Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Restaurering af Linn LP12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 August 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej Alle sammen.

Jeg købte for kort tid siden en ældre Linn LP12 som skulle være mit vinter projekt, jeg ville gå og pusle med i vinterens løb, men før jeg fik set mig om var jeg i fuld gang, jeg har taget nogle billeder under forløbet.

Et overblik over hvordan den så ud da den kom op af papkassen.

Som I kan se var den ikke i så god stand, men det viste jeg godt da jeg købte den, og det var jo også meningen at der skulle være noget at gå i gang med

Jeg kiggede lidt nærmere på den og fandt ud af, ved hjælp af serie nummeret at den var fra 1987.

Bunden var ikke sat fast, da tidligere ejer havde monteret gummibly over det hele indvendig, men jeg kunne se at det var en valhalla strømforsyning der sad indvendigt.

Det var et stort job at fjerne alt det blygummi, det tog ca 4 timer med hårdt slid og ondt i alle finger af at hive og slide.

De 4 træ klodser i hvert hjørne blev fjernet, og valhalla strømforsyningen pillet ud, så jeg kunne rense det hele indvendigt.

Jeg gik derefter i gang med at fjerne det englehud, der var sat fast på Akito armen, det sad sku godt fast, det tog 3 timer at få det af.

Jeg brugte en klud med sprit, og forsigtigt gned jeg ovenpå tapen til det gav slip, kroge og kanter tog jeg med en vatpind.

Her er et sidste overblik inden jeg gik i gang.

Her ser i første billede hvor jeg har fjernet tapen far Akito armen, føj et arbejde men jeg mener det var det hele værd.

Her har jeg så fået monteret Trampolinbunden, så nu sidder den godt igen, lige som den skal .

Her et overblik med den ny poleret plade tallerken.

Tallerkenen og overfladerne i aluminium er renset med sprit, og vasket godt af i vand og sæbe med en svamp, der efter er de poleret op med et lag meget tyndt olie så de skinner som nye.

Og så har jeg lige lagt den ny indkøbte plademåtte på.

Jeg har også brugt rigtig lang tid på at bringe træet tilbage så det så ud som nyt.

Jeg afsprittede først hele træværket, det tog godt 1 times tid, når man nu skal ind i alle kroge og sprækker.

Derefter har jeg brugt noget væske som er beregnet til ædelt træ, det er købt til at polere ædelt træ op med, det tog et par timer on and off at få smurt det ind i alle kroge og sprækker, der påføres et tyndt lag der får lov at trænge ind og derefter herte, og efterfølgende poleres der efter med en tør klud.

Denne proces foretog jeg 3 gange.

Låget lagde jeg efter råd i en mild sæbe opløsning i et par timer, og vaskede det med en blød børste, så det igen blev klart og pænt.

Det har stadigvæk de overfladiske ridser el pladespiller af den årgang har.

Alt i alt er den blevet sat tilbage til original stand, og fremtræder nu super flot og velholdt.

Jeg har købt en Linn Adikt pick up som jeg skal have monteret, og så glæder jeg mig til at høre den spille.

Den er være udstyret med følgende.

Linn Akito arm, Adikt pick up, Valhalla strøm forsyning og Trampolin bund.

Det har været en hård omgang, det tog sammenlagt ca. 20 timer.

Og ja slut resultatet i mine øjne er super flot, det var hele sliddet værd

Jeg skal nok vende tilbage med hvordan den lyder.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Nice
Det er du kommet godt igennem - rigtig flot!

Du må lige give os besked, når du har hørt den spille

Mvh. Clive
Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 August 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:
Nice
Det er du kommet godt igennem - rigtig flot!

Du må lige give os besked, når du har hørt den spille

Mvh. Clive

Jeg håber jeg får tid til at slutte den til i morgen, ellers måske tirsdag.

Jeg overvejer også at sende den ind til en Linn forhandler for at se om den trænger til at blive justeret.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 14 August 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Alternativ trambolin bund.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=579 7721704&fromMakeTrack=true

Har noget prøvet. Fin spille ellers. Lad os høre hvad du synes om Adikt'en

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

rigtig godt gået Jarre, fint at se en sådan fin ældre sag komme til ære igen. Hvis du kan vælge er der mere fidus i en bedre Linn arm end det der CIrkuskit. Og en tur til en Linn mand med en justering er de bedste 500,- du længe har givet ud!!

Tillykke med den!

PS Det var godt du dik alt det gummi ud. Sådan en skal ikke dæmpes, den skal synge qua sin opbygning af træ og metal og fjerderbevægelser. Den er et instrument i sig selv.

Kan se er er uoriginal elledning på. SKift den også. Hvis motoren har en slæbende lyd skal den også skiftes. Koster 1300,- ex montering, men det er nemt nok at gøre det selv.

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 August 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

rigtig godt gået Jarre, fint at se en sådan fin ældre sag komme til ære igen. Hvis du kan vælge er der mere fidus i en bedre Linn arm end det der CIrkuskit. Og en tur til en Linn mand med en justering er de bedste 500,- du længe har givet ud!!

Tillykke med den!

PS Det var godt du dik alt det gummi ud. Sådan en skal ikke dæmpes, den skal synge qua sin opbygning af træ og metal og fjerderbevægelser. Den er et instrument i sig selv.

Kan se er er uoriginal elledning på. SKift den også. Hvis motoren har en slæbende lyd skal den også skiftes. Koster 1300,- ex montering, men det er nemt nok at gøre det selv.

Jeg tror også jeg vil en tur til Linn forhandleren med den, men vil først lige høre den synge først, hvis den spiller som en drøm er der jo ingen grund til at storme hen til dem.

Der er allerede Cirkus kit monteret i den.

Med henblik på den uoriginale el ledning tror jeg ikke dette vil have nogen betydning, men overvejer at skifte denne til et skærmet sølv Mictor kabel jeg har liggende.

Der er ingen mislyde nogen steder fra overhovedet, snurre bare rundt som en drøm

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 August 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Et skærmet kabel er en god ting, fordi kablet er i samme rum som liniekablet fra PU. Den kan IKKE synge hvis den ikke har været indstillet det sidste år. Du kan se om den står rigtigt ved at duppe den - lidt hårdt - på pladetallerkenen, mellem centerakslen og pickuphuset. Så hopper værket og fjederbevægelserne skal være op og ned, ikke til siden og rundt i ovale bevægelser. Gør den det sidst omtlte er det ned på værkstedet. Lad være med at gøre det selv, før du har lært det, bare et godt råd. En ikke-indjusteret LP12 spiller ikke bedre end en Axis!!

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 August 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hvis hængslerne er trætte til låget, fjederen kan miste sin forspænding, så kan du købe nye i GB, de koster omkring 250,- Dkr for to.

Hvad med olie? Der skal noget specialolie i med grafit. Køb det hos Scala!

Hos Scala har de osse den LINN protractor der skal bruges til at indstille PU en på, når den skal monteres. Selve armhøjden skal osse genjusteres, da den ny PU sikkert ikke har samme højde som den gamle.

Hvis du vil finde ud af om værket/motoren har mislyde skal du tage en skruetrækker og sætte spidsen/kærven op mod kanten af tænd/slukkontakten, så den (skruetrækkeren) rører ved den børstede stålflade og så lægger du øret pænt hårdt mod skruetrækkerens plasticende. Når du finder den rigtige stilling, kan du tydeligt høre hvad der sker derinde!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 August 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hvad vil du da med en pladespiller, Kim?

De er dyre, besværlige i brug og slides hurtigt.

CD er fremtiden!

Men du har da fået et rimeligt resultat ud af Linn'en

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 August 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej Jean M Jarre

Flot resultat - lige et projekt efter min smag. Det kan nemlig give lidt ekstra, at det ikke skal være alt for dyrt, men at det er det arbejde du ligger i.

Jeg har selv prøvet at renovere en Thorens grammofon for en tid siden - det vækker minder!

I går var jeg på loppemarked - købte en Denon CD 3520 (nypris ca 10.000) til 30 kr.  - tog den med hjem og rensede den. Sleb remmen til loaderen med sandpapir - spiller som en drøm. Det giver nogle særlige følelser for maskinen, når man selv har arbejdet med den.

Med hensyn til om CD er fremtiden???? Jeg kunne ikke undvære mine grammofoner og al den musik jeg har til dem. Så.....

Glæde mig til at høre hvordan din LP12 lyder!

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 15 August 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har i dag fået monteret en ADKIT pick up.

Jeg har lyttet ca 2-3 timer og må sige at jeg er rigtig, rigtig
tilfreds med resultatet.

Der er rigtigt hul igennem.

Jeg er dog overrasket over at jeg oplever nogle forvringninger på
nogle af mine plader, der er i diskanten jeg kan høre det, jeg har
købt pladerne brugt og er ikke klar over om det er fordi de er slidte
eller om der er andet galt.

Jeg vil prøve at tage pladerne med over til en af mine venner der
også har pladespiller og se om det er det samme.

Ellers er jeg selv rigtig, rigtig tilfreds med det første lytte indtryk.

Jeg vil i løbet af de næste par uger lytte lidt mere, og komme med
en lidt bedre beskrivelse.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 August 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Rigtig fin tråd og tillykke med apparatet Jeg får helt lyst til at
starte på noget lignende, selvom jeg ikke ejer en eneste vinylplade

/U.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 August 2005 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Jeg får helt lyst til at starte på noget lignende, selvom jeg ikke ejer en eneste vinylplade

Enig! 

Svend P skrev:

Hvad vil du da med en pladespiller, Kim? De er dyre, besværlige i brug og slides hurtigt.

Også Enig!

Men ikke desto mindre bliver jeg nødt til, at rose din omhu med dette projekt og det flotte resultat. Jeg har aldrig hørt en LP12, men en myte og en klassiker det er den i hvert fald.

Jeg håber den vil bringe dig mange timers vellyd i fremtiden!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 August 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg nævnte tidligere at jeg havde konstateret noget forvrængning på nogle af mine plader, det lyder som om enheden er sprunget ( det ved jeg så med 100% sikkerhed den ikke er) det er i diskant området jeg kan høre det, og det er kun i en kort passage, ikke hele pladen men måske i 5 sekunder når en sanger synger, jeg kan høre det, derefter er det normalt igen, kan det være pladerne der er slidte eller misligeholdt, de er købt brugt ?

Det er ca 4-5 af  mine plader jeg har oplevet det på, mens at de andre spiller super fint.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:

Jeg nævnte tidligere at jeg havde konstateret noget forvrængning på nogle af mine plader, det lyder som om enheden er sprunget ( det ved jeg så med 100% sikkerhed den ikke er) det er i diskant området jeg kan høre det, og det er kun i en kort passage, ikke hele pladen men måske i 5 sekunder når en sanger synger, jeg kan høre det, derefter er det normalt igen, kan det være pladerne der er slidte eller misligeholdt, de er købt brugt ?

Det er ca 4-5 af  mine plader jeg har oplevet det på, mens at de andre spiller super fint.

Mit bud er at de 4-5 plader er slidte.

Alternativt KUNNE det være at de er specielt krævende og din PU indstilling ikke er optimal. prøv evt. med ca. edit: 0,25g højere nåletryk og lyt om det ændrer sig. Check også din antiskating - forkert antiskating kan give forvrængning. Check Azimut (nålens vinkel med vandret "på tværs af rillen") og VTA (skal være ca. 15 grader). Det er dog sjældent at Azimut og VTA giver så store problemer, medmindre disse indstillinger er helt i skoven.Endelig kunne din PU være slidt, men så hørte du det nok på mere end blot 4-5 plader.

Endelig stor applaus for din restaurering - den ser flot ud. Som nævnt af andre, så ville jeg kigge på at skærme netledning og eletronik fra hinanden. Og så ser det umiskendeligt ud til at den Linn er bygget af Thorens. Den minder meget om en TD150 med anden motor. Jeg ved at TD150 var forbillede for LP12'eren men det skulle ikke undre mig om Thorens har været involveret.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 August 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

walin skrev:
Jean M Jarre skrev:

Alternativt KUNNE det være at de er specielt krævende og din PU indstilling ikke er optimal. prøv evt. med ca. 25g højere nåletryk og lyt om det ændrer sig. Check også din antiskating - forkert antiskating kan give forvrængning. Check Azimut (nålens vinkel med vandret "på tværs af rillen") og VTA (skal være ca. 15 grader). Det er dog sjældent at Azimut og VTA giver så store problemer, medmindre disse indstillinger er helt i skoven.Endelig kunne din PU være slidt, men så hørte du det nok på mere end blot 4-5 plader.

Endelig stor applaus for din restaurering - den ser flot ud. Som nævnt af andre, så ville jeg kigge på at skærme netledning og eletronik fra hinanden. Og så ser det umiskendeligt ud til at den Linn er bygget af Thorens. Den minder meget om en TD150 med anden motor. Jeg ved at TD150 var forbillede for LP12'eren men det skulle ikke undre mig om Thorens har været involveret.

25g tror jeg ikke at du skal forsøge - mener du ikke 2.5 gram (hvilket jeg stadig finder meget ekstra)?
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 16 August 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

hej rigtigt flot projekt. du har virkeligt givet dig tid til at gøre det ordenligt og givet en klasiker nyt liv.jeg kan specielt godt lide at du har gjort dig så meget umage med at friske træet op.
FLOT

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 August 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

walin skrev:
Jean M Jarre skrev:

Alternativt KUNNE det være at de er specielt krævende og din PU indstilling ikke er optimal. prøv evt. med ca. 25g højere nåletryk og lyt om det ændrer sig. Check også din antiskating - forkert antiskating kan give forvrængning. Check Azimut (nålens vinkel med vandret "på tværs af rillen") og VTA (skal være ca. 15 grader). Det er dog sjældent at Azimut og VTA giver så store problemer, medmindre disse indstillinger er helt i skoven.Endelig kunne din PU være slidt, men så hørte du det nok på mere end blot 4-5 plader.

PUén er monteret hos Linn fagmand så jeg ved den er 100% i orden.

Jeg har lagt mærke til at det er det samme sted på pladen hver gang, jeg tror jeg må tage pladen med over til min kammerat og få det opklaret en gang for alle.

Efter den har været en tur oppe hos Linn forhandleren, har jeg skiftet netledningen, til et skærmet kabel.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 August 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
hej rigtigt flot projekt. du har virkeligt givet dig tid til at gøre det ordenligt og givet en klasiker nyt liv.jeg kan specielt godt lide at du har gjort dig så meget umage med at friske træet op.
FLOT

Tak for de rosende ord.

Ja det gælder alle der har rost projektet.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 August 2005 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

Mysteriet løst, det var slidte plader.

Ja det er ikke altid de billige brugte plader, er pengene værd

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes