Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min Diy Lm3886 effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

efter at have læst en artikkel i et gammel HighFidelity om power-opamps. fik jeg blod på tanden og gik igang med lave min egne lille effektforstærker baseret på LM3886 power-opampen. det er et projekt som har stået på over 6 måneder nu, grunden til den lange løbe tid har været at jeg besluttede at projektet skulle realiseres for så få penge som muligt. Jeg kan nu med glæde i stemmen og et bredt smil proklamere at forstærkeren er så godt som færdig (dog endnu uden et ordenligt kabinet), og det har ikke kostet mig en krone!. Alle delene har jeg enten fået eller rippet fra kaserede apparater.jeg har brugt 2stk. Lm3886 pr. kanal de sidder brokoblet (legede lidt med parallel men kunne af ukendte Årsager ikke få l**tet til at blive stabilt!?) forsyningen består af en trafo på 2*24V som jeg tipper til at være på ca 300VA og lytbanken er på ialt ca 30000uf.Jeg har endnu ikke hørt forstærkeren spille (den står og køre i mit værksted p.t. for at sikre mig at der ikke er noget galt med den). Men jeg vender frygteligt tilbage når jeg har fået lyttet lidt til den, indtil da er der her et par billeder.

Først et billede af en af de 2 brokoblede kanaler.

og et billede af rodet...intil jeg får et gratis kabinet....eller laver et selv.

Hvad siger i!?

Prisen er der ihvertfald intet galt med!

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Det lader godt nok ikke til at mit indlæg har vagt sønderlig interesse. men jeg tillader mig nu lige at følge lidt op på det jeg skrev i går aftes aligevel.

Jeg har nu, kort,  fået lyttet lidt til forstærkeren og må sige at jeg er positivt overrasket. sammenlignet med min Zappulse er der ingen tvivl om at zappen er den bedste, men dog slet ikke med så stor margin som forventet. Zappen har klart mere, kraft, kontrol, heftigere bas og en blødere diskant. men jeg er faktisk i tvivl om hvilken forstærker der vinder når det kommer til brede og dybde i lyden, det lyder som om Lm3886 forstærkeren (nu døbt "The Bridge Of Sound") kommer mere ud i rummet. jeg vil i weekenden foretage en mere grundig sammenligning sammen med en kammerat. På den måde for forstærkeren også lige mulighed for blive spillet lidt mere til.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Jo det er spændende læsning, kom endelig med mere beskrivelse af lyden.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud. Der er ikke mange effektforstærker projekter på denne side.. Lad os få nogle flere frem i lyset.. Jeg selv går og pusler med en pass labs aleph 4 forstærker. Er dog ikke nået så langt endnu. Post endelig noget mere info og nogle flere billeder..

Også lidt spændende at du sammenligner den med zap-pulse, fortæl endelig mere når du får nær-lyttet. Har jo også selv en zap, så er spændt på at høre resultatet..

Mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Jonn

Jeg ville egentlig tro at din nye effekt kunne overgå en zappulse, ikke fordi jeg kender zappulse, men fordi gainclone produkter bliver rost til skyerne i DIYaudio.

Men man må da sige at pris kvalitetsmæssigt så vinder din nye effekt stort .

Glæder mig til at følge med i de kommende test og evt. nyt kabinet.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

AndersJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv bygget en gainclone på Lm 3875 chippen. Og dette her
lyder måske dumt, men det kan være at de store lytter begrænser
lyden.

Der sidder 4 stk. 1500uf i min. Efter hvad jeg har læst rundt omkring,
så lyder chip-forstærkere bedre med en mindre ladekapacitet.

Hvis man øger størrelsen på lytterne, så mister man en masse i
diskanten...
Til top Vis AndersJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersJ

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Kanon pris/kvalitetsforhold

Hvis kvaliteten så bare er tålelig, så er det jo fantastisk

Jeg er spændt på hvad den yder - både data og lyd - vel egentligt mest lyden

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Ser helt sikkert spændende ud. kunne være mun skulle prøve en dag. Men der skal nok mere tid til fra min side

Hvad ville den ca koste hvis man skulle ud og købe delene selv? Her mener jeg unden trafo, køleplade ogkabinet. Jeg tænker kun på det der er på selve printet.

Hvor mange Watt yder den?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

AndersJ: det er nu ikke i diskanten jeg mangler noget, men i bassen.

Meier: den skulle gerne være på ca 100-110W (den kan ihvertfald spille rigeligt højt!) Da det er en brokoblet forstærker ser den gerne at man ikke spænder højtalerer på som bruger alt for meget energi under 4Ohm.

AkilleuZ: jeg vil gætte på der er for ca 100kr komponenter i hver kanal.

Efter nu at have testet den imod min ZapPulse. må jeg konstatere at der er en klasse forskel. Dermed ikke sagt at LM forstærkeren er dårlig. men den må alligevel give fortabt på alle punkter over for zappen (men Jeg er jo langt fra færdig med at lege med min LM forstærker, dette er jo blot første forsøg.....det skulle gerne blive bedre med tiden....håber jeg)

her er lige en kort gennemgang af lyd indtrykket indtiul nu:

Stereo perspektivet er faktisk ret godt og lyden kommer faktisk godt ud i rummet (læs: på et tidspunkt troede jeg kort at jeg havde slået Prologic til under indledningen af 2. nummer fra DIDO´s nyeste plade). Dog forsvinder højtalerene ikke i lydbilledet.

Diskanten er let flydende og behagelig og på ingenmåde agressiv hvilket selvfølgeligt kan være en følge af at den ikke er super detaljeret eller finkornet.

Mellemtonen er så at sige meget som diskanten. let flydende og behagelig, dog virker det som om der mangler lidt fylde specielt på mande stemmer som lyder lidt mindre bredskuldrede.

Bassen, se her kommer vi så til forstærkerens store nederlag, for der er mindre og mindre bas jo længere man kommer under 300Hz...ca. Hvilket jo giver mig indtrykket af jeg er kommet til at lave et højpas filter enten i indgangen eller i udgangen....men jeg kan ikke umiddelbart se hvor det skulle være! Jeg har godt nok hørt andre steder på nettet at dette er et generelt problem for denne type forstærkere, men det må da kunne løses på en eller anden måde.

Alt i alt en meget musikalsk forstærker som ikke træder nogen over tæerne....på nær i Bas området hvor den helt klart har store problemer....men er det ikke noget med at problemer er til for at blive løst .

Jeg har endnu 2 ubrugt LM3886 liggende som jeg regner med at bygge et par 50W trin af, så må vi jo se hvordan de lyder.

Jeg har lige afsluttet 2 andre diy projekter ( som selvfølgeligt snart vil blive bragt her på siden) en forforstærker baseret på designet fra Elektor electronics. og en DAC baseret på den lars har lavet på http//:diyhifi.230v.dk.

AndersJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hovsa, så har jeg nok læst forkert .

Jeg har de samme erfaringer som dig, nemlig at konstruktionen
mangler en del i bassen. Jeg ved så ikke om det er pga. selve
konstruktionen som sådan, eller om man kan gøre noget ved det.

Men jeg glæder mig til at høre om du får løst problemet.
Til top Vis AndersJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersJ

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Sendt: 12 August 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Kan de have noget at gøre med hvor meget støm dimsen vil levere?

I så fald vil 'basmanglen' jo afhænge af hvordan impedansen variere i det dybe område og hvor tung membranen er.

Selv påtænker jeg at bygge en aktiv højttaler med elektronisk delfilter og en LM3886 til hver enhed. Bas enhederne er 5" og kommer til at sidde i et lille trykkammer.

Jeg ved godt det er længe siden tråden blev oprettet, men derfor kan man jo godt håbe på svar :-)

Flot at det lykkes at lave den gratis.....
Kan man se diagram, komponenter og print?

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 12 August 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

@Jonnravn

Når du brokobler, er en 2*24V trafo ikke den bedste, hvis du vil have effekt ud af forstærkeren.
Prøv med 2*18V i stedet, og så vil det indbyggede strømbegrænserkredsløb lukke op for alle sluserne, og tillade at chippen leverer strøm ved lave impedanser. Når du ikke har bas, skyldes det, at du bruger en spænding der er anbefalet til at køre med enkeltchip - ikke i brokoblet stand.

Når du parallelkobler, skal der 0,2Ohm imellem chipsene, i form af to effektmodstande på hver 0,1Ohm, for at de ikke skal se hinanden direkte. Muligvis endda det dobbelte, hvis dine andre modstande ikke er præcisionsmodstande, og der løber mere strøm, grundet forskelle i DC-offset.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu fået lavet min egen lille testopstilling og som i kan se er den ikke lavet med de mest imponerende komponenter og kabler. Især derfor er jeg imponeret over lytteindtrykket.

Lyden er vurderet i forhold til min 10 år gamle Audiolab 8000. Den skuffende udgave uden alps potentiometer, men med BC557 og BC547 (Dog 2SA1216 og 2SC2922 effekt transistorer) transistorer. Trods de ringe komponenter er den meget musikalsk og magtfuld i sin lyd. Indtrykket fra LM3886'erne er at der er ganske godt styr på lydbilledet. Her imponere den mig i forhold til min 8000'er.

Det med at bassen mangler vil jeg til dels give medhold i. For at undgå lytter i signalvejen brugte jeg polyester kondensatorer og dem havde jeg kun lige i 3,3uF og 2,2 uF. Dermed skærer mit eksperiment allerede ved ca. 50 Hz. Dog vil jeg ikke sige at jeg manglede bas med hensyn til niveauet. Det var bare mere som om den ikke var så magtfuld. Det blev den dog efterhånden som der kom lidt varme i kredsene. Den sidste rest af kritik over manglende bas kan let skyldes de tynde kabler til højttaleren og den tidlige afskæring i selve forstærkeren, for mine polyester kondensatorer er årsag til.
Det skal lige siges af mine højttalere er Elac 121 Jet. De har 2 stk 5" basser siddende i et basrefleks kabinet og det kræver noget strømkapasitet.

I indgangen har jeg 2,2 uF (skal afskærer DC) og en 2,7 Kohm modstand. Feedback modstandene er på 22 Kohm og 1Kohm med en 3,3 uF i serie. Ved at holde det meget lavimpedant minimeres støjen (både termisk og indstrålet) og det siges at signalkablernes indflydelse også minimeres. Min forforstærker er basseret på en AD812 og kan let trække de 2,7 Kohm.

LM3886'erne er direkte monteret på kølepladen og alle de andre komponenter lodet på.

Strømforsyningen var fra et tidligere projekt. En 2*24V/160VA traffo, med 2 stk 10.000 uF og 6 stk 4700uF lytter. Svingende kvalitet.

Her ses igen selve forstærkeren.

Er der forøvrigt nogle som har erfaring med at sænke forstærkningen fra de ca. 20 gange som næsten alle bruger og ned mod de. 10 gange som er det mindste den kan fungere stabilt ved?

Jeg har ikke brug for så meget forstærkning af signalet, da jeg så ikke kommer til at bruge de sidste 100 graders rotation på mit potentiometer. Har faktisk overvejet at dæmpe signalet inden LM3886'eren men det er jo lidt spild :-D

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Bare hvis der er andre der er nysgerrige, så har jeg ændret på min LM3886 opstilling til at køre med ca. -14 ganges forstærkning. Den er stabil, men jeg har ikke forandret lytteindtryk.

Det er stadig en test opstilling.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes