Forfatter |
|
bigfoot Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
Sendt: 05 November 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen Jeg har endelig fået mig taget sammen til anskaffe et digitalt kamera, og det skulle naturligvis prøves af. Der blev skudt nogle billeder hjemme i stuen, nogle rimelig ok, andre knap så gode, men døm selv :-)  Et vue ud over stuen, hvor man kan se alt det mindre væsentlige grej, fjernsyn osv :-) Højtalerne er Dali Helicon 800, købt nye for ca. 4 år siden, og de har selvsagt været med hele vejen i den den langsommelige proces der hedder opgradering og tweaking. Faktisk er de alt hvad der er tilbage af det oprindelige anlæg fra Hifi-klubben.  Dette her er ren og skær nostalgi, eller mere korrekt vintage hifi :-) og spørg mig lige hvordan den formidler musikken :-) Det er en Luxman MQ70 fra engang først i 80'erne. Kendere vil jo nok se at den er modificeret, idet udgangstrafoerne ikke er orginale. Hvilken indflydelse det har på lyden vides ikke, da jeg aldrig har hørt den spille i orginal stand. Der sidder Svetlana EL34 i udgangen, og linierørene er Telefunken ECC83 (NOS)  Cd-drevet er som det tydeligt fremgår et Teac P-700, ikke vanvittig dyrt, men svært at få fat i, og et rigtig udmærket drev.  Dette her må jo så nok være min dac :-) En Audio Note 2.1 Signature, dvs, en dac 2 med 1x oversampling...øhh eller rettere ingen oversampling :-) Den er selvfølgelig købt hos Anders fra Audio Consult, og hans vejledning og hjælpsomhed får hermed mine varmeste anbefaliger. Den er eftermonteret med Siemens ECC88 (NOS) og et RCA ensretterrør.  Det er vel næsten overflødigt med nærmere forklaring....Copland CTA 301 mk1 pre amp. Den er monteret med Telefunken EEC88 (NOS) og riaa rørene er pillet ud af den! Det gav cd lyden et pænt skub i den rigtige retning.   Dette her kræver til gengæld en nærmere forklaring. Det er en power regenerator, hvilket vil sige at den ensretter AC til DC og tilbage igen. Samtidig holder den et internt batteri opladet, det betyder at anlægget spiller videre, hvis strømmen går, og det virker! Man hører absolut intet, når der slukkes ved stikkontakten! Ikke noget smæld og ingen "hoppen" i musikken. Tjek www.purepoweraps.com for nærmere referance. Jeg har ikke helt styr på hvad det næste bliver, men et godt bud er andre højtalere, selvom Dali'erne har været ret ok hele vejen igennem. Er der nogen som har et bud på hvad sådan et par kan sælges til ? De er helt fejlfri. Vh Freddy
|
Til top |
|
|
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
Sendt: 05 November 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nok et lækkert anlæg
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 05 November 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nydeligt system....
Ser rigtig godt ud. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
hendrix Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 137
|
Sendt: 05 November 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super lækkert. Hvilken plov er det du har forresten?
Vil umiddelbart skyde på en brugtpris omkring de 17.000 for dine Helicon... __________________ The Edge... there is no honest way to explain it because the only people who really know where it is are the ones who have gone over.
Hunter S. Thompson
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 05 November 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, takker for roserne :-)
Ploven er en Thorens TD 280 mk II.
17k for mine Helicon? Tjah, nok ikke helt ved siden af, måske skulle jeg beholde dem :-)
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 06 November 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er da rimelig tosset med rør.
Det er vildt fedt når et anlæg bare består af 100 forskellige mærker, hvilket giver præg af at du har lyttet dig frem til hvilken lyd du vil have. Du
nævner ikke så meget om kabler. Det ser da ihvertfald ud til at du har nogle ikke standard netkabler på dit grej.
Mht. hvad du skal købe næste gang, vil jeg nok foreslå et nyt TV
/Hansson
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hansson Nyt tv? Nope, det har ikke været tændt i over 14 dage :-) Næh, det gik jo lidt hurtigt med at få oprettet en ny tråd, så jeg glemte noget...bla. skete der det at jeg først smed tråden i surround forum :-)) Mine kabler er VDH Inspiration til højtalerne og Integration mellem apparaterne. Netkablerne er jeg ked af at afsløre for meget om, idet de er DIY, lavet af en bekendt mens han var på job :-) De kostede mig 500.- stk, og de er ret go'e sagt på jævn jysk. Og naturligvis er der jordforbindelse på det hele. Rørtosset? Tjah...der findes jo mange forskellige fabrikater og de lyder ikke ens. Det giver muighed for at variere lyd, klang...you name it...langt mere end med transistor grej. Det koster selvfølgelig...også fordi udgangsrør ikke holder evigt, der skal stilles bias osv= mere vedligeholdelse. Mht at lytte, så kender jeg et par stykker der er endnu mere fokuserede end jeg :-) Glemte også billeder af mine afkoblingsfødder i kulfiber :  Jeg ved ikke hvorfor de virker, men det gør de! Især under drevet...ren voodoo, eller hvad? VH Freddy
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 06 November 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert anlæg du har der.... 
Men hvad med din pladespiller. Du skriver at du har fjernet riaa delen i din copland. Hvad bruger du så som riaa, og hvilken pu bruger du. Måske det er vinyl siden du skal tweeke på næste gang. Vinyl og rør er jo en fantastisk ting.
herfra
__________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, tak for det  Det spiller såmænd også lækkert :-) Kort og og godt, min høvl bliver sat til side  og mine lp'er skal væk, der er ikke plads... Det er en tung belsutning at tage, men der er ingen vej udenom....det ville blive alt for kostbart at opgradere høvlen til samme standard som min cd, mindst dobbelt så dyrt. Forøvrigt har jeg digitalt indspillede cd'er, der lyder mindst ligeså godt som gamle analoge ting, men jeg forstår godt din indstilling...det er ikke et holdningsspørgsmål, men en ren økonomisk betragtning fra min side. VH Freddy
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi skal vist lige have noget gang i snakken her, så jeg smider lige et billede af et udgangsrør, der er sprunget i luften! Prøv at spørge hvordan det lød :-)  Lidt utydeligt, det er taget uden blitz, men det smeltede glas ses tydeligt. VH Freddy
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt sjov her sidst på dagen. Har lige rykket mine ht'er 10cm mere væk fra bagvæggen, så der nu er en halv meter. Det har vist sig at have en positiv indflydelse på perspektivet, sådan at det nu er noget bredere end afstanden mellem dem, og det nærmer sig efterhånden også loftet, så rummet er bare pakket med lyd :-) Det er ret lækkert, når små og gratis ting hjælper det hele på rigtig vej
VH Freddy
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er efterhånden et stykke tid siden jeg luftede ideen om nye højtalere, og jeg har ikke sovet meget siden da....men nu er de her i form af Podium Sound 0.5...omtrent samme prisklasse som Helicon 800. Jeg fik dem i torsdags og mine gamle Helicon blev solgt hen over weekenden.

Taget uden blitz og lidt sløret, men størrelsen ses tydeligt. 140cm i højden og 61cm i bredden. Vægt 10,2kg !

Kommer nok til at bygge om på mit møbel da højtalerne gerne vil stå tæt sammen. Regner med at korte af de eksisterende plader og købe en ny sammen med et par leca blokke og så gå lidt i højden.

Een af de fire magneter der alle har direkte fat i membranen.

Ikke noget delefilter eller andet i signalvejen....forstærkeren har direkte fat i magneterne.

Yeps, det er en panel højtaler, men princippet i den ligner ikke noget andet, og den har alle elektrostatens dyder uden at have nogen af dens svagheder! Den spreder rundt i rummet og har en kontant og stram bas.
Musikken bliver gengivet med masser af detaljer og nærvær...dejlig sprød og velopløst i hele frekvensområdet. Selv når man står ved siden af eller går ud i køkkenet er der detaljer i rigt mål, også i mellemtone og diskant!
De er behagelige og en smule vanedannende at lytte til...det er som om det bare lyder mere rigtigt end før, mere musikalsk...og de slår mine gamle Helicon på stort set alle punkter...de var mere gumpetunge :-) Ikke sådan at forstå at Helicon er en dårlig højtaler, Podium er bare bedre!
http://www.schmidt-audio.dk for supplerende oplysninger.
Jeg kunne sagtens blive ved, men kom bare med spørgsmålene :-)
Skulle nogen have lyst til lytte, så send mig en pb, jeg bor i Viborg.
Nu skal jeg nok lige ind og høre noget musik igen 
|
Til top |
|
|
hendrix Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 137
|
Sendt: 15 Januar 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med nyerhvervelsen. Spændende højtalere, og hvis de lyder halvt så godt som der er lagt op til, må det stadig være imponerende...http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyhed er.asp?articleid=1761&zoneid=1
Manden bag må da siges at være musiksagkyndig nok ihvertfald! __________________ The Edge... there is no honest way to explain it because the only people who really know where it is are the ones who have gone over.
Hunter S. Thompson
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser rigtig fine ud - teløgge mæ'em - det kunne være meget spændende at høre dem.
Jeg har selv Magnepan 3.6.
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hendrix og plafitracer
Takker for de venlige ord :-)
Ingen tvivl om at konstruktøren har en ide om hvad han lide at høre, og jeg ved at udviklingen af princippet i højtalerne har taget mange år. De blev vist på en udstilling i Tyskland sidste år, og er vistnok blevet testet i hifiworld, men ellers er de ikke særlig kendte.
plafitracer: hvis du vil høre dem, må du nok en tur omkring Viborg...importøren bor også heromkring :-)
|
Til top |
|
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigfoot !.........
Glæder mig at du er glad for højttalerne !........ 
Podium Sound model 0.5 er også en aldeles unik musik formidler - man tror næsten ikke det er muligt det den formår !.......... 
Happy listening !........  __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dem! Er selv ejer af Magnepan, måske Podium og Magnepan har fælles lydmæssige træk ... Det ser ud til, at Podium ruller tidligt af i den allerøverste diskant, men det er jo de færreste der kan høre noget der alligevel  __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
bigfoot Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Tillykke med dem! Er selv ejer af Magnepan, måske Podium og Magnepan har fælles lydmæssige træk ... Det ser ud til, at Podium ruller tidligt af i den allerøverste diskant, men det er jo de færreste der kan høre noget der alligevel  |
|
|
Hej Peiter Tak for de venlige ord :-) Det kunne sagtens tænkes at de har noget tilfælles, en stor membran kobler jo fint til rummet. Mht. hørelsen har du nok ikke helt uret :-) Men som jeg oplever det nu, er der mere diskant end før, og Dali'erne skar først ved 29khz...så de må rulle endnu hurtigere af. Hvor har du set at Podium ruller tidligt af i diskant? Synes ikke jeg kan finde det.
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bigfoot skrev:
Peiter skrev:
Tillykke med dem! Er selv ejer af Magnepan, måske Podium og Magnepan har fælles lydmæssige træk ... Det ser ud til, at Podium ruller tidligt af i den allerøverste diskant, men det er jo de færreste der kan høre noget der alligevel 
|
|
|
Hej Peiter
Tak for de venlige ord :-)
Det kunne sagtens tænkes at de har noget tilfælles, en stor membran kobler jo fint til rummet.
Mht. hørelsen har du nok ikke helt uret :-) Men som jeg oplever det nu, er der mere diskant end før, og Dali'erne skar først ved 29khz...så de må rulle endnu hurtigere af. Hvor har du set at Podium ruller tidligt af i diskant? Synes ikke jeg kan finde det.
|
|
|
Frequency Response: 40Hz-20KHz (+/- 3dB) 20 Hz – 20 KHz (+/- 6dB) skriver hjemmesiden ... hehe det er faktisk i bunden - 6 db ved 20 Hz er faktisk flot! Undskyld, jeg har set forkert!__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bigfoot
Superfedt anlæg du har sat sammen . Jeg gad virkelgt godt høre sådan et sæt panel højtalere koblet på en rørforstærker. Jeg er bare nervøs for, at jeg derefter ikke vil være tilfreds med mine egne HT bagefter - Og det har jeg PT ikke råd til.
Hilsen Gonzo
|
Til top |
|
|