Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har for sjov prøvet Lowther PM6C i et Voigthorn og kan sige at det i mit tilfælde ikke dur, der er absolut "nul" bas. Hvorfor det er sådan forstår jeg ikke, målene for konstruktionen er overholdt. Desværre har jeg ikke andre fuldtoner på hylden til lige at smide i hullerne for at prøve det af. Mellemtoneområdet kan jeg fint justere med forskellig dæmpning, der giver tydeligt hørbart udslag. Portudmunding har jeg lavet justerbar med skruer, men uanset hvilket areal der justeres ind til imellem 160 - 220 cm2, så virker det ikke, ligeledes er alt i forskellig opstillinger ( hjørner, væg, frit ) prøvet. 
Er der nogen hornfreaks herinde som har nogle gode tips ? kan det tænkes at PM6C bare ikke egner sig til Voigthorn ? men istedet horn med længere kanal og større hornudmunding.
( når jeg siger "nul" bas ....så mener jeg "NUL" ).
Bemærk at tragt i midte er skåret væk ( fjernet af tidligere ejer ), tiltænkt som 2 vejssystem.
PS: Endnu engang giver det mening først at lave testkabinetter til sine konstruktioner.
Billeder herunder af enheder og testkabinetter.

|
Til top |
|
|
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lille Horn - ingen Bas
Stor Horn - lidt Bass
Kæmpe Horn - meget Bass
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 April 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
QWERTY126 skrev:
Lille Horn - ingen Bas
Stor Horn - lidt Bass
Kæmpe Horn - meget Bass
|
|
|
Enig, det ved jeg fra tidernes morgen hvor jeg har prøvet de fleste af fuldtonerne i Coral's program ....i forskellige størrelser horn. Meeen de her Lowther siger bare "nada" bas. Jeg har hørt mellemtoner i fri luft afgive mere bas. 
Jeg forestiller mig at nogle Fostex og Coral fuldtoner kan flytte mere luft, som "måske" gør dem mere velegnet til netop Voigttypen.
Måske det vil virke bedre med en JA8008 monteret, som i denne konstruktion: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm
Nogen af jer der har prøvet JA8008 ?
INFO: DAT har forhandlingen af Jantzen nu, ikke som før Frequence.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er stadig qts værdien som kan fortælle lidt om mængden af bas, og måske til dels følsomheden siger lidt om relativt bas niveau
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg foreslå rituel afbrænding - det virker altid på Hørning højttalere!
kan du ikke bare skrue 4-6 stk. 8" basser i bagsiden af kabinettet - det gør mesteren jo?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
kan du ikke bare skrue 4-6 stk. 8" basser i bagsiden af kabinettet - det gør mesteren jo?
|
|
|
Tag tændstikker og optændingsvæske med til Aalborg, så gør vi det ....og hele scenariet bliver optaget på video. ( jeg er med ). 
Basser bagpå a'la Hørning ......hmm, så snakker vi en helt ny kabinetkonstruktion. ( nix ).
Jeg har lånt sættet af en kollega, og må her meddele at Hørning har meldt ud at det ikke er noget der kommer fra dem, jeg har nemlig mailet dem et billede og forespurgt til delefilter ( der var ingen filter med ). Når Hørning ikke vil kendes ved sættet, må der være tale om en efterligning. 
musicus skrev:
Det er stadig qts værdien som kan fortælle lidt om mængden af bas, og måske til dels følsomheden siger lidt om relativt bas niveau
|
|
|
Enig der ! Dog er det i dette eksempel helt ekstremt med manglende bas, underligt ! 
De hornhøjttalere jeg før enten selv har lavet eller hørt ( Coral og Fostex ) har godt kunnet spille bas, også så man sagde "ih og åh, de gør det godt" ( dog ikke jordskælvsbas ).
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
kigger spændt med på sidelinien  Jesper
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man skærer den lille tragt væk, bliver den bevægelige masse lavere og egenresonansen påvirket. Det er vel ikke så mærkeligt at der så er mindre bas ? Der skal tages højde for de nye data, når hornet designes.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehb_elh skrev:
kigger spændt med på sidelinien
Jesper
|
|
|
Det eneste spændende i denne tråd bliver vist den eventuelt rituelle afbrænding. 
Spencer skrev:
Når man skærer den lille tragt væk, bliver den bevægelige masse lavere og egenresonansen påvirket. Det er vel ikke så mærkeligt at der så er mindre bas ? Der skal tages højde for de nye data, når hornet designes. |
|
|
Spencer, det er jeg faktisk glad for at du nævner ...fordi det samme sagde jeg til ham, som jeg har lånt sættet af ( ikke betalt endnu ...kun på prøve ), der hentydede jeg til tragten og hans ord var ordret: at det ville der kun komme mere bas ud af, at den var skåret væk.
Jeg er selv obs på det du nævner og tror/ved klart at det har betydning for systemet. ( tak for dit input ). 
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
David skrev:
|
|
|
Tag tændstikker og optændingsvæske med til Aalborg, så gør vi det ....og hele scenariet bliver optaget på video. ( jeg er med ). 
Basser bagpå a'la Hørning ......hmm, så snakker vi en helt ny kabinetkonstruktion. ( nix ).
Jeg har lånt sættet af en kollega, og må her meddele at Hørning har meldt ud at det ikke er noget der kommer fra dem, jeg har nemlig mailet dem et billede og forespurgt til delefilter ( der var ingen filter med ). Når Hørning ikke vil kendes ved sættet, må der være tale om en efterligning.  |
|
|
Så vidt jeg kan se, er det hørning diskanter, du anvender? Jeg er med på den video!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lowther
Fostex FE206 i High Fidelity gulvhorn. Så garanterer jeg for bassen.
Basses yber alles!!!!!!!!!!!!!!!!! __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Så vidt jeg kan se, er det hørning diskanter, du anvender?
Jeg er med på den video!
|
|
|
Ja, det troede jeg også ...men det billede jeg har sendt Hørning Hybrid af sættet, der siger de nej. 
Mht. video ....ja g*' f*'en er du med, det er dig der styrer tændstikkerne og de 25 L benzin og det er mig der styrer kameraet. 
tube mania skrev:
Lowther
Fostex FE206 i High Fidelity gulvhorn. Så garanterer jeg for bassen.
Basses yber alles!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
Nu kan jeg se i nedenstående link at "hvad er dybbas", før har været debateret, så den diskussion behøves nok ikke gentages. Og jo, jeg kan forestille mig at Fostex FE206 vil fungere i de Voigthorn jeg har stående, det samme ville Coral Flat 8 også.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56100
Det er faktisk første gang at jeg har Lowther i hænderne, hvorimod Coral fuldtoner har jeg leget meget med for ca. 25 år siden. Det var dengang jeg lavede hornkabinetter til Audioscan's demorum i Aalborg, der vidste jeg ikke bedre og troede faktisk at Coral's program var større end gud. Senere i livet har man da heldigvis fundet lys andre steder.
Tak til dig tube mania for dit input om FE206. 
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhver højttaler uden bafflestep kompensering lyder tyndt og er reelt ubrugelig....prøv evt. med en kompensering på linieniveau med to modstande og en kondensator....
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Enhver højttaler uden bafflestep kompensering lyder tyndt og er reelt ubrugelig....prøv evt. med en kompensering på linieniveau med to modstande og en kondensator.... |
|
|
Der har været forsøgt med en 12 mm krydsfinerplade ( løs baffel ) udskåret og tilpasset omkring enheden, med målene 40 x 40 cm hvilket ikke hjælper på selve problemet, som er at hornet ikke lades.
PS: tror desværre at fremtidigt liv for omtalte Lowthersæt er hos ham jeg har lånt det af, eller i en åben baffelkonstruktion, hvor Lowther'en kan agere øvre bas/mellemtone. ( hvilket egentlig også var det som sættet var tiltænkt, da jeg lånte det ).
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
40x40cm duer ikke, det giver et step ved lige under 300Hz hvor niveauet falder 3-6dB alt efter placering i rum....
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
40x40cm duer ikke, det giver et step ved lige under 300Hz hvor niveauet falder 3-6dB alt efter placering i rum.... |
|
|
Pladen var ikke tænkt som endelig løsning, kun en prøve. Det er klart at vi taler en noget større baffel hvis tanken var ren åben baffel i form at kun en plade at sidde i, men nu er det jo ikke det som var meningen her. Enheden sidder jo allerede i et voigthorn.
Et tegn på ( læs kedeligt ) at mine horn ikke bliver ladet, er at det er fuldstændig ligegyldigt om hornet sættes i et hjørne eller ej, der sker ingenting i bassen. ( ingen ladning ).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En venlig person har skrevet nedenstående pb til mig, navnet er af mig slettet, da personen ikke ønsker at optræde i selve forumets tråde. ( tak til ham for pb'en ). 
Sendt af : [navn fjernet] Sendt : 15 April 2008 kl. 12:01
hejsa
er det diskanterne hørning siger ikke er fra ham ? ifald er det ikke sandt det er en hørning diskant og det er hans flancher samt magneter omend de meget gamle. eneste grund til han siger det ikke er hans er fordi han ikke gider hjælpe diy eller servicere hans gamle produkter.
når hornet er fjernet fra en lowther så undgår du de "skriger i toppen " de falder nu relativt flot af omkrin 8-10 khz alt efter om du lukker enheden helt eller vælger at bruge phaseplug
med phaseplug vll jeg prøve at dele omkring 7 kilohz
hvis du vil lægge mere vægt på membran så kan du evt lakke dem med shellac , men det undrer mig der intet bas er , kan du se om de stadigt har den oprindelige skumspider eller er den skiftet ?
hvis der er sat en alm spider i kan den gå for stramt og derved ikke give nok membranudsving til at koble rigtigt i hornet
jeg gider ikke deltage aktivt ude i tråden men ville lige give dig et par hint som du så kan bruge eller lade være :-)
hilsen [navn fjernet]
Jeg har svaret følgende:
Tak for dit svar, det er altid dejligt når folk gider bruge deres tid på hinanden, såvel i pb som i tråd. 
Jeg har kontaktet Hørning Hybrid to gange og fået nogle meget afstumpede svar, som første gang var som skrevet her: "aner det ikke" og anden gang "ikke noget af vores". Om de ikke vil kendes ved deres eget, aner jeg ikke ( jeg spurgte kun til filterforslag ) ....jeg kan desuden sige at den ene diskant var fasevendt, hvilket fortæller at den der har loddet ledninger på terminaler har stolet blindt på +/- termineringen. ( jeg prøver altid selv enheder af med et batteri ).
Jeg har noteret mig det som du skriver omkring spideren ...og ja der er en lærredsspider og ikke skum, så måske det også er medskyldig i misæren. 
Angående deling har jeg prøvet deling ved 6 khz både som 6 og 12 db/okt. men jeg synes ikke om lyden i toppen, desværre ....så jeg kørte til sidst helt uden diskant og direkte på Lowtheren uden delefilter. ( det hele kom til at dreje sig mere om manglende bas, end decideret delefiltrering ).
Du har givet mig en ide der mht. det med shellac ......da enhederne jo kun er lånt vil jeg lige prøve igen uden phaseplug og der sætte en lille rand af letklæbende fugebånd ( bitumen ), på kanten af svingspolen så det udgør en "tænkt" fysisk øget membranvægt, måske der så kommer mere sving i sagerne så. 
Du må endelig gerne komme med flere guldkorn, hvis du har nogle ...tak. 
Mvh Kramme
( til dem der læser ovenstående ....nej selvfølgelig lader jeg ikke fugebåndet blive siddende, så det til sidst klæber sig så fast at membranen/kant af svingspole går istykker ved fjernelse ....kan vist ligeså godt sige det nu, inden nogen kommer på den tanke ).
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart synes jeg hornet virker lidt lille
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
Enig, det samme synes jeg når jeg ser billederne, men målene passer efter det du ser her i linket, dog er det foldet, hvilket jo ikke betyder noget. 
http://www.sloejd-kbh.dk/tema/speakers/everest.htm
PS: jeg er dog gået fra at synes forholdene er underlige til nu at forstå at den enhed, efter de modifikationer der er lavet på den, ikke kommer til at virke i det horn. Det må blive andre enheder, som f.eks. Jantzen JA8008, den som sidder i Gravesen's knstruktion vist her:
http://jantzen-audio.com/download/PD_JA8008_Oct07_v1-f.pdf
Har skrevet til DAT og spurgt om priser, men ved ikke om de har dem på lager, er der nogen der ved hvad de koster pr. stk. ?
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
Ja, det samme her. Mine Standard Acusta 115 har et port areal der umiddelbart ser ud til at være det dobbelte dem af dem du har lavet. Og de går med sådan en PM6'er kun ned i nærheden af 60 - 70 Hz. Måske betyder det at din f(nedre) så ligger noget højt -> ingen volumen ibassen 
Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|