Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som flere er bekendt med, har jeg og Kurt Von Kubik i godt et års tid været i gang med at udvikle en D/A-converter. Status er pt, at vi har en prototype kørende, som vi begge tror rigtig meget på. Den mangler den sidste trimming, men selve kredsløbet er efterhånden på plads.
Da flere har vist interesse undervejs, kommer her en håndfuld billeder.
Først et par billeder af det udvendige.....:

Og så af indmaden:

Strømforsyningen er ganske traditionel opbygget, med trafo, ensretter og udglatning. Ingen hokus pokus, bare ren snusfornuft og så i ordentlig kvalitet.

Men det mest spændende..... DAC'en!!!

Jeg poster noget mere info, formenlig i løbet af weekenden. Ellers er i velkomne i at spørge løs... Jeg holder øje med tråden, og svarer hurtigst muligt. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener I den kan hamle op med den Audio Alcemy KvK har nu?
|
Til top |
|
|
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en af de udgange i mange watt klasse A der kan trække højttaler 
Ellers overraskende Cirrus CS4398 delta.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser spændende ud.
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kontrast: Som KvK sagde: Den distancerer alt hvad han tidligere har hørt siden LP'en, med et behageligt forspring.... Incl hans Audio Alchemy og hvad der ellers har været forbi hans kælder!
@ FHWac: He he he.... Ja, det er faktisk klasse-A!! Hvad ellers?? Den kører klasse-A i belastninger ned til ca 100 ohm. Dette skulle være tilstrækkeligt, idet de fleste linje-indgange er over 20kohm. Ønsker man at terminere sine kabler med 75 ohm, kan man ganske let hæve tomgangsstrømmen, så den trækker ned omkring 40-50 ohm i ren klasse-A. Det kræver dog at man monterer en lille alu-profil på udgangstransistorerne.
Det med højtalere.... he he he.... Ja, den kan sagtens trække en lille højtaler. Men næppe med voldsomme lytryk. Primært fordi strømforsyningen ikke er optimeret til det. Jeg vil tro du kan trække et par watt ud pr kanal i 8 ohm, hvis man satte en større forsyning på sammen med en aluprofil til køling af udgangstransistorerne. Men det er ikke lige afprøvet 
CS4398... Ja, det er lidt sjovt! Og vi havde absolut IKKE regnet med, at en Delta-Sigma DAC var sagen. Og som de fleste ved havde vi egentlig også for længe siden valgt en anden DAC-type. Ægte multi-bit... PCM1704K! Desværre er denne ikke længere anbefalet til nye designs. Og derfor vil Texas Instruments IKKE sælge den til nye kunder. Den sælges kun til kunder der allerede har designet den ind i sine produkter. Den kan desuden købes hos diverse komponentforhandlere som eks ELFA, indtil lagrene er tømte. Så vi blev egentlig presset ud i en alternativ DAC-kreds. Og da jeg tidligere har haft stor succes med kredse fra Crystal, var det et ret oplagt valg. Den er blandt markedets bedst specificerede DAC-kredse, og generelt har jeg altid haft en svaghed for Crystals lyd.
Desuden er vi efterhånden blevet ret enige om, at selve DAC-kredsen ikke er så kritisk som tidligere antaget. Den skal bare være "god nok".... Vigtigere er det, at den anvendes optimalt. Her tænker jeg primært på printlayout der er MEGET kritisk! Desuden hr jeg været ude og lede efter specielle afkoblingskondensatorer... De gule "tantaler" er IKKE tantaler. Det er en ny type polymer-kondensatorer med ret vilde spec. Eks ESR på ca. 20 milliohm ved 100kHz!! Desværre koster de en formue!!!
Men som vi allerede fra starten var opmærksomme på, så er det absolut vigtigste, sammen med printlayoutet, at analogdelen er i orden. Og det er nok her DAC'en adskiller sig mest fra andre modeller. Den er i øvrigt 100% modkoblingsfri, 100% DC-koblet. Den kører ren single-ended indtil udgangen, der er ganske kraftig og i ren klasse-A push-pull! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige at jeg er lidt imponeret over den finish I har lagt for dagen!
Håber den lyder lige så godt som den ser ud!
Hvordan er den op imod Audio Alchemy XDP?
|
Til top |
|
|
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas nu på ikke at få et Densen angreb.
|
Til top |
|
|
Bumle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener I at RCA er brugbart på digitalindgangen, eller skal der BNC på?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende, spændende
|
Til top |
|
|
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig,
Spændene projekt, den kunne jeg godt tænke mig at lægge ører til når den færdig.
Inden jeg fortsætter mit indlæg må jeg nok påpege at jeg ikke er kvalificeret til at vurdere tekniske detaljer i indmaden, men plejer at være henstillet til udelukende at vurdere ud fra mine ører, derfor er spørgsmålene, spørgsmål og ikke kritik.
Der var to ting jeg blev opmærksom på:
jf. Bumle, er BNC stik ikke at foretrække fremfor RCA? (evt begge muligheder)
Jeg har tidligere opnået nævnværdig forbedring i et par IcePower blokke ved at erstatte den oprindelige netbrønd med filter (umiddebart samme type som den i anvender) med en simpel brønd uden filter. Skal der (f.eks. p.g.a lovmæssigheder) være filter på netbrønden eller sider den der fordi det fungere bedst? Jeg oplevede på blokkende hvad jeg opfattede som bedre dynamik og mere "hul igennem" ved at fjerne det.
Mvh
Holmbye
|
Til top |
|
|
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 16 December 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser ikke så tosset ud
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Bumle: RCA eller BNC... Godt spørgsmål. Faktisk snakked KvK og jeg om det så sent som sidste uge. Der er ingen tvivl om, at BNC er klart bedre end RCA. Problemet er bare, at RCA er meget mere udbredt end BNC i HiFi verdenen. Men fordelen er jo, at man med DIY selv kan vælge.
@Holmbye: Det med netfilter.... Ja, som udgangspunkt tror jeg du her ret i, at der IKKE skal være netfilter, men bare en almindelig netbrønd. Tror dog ikke helt du kan sammenligne effekten, med den du ser på en stor forstærker. En forstærker skal bruge MEGET strøm, og skal gerne kunne trække den ret hurtigt. En DAC eller andre lav-effekt enheder har i sagens natur ikke brug for samme mængde strøm, hvorfor en afkobling fra nettet næppe dræner dynamikken helt så meget. Men det er noget vi skal kigge på.... Det kommer sammen med den sidste trimming. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser lovende ud. Er det noget i har planer om at lave til et regulært byggesæt? __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ser spændende ud.Hvad siger du evt. til Jensen 4 polede kondensatoer i strømforsyningen??
Det kunne vel sagtens tænkes at BNC var billigere at lave ordentlig for det er vel meget brugt i elektronik verden og ikke så højt prissat som hifi stik kan være...
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser virkelig spændende ud!
Håber I bliver så færdige, at I kan gennemføre en produktionsmodning så langt, at lancering kan gennemføres også.
Apropos netdel faldt jeg forleden over denne powersupply, som jeg synes umiddelbart ser high-end ud:
http://www.dact.com/html/power_supplies.html
Måske kan I anvende den.
Mvh
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en lille lys-diode på fronten, så man kan se at dac én er tændt. __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nuuuj hvor ser det lækkert ud. Det bliver spændende at følge den, og forhåbentlig kommer der et kit ud af det en dag.
Hurtig skrev:
Desuden er vi efterhånden blevet ret enige om, at selve DAC-kredsen ikke er så kritisk som tidligere antaget. Den skal bare være "god nok".... Vigtigere er det, at den anvendes optimalt.
|
|
|
Ja selv om jeg er elektronik-newbie og dermed ikke rigtig er kvalificeret til at udtale mig, så synes jeg det lyder rigtigt. Jeg synes der er så mange cd-afspillere med fine dacs der har skuffet.
Hvis I vil sælge den som kit kunne I evt overveje at sælge pcb’er med dac’en pre-monteret. Det gør de her gutter www.twistedpearaudio.com.
Held og lykke med projectet. Det er i gode hænder tror jeg. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig,
Det er bare iorden 
Min DAC fra High-Fidelity bladet (selvbyg fra '95, mener jeg) er blevet lidt "overspændt". ESD forståes så er færdig. Min Camebridge Trac-1 lyder forfærdelig "hård og spids", i hvertfald i forhold til en Linn der var forbi fornylig, såååååå direkte spurgt, kommer der et byggesæt ud af det, eller bare mulighed for at købe PCB'erne?
Ellers flot gået
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 17 December 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|