dB/okt. "Mellemtonen" spiller fra 80Hz til 630Hz. Under 80Hz overtager bassøjlen.
Hornene er ekstremt effektive, og for at give dem modspil nedadtil måtte jeg finde noget, der kan spille højt og dynamisk. Fane-enhederne har 4 tommer spole på en 15kg. magnet som trækker en let kunststofmembran. De spiller pænt op til 3000Hz med en effekt på 100dB/1W, og jeg lader dem gå til 630Hz. Men de skal have rigelig motorkraft. En Ferrari er hurtigere end en 2cv, selv om den er tungere. Men det er derfor, at de får en hel forstærker til hver enhed.
Bassøjlen spiller fra 15 til 80 Hz. Bølgelængden i bassen er mindst 5 meter, og lyden er til stede i rummet uden retningsdefinition. Det vigtigste i bassen er, at lyden kun kommer ét sted fra, ellers spiller enhederne mod hinanden og der opstår "døde" steder i rummet. Her er stejl deling alfa og omega!
Søjlen består af 8 lukkede rum på hver 25 liter med en enhed i hver ende, som er forbundet i serie. Lyden equalizes inden effektforstærkerne gennem et filter fra en gammel hifi-og-elektronik konstruktion, nemlig Amadeus sub. Med denne opstilling er outputtet stort set lineært uden behov for yderligere regulering, og jævnt fordelt i rummet.
Jeg har prøvet alle kombinationer af flere sub's i hvert hjørne og for og bag i rummet, men det er helt umuligt at få til at fungere, for de udspiller hinanden ved bestemte frekvenser. Én lineær kilde i et hjørne er løsningen, både af hensyn til effekt og frekvensgang.
|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej svdi !
Dejligt med et anlæg som går mod strømmen. Kæmpe kompliment herfra __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 26 November 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt sub tårn! Har selv haft 2 stk Amadeus Sub100, men 4 stk må da rykke vildt.
|
Til top |
|
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
Sendt: 29 November 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt.
Lidt omfattende til min lejlighed, men bestemt en retning jeg selv kunne finde på at følge, hvis jeg havde en kælder til rådighed.
vH pH
|
Til top |
|
|
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 29 November 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt vil jeg ikke kalde det, men specielt på den gode måde! Oldschool fed og det lyder sikkert SÅ godt! Men hvordan fungere en 15" enhed som mellemtone? Har du prøvet at sammenligne dit hjemmebyggede highend setup med andre "normale" highend anlæg?
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 29 November 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Absolut lækkert at se en rigtig entusiast der har levet drømmen ud 
.. det er jo det der tæller!!!
Dine fronthøjtalere er rigtigt lækre. Rart at der stadig er nogen der tør tænke anderledes  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|