Forfatter |
|
Golf 2 VR6 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 210
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har overvejet (i stedet for at anskaffe en Dali Suite S1.5 subwoofer), selv at bygge en subwoofer, udfra følgende komponenter:
- Forstærker: Thommesson Proteus 6.0, pris: 4.395,-
- Basenhed: Peerless XLS 12" 830550, pris: 1.905,-
- Passive radiator: Peerless XLS 12" 830548, pris: 905,-
Komponenterne vil blive købt hos Frequence. De anbefaler mig brugen af en slave bass, som i kombination med et 36 liters kabintet, får der maksimale ud af 830550'eren.
Mit problem er dog at få lavet tegninger til et 36 liters kabinet (22mm MDF eller hvad???) hvor forstærkeren kan side, samt interne afstivninger og så lige placering af enhederne. Håber at I gutre derude kan hjælpe mig...
På forhånd tak....... Hilsen Andy.............
__________________ Med venlig hilsen
Andy - http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=512
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andy
Mit bedste råd er at købe en færdig sub! Så er du sikker på resultatet, og du mister ikke hele investeringen når du en gang skal sælge igen. Det kan ikke betale sig at bygge selv rent økonomisk. Man skal kun gøre det hvis man synes det er sjovt, eller vil have noget der ikke findes på markedet.
Og til 7500 kr burde du nu sagtens kunne finde noget der var vildt. Jeg er ikke vild med slavebassen, så jeg vil hellere anbefale eks. en Dali SWA15, der kører med lukket kabinet.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
At beregne størrelserne på et kabinet, er nogenlunde til at gå til, når du ved hvor stor volumen skal være.
Det eneste du skal bruge er 2 længdemål, som kan være både dybde, bredde eller højde.
E.ks. du vil gerne have at den skal være 35 cm. bred og 40 cm. dyb. Så hedder regnestykket: 36(liter) / 1000 * 35 * 40 = 50,4 cm. i højden. __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Golf 2 VR6 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Svend: Det er også selve finishen som jeg er nervøs for, hvis den ikke bliver 100% så er jeg ikke tilfreds.
Det kunne da godt være at jeg bare skulle købe en Suite 1.5.... SWA15'eren kan man købe til omkring 4,5kilo på DBA, synes dog at Suiten er en tand bedre.... __________________ Med venlig hilsen
Andy - http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=512
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
med hensyn til finish kan man altid få en autolakere til at lakere den efter fyraften
Go for it.....
Det har jeg selv gjort...Nej ik' rigtig jeg får nogen til at bygge kabinet.....
men jeg har da selv beregnet.... __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
Til top |
|
|
Golf 2 VR6 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale dig at gøre det klart fra starten af, præcis hvad du ønsker dig ud af en subwoofer.
- Skal den kunne spille drønnende højt?
- Skal den bruges til musik(klassisk/techno) eller film?
- Skal den gå så dybt som muligt?
- Hvor stor må den være?
Etc. Etc.
Hvis du ikke er erfaren DIY mand, så vil jeg anbefale at købe en færdig løsning. Men... Hvis du ved præcis hvad du vil have, så åbner DIY løsningen for at du kan få præcis det du vil have.
Jeg ved at Peerless XLS m/slave er ret populær, men det er ikke en optimal løsning, hvis det er referencelyd du vil have. De slaveløsninger jeg har hørt, har haft et delay, der tager noget af "attacket" ud af f.eks. musik. Til film er mange dog blevet tilfredse med løsningen. Mener dog der er bedre løsninger derude.
|
Til top |
|
|
C0bra Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dere sier at hvis han ikke er en erfaren DIY mann så må han ikke bygge selv. Hvordan skal han da bli en erfaren DIY mann? Hvordan har dere fått all kompetansen deres? Jeg vil tro dette er gjennom prøving og feiling.
Golf 2 VR6: Har du lyst til å prøve noe nytt, og få noe som ikke alle andre kan kjøpe, så bygg selv! Er du derrimot 100% avhengig av at det skal være perfekt, og betviler om du klarer det så kjøper du en ferdig sub.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@CObra
Der er ingen der skriver noget som helst om, at @Golf2 VR6 ikke må bygge selv! Hvor får du det fra???
@Golf2 VR6
Dynabell har haft held med flere af deres konstruktioner, så tag @dytti's råd, og kig på deres subwoofere. Der er et godt udvalg.
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|

Har selv bygget en subwoofer med samme enheder og er meget tilfreds. Dog mangler sub'en mere egenvægt, når der skrues op hopper den lidt. Men så højt skruer jeg sjældent op for den.
Volumen af kabinettet er 45 liter, som er den anbefaling Peerless giver. Slaven sidder monteret sådan at den skyder mod gulvet. Kabinettet står på messing fødder som er 5,5cm høje. Forstærkeren er en Detonation 150 (150 W, 4 Ohm) og yder kun 90 W ved 8 Ohm, men det er rigeligt til mig.
Jeg bruger den til film, og af og til når jeg hører musik.
Mvh Dief
PS. Jeg er også første gangs bygger. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|