Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 04:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Endnu en GainClone (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hey,

Efter og have fulgt lidt med i nogen af de LM3875 forstærker projekter der har været her på det sidste fik jeg taget mig sammen til selv at kaste mig ud i det.

Lysten til og bygge min egen forstærker har altid været der, men syntes det har virket lidt for krævende på elektronik siden til at jeg ville kaste mig ud i det.
Men diiing så faldt jeg over Gainclone's

Selve kittet er bestilt hos Dantimax (Superflink fyr, og har været fin til lige og pege mig i den rigtige retning med komponenter)

Så bestillingen blev følgende:

• 2 x LM3875TF Kit
  • 2 x 2*17V 100VA toroid  (Dual mono yes sir)
  • 1 x Alps RK27 log pot. - 50k
  • + det løse (Kabinet, stik osv.)

Så som i kan regne ud bliver det til et par monoblokke bygget sammen med indbygget volume kontrol (Den skal bruges i kontoret, så der er kun en input source), så den vej rundt slipper jeg for en pre amp i første omgang.

Efter sigende skulle effekten ende på noget der ligner 25-30W hvilket nok skulle kunne trække et par VP6 MKII fra Frequence.

Selve samlingen osv håber jeg at kunne påbegynde i næste uge, men nu må vi se hvornår delene ankommer.

-Søren

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

Jokerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej
Det ser rigtigt spændende ud. Glæder mig til at følge lidt med i det projekt.

Er det mikkel som har rådet dig til en 50kohms pot?

mvh Mikael

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Husk vi vil se billeder!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Jeps, jeg forklarede blot hvad forstærkeren skulle bruges til og så kom han tilbage med komponent liste.

Jeg troede egentlig at det var et 10K's jeg skulle bruge, men hvad ændringen kommer til at betyde må jeg nok indrømme at jeg ikke lige har regnet på endnu, men det er vel lidt dæmpning af indgangs signalet.

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

McFrede skrev:
Husk vi vil se billeder!

Har heldigvis også et kamera

Mit Setup

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Så ligger alle delene på posthuset
Så i eftermiddag skulle det med lidt held ligge hjemme hos mig, med mindre postdanmark kører en great houdini med mine pakker. (som de netop har gjort med min kærestes  )

Mit Setup

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hey,

Så ligger delene på bordet, og lidt el teori er ved og blive opfrisket.
Men nu kommer jeg dog lidt i tvivl med hensyn til trafo og hvordan den skal tilsluttes..
På selve trafoen er følgende info opgivet:

I/P:  0-----110v   0-----110v-----130v
      Blue    Pur.  Wht.   Org.       Brn.   (Blå, lilla, hvid, orange, brun)
O/P: 0-----17v    0-----17v
     Blk.    Red    Org.  Yel.   (Sort, Rød, Orange, gul)

Jeg laver en dual mono opbygning, dvs 2 x trafo.

Input går jeg ud fra skal være Blå + Orange, og Lilla + Hvid sløjfet sammen. men hvad med brun??

Udgang vil så blive Sort + (Rød+Orange) + Gul.  (Rød + orange til stelpunkt)

Er det korrekt antaget??  lang tid siden jeg har rørt elektronik.

Hvis der er nogen som har bygget kits fra dantimax vil jeg også meget gerne ha links til billeder af strømsiden for evt. gode ideer.

Her er lidt billeder til dem der syntes det er sjovere :) man kan se lidt af wiring diagrammet også i forbindelse med spørgsmålene herover.

http://popeye2k.dyndns.org/photos/gainclone_project/default. aspx

Mit Setup

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

det ser helt rigtigt ud det hele, mht primær siden, så ser den brune ud til at være en fortsættelse af den orange, dvs med lidt flere viklinger før udtaget. Det er nok ment som tilpasning til netspændingen. Mål hvad du har i stikkontakten. hjemme hos mig hvor jeg ligger tæt på trafostationen, ligger den på 237V AC dvs. at brun med fordel kunne vælges frem for orange.

110+110 giver jo 220 og 110 + 130 giver jo 240 så du kan selv vælge afhængig af hvad der ligger nærmest..

en mulighed er jo også at lave det med en vippeomskifter, så du selv kan vælge afhængigt af de lokale forhold, der efter kan man jo nemt lave en lille lytte test af hvilken indstilling man bedst kan lide!

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte nok at det kun var et spørgsmål om antal viklinger med 110/130 indgangen.

Output siden havde jeg også ramt rigtigt med, det var da meget godt husket eftersom det er et godt stykke tid siden jeg har rodet med elektronik.

Det første board er samlet, dog havde jeg lavet en lille brøler på udgangs porten, nemlig vendt stikket forkert hvilket jeg opdagede lidt for sent , men det kan da heldigvis reddes igen.

Forhåbentligt får jeg lidt tid onsdag / torsdag til samling af den anden kanal + lidt aftestning

Mit Setup

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Så har der været lyd igennem begge boards, og umiddelbart kunne det nok bruges.

Meen det lyder lidt tamt når man kun spiller i en side af gangen

Desværre kan jeg på ingen måde få alle tingene proppet ned i den kasse som jeg fik med fra Dantimax, det er lidt ærgeligt men sådan er det jo.
Overvejder lidt og rippe en gammel DVD afspiller jeg har stående og så bruge kabinettet fra den, det vil dog give en masse bøvl med front og bag side.

Forhåbentlig spiller begge kanaler på samme tid inden for et par dage når jeg får lavet noget fornuftig kabelføring på 240v siden + sat lidt køleprofiler på chippen.

Desuden er Potmeter ikke integreret endnu, men det bliver det

Så stay tuned for part II

Mit Setup

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

I går aftes fik jeg lige lavet et midlertidigt kabinet i træ, mangler kun udskæring af huller til stik, pot osv. ( hvilket er lidt af et projekt da et par af dem er firkantede :D )

Angående Potentiometer, hvem kender så Alps  RK27 i hovedet, det har 2x3 ben, markeret 1 - 3 på bagsiden.
Hvordan skal input signalet køres igennem sådan en fætter med 3 ben?

Fandt følgende som var lige det jeg skulle bruge:
http://www.gainclone.com/phpBB2/viewtopic.php?t=664
http://www.michael.mardis.com/sonic/images/input-sonic.jpg

Mit Setup

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Vi vil have nogle flere billeder!

Overvejer på det kraftigste at lave sådan en forstærker her, flytter i lejlighed næste månede og magter ikke at hive min denon forstærker og cv 1215 mkII med ind på 52kvm, så der skal noget MEGET mindre til :)

Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Sheiken skrev:

Overvejer på det kraftigste at lave sådan en forstærker her, flytter i lejlighed næste månede og magter ikke at hive min denon forstærker og cv 1215 mkII med ind på 52kvm, så der skal noget MEGET mindre til :)

Skal nok få lavet nogen flere, men du drømmer ikke om hvor rodet skrivebordet ser ud efter den første samle runde her

Angående kasses så har jeg lavet en i MDF, med 22mm bund og resten i 12mm, indvendige mål bliver omkring: Højde, bredde, dybde   7x31x25cm, så umiddelbart kommer den ikke til og fylde det store og der er masser af plads i kassen til begge boards og trafoer.

Så fandt jeg også noget og bruge en Pentium II til i forbindelse med det her projekt, nemlig køleprofil, sådane en fætter har en rimlig stor alu profil som passer perfekt med intern højde i kabinet osv efter kortvarig kontakt med en lille metal sav, nu er spørgsmålet som om det kan gå med et helt lukket kabinet uden egentlig udluftning??
Men det kommer jo an på hvor gode de er til og få ledt varmen væk de profiler jeg bruger, deres overflade areal er rimligt stort så håber det går.

Mit Setup

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

popeye_2k skrev:
Sheiken skrev:

Skal nok få lavet nogen flere, men du drømmer ikke om hvor rodet skrivebordet ser ud efter den første samle runde her

Angående kasses så har jeg lavet en i MDF, med 22mm bund og resten i 12mm, indvendige mål bliver omkring: Højde, bredde, dybde   7x31x25cm, så umiddelbart kommer den ikke til og fylde det store og der er masser af plads i kassen til begge boards og trafoer.

Så fandt jeg også noget og bruge en Pentium II til i forbindelse med det her projekt, nemlig køleprofil, sådane en fætter har en rimlig stor alu profil som passer perfekt med intern højde i kabinet osv efter kortvarig kontakt med en lille metal sav, nu er spørgsmålet som om det kan gå med et helt lukket kabinet uden egentlig udluftning??
Men det kommer jo an på hvor gode de er til og få ledt varmen væk de profiler jeg bruger, deres overflade areal er rimligt stort så håber det går.

Nu skal jeg ikke kunne sige hvor varm sådan en Gainclone bliver, da jeg ingen praktisk erfaring har med skidtet, men så vidt som jeg har forstået det så er dit kabinet lavet af mdf og det er helt lukket? mdf i 12mm er jo en del og træ er ikke en særlig god varmeleder, og det er begrænset hvor meget luft der er i kabinettet, så et eller andet sted er det ikke dine køleprofiler som er begrænsningen, men det lukkede kabinet? Jeg ville fortrække at lave lidt udluftning af en art deri :)

Lige et bi-spørgsmål, de dantimax kits, er det med strømforsyning på boardet så det faktisk bare er at slå en trafo til ?

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Sheiken skrev:

Nu skal jeg ikke kunne sige hvor varm sådan en Gainclone bliver, da jeg ingen praktisk erfaring har med skidtet, men så vidt som jeg har forstået det så er dit kabinet lavet af mdf og det er helt lukket? mdf i 12mm er jo en del og træ er ikke en særlig god varmeleder, og det er begrænset hvor meget luft der er i kabinettet, så et eller andet sted er det ikke dine køleprofiler som er begrænsningen, men det lukkede kabinet? Jeg ville fortrække at lave lidt udluftning af en art deri :)

Lige et bi-spørgsmål, de dantimax kits, er det med strømforsyning på boardet så det faktisk bare er at slå en trafo til ?

Ja er også bange for at der skal laves lidt udluftning, men nu må vi se, træ er jo forholdsvis nemt og rette til :)

Angående power delen på de boards fra Dantimax så er de integreret på printet, så det er såre simpelt og slutte det hele til, men som lovet vil der komme nogen billeder når jeg får kassen limet sammen og tingene smidt i, så er det nemt og se hvordan det er sat sammen.

Som altid er det dog de sidste småting der irritere, så som og finde skruer i den rigtige længde, finde kabelsko der er brugbare osv.

Mit Setup

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hvordan skrider det frem ? :)

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Det er kommet så langt at den har spillet i stereo, køleprofiler osv er lavet af en gammel pentium II profil, og det virker må man sige, der er dårligt nok lune nok den spiller. :)

Jeg syntes dog bunden lyder lidt mærkværdigt, om det er grundet kondensatorene ved jeg ikke, samlet har de ikke engang spillet en time.

Kabinettet har jeg ikke fået samlet da jeg er lidt bange for udluftning + mangler afstands stykker til print.

Mit Setup

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jamen det lyder jo umiddelbart ganske godt, kan du uddybe lidt med hvad du mener om bunden? og er der evt flere billeder ? :)

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Det med bunden er en meget tam bas, lyder lidt som en papkasse der spiller nogen gange.
Hvis det er en passage uden så meget fnidre og forskellige tonelejre lyder de ok i bunden, men så snart der er både vokal, guitar og trommer / bas så lyder de tamme i bunden.
altså hvis det er et nummer med meget gang i den.

Et nummer som Layla med eric clapton lyder dog kanon  den fik jeg hørt et par gange

Og der er ikke nogen nyere billeder, men det kan da arrangeres.

En anden lille hindring er den nye Whippet hundehvalp vi fik i sidste uge, den er lidt krævende og legesyg her i starten

Mit Setup

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Det med bassen lyder som et være noget meget karakteristisk ved gainclone forstærkere, men mon ikke det kan afhjælpes med nogle større kondensatorer?

Men ud fra det lyder det da til at det er en god investeringer hehe, og ja gerne flere billeder ;)

Og tillykke med den lille ny hehe

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum