Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kabel til projektor. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LasseWP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har i lang tid, og med stor glæde, set film med min projektor. Jeg har haft den koblet til min dvdafspiller på forholdsvis lang afstand (10 meter) med et s-video kabel.
Med den afstand jeg kan få fra projektoren til lærredet synes jeg imidlertid ikke at blilledet bliver stort nok. Jeg bruger derfor en "zoom" funktion på projektoren som jeg ikke mener at forringe kvaliteten synderligt - lige ind til et bestemt punkt hvor jeg ser et tydeligt skift. Et skift der svare til hvad der ligner at gå fra alm. til digital zoom på et digitalt kamera, hvilket jeg godt kunne bildes ind er noget alá det der sker (uden at vide det). Jeg plejer derfor at forstørre billede lige til grænsen hvor dette 'skift' indsætter.
Dette setup har jeg hidtil været tilfreds med (Mit budget er ikke stort, så både projektor og dvd-afspiller er billige).
Men efter, nu, at have prøvet projektoren - tilsluttet med et medfølgende RGB- (det kalder de det i manualen og jeg tror på dem) Kabel - fra skærmudgangen på min computer er jeg virkeligt blevet overrasket: - Billedet var MEGET flottere. Ydermere kunne jeg bruge min 'zoom' funktion til maximum; vel at mærke UDEN at der kommer nogen pludseligt forringelse af billedkvaliteten.

Her kommer så min tanke: "Wow! - sådan må jeg have det fra min dvd-afspiller!"

Og her kommer mit spørgsmål: "Hvordan i alverden får jeg det?"

Jeg ved det må skyldes tilslutningen. Projektoren er udstyret med hvad de i manualen kalder "Computer indgang" i hvilket jeg kan tilslutte f.eks. min computer direkte til skærmudgangen. Der står at det fodre propektoren med RBG signal fra f.eks. en computer, men også med "the component video"-signal (Y/Pb/Pr) fra en dvd-afspiller.

Jeg kan se på min dvd-afspiller at den faktisk hár tre porte der hedder sådan; altså Y, Cb og Cr.

- Ville en tilslutning via disse være det bedste, frem for de almindelige video og s-video indgange?

- Hvis - hvad hedder så det kabel jeg da ville skulle have fat på? - og er de meget dyre *gisp*

- Og til sidst; Har længden meget at sige?

Samtidig kan jeg se i manualen til min projektoer, at der på en latterlig lille 'optegning' af tilslutningsforslag er vist nogen "Conversion adapter BNC-pin"s mellem indgangen på dvd-afspilleren og kablerne.

- Hvad er det for noget og er det bydende nødvendigt?

På forhånd: Rigtig mange gange 1000 tak!

Lasse

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

LasseWP skrev:

Hej!

Jeg har i lang tid, og med stor glæde, set film med min projektor. Jeg har haft den koblet til min dvdafspiller på forholdsvis lang afstand (10 meter) med et s-video kabel.
Med den afstand jeg kan få fra projektoren til lærredet synes jeg imidlertid ikke at blilledet bliver stort nok. Jeg bruger derfor en "zoom" funktion på projektoren som jeg ikke mener at forringe kvaliteten synderligt - lige ind til et bestemt punkt hvor jeg ser et tydeligt skift. Et skift der svare til hvad der ligner at gå fra alm. til digital zoom på et digitalt kamera, hvilket jeg godt kunne bildes ind er noget alá det der sker (uden at vide det). Jeg plejer derfor at forstørre billede lige til grænsen hvor dette 'skift' indsætter.
Dette setup har jeg hidtil været tilfreds med (Mit budget er ikke stort, så både projektor og dvd-afspiller er billige).
Men efter, nu, at have prøvet projektoren - tilsluttet med et medfølgende RGB- (det kalder de det i manualen og jeg tror på dem) Kabel - fra skærmudgangen på min computer er jeg virkeligt blevet overrasket: - Billedet var MEGET flottere. Ydermere kunne jeg bruge min 'zoom' funktion til maximum; vel at mærke UDEN at der kommer nogen pludseligt forringelse af billedkvaliteten.

Her kommer så min tanke: "Wow! - sådan må jeg have det fra min dvd-afspiller!"

Og her kommer mit spørgsmål: "Hvordan i alverden får jeg det?"

Jeg ved det må skyldes tilslutningen. Projektoren er udstyret med hvad de i manualen kalder "Computer indgang" i hvilket jeg kan tilslutte f.eks. min computer direkte til skærmudgangen. Der står at det fodre propektoren med RBG signal fra f.eks. en computer, men også med "the component video"-signal (Y/Pb/Pr) fra en dvd-afspiller.

Jeg kan se på min dvd-afspiller at den faktisk hár tre porte der hedder sådan; altså Y, Cb og Cr.

- Ville en tilslutning via disse være det bedste, frem for de almindelige video og s-video indgange?

- Hvis - hvad hedder så det kabel jeg da ville skulle have fat på? - og er de meget dyre *gisp*

- Og til sidst; Har længden meget at sige?

Samtidig kan jeg se i manualen til min projektoer, at der på en latterlig lille 'optegning' af tilslutningsforslag er vist nogen "Conversion adapter BNC-pin"s mellem indgangen på dvd-afspilleren og kablerne.

- Hvad er det for noget og er det bydende nødvendigt?

På forhånd: Rigtig mange gange 1000 tak!

Lasse

Det kabel du skal have hedder et component, og de er ikke sindssygt dyre, prøv f.eks. www.av-connection.dk, (der er mange andre som også har det HFK, KTradio mmf.) et sådant kabel vil forbedre dit billede MEGET. du kan også prøve at købe en line-doubler (hvilken PJ har du?), som gør meget for billedet men som også koster lidt knaster.

Længden har ikke så mget at sige på component, såfremt du vælger en god kvalitet, eks. Supra (har selv haft et på 14 meter, ingen problemer der)

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes